Nevidomí často i spadnou kvůli špatně umístěné reklamě

foto: Flickr.com

Když procházejí ulicemi města, nejdou tam, kam je oči vedou. Mají to daleko složitější. Musí totiž využívat instinktu a především vodicích linií, které pro ně představují například fasády domů.

To jsou nevidomí a slabozrací, jejichž počet na Uherskohradišťsku dosahuje několika desítek. Aneustále se potýkají se stejným problémem. V místech, kudy projdou ulicemi nejbezpečněji, jim totiž stojí v cestě množství překážek,ačkolivbytomutakbýt nemělo. „Jsou to třeba stojany na kola, ale hlavně reklamní poutače. Pro nás je vodicí linie především podél domů. Když dojdeme naroh, víme, žemámezabočit například doleva. Já osobně mám už celkem plynulou chůzi a tyto náhodné překážky mi ji hrozně narušují. Mockrát jsem narazila na něco nečekaného a škaredě spadla,“ popsala strasti nevidomých lidí v ulicích Uherského Hradiště Helena Křiváčková.

Kola opřená o domy ve vodicích liniích

A rozhodně ve svém názoru není sama. „Těch bariér je tady daleko víc. Jsou to třeba také kola opřená o domy přímo v našich vodicích liniích. Situace se sice zlepšuje, ale jen pomalua ten problém opravdu stále přetrvává,“ doplnila svou kolegyni Kateřina Rathúská, předsedkyně Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých – pobočka Uherské Hradiště. Jen v této organizaci je podle jejího vyjádření 35 členů, nicméně skutečný počet nevidomých a slabozrakých je na Uherskohradišťsku údajně ještě daleko vyšší. Uherské Hradiště má v této souvislosti hned několik vlastních vyhlášek, které tuto problematiku upravují.

Konkrétní podmínky

Navíc také každý žadatel o zvláštní užívání místní komunikace má údajně ve vydaném povolení stanovenu konkrétní podmínku. „Ta hovoří o tom, že umístění reklamního zařízení musí odpovídat vyhlášce číslo 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích, zabezpečujících bezbariérové užívání staveb tak, aby na dotčené pozemní komunikaci nevznikaly v důsledku umístění reklamního zařízení žádné bariery pro handicapované osoby,“ vysvětlil mluvčí hradišťské radnice Jan Pášma. Právní úprava je však jedna věc, druhá je pak její dodržování. Ovšem i na to se údajně dohlíží.
„Kontroly reklamních zařízení probíhají pravidelně minimálně jednou týdně. Provozovatelé jsou upozorňováni na problematiku nevidomých. Při této kontrolní činnosti bylo již v minulosti zjištěno několik neoprávněně umístěných reklamních zařízení,“ uvedl Jan Pášma.

Slovácké noviny

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.