ČT 1
Jsou tu Černé ovce, vítejte. Když si objednáme běžnou věc a ona přijde nefunkční, je to nepříjemné, ale většinou nejde o život. Jenže co když o život jde? Tzv. SOS tlačítko má přivolat pomoc zejména seniorům v nouzi. Jak rychlá byla reklamace vadného kusu?
Danuška Klimešová, zákaznice Mám blízkého příbuzného, který je nemocný, který neovládá telefon, a chtěla jsem, abych ho ochránila, protože rád chodí do přírody ven, když by bylo, nedejbože, potřeba, abych věděla, kde ho mám jít hledat.
Bohunka Kociánová, redaktorka A paní Klimešová chtěla koupit nějaké zařízení, které by jí pomohlo najít příbuzného, kdyby se opět ztratil.
Danuška Klimešová, zákaznice Volala jsem do takových zdravotních center a všichni mně řekli, že neví, ať se podívám na internet. A na internetu jsem si našla právě tady takový tlačítko, SOS tlačítko.
Bohunka Kociánová, redaktorka Vybrané tlačítko prodával e-shop Lokatech.cz a stálo necelé 4 000 Kč. Paní Klimešová nechtěla nic levného, šlo jí hlavně o funkčnost. Tlačítko mělo umět zavolat na zvolená telefonní čísla například příbuzným a také měla určit místo, kde se dotyčný nachází. To se paní Klimešové líbilo, a tak do e-shopu napsala.
Danuška Klimešová, zákaznice Pán se hned ozval a on mně říkal, že je to všechno výborný, že prostě to všechno, co potřebuju…
Bohunka Kociánová, redaktorka A tak si paní Klimešová tlačítko objednala. Protože do něj ale bylo zapotřebí vložit SIM kartu, zašla s ním ke svému operátorovi.
Danuška Klimešová, zákaznice Tam tu SIM kartu vložili a okamžitě přes celý obchod se ozvala záchranná služba. Tak se toho lekli a říkali, že už s tím nechtějí mít nic společnýho, a poslali mě o pár vchodů dál, kde je podpora telefonu a prodejna. Tam se na to taky koukali, že to vůbec neznají, a podařilo se jim tam zadat, myslím, tři telefonní čísla.
Bohunka Kociánová, redaktorka Když ale chtěl pracovník prodejny vyzkoušet určení polohy, moc to nefungovalo.
Danuška Klimešová, zákaznice My jsme měli tady telefon a tady to tlačítko a on to zkusil. A ono to ukazovalo, že to je někde u Rohlenky. Asi 15, 20 km. Přitom to bylo vedle sebe. Tak tam mně řekli, že to zřejmě bude nějakej šmejd.
Bohunka Kociánová, redaktorka Opakované testy na různých místech dopadly stejně. A nejen to.
Danuška Klimešová, zákaznice To tlačítko samo od sebe začalo nějak vytáčet ty ostatní kontakty, protože se nám ozvali ti lidé, co tam byli daní. Já jsem nevěděla, co s tím mám dělat.
Bohunka Kociánová, redaktorka Paní Klimešová tedy odstoupila od smlouvy, a to v zákonné lhůtě pro vrácení zboží do 14 dnů, a tlačítko poslala firmě Lokatech zpátky.
František Kotrba, mluvčí, Česká obchodní inspekce V důsledku odstoupení od smlouvy se tato smlouva ruší a povinností dodavatele je vrátit do 14 dnů zaplacené prostředky spotřebiteli.
Danuška Klimešová, zákaznice Dala jsem to na poštu do vlastních rukou, abych měla jistotu a nějaký doklad od toho, že to bylo převzatý.
Bohunka Kociánová, redaktorka E-shop Lokatech.cz zásilku od paní Klimešové převzal, ale peníze jí nevrátil. Paní Klimešová se tedy opakovaně snažila kontaktovat jednatele a majitele firmy Lokatech s.r.o., pana Kocha.
Danuška Klimešová, zákaznice Já jsem mu totiž napsala, že si to nenechám líbit. Vím, že se řeší velký milionový věci, ale že pro mě nebo pro nás, pro důchodce i tady tyto peníze jsou dost.
Bohunka Kociánová, redaktorka Nikdo ale na zprávy od paní Klimešové nereagoval. Firma Lokatech by měla mít své sídlo v obci Zádveřice nedaleko Zlína. Ale jak sami vidíte, tak tady asi nikoho nenajdeme. Je tady sice nějaká schránka, ale ani na ní není žádný název firmy. Nebo pan Koch se vám doteď neozval.
