Haló, magistrát aneb 16 let se sluchátky

ilustrační foto: Photoxpress

Telefonistky na hradeckém magistrátu se při své práci ani nezastaví, když denně odbaví stovky hovorů.Jen málokdo přitom ví, že mluví se zrakově hendikepovanými ženami.

ilustrační foto: Photoxpress

Stovky telefonátů denně musí vyřizovat telefonní ústředna magistrátu v Hradci Králové. Volají na ni lidé, kteří potřebují poradit, přepojit na jednoho z úředníků či se jen zeptat třeba na otevírací dobu pokladny. Málokdo však tuší, že ochotné a veselé dámy, které v radniční ústředně sedí, jsou zrakově hendikepované.
Magistrát se tak už před několika lety připojil k organizacím, které nabízejí pracovní příležitosti různě postiženým zaměstnancům. Jedna z telefonistek, Sabina Lewithová, na magistrátu pracuje už 16 let. „Praxi jako telefonistka mám už 24 let, protože jsem ještě předtím pracovala v jiné organizaci. Tenhle obor mám přímo vystudovaný na škole pro nevidomé a slabozraké,“ popisuje usměvavá telefonistka, která během směny téměř nesundává sluchátka – magistrátní ústředna se totiž nezastaví.
Spolu s kolegyněmi začínala na malé ústředně, která dnes působí již jako exponát z technického muzea. „Ale stále funguje! Máme ji tady jako nouzový přístup, kdyby nám vypadla technika. Potřebujeme k ní ale speciální lupu,“ říká Lewithová, která jinak používá běžný počítač doplněný speciálním programem pro slabozraké. „S kolegyní jsme si na počítači udělaly ještě speciální kurz a také jsme si sehnaly samolepky na klávesnici, díky nimž lépe vidíme písmena,“ popisuje telefonistka.
Kromě svých vlastních vylepšováků musela pracoviště hendikepovaným zaměstnankyním přizpůsobit i firma, která komunikační centrum na hradecký magistrát dodávala. „Odstranili jsme barvy a nastavili vysoký kontrast. Zároveň jsme museli upravit vzhled menu, styl písma a zobrazení aktivních odkazů. Cesta k finálnímu stylu byla trnitá, protože jsme se učili za pochodu. Bez osobního zapojení spojovatelek by se nám to nikdy nepodařilo nastavit tak, aby pracovnice byly schopny magistrátní intranet pohodlně využívat,“ říká dodavatel komunikačního centra.
Kancelář telefonistek tak magistrát hendikepovaným zaměstnankyním přizpůsobil přímo na míru. „Kancelář se paní Lewithové i její kolegyni přizpůsobila i proto, že byly obě natolik dobrými zaměstnankyněmi, že jsme nechtěli, aby od nás odešly,“ říká mluvčí radnice Magdaléna Vlčková.
Ženy, které pracují jako magistrátní telefonistky, nejsou pouze spojovatelky, ale řadě volajících dokážou s jejich problémem i sami poradit, aniž by ho musely přepojovat na někoho z kompetentních úředníků či na přepážku. „Podáváme základní informace o poplatcích, pasech, občankách, úředních hodinách jednotlivých oddělení, ale musíme ovládat i stavební odbor. Částečně už máme v hlavě i to, na který odbor koho s jeho problémem přepojit. Hodně lidí nám ale volá i kolem kultury nebo shání telefony na bazén, takže máme i seznam organizací mimo magistrát,“ vypráví.
Zrakově postižené spojovatelky pracují většinou na čtyřhodinové směny, během nich se však nezastaví. „Například když se řeší platby komunálního odpadu, tak nám sem volá spousta lidí, kteří mezitím třeba změnili trvalé bydliště a chtějí to vyřešit, takže je musíme přepojovat na úředníky,“ popisuje Lewithová. Kromě dvou telefonistek na magistrátu působí i několik dalších hendikepovaných úředníků. Pokud je pro ně náplň práce vhodná, nemá radnice problém s tím postižené zaměstnat. „Jsou pozice, kde hendikepované zaměstnance nelze využít, například kvůli určitému druhu fyzické námahy na podatelně, ale u telefonistek s tím není problém, díky programu v počítači se to i přímo nabízí. Při obsazování některých úřednických míst oslovujeme přímo organizace zaměřené na zaměstnávání hendikepovaných,“ vysvětluje vedoucí odboru vnitřních služeb Ivan Hušek.

Michaela Rambousková, redaktorka MF DNES

Mladá fronta DNES

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.