Jaké služby nabízejí cestovní kanceláře handicapovaným?

Jaké možnosti mají handicapovaní při výběru dovolené? Vyjdou jim cestovní kanceláře vstříc a o co je dobré se zajímat, než si postižený dovolenou objedná? Na tyto dotazy jsme se zeptali předních českých cestovních kanceláří.

Blíží se čas letních dovolených a handicapovaní mají také plné právo na bezstarostnou dovolenou u moře. Především tělesně postižení však musí při svém cestování překonávat spoustu bariér. Nemohou se tak mnohdy rozhodovat pouze podle krásných obrázků v katalozích, ale potřebují co nejvíce informací o bezbariérovosti celého místa, kde by rádi strávili dovolenou.
Národní rada osob se zdravotním postižením ČR spolupracuje s cestovní kanceláří Vítkovice Tours a společně plánují na příští rok připravit katalog, který by byl určen přímo handicapovaným. Dověděli by se tam všechny důležité informace, které pro klid v duši potřebují.

Aby byl budoucí katalog skutečně plný správných informací, žádá NRZP ČR každého o spolupráci.

„Chci vás požádat o spolupráci. Pokud budete cestovat po Chorvatském pobřeží a využívat tamní hotelové služby, byli bychom velmi rádi, kdybyste nás informovali o tamním bezbariérovém prostředí. Velmi bychom přivítali především informace o tom, jaké byly vstupy do hotelu, na pláž, zda pláž obsahuje výtah do moře, jaká je přístupnost do bazénu, zda vstup do bazénu je umožněn například výtahem, plošinou nebo jiným zařízením a velmi důležité by byly pro nás informace o šířce vstupních dveří do pokojů, vstupních dveří na sociální zařízení, na balkóny či terasy. Byli bychom také rádi, kdybyste nám například změřili výšku WC toalety, zda toaleta obsahuje madla a v jaké výšce, zda pokoj obsahuje sprchu či vanu. Bylo by také dobré, kdybyste nám sdělili, co Vám zásadně nevyhovovalo z hlediska přístupnosti v dané lokalitě či ve vašem hotelu,“ žádá předseda NRZP ČR Václav Krása. A dodává, že uvítají i fotografie přístupu do moře a bazénu či jednotlivých pokojů.

Situací, které by mohly handicapovaným znepříjemnit dovolenou je tedy mnoho, z toho důvodu bohužel není nabídka tak široká. Jednotlivé cestovní kanceláře se shodují v tom, že je potřeba, aby s nimi klient o svých potřebách komunikoval, pak se mu budou snažit vyjít co nejvíce vstříc.

„Na dovolenou pro handicapované se nijak zvlášť nespecializujeme. Nicméně dokážeme jejich potřebám naše služby přizpůsobit a to výběrem hotelu,konkrétním pokoji(bezbariérový přístup) a jeho umístění, pláže apod. Běžně také zajišťujeme klientům s nějakým zdravotním omezením individuelní transfer.

Někdy ovšem handicapovaní klienti zásadně nevyžadují specifické služby. Takže pokud nás klient o případných zdravotních omezeních informuje, snažíme se mu doporučit

Destinaci a hotel takový, aby si dovolenou užil co nejlépe. Díky velkému množství kapacit a našemu silnému zázemí v samotných destinacích dokážeme většině handicapovaných klientů vyjít vstříc,“ říká marketingový ředitel Eximtours Stanislav Zíma.

Silnou pozici na trhu má i CK Fischer, nabídka pro handicapované proto může být široká. „Naši proškolení operátoři na nonstop telefonní lince a poradci na desítkách poboček po celé ČR dokáží hendikepovaným klientům poradit a vybrat jim vhodný bezbariérový hotel s pohodlným přístupem k moři a pohybem v rámci střediska. Samozřejmostí je pak ubytovací kapacita s dostupnou zdravotní péčí a nonstop asistence česky mluvícího delegáta,“ popisuje služby CK Fischer její mluvčí Jan Osůch.

Ve Fischeru mimo jiné doporučují postiženým, aby jeli na dovolenou mimo hlavní sezónu. Mají pro to několik důvodů. V turistických letoviscích je podle nich méně turistů a příznivější klima, koupat se ale bez problémů dá. Jan Osůch si myslí, že to může přispět k pohodovějšímu prožití dovolené. A v neposlední řadě jsou zájezdy mimo hlavní sezónu mnohdy výrazně levnější.

Pokud si chce být handicapovaný doopravdy jistý, že ho nečekají na dovolené žádné nepříjemné situace, může využít služeb jediné české cestovní Agentury, která se přímo na handicapované specializuje. „Naše cestovka vznikla z toho důvodu, aby cestovatelé se již více nemuseli potýkat s neúplnými službami, nebo nedostatečnými či někdy i vyloženě lživými informacemi. Každou destinaci nejdříve někdo od nás navštíví, TZV. zmapuje a teprve když máme odpovědi na všechny otázky, dáváme destinaci do nabídky. Ještě je třeba také zmínit, že mapování provádí vždy člověk s postižením, který přesně ví, co hledá. Nejvíce mapuje přímo náš zakladatel a ředitel Michal Prager, který je sám na elektrickém vozíku a pokud služby odpovídají jeho potřebám, víme, že je můžeme bez obav nabídnout našim klientům,“ vysvětluje mluvčí CA Bezbatour Kateřina Grausová.

V Bezbatour se specializují spíše na tří hvězdičkové hotely, aby dovolená byla dostupná každému. Přední české cestovní kanceláře naproti tomu mívají ve své nabídce dražší zájezdy, dražší hotely ale z pravidla mají lepší bezbariérovost.

Ať už máte vybranou dovolenou a nebo teprve vybíráte, přejeme vám ať je bezstarostná a budeme rádi, když se v diskuzi podělíte s ostatními o svých zkušenostech se službami cestovních kanceláří.

Jiří Marek
invArena

ilustrační foto: qnr / Flickr.com

2 komentáře

Napsat komentář: Anonym Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.