Zkušenosti vozíčkářů s cestováním vlakem

Již jednou jsme popisovali situaci pana Stanislava, který je nucen kvůli nemoci a stáří překonávat delší vzdálenosti pomocí mechanického vozíku a pokud se chce někam vydat bez doprovodu, půjčuje si vozík elektrický. Protože často využívá regionální dopravu, je pro něj důležité, aby věděl, za jakých podmínek může cestovat vlakem.

Téměř monopolní postavení má v oblasti regionální vlakové dopravy na Jičínsku společnost České dráhy (www.cd.cz). Část jejích vlaků je přizpůsobena pro cestování osob s tělesným postižením – ve vozech jsou vyhrazena zvláštní místa, bezbariérové WC a některé jsou navíc vybaveny zdvihací plošinou pro vozíčkáře.

Společnost ČD provozuje na svých webových stránkách portál „S ČD bez překážek“, najdete jej v kategorii „Vlakem po ČR“. Jsou zde podrobné informace pro osoby se zrakovým postižením, pro vozíčkáře i pro osoby neslyšící. Dále jsou zde informace o slevách jízdného pro hendikepované a je zde možné vyhledat vhodné spojení, případně bezbariérovou jízdu objednat pomocí on-line formuláře. Dále na této webové stránce najdete informace o tom, která nádraží jsou vybavena bezbariérovým zázemím a bezbariérovými nástupišti, což je pro plánování vaší cesty také velice důležité. Kontaktní telefonní linka pro zjištění dalších informací je 840 112 113.

Spoje, ve kterých je vůz s plošinou zařazen, jsou v jízdním řádu vyznačeny piktogramem s bílým vozíčkářem v černém poli. V reálu jsou tyto vozy označeny výraznou cedulí s piktogramem vozíčkáře. Cestování takovým vozem je nutné vždy objednat dopředu, a to buď osobně u pokladní přepážky ČD, telefonicky, nebo pomocí zmíněného online formuláře.

Doporučení

A co doporučují vozíčkáři, kteří vlakem pravidelně cestují? Lhůta pro objednání „bezbariérové“ jízdy je podle nich ve skutečnosti minimálně 3 dny, lepší je však objednání učinit až týden dopředu. Potvrzení cesty přes online formulář přichází často pouze pár hodin před samotným odjezdem vlaku, což je pro osoby na vozíku, kterým příprava na cestu zabere poměrně hodně času, opravdu stresující termín. Proto vozíčkáři doporučují cestu objednat telefonicky, zavoláním na nádraží, odkud se chystáte cestovat, neboť na celorepublikovou infolinku není úplně jednoduché se dovolat.

Zabukování jízdy by vám mělo být vždy potvrzeno. Počítejte s tím, že vám může být „schválena“ cesta jiná, než ta, kterou jste si sami vyhledali – z jiného nádraží, přes jinou přestupní stanici a podobně. Objednání jízdy je dobré si nechat potvrdit na email. Doporučujeme si tento email vytisknout a vzít s sebou na nádraží, abyste měli při případném dohadování s obsluhujícím personálem důkaz o tom, že jste si cestu skutečně objednali.

Dobré rady

Na nádraží buďte minimálně půl hodiny před odjezdem vlaku. Počítejte s tím, že ne každý zaměstnanec drah je v obsluhování zdvihací plošiny vyškolen, takže se někdy setkáte i s ovládáním plošiny metodou pokusu a omylu. Výjimkou také nebývá zcela nefunkční plošina, což se někdy řeší tak, že vozíčkáře na mechanickém vozíku naloží obsluhující personál sám. Pokud se rozhodnete využít spoj, na kterém je nasazena nízkopodlažní jednotka, takzvaná Regionova, nainstaluje vám personál při výstupu a nástupu nájezdové lyžiny, případně vám pomůže při překonání velkého sklonu. Proto je dobré i takovou jízdu objednat předem. Pokud požadujete asistenci pouze s nástupem a výstupem, nemusíte cestovat s doprovodem. Také lze objednat další služby, jako je pomoc při orientaci mezi jednotlivými nástupišti a podobně. I přes určité komplikace, je dnes pro vozíčkáře cestování vlakem mnohem jednodušší, než tomu bylo v minulosti. Jak oni sami říkají, nejdůležitější je ochotný personál a ohleduplní spolucestující.

Jičínský deník
http://jicinsky.denik.cz/

(Visited 2 times, 1 visits today)

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.