Lanovka na Macochu je bezbariérová. Za třicet let přepravila už miliony turistů

Několik let příprav, projektů a řešení. Konečně hotovo, zkolaudováno. Lanová dráha Macocha v Moravském krasu na Blanensku má i u druhé, spodní stanice, bezbariérový přístup. Novou rampu a zdvihací plošinu využívají hendikepovaní nebo méně pohyblivý turisté od konce minulého roku. Podobně jako rodiče s kočárky.

„V tuto chvíli je lanovka v provozu jen o víkendech. Od prvního dubna pak startuje hlavní turistická sezona, tak novinku vyzkoušíme v plné zátěži. Jsme moc rádi, že se po letech podařilo i na spodní stanici lanovky udělat bezbariérový přístup pro turisty a zvýšit tak jejich komfort. Novinku uvítají i lidé s elektrokoly, kterých do krasu jezdí velké množství,“ řekl šéf lanovky Radek Hejč s tím, že úpravy stály přes tři miliony korun.

Lanovka letos v květnu oslaví třicet let provozu. Za tu dobu už převezla několik milionů turistů. Nedaleké Punkevní jeskyně navštíví každoročně přes dvě stě tisíc lidí. Značná část pak vyjede lanovkou na okraj světoznámé propasti Macocha.

Pro bezproblémový vstup do dolní stanice lanové dráhy byla navržená konstrukce betonové rampy. Na ni navazuje svislá zdvihací plošina. Nájezd na plošinu bude v dolní stanici přes betonovou rampu dlouhou sedm metrů a širokou necelé dva metry, s ocelovou brankou na nástupní podestě i v horní stanici plošiny. „Plošina překoná převýšení lehce přes dva metry. Dále bude vybudována ocelová rampa navazující na betonovou rampu o šířce 1,35 metru se sklonem jedna ku pěti, která bude sloužit pro osoby s dětským kočárkem či jízdními koly. Přístupovou část bude zastřešovat nová konstrukce otevřeného přístřešku,“ popsala již dříve úpravy za Drážní úřad, který je schvaloval, mluvčí Pavlína Straková.

Lanová dráha Macocha je v provozu od roku 1995. Je dlouhá 250 metrů a překonává převýšení 131 metrů. Pravidelně na ni jednou za rok cvičí hasiči záchranu osob z kabinky zaseknuté vysoko nad zemí v nepřístupném terénu. Ostrý zásah tam zatím neměli. „Poměrně běžné jsou ale výpadky proudu, které řešíme tak dvakrát třikrát za rok, kdy spadne strom na vedení. Lanovka je ale vybavená záložním zdrojem, takže cestující doveze do bezpečí,“ doplnil Radek Hejč.

Jan Charvát

Blanenský deník

https://blanensky.denik.cz

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.