Danuška Klimešová, zákaznice Ne. Bohunka Kociánová, redaktorka Když pan Koch nereagoval, obrátila se paní Klimešová na Českou obchodní inspekci, která už s tímto e-shopem měla zkušenost.
František Kotrba, mluvčí, Česká obchodní inspekce My v souvislosti se společností Lokatech.cz registrujeme celkem šest podání spotřebitelů. Ta podání se týkají v podstatě dvou základních věcí. Jeden ten problém, na který si spotřebitelé stěžovali, bylo nevrácení zaplacených prostředků za vrácené zboží. A tou druhou věcí bylo vlastně nevyřízení reklamace a následná nekomunikace ze strany dodavatele.
Bohunka Kociánová, redaktorka A negativní recenze jsme našli i na internetu. Mělo by smysl v takovém případě podávat i trestní oznámení, když je škoda 4 000 Kč?
Petr Mikysek, advokát Pokud je vlastně zjevná ta snaha prodávajícího nevrátit peníze, tak potom lze podání trestního oznámení doporučit, protože tam nejsou žádné okolnosti, které by je vyvinily. A pokud se týká té minimální výše škody, tak samozřejmě může být víc poškozených, čili ta škoda se potom sčítá.
Bohunka Kociánová, redaktorka Pan Koch, jednatel firmy Lokatech, by měl bydlet v tomto domě v obci nedaleko Českého Těšína. Tak uvidíme, jestli ho tady najdeme. Dobrý den. Já hledám pana Kocha. Vy jste ho převzali, to tlačítko, tady v červenci? V bydliště pana Kocha jsme zastihli jen jeho otce, který od nás převzal žádost o vyjádření s tím, že se se synem spojí. A my jsme se vypravili ještě do jedné obce na Karvinsku, odkud byla paní Klimešové zásilka odeslána. Tady jsme pana Kocha nakonec našli. Jsme byli v sídle vaší firmy, tam jsme zjistili, že vlastně asi sídlo nemáte.
Michal Koch, jednatel a majitel, Kolatech s.r.o. No, to sídlo je registrovaná fakturační adresa. Bohunka Kociánová, redaktorka Takhle si sídlo firmy představuje asi málokdo. Ohledně paní Klimešové nám pan Koch řekl, že jí peníze vrátí. Teďka napravíte teda to, co je vlastně chybou, a peníze vrátíte. Rozumím tomu dobře?
Michal Koch, jednatel a majitel, Kolatech s.r.o. Určitě jo. Protože paní Klimešová zásilku vrátila, ta reklamace nebyla vyřízená v zákonné lhůtě 30 dnů, každopádně vyřízená bude.
Bohunka Kociánová, redaktorka Vrácení zboží do 14 dnů je podle pana Kocha reklamace, která by se měla vyřídit do 30 dnů. Není to nesmysl?
Jan Šůra, vedoucí právního oddělení, dTest Tady ten prodávající evidentně směšuje dvě různé věci, dva různé právní instituty. Jedno je právo na odstoupení od smlouvy bez důvodu do 14 dnů v případě, že bylo to zboží zakoupeno online nebo mimo obchodní prostory, druhá věc je vyřízení reklamace, to se týká případů, kdy to zboží má nějakou vadu.
Bohunka Kociánová, redaktorka Je ještě někdo jiný než paní Klimešová?
Michal Koch, jednatel a majitel, Kolatech s.r.o. Ano.
Bohunka Kociánová, redaktorka A ty peníze teda vrátíte?
Michal Koch, jednatel a majitel, Kolatech s.r.o. No, říkám, dneska na tom pracuju.
Bohunka Kociánová, redaktorka Dobře.
Michal Koch, jednatel a majitel, Kolatech s.r.o. Jestli chcete nějaké informace potom, klidně vám pošlu, že Michal Koch, jednatel a majitel, Kolatech s.r.o. je to vyřízený.
Bohunka Kociánová, redaktorka Dobře, tak tady je na mě kontakt, tadyhle na mě je e-mail.
Michal Koch, jednatel a majitel, Kolatech s.r.o. Dobře, určitě. Jo.
Bohunka Kociánová, redaktorka Pan Koch nám řekl o dalších asi deseti případech, nicméně přislíbil všechny vyřešit. Poté nám zaslal písemné vyjádření, kde uvádí, že byl od léta nemocný, a proto prý nemohl plnit své povinnosti. Nicméně Česká obchodní inspekce eviduje stížnosti na tento e-shop už půl roku, a dTest dokonce ještě déle.
