ČRo Radiožurnál
Maximální povolená rychlost chůze 6 km v hodině. Slovenský parlament schválil tento týden zákon, který omezuje rychlost na chodnících a platí pro všechny, tedy pro pěší kola, koloběžky anebo třeba bruslaře. Slovenská televizi TA3 tu novelu komentovala slovy, že se na Slovensku už bude i chodit podle zákona. A na téma omezení rychlosti chodců se objevila i řada vtipů o měření rychlosti chodců radarem. Před vysílání jsem se zeptal Libora Budiny, výkonného manažera platformy VIZE 0, neziskové organizace, která se snaží o zvýšení dopravní bezpečnosti. Co má být hlavním cílem novely?
Libor Budina, dopravní expert Jednoznačně bojovat s rozmáhajícími se elektrovozittky, které ohrožují chodce, protože jsou těžká, rychlá a často je uživatele neumí ani správně ovládat. Takže to je určitě hlavní cíl vytlačit tyto vozítka z chodníků.
Tomáš Pavlíček, moderátor Takže se nikdo nemusí na Slovensku bát, že dostane pokutu, když třeba bude dobíhat autobus?
Libor Budina, dopravní expert Ano, já jsem ty vtipy zaznamenal, ale to se opravdu jedná o fake, protože zrovna chodci, chodec se může pohybovat jakoukoliv rychlostí, takže pokud budu spěchat na autobus, tak pokutu nedostane.
Tomáš Pavlíček, moderátor No, ale co se týče těch elektrokoloběžek a dalších vozítek tohoto typu, tak jsou skutečně nebezpečná pro chodce? Je tedy důvod to nějakým způsobem výrazněji regulovat?
Libor Budina, dopravní expert On ten problém je samozřejmě hrozně jako široký a na to neexistuje úplně jednoznačná odpověď. Samozřejmě elektrokoběžky nebezpečné jsou, protože nám jezdí jako vyšší rychlostí, proto tam mají tu zmíněnou šestikilometrovou rychlost, já to dám ještě do nějakých kontextů Českou republikou. A pokud si v tý menší rychlosti zařadíte do proudu chodců, tak ta kompatibilita dopravy je samozřejmě lepší a pokud bych za někoho narazil ve větší rychlosti, tak to riziko zranění je větší, ale jako největší kámen úrazu z hlediska té novely na Slovensku jsou právě jako děti, které na tom kole nemáte, koloběžce můžou jet, protože pokud měli šesti kilometrůovou rychlostí, tak to kolo nebude tak tolik ovladatelné a hrozí tam riziko pádů, anebo budou muset vědomě porušovat pravidla. Na druhou stranu zase nechceme, aby jezdily ty děti po silnici, to nikdo nechceme, takže je to složité.
Tomáš Pavlíček, moderátor Je to doslova kámen úrazu v tomhle případě. Jak říkáte. Ale výhrady k nově schváleným pravidlům mělo i slovenské ministerstvo vnitra. Podle něho by spíš, než stanovovat rychlostní limit na chodnících bylo vhodné zakázat na ně vjezd například elektrokoloběžkám. S tím byste souhlasil?
Libor Budina, dopravní expert Primárně nejde o to, že jenom o ty elektrokoloběžky, ale jako i o spoustu jiných, zejména třeba elektrických vozítek, který přibývají, motokola, brusle, longboardy a podobně, takže je to právě z tohohle pohledu jako složité, že s tou mikromobilitou těchhle těch věcí jakoby hodně. A pak na ně to třeba. můžete zapomenout. A pokud by se teda nabízel zákaz všech elektrických vozítek na chodníku, tak právě, co ty invalidní elektrické vozíky nebo vozítka pro seniory, takže při všech těch cestách narazíme na nějaké, ale. Ale nějaké výjimky samozřejmě jdou a dalo by se nějakou cestou vydat. Pak tam samozřejmě hrozí riziko nějaké různé nedorozumění. Právě to, co jsem říkal, právě u těch dětí, pokud by se to třeba někdo měl zrovna jako měřit tu šestikilometrovou rychlost, jsou nějaké tolerance, třeba 3 km, při těch měřících zařízení 3 km/h a podobně, takže je to samozřejmě složité.
Tomáš Pavlíček, moderátor No, v Česku tedy se mimo označené úseky na chodnících, na kolech nebo koloběžkách jezdit nesmí. Je ta zákonná úprava podle vás dobře ošetřená, dostatečná a srozumitelná?
Libor Budina, dopravní expert Z tohoto pohledu ano, že to máme lepší než na Slovensku, protože oficiálně na elektrokoloběžce jsme jako cyklista, takže na chodník bychom nesměli. Ale zase děti do 10 let s doprovodem mohou. Ale jako do jisté míry jako je inspirující to Slovensko, že i když to třeba není ideální a jsou tam prostě nějaká ta rizika, tak se můžeme v tom jako inspirovat, že se snaží ochránit ty chodce na těch chodnících, protože starší lidi, děti, maminky s kočárky nebo já chodím třeba i s malým psem a i když mám na vodítku, tak se jí nebojím, že ho někdo přejede a podobně. A je potřeba teda do toho širšího kontextu, abychom zase někoho nevyhnali na silnici a zas to tam bylo nebezpečné. Takže v dobrém smyslu je potřeba tyhlety věci nějak regulovat. A vím, že u nás v České republice taky vznikla pracovní skupina, která tu problematiku řeší, právě těchhle těch elektrovozítek a i těch 6 km/h je jedna z pracovní verzí, o které se diskutuje. Protože i tak i když tam nemohou, tak zkrátka tam jezdí a bude proč jako zajímavé sledovat tu praxi. Zároveň se to chce řešit trošku v návaznosti na Evropskou radu pro bezpečnost dopravy, která doporučuje třeba maximální rychlost 20 km/h pro elektrokoloběžky, omezení nějaké akcelerace, povinné brzdy vpředu, vzadu světla, zvukové zařízení a ten trend to bude dávat 28 km/h. Takže je zapotřebí samozřejmě taky říct, že hodně smrtelných nehod je pod vlivem alkoholu a myslím, že na to by se případně měla zaměřit i nějaká ta represe. Takže cesta je oddělená infrastruktura. A aby nám nám koloběžky nejezdili prostě 50 km/h a když 50, tak aby splňovali nějaké podmínky a řidiči měli helmy, veškerou výbavu, a to třeba už od rychlosti 23, 25 km/h.
Tomáš Pavlíček, moderátor A mimochodem, když jste mluvil o tom dosavadním zákazu, tak ten zákaz jízdy po chodnících je dostatečně vynucovaný nebo ne?
Libor Budina, dopravní expert No, obávám se, že ne, ale samozřejmě, prostě je to tak, že to by asi kontrolní orgány nedělaly nic jiného protože samozřejmě na infrastruktura u nás v České republice zrovna pro ty cyklisty není ve všech městech úplně ta nejvhodnější. Takže se budeme s tou mikromobilitou zkrátka potýkat. Proto říkám, že když na Slovensku něco takového zavedli, tak je to jako jedna z cest, ale chtělo by to ještě jako domyslet, že pokud jdou na tu silnici, tak aby to bylo dostatečně bezpečné právě v návaznosti na to, aby měli nějakou povinnou výbavu a podobně.
moderátor Libor Budina, výkonný manažer platformy VIZE 0, neziskové organizace, která se snaží o zvýšení dopravní bezpečnosti.
Přidejte odpověď