Černé ovce – vlakem na vozíku

Cestování vlakem je pro někoho příjemnější než jiným dopravním prostředkem. Jenže jsou lidé, kteří si nemůžou moc vybírat, čím pojedou. Například vozíčkáři. Jak se jim cestuje s Českými drahami? Reportáž CT , pořad Černé ovce

Cesta vlakem připomínala spíš horor. Ještěže se našli obětaví lidé ochotní pomoci. Ti ale s Českými drahami nemají nic společného.

Tomáš BANDŽUCH, bratr vozíčkáře
Vlastně on to bylo takový trochu menší horor, bych řekl, hlavně tady pro bráchu.

redaktorka
Vše začalo tím, že Tomáš Bandžuch pozval svého handicapovaného bratra do Divadla pod Palmovkou. A protože nádraží v Pardubicích i v pražské Libni jsou bezbariérová, rozhodli se jet vlakem. U Českých drah si 48 hodin dopředu objednali na obě cesty bezbariérový vagon s plošinou a České dráhy jim cestu potvrdily. Jenže se objevil problém.

Tomáš BANDŽUCH, bratr vozíčkáře
Den předem nám vlastně volali, že ten vlak, do kterýho je možný s tou plošinou zajet, že nebude řazený, a že teda jestli můžeme jet o vlak později, což je Pendolino. Tak já jsem souhlasil i s bráchou, že teda pojedeme.

redaktorka
Jenže když si chtěl pan Bandžuch v Praze vyzvednout objednané místenky, nikdo o ničem nevěděl.

Tomáš BANDŽUCH,
Tamní pracovník sdělil, že prostě tohleto prostě nejde, že ty místa pro vozíčkáře jsou zabraný.

redaktorka
A tak jel pan Bandžuch znovu na nádraží do Pardubic.

Tomáš BANDŽUCH,
Byly ochotný, musím přiznat, jako tady paní pokladní byly velice ochotný, nakonec /nesrozumitelné/ obvolali kdekoho možnýho.

redaktorka
Nedorozumění se tedy vyřešilo a pan Bandžuch místenky dostal. Jenže?

Tomáš BANDŽUCH,
Několik hodin před odjezdem nám volali, že vlak do Libně nemůže jet, protože tam přijede to Pendolino někdy v 18:10 a v 17:55 nebo v 18:00 tam končí pracovní doba jediného člověka, který obsluhuje plošinu, takže prostě tam nejde vystoupit, a že máme jet na Hlavní nádraží.

redaktorka
Dostat se ale z hlavního nádraží do Libeňského Divadla pod Palmovkou je pro člověka na vozíku rozhodně složitější než z nádraží v Libni. Jak tolik chyb vysvětlí společnost České dráhy?

Gabriela NOVOTNÁ, mluvčí, České dráhy a.s.
Pokladní z Pardubic byla informována, že původní plánovaná souprava bezbariérová, že má poruchu vozidla, a proto bylo nabídnuto náhradní řešení, což byla jednotka Pendolino, a ta vyjížděla, tuším, o 30 minut později a v té době v Libni na nádraží už končila pracovní doba osobě, která je oprávněna obsluhovat tu zdvihací plošinu. Nám je velice líto a mrzí nás, že došlo k několika komplikacím v průběhu té cesty, protože ti jednotliví zaměstnanci museli operativně řešit v těch jednotlivých krocích změny celkem výrazné.

redaktorka
Komplikace by se pochopit daly, kdyby se to samé nestalo i při cestě zpět.

Gabriela NOVOTNÁ, mluvčí, České dráhy a.s.
Na té zpáteční cestě, tak znovu, bylo to asi hodinu před odjezdem plánované soupravy, se pracovníci na Hlavním nádraží dozvěděli, že došlo ke změně řazení a že není zařazen ten multifunkční vůz.

redaktorka
A z jakého důvodu? On se rozbil, nebo netušíte?

Gabriela NOVOTNÁ, mluvčí, České dráhy a.s.
Tam mohlo dojít k nějaké poruše, takže byl opět kontaktován telefonicky, náš pracovník nabídl mu náhradní řešení, ale čas odjezdu té navrhované soupravy byl až o hodinu a půl později.

redaktorka
Jenže to už by bratři jeli skoro o půlnoci, a tak se rozhodli, že na bezbariérovou soupravu čekat nebudou.

Tomáš BANDŽUCH, bratr vozíčkáře
Do čtvrt hodiny měl jet další vlak. Tak jsme se zeptali, jestli můžeme jet tím vozíkem, ale říkal, že tam jako taky není jakoby, že tam vůbec nikdy neměl být řazený vagon na přepravu vozíčkářů.

redaktorka
Takže tam není bezbariérový vagón.

