U Krásné Lípy vznikla stezka pro turisty na vozíku

Tři nové turistické trasy, z nichž jedna je určena lidem upoutaným na invalidní vozík, se otevírají v okolí Krásné Lípy.

Bezbariérová stezka na rozhraní Lužických hor a národního parku České Švýcarsko je vůbec první svého druhu v Ústeckém kraji a na jejím vzniku se podílelo mimo jiné město Krásná Lípa či krásnolipský Klub českých turistů.

Poprvé se po ní mohou zájemci vydat 3. května, kdy se chystalo její slavnostní otevření.
„Trasa je koncipována jako okruh, který začíná v Krásné Lípě na náměstí u Domu Českého Švýcarska, jenž je bezbariérový, vede směrem k výjezdu na Rumburk, kde odbočuje doprava tzv. Hraniční stezkou a míří k odbočce k pramenům říčky Křinice. Dále pokračuje kolem bývalého znělcového lomu na Studánce až k přírodní rezervaci Velký rybník. Odtud je pak možné se vrátit lesem a přes louky s dálkovými výhledy na hřebeny Lužických hor k vlakové zastávce Krásná Lípa a pak zpět na náměstí. Tento základní okruh měří zhruba 5 kilometrů,“ uvedl krásnolipský starosta Jan Kolář.

K dispozici je i delší, devítikilometrová varianta. „Ta pokračuje kolem Velkého rybníka do Horního Podluží, odkud se po cyklostezce turista dostane až na náměstí do Jiřetína pod Jedlovou. Pro cestu zpět je možné využít i vlakové spojení s přestupem v Rybništi. Povrch je zčásti zpevněný, částečně vede po polních a lesních komunikacích, občas po asfaltu či dlažbě,“ zmínil Kolář.

Na trase si půjde prohlédnout osm informačních tabulí a u Velkého rybníka lze navíc pozorovat ptactvo, třeba orla mořského či jeřába popelavého. „Tabule představí historii města Krásná Lípa nebo popíšou církevní památky v jeho okolí,“ sdělil Václav Hieke, předseda krásnolipského Klubu českých turistů, který s nápadem bezbariérové stezky přišel.

Od klasických turistických cest se trasy pro vozíčkáře liší značením. „Jde o plechové směrovky se symbolem invalidního vozíku. Jsou provedeny ve třech třídách náročnosti: modrá, červená a černá. Ta v okolí Krásné Lípy je certifikovaná jako červená,“ přiblížil Kolář.

Podle Hiekeho jsou tabulky značící trasu umisťovány ve výši očí vozíčkáře. „I mobiliář zohledňuje potřeby vozíčkáře, například lavičky jsou uzpůsobeny výškou k snadnému přesednutí,“ dodal Hieke.

Vybudování stezky přišlo na necelých 282 tisíc korun, 250 tisíci přispěl Ústecký kraj.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.