Unikátní vozítko Elbee z Loštic čeká na investora

Deset let pracovala loštická firma ZLKL na vývoji malého dopravního prostředku pro invalidy. Doufala v zahájení sériové výroby, nakonec se loni tento projekt rozhodla nabídnout k prodeji novému investorovi. Kupce zatím nemá.

Loštice – „Nějaká jednání vedeme, ale ke konkrétnímu výsledku jsme zatím nedospěli,“ uvedl solumajitel firmy Ladislav Brázdil mladší. Zatím to není jasné, zda k existujím zhruba padesáti exemplářům minivozu pro přepravu lidí na invalidním vozíku přibydou další. Nabídková cena činí aktuálně 1,1 miliónu eur, tedy přibližně 28,5 milionu korun.

AŽ 80 KILOMETRŮ

Pouze dva a půl metru dlouhé vozidlo Elbee je unikátní. Zatímco různé invalidní motorové vozíky nemají střechu a obvykle je s nimi možno jezdit rychlostmi jen do pětačtyřiceti kilometrů v hodině, Elbee má konstrukční rychlost osmdesát kilometrů v hodině a je homologováno jako takzvaná těžká čtyřkolka rovněž pro jízdu pro rychlostních komunikacích. Kromě spalovacího motoru ze skútru Piaggio může vozidlo pohánět také elektromotor s výkonem využívající energii z baterií. Její kapacita postačuje na dojezd přes dvě stovky kilometrů.

VTAHUJÍCÍ PLOŠINA

Velmi zajímavé je také řešení vjezdu pro lidi na vozíku. Ti se dostávají dovnitř skrze výklopnou příď po speciální nájezdové rampě, která je součástí konstrukce vozu.

Pro ty, kteří mají těžší postižení a vlastními silami by se dovnitř nedostali, se nabízí i plošina, se kterou se vozík vtáhne do interiéru.

Po otevření vozu již vyjíždějí rovnou na chodník. Elbee je dvoumístné, takže za řidičem sedícím na invalidním vozíku je místo ještě pro dalšího spolujezdce.

NEŠŤASTNÁ KONCEPCE

„Bohužel navržená koncepce s otevíratelnou přídí nebyla zvolena příliš šťastně,“ říká konstruktér Jiří Drvota, který je autorem finálního technického řešení a ještě do loňského roku pracoval na mnohých vylepšeních. Projekt podle Drvoty od samého počátku provázely nesnáze. Například byl problém s dodržením maximální přípustné hmotnosti pro tuto kategorii vozidel, což je 440 kilogramů, uchycením palubní desky, přístupem k motoru, řešením výfuku a občas i s organizací a kvalitou výroby.

SPECIÁLNĚ VYROBIT

„Svízel spočívá právě v tom, že kromě motoru, světlometů a pár dalších prvků se prakticky všechny díly na vozidlo musely speciálně vyrobit, případně upravit, což je samozřejmě nákladné. Vyplatilo by se to až při výrobě větších sérií vozidel,“ tvrdí Drvota.

Podle něho by bylo vhodné změnit koncepci takového typu vozidla, tedy montovat motor dopředu a do interiéru najíždět na vozíku buď zadními nebo bočními dveřmi. „Snadno by pak mohla připravit také verze s pevnou sedačkou a mohlo by se to prodávat také jako takzvané auto pro patnáctileté,“ dodává konstruktér.

RADEK PECÁK
Šumperský a Jesenický deník
http://www.sumpersky.denik.cz/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.