Jan Šůra, vedoucí právního oddělení, dTest Na tuto společnost evidujeme stížnosti zhruba od roku 22 a jsou v řádu jednotek případů.
Bohunka Kociánová, redaktorka A týkají se?
Jan Šůra, vedoucí právního oddělení, dTest Týkají se záležitostí, že spotřebitelé objednali zboží, přišel jim výrobek, který nefungoval podle toho, co bylo avizováno, nebo podle představ těch spotřebitelů, obrátili se na toho prodejce a ten už dále nekomunikoval, nerespektoval požadavek na vrácení zaplacených peněz a podobně.
Bohunka Kociánová, redaktorka Pokud paní Klimešová peníze zpátky nedostane, mělo by smysl se obracet na soud se žalobou, i když škoda je jenom 4 000 Kč?
Petr Mikysek, advokát Pokud je vymáhána takto nízká částka, tak ten soudní poplatek činí 1 000 Kč, což je tedy ta vstupní investice, nicméně na druhou stranu žalobu na navrácení peněz by měl zvládnout každý, protože ta situace není nijak sporná, soud to zpravidla vyřeší platebním rozkazem.
Bohunka Kociánová, redaktorka Tentokrát ale pan Koch svůj slib splnil a 4 000 Kč paní Klimešové opravdu poslal.
Danuška Klimešová, zákaznice Já vám strašně moc děkuji a jsem ráda, že to takhle dobře dopadlo. Nebýt vás, tak opravdu by peníze asi vůbec nepřišly. A myslím si, že pan Koch by se měl pochlapit, a když chce podnikat, tak podnikat tak, aby prostě nezklamal další lidi.
Bohunka Kociánová, redaktorka Paní Klimešová má své peníze zpět. Nicméně stále potřebuje nějaké zařízení na přivolání pomoci. Podle ministerstva práce a sociálních věcí je u nás 19 poskytovatelů služby tísňové péče. Proto jsme oslovili některé poskytovatele, abychom zjistili, jestli tato služba a zařízení opravdu fungují.
Slavěna Jeleňová, výkonná ředitelka, Chytrá Péče s.r.o. Naši klienti nosí podle preferencí buď hodinky, nebo tlačítko, záleží na tom, mohou si vybrat. A obě dvě fungují vlastně na stejným principu.
operátorka Dobrý den, paní Vacková, všechno v pořádku?
Bohunka Kociánová, redaktorka Někdy stačí rada, jindy je zapotřebí zavolat sanitku. A jsou i situace, kdy může pomoci rodina. Například, kdyby měla obavy, že se jejich blízký může ztratit.
Rostislav Haufer, ředitel, Chytrá Péče s.r.o. Máme informaci třeba i o tom, jakým způsobem vlastně opustil který prostor. Což třeba u stavu třeba nějaké počínající demence je důležitej faktor, protože my dostaneme alarm, upozornění, že se to stalo, a můžeme kontaktovat buď rodinu, nebo někoho, kdo vlastně je schopen třeba pro něho dojít.
Bohunka Kociánová, redaktorka Takže teď se teda vyhledává. A kde jste ji našli? Vidím, že to bylo rychlé. operátorka Vidím vaši polohu, jste kousek od Andělu. Ano, ano.
seniorka No, to je kousek od Anděla.
Bohunka Kociánová, redaktorka Tísňovou péči nabízí i organizace Anděl Strážný.
Jana Schustrová, koordinátorka tísňové péče, Anděl Strážný, z.ú. Můžeme poskytnout tato zařízení, tlačítko, tlačítko, hodinky a další monitorovací zařízení. V praxi to funguje tak, že to zařízení má v sobě SIM kartu, klient zmáčkne tlačítko a naše dispečerka s ním komunikuje přímo přes tu krabičku. Už není zapotřebí vlastně žádný telefon
. Bohunka Kociánová, redaktorka Tato zařízení neslouží jen k tomu, abychom si sami přivolali pomoc
Jana Schustrová, koordinátorka tísňové péče, Anděl Strážný, z.ú. Naše tlačítko má i detekci pádu, takže je to pro klienty, kteří se bojí, že by třeba upadli, nebo jsou nejistí, a nemohli už reagovat…
CrZUkxdXernApXkmaK