Dvě třetiny dětí a mladých lidí se někdy zapojilo do charity

ilustrační foto: Flickr.com

Pomoc potřebným si už vyzkoušelo 70 % českých dětí a mládeže. Jejich rodiče sice své potomky v dobročinných aktivitách podporují, ale nejsou to oni, kdo je k tomu motivuje. Jsou to v 83 % pedagogové. Rodiče si ale myslí, že pomoc dětí by neměla být přerozdělována zprostředkujícími organizacemi, ale měli by ji získávat přímo potřební.

Vyplynulo to z výsledků unikátního průzkumu společnosti Datank pro ČSOB.

Více než dvě třetiny dětí a mladých lidí se již někdy aktivně zapojilo do dobročinného projektu. Většina oslovených rodičů považuje takové aktivity za správné a 72 % z nich by svého potomka podpořilo. Více než 80 % se také domnívá, že nápad pomáhat by měl vzejít přímo z rodiny.

„Ve skutečnosti však děti a mladé lidi motivují jejich učitelé, nikoliv rodina. Ta přichází s myšlenkou pomoci jen ve 22 % případů,“ podotýká Ondřej Škorpil, ředitel Kanceláře představenstva ČSOB se zodpovědností za společenskou odpovědnost. Podle respondentů průzkumu by měly s motivací k dobročinným aktivitám pomoci i zájmové organizace a kroužky.

Naprostá většina oslovených považuje zapojení dětí do filantropických projektů za přínosné nejen pro potřebné, ale i pro samotné děti. „Při vymýšlení a realizaci dobročinné akce se mohou naučit brát ohled na druhé, získat smysl pro zodpovědnost a zajímat se o své okolí. To jsou zkušenosti, které mohou využít nejen během pozdějšího studia, ale i v běžném životě,“ dodává Ondřej Škorpil.

Zaměřit by se přitom děti měly na pomoc znevýhodněným – postiženým a opuštěným – dětem. „Je zajímavé, že respondenti by spíše uvítali zapojení svých potomků do projektů zaměřených na vrstevníky než na podporu seniorů, osob s mentálním nebo tělesným postižením. To potvrzuje nejen průzkum, ale i naše zkušenosti s individuálním dárcovstvím,“ vysvětluje Ondřej Škorpil.

Peníze i veškerá pomoc dětí a mladých lidí by měla být směřována přímo těm, kteří je potřebují. To si myslí 90 % oslovených rodičů. „Jen necelá třetina, resp. pětina dotázaných by svěřila přerozdělení peněz neziskovým organizacím, resp. nadacím nebo nadačním fondům. A to je škoda, protože právě tyto organizace mohou být pro dárce cenným zdrojem informací, jak nejlépe pomoci,“ doplňuje Alena Králíková, manažerka společenské odpovědnosti ČSOB.

Program Pomáhej

ČSOB a Era se prostřednictvím Nadace VIA rozhodly děti a mladé lidi v jejich filantropických aktivitách podpořit. „Program je určený všem od 7 do 26 let, kteří se rozhodli pomoci skrze benefiční akci nebo jinou aktivitou někomu ve svém okolí,“ říká Alena Králíková a dodává: „Chceme je podpořit v jejich snažení, ale zároveň jim ukázat, že jejich aktivita může být velmi přínosná.“ Cílem je rozvíjet adresné, neanonymní, kreativní dárcovství a ukázat české společnosti, že filantropie může být součástí každodenního života.

Tisková zpráva ČSOB
Parlamentnilisty.cz

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.