Žáci bruntálské základní školy praktické i žáci základní školy speciální měli možnost setkat se ve vyučování s muzikoterapií a arteterapií
Bruntál – Kurzy muzikoterapie a arteterapie, které zaštiťovala Slezská univerzita v Opavě, absolvovaly Vlaďka Holásková a Lidka Nedopilková, speciální pedagožky Základní školy v Rýmařovské ulici v Bruntále.
Díky projektu absolvovaly také týdenní zahraniční stáž na Slovensku, kde navštívily Nové Zámky a i Bratislavu. Měly možnost vidět práci a postupy slovenských kolegů při vzdělávání žáků s různými druhy postižení.
Tuvínská rozcvička
Zavádění expresivních terapií na prvním stupni základní školy praktické se věnovala Lidka Nedopilková. Do učebních hodin zapojuje práci s hlasem, učí žáky různé hlasové techniky a neopomíná dbát ani na hlasovou hygienu.
„Tuvínská rozcvička, která se zaměřuje na rozvoj dechu a správného držení těla, se stala nedílnou součástí terapeutických lekcí,“ řekla Vlaďka Holásková. Hru na muzikoterapeutické nástroje může učitel propojovat také s příběhem, který si vymýšlí podle aktuálních potřeb žáků. V hodinách nechybí rytmická cvičení s doprovodem nástrojů.
Vše je propojeno s reflexí, při níž se děti učí povídat o svých prožitcích. Z etnických nástrojů mají žáci možnost zaposlouchat se do zvuku tibetské mísy, kalimby, fujary, oceánového bubnu, dešťové hole, štěrbinového bubnu, dřevěné zvonkohry, hromového bubnu a různých chřestidel.
Narušená komunikace
Výhodou exotických nástrojů je, že žáci mohou skrze ně komunikovat, což se osvědčuje u žáků s diagnózou mutismus nebo narušenou komunikační schopností. Africké bubny djembe se staly nedílnou součástí hudebních chvil učitelky Vlaďky Holáskové ve speciální základní škole. S bubny žáci vystupují na veřejných akcích, které pořádá kmenová škola, ale například i město Bruntál.
Nástroje jsou využívány ke krátkým relaxačním chvilkám taktéž v běžné výuce. Do výtvarné výchovy zapojují učitelky prvky arteterapie. „Žáci mají možnost tvořit ve výtvarném ateliéru, který se nachází v prostorách školy,“ uvedla Vlaďka Holásková. Školáci tvoří velké formáty pomocí převážně temperových barev, pastelů a tlustých fixů. Pomocí barev pracují s emocemi a příběhy, vlastní aktuální náladou.
Moderní metody výuky učitelky uvedli do praxe nejen ve vlastní škole v Rýmařovské ulici, ale i u prváků a druháků na Petrinu nebo v mateřské škole v sousedním Starém Městě.
KAREL JANEČEK
Bruntálský a Krnovský deník
http://www.bruntalsky.denik.cz/
Přidejte odpověď