Tomáš BANDŽUCH,
Ano. Tak jsme řekli, že nám to je jedno, a domluvili jsme se vlastně tam jsem poprosil lidi o pomoc, já jsem vynes bratra do toho vagonu a jako ty lidi, co tam byli, tak ti pomohli a vynesli ten vozík.

redaktorka
Na trase, kde jsou obě nádraží bezbariérová, nastal problém při cestě tam i zpět. A přitom České dráhy na to mají systém. Dokonce si musíme takovou přepravu objednat 48 hodin dopředu.

Gabriela NOVOTNÁ, mluvčí, České dráhy a.s.
Je to proto, aby ti dotčení zaměstnanci byli na tu přepravu připravení. Když dostaneme objednávku, tak my šetříme, zda vůbec se ta přeprava může realizovat, takže z důvodu třeba nějakých mimořádností se může i stát, že tu přepravu odmítneme.

Tomáš BANDŽUCH,
Když se stane jedna věc, nad tím nějak člověk mávne rukou, ale jako tady opravdu se stalo tolik věcí a hlavně jako tam neselhali ty jednotliví lidi. Tam opravdu selhal ten systém.

redaktorka
Handicapovaných lidí jsou v naší republice desítky tisíc. A dopravit se z místa na místo pro ně není jednoduché.

Václav KRÁSA, předseda Národní rady osob se zdravotním postižením
Člověk, který je zdravý, si někam aspoň dojde. Ten člověk zůstane na tom místě uvězněný a nemá si jak pomoci. Ta situace takového člověka je potom zoufalá.

redaktorka
Lidé na vozíku vidí největší problém v naprostém nedostatku bezbariérových nástupišť. Kateřina Morozová má rodiče v Písku. Když je jede z Prahy navštívit, musí vystupovat ve Strakonicích.

Kateřina MOROZOVÁ, vozíčkářka
Písek není bezbariérový. Takže já musím vlastně jet do Strakonic a tam pro mě přijedou rodiče a musí naložit vozík do auta.

Karolína CHOVANCOVÁ, vozíčkářka
Těch míst, kam se vlakem dostanete, je velmi málo a já sama se odvažuji cestovat skutečně jenom třeba do krajských měst jako Plzeň, Pardubice, České Budějovice a podobně, protože do nějakých menších, tam už zase je jakoby riziko toho, že tam budou komplikace třeba s plošinou.

redaktorka
Vyvýšená nástupiště a nízkopodlažní vlaky by umožnily člověku na vozíku cestovat daleko svobodněji. Často i bez objednání.

Václav UHER, vozíčkář
Já můžu mluvit o Španělsku, kde žije moje sestra 15 let a já tam 15 let jezdím, není tam potřeba objednávat dopředu, můžu přijet na nádraží a prakticky jako každý jiný koupit lístek a jet, všechny ty nástupiště jsou vyzdvižené a ty soupravy, které tam jezdí, jsou nízkopodlažní, mají automatické plošiny a já prakticky pohodlně, bez asistence najedu do vlaku a za chvilku už uháním tou polopouští velkou rychlostí.

Tomáš BANDŽUCH, bratr vozíčkáře
Nejhorší asi byla pro bráchu ta situace v Praze, kdy vlastně my jsme tam přijeli a teď v první chvíli jsme vlastně nevěděli, kdy pojedem, jak pojedem, jak to uděláme, že jo, a vlastně nakonec jako vlastně jsme tam museli přijít a, to je jako blbý slovo říct, doprošovat, ale prosit vlastně cizí lidi, aby nám pomohli s tím, co vlastně měly udělat Český dráhy.

redaktorka
Dnes už jsou ale i jiní dopravci než České dráhy. A tak začal letos v lednu fungovat nový registrační systém. Ten by měl lidem s handicapem umožnit objednání cesty i při kombinaci více dopravců.

Václav KRÁSA, předseda Národní rady ozp
My samozřejmě můžeme v tom udělat hodně, teďko se domlouvá schůzka s vedením Ministerstva dopravy, ale zároveň by tam u toho měl být ředitel Správy železnic, a musíme dohodnout, jak co nejrychleji ten systém zprovoznit natolik, aby byl spolehlivý. My vždycky říkáme, jakmile máte takový případ, tak nám ho hned sdělte, protože to je i pro nás dobrý argument náš k těm dalším vyjednáváním.

redaktorka
Zatím žádný zákon neříká, dokdy a kolik nádraží či stanic musí být bezbariérově přístupných. A stejně je to i s bezbariérovými vlaky.

František JEMELKA, mluvčí Ministerstva dopravy
Postupně dochází k nějaké obnově a maximalizaci počtu spojů, které jsou bezbariérové, ale ano, je možné a není to v rozporu s žádnými předpisy, že v současné době bude vypraven vlak, kde bohužel přeprava lidí s tělesným handicapem, konkrétně na vozíku nebude bohužel z technických důvodů možná.
Bezbariérovost vozidel je sice jedním ze základních požadavků na dopravce, kteří mohou provozovat nové linky. Povinnost to ale není. Oni mají povinnost, pokud jim ten vlak to umožňuje, cestujícím s handicapem dopomoci, aby z nástupiště se dostal do vlaku, asistovat mu během přepravy a potom nějakým způsobem mu pomoci i při vystupování.

