Každá ztráta sluchu je individuální

ilustrační foto: Kateweb / Flickr.com

Ani trvalá částečná ztráta sluchu nemusí být životní katastrofa. Stačí vědět, kam se obrátit. Prvotně k odbornému lékaři ORL (oddělení ušní, nosní, krční), který provede příslušná vyšetření a na základě sluchových testů navrhne řešení. Někomu budou stačit kompenzační pomůcky, jiný už bude muset sáhnout po sluchadlech. A tady nastává chvíle, kdy si pacient klade otázku: Jaké sluchadlo je pro mě nejvhodnější? Bude mě stát hodně peněz? Kde mi ho nastaví, vymění baterie či opraví? Zástupkyně klientského centra v Ostravě, Jarmila Tobolová, zodpověděla následující otázky.

– Jak konkrétně můžete pacientovi s poruchou sluchu pomoci?

Prvotně si musí nedoslýchavý pacient umět odpovědět na otázku, co očekává. Je důležité se ho vyptat, kde a za jakých podmínek potřebuje sluch kompenzovat – zda má pouze problém s poslechem televize, s konverzací nebo s telefonováním, nebo zda pociťuje problémy v každodenním životě, v průběhu celého dne, v zaměstnání, na úřadech. Podle toho mu nabídneme kompenzační pomůcku. Mohou to být TV a audiosystémy s rádiovým i infračerveným přenosem, indukční smyčky pro použití s mobilním telefonem, signalizační systémy pro signalizaci vyzvánění telefonu, domovního zvonku či pláče dítěte – nebo rovnou sluchadlo. Všechno si může odzkoušet na místě a dříve, než cokoli zakoupí, sám si ověří, zda nabízená varianta řeší jeho konkrétní problém s nedoslýchavostí.

– Bude s nimi pacient slyšet „jako předtím“?

Mnoho nových uživatelů doufá, že budou slyšet jako dřív. S dobře vybraným a seřízeným sluchadlem může pacient slyšet téměř jako předtím s ohledem na velikost sluchové ztráty. Sluchadla zdravý sluch navrátit nemohou, ale pomáhají tím, že přinášejí jemnější a detailnější zvukový obraz a výrazně zlepšují komunikaci v mnoha situacích. Důležitá informace je, že sluchadla přidělují odborná pracoviště se specializací ORL nebo foniatrie. Pracoviště, která mohou vydávat sluchadla, mají smlouvy se zdravotními pojišťovnami, a tak je vyšetření hrazeno ze zdravotního pojištění.

– Co sluchadla pacientům přinášejí?

Jsou to nejrůznější každodenní zvuky, které neslyšeli třeba celé roky – tikající hodiny, kapání vody, kroky na tvrdé podlaze, hlasy dětí, hudbu, bouchání dveří, smích či zvuk nástrojů a strojů. Ztráta sluchu neznamená jen neslyšet hlasitě. Někteří lidé mohou mít potíže slyšení ve 0 Každá ztráta sluchu je individuální a řešení unikátní specifické a úzké frekvenční oblasti, odborně se jedná o tzv. diskriminační ztrátu – tedy řeč může být slyšet, ale není jí rozumět. Každé sluchadlo má ve svém výchozím nastavení jeden poslechový program. V závislosti na konkrétním sluchadle a na tom, jakým způsobem ho profesionál naprogramoval, můžete mít až šest poslechových programů určených pro konkrétní poslechové situace – v hlučném prostředí, supermarketu, v tiché místnosti, při sledování televize a podobně. Pokud se potřeby v průběhu času změní, lze kombinaci poslechových programů změnit.

– A co pacienti, kterých je stále více a kteří trpí takzvaným tinnitem – tedy vnímáním zvuků, které ostatní neslyší?

Ti pak mohou využít program ZEN, určený právě k potlačení tinnitu. Pacient si může vybrat sluchadlo vhodné například k barvě svých vlasů. Pokud si nechce například sahat na ucho v případě, že potřebuje přepnout hlasitost či program ve svém sluchadle, pořídí si do kapsy dálkový ovládač, kterým pohodlně změní režim, aniž by si toho někdo vůbec všiml…

– Co radíte prvouživatelům sluchadel?

Aby si pořídili dobrý základní přístroj, který si mohou postupně vylepšovat. Pacient musí zohlednit také své finanční možnosti. Zvykání na nová sluchadla vyžaduje určitý čas. Nesmírně důležité je ale správné seřízení. Spousta sluchově postižených svá sluchadla nenosí jen proto, že například nepřirozeně vnímají svůj vlastní hlas, nebo jim vadí, jak hlasitě žvýkají.

– Přestože jsou uši párový orgán, sluchadlo si většinou pacienti pořizují jen jedno. Nejsou přece jen lepší sluchadla na obě uši?

Pacienti používající dvě sluchadla mnohem lépe dokážou porozumět řeči v náročných situacích (hlučné prostředí), ale zároveň dokážou snadněji určit, odkud zvuk přichází – například v dopravě. Je to ale často otázka financí. Platí však zlaté pravidlo – lépe dvě levnější sluchadla než jedno vysoce sofistikované.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.