Václav KRÁSA, předseda Národní rady ozp
Oni v těch svých smlouvách se zaručili, že skutečně budou schopni zajistit dopravu osob se zdravotním postižením. Teď je na těch, kteří ty smlouvy s nimi domlouvali, že musí trvat na tom, nesplnil jsi podmínky, zaplatíš, anebo ukončíme smlouvu.

redaktorka
Přímo výzvu české vládě a petici s názvem Vlakem bez bariér sepsalo občanské sdružení Asistence. Požadují vytvoření závazné koncepce, která by vedla k odstranění bariér při cestování vlakem, a to s jasným termínem.

Erik ČIPERA, ředitel Asistence, o.p.s.
My děláme tuhletu petici Vlakem bez bariér.cz, aby všichni mohli svobodně cestovat vlakem. Kdyby byly nízký vlaky a nízký nástupiště, tak si ten člověk přijede sám, nastoupí si a nikoho nepotřebuje. A to je náš cíl.

redaktorka
Jenže kdy to bude? Jak je na tom jeden z největších dopravců, České dráhy?

Gabriela NOVOTNÁ, mluvčí, České dráhy a.s.
Ten vozový park se neustále kontinuálně obnovuje, všechny nové vlaky, které nakupujeme, tak už jsou bezbariérové. Ale je to postupný proces, takže to se nepodaří ze dne na den.

František JEMELKA, mluvčí Md
Samozřejmě ta modernizace vagonů probíhá v celé Evropě, objednávají se vagony v celé Evropě, ale i třeba dodací lhůta objednaného vagonu je několik let, takže nějakým způsobem i z tohoto důvodu ta modernizace probíhá postupně.

redaktorka
Je nějaký jako limit, nějaký rok, kdy už budou všechny vagony, vlaky bezbariérové?

Gabriela NOVOTNÁ, mluvčí, České dráhy a.s.
Tak to si netroufám říct, to je hudba budoucnosti. Já si myslím, že to je v průběhu nejbližších desítek let. Neřeknu jednotek, ale desítek let.

redaktorka
To není pro lidi na vozíku vůbec optimistická zpráva.

Michal PRAGER, vozíčkář
Tak my máme nějaký dědictví z minulosti a já jsem osobně jako byl ochoten tohle jako tolerovat dlouho, ale jako za těch 30 let ten posun je opravdu minimální.

Tomáš BANDŽUCH, bratr vozíčkáře
Když jsme se bavili třeba s rodiči nebo s mojí sestrou, která s bratrem byla v Americe, konkrétně v New Yorku, tak jsme se shodli na tom, že zařídit jako pro vozíčkáře přepravu Praha – New York je výrazněji jednodušší než zařídit pro vozíčkáře přepravu Pardubice – Praha-Libeň a zpět.

Erik ČIPERA, ředitel Asistence, o.p.s.
My právě vyzýváme vládu, aby vytvořila koncepci, dokdy a co bude dělat, a pak jí budeme věřit, že to myslí vážně, že to nebude chaotický postup, jako je teď.

redaktorka
O praktické a rychlé řešení se snaží i Národní rada osob se zdravotním postižením. Místo drahé rekonstrukce celých nádraží navrhují upravit pro lidi na vozíku alespoň jedno nástupiště, ale všude.

Václav KRÁSA, předseda Národní rady ozp
Ten systém by fungoval tak, že když tam bude vlak s bezbariérovým vozem, kde bude pasažér, který potřebuje bezbariérové prostředí, tak že zajde k tomuhletomu nástupišti a že může ten člověk lehce vystoupit.

redaktorka
Kromě bezbariérových nástupišť potřebují lidé se zdravotním postižením samozřejmě i bezbariérové vlaky.

Václav KRÁSA, předseda Národní rady ozp
Ti dopravci musí splnit to, co slíbili. Že budou mít vozy, které budou bezbariérové, a ne, že tady budou pořád tahat staré železo.

redaktorka
Doufejme tedy, že Česká republika bude mít brzy konkrétní právní nástroj, kterým dopravce přinutí k tomu, aby své služby dělali pro občany s handicapem přístupnější.

Tomáš BANDŽUCH, bratr vozíčkáře
Vítem co mě nejvíc jakoby vytočilo? Když jsem sem po tom celým martyriu přišel na pardubické nádraží a tady byl stojan a v tom stojanu byly zasunuté letáky, a teď ale budu parafrázovat, Vlakem v pohodě bez bariér.

moderátorka
Objednat, zaplatit, nechat instalovat. Tak by měla vypadat pokládka podlahy na terase. Na viděnou.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.