Chodníky vedou nevidomé k „zebře“. Ta na silnici chybí

foto: Flickr.com

Na několika místech Českých Budějovic mohou zrakově postižení lidé čelit ohrožení. Upravené chodníky jim pomáhají najít cestu, vedou je však do míst, kde chybí na silnici přechod. Podle norem je vše v pořádku.

ČESKÉ BUDĚJOVICE Člověk s dobrým zrakem si to možná ani neuvědomí, ale pro slepého nebo vážně zrakově postiženého je to problém, který může ohrozit jeho bezpečnost.

V Českých Budějovicích existuje hned několik míst, která se tváří jako přechod pro chodce, jenže na silnici není bílou barvou vyznačený přechod, takzvaná zebra. Jsou to takzvaná místa pro přecházení. To však nevidomý nemusí poznat a místo se pro něj stává rizikovým. Chodník ho přitom svou úpravou k přechodu silnice přímo vybízí. Kromě zebry mu ale chybí i vodicí lišty, které jsou rovněž velkým pomocníkem zrakově postižených.

Jeden z nich je třeba u rušné křižovatky Husovy třídy a ulice J. Haška. Vroubkovaná zámková dlažba na chodníku sice upozorňuje na možnost přechodu, jenže značení na silnici chybí. Řidiči tak v místě nemusí automaticky očekávat, že jim člověk vstoupí do vozovky. Přesto se to může klidně stát.

Ulice J. Haška není zdaleka jediná. „Nedaleko odtud je další na Pražském předměstí. U Palackého náměstí od kostela k ulici Fr. Šrámka ve směru přes Otakarovu ulici. Přechody jsou opět neviditelné, přitom chodník na ně jasně upozorňuje. Vidím to jako problém, kterým by se měl někdo zabývat,“ upozornil Aleš Trdla, jeden z obyvatel Budějovic.

Město se v posledních letech snaží podmínky pro chodce zlepšovat. V podstatě každá rekonstrukce ulice znamená bezpečnější přecházení. Často se na silnicích objevují i vodicí lišty. Nově jsou třeba na křižovatce Mánesovy a B. Němcové. Bezpečnější přechod staví také u výstaviště přes Husovu třídu, kde jsou čtyři jízdní pruhy. Přibude tam uprostřed ostrůvek a semafory. „Tento nový přechod nahradí stávající dva dlouhé a nebezpečné,“ zmínil náměstek primátora Petr Holický. Zlepšení má nastat i v Mánesově ulici u Dukelské.

Celkový stav ovšem není ideální. Náměstek primátora Petr Podhola připomněl třeba Pražskou třídu u IGY. „Je to specifický případ, kdy bylo opatření pro nevidomé z důvodů stížností na hluk odstraněno. Dnešní stav bude nutné dále řešit,“ vyjádřil se Podhola a dodal, že většina existujících přechodů ve městě odpovídá současným požadavkům.

Je třeba rozlišit místo pro přecházení od přechodu

Zdůraznil, že je nutné rozlišovat přechody pro chodce a místa pro přecházení. „Je mezi nimi řada rozdílů týkajících se nároků norem na technické řešení a nároků na chování účastníků provozu. Nejde pouze o občany vnímanou zebru, která je pouze na přechodech,“ vysvětlil.

Řidiči jsou na rozdíl od místa na přecházení na přechod upozorněni ve většině případů i svislou dopravní značkou.

„Stejně tak nevidomí rozliší na silnici podle tvaru znaků pro nevidomé, zda se jedná o přechod, nebo místo pro přecházení,“ doplnil Podhola.

Roční výdaje města na údržbu a stavby přechodů a chodníků jsou značné, včetně oprav se jedná o desítky milionů korun. K roku 2013 na radnici evidovali celkem 559 přechodů pro chodce. Varovnými pásy bylo vybaveno 63 procent, v roce 2006 to bylo 37 procent. Počet přechodů se zvýrazněným osvětlením se v uvedeném období zvýšil z 12 na 53, přechodů s dělicím ostrůvkem je 82, v roce 2006 jich bylo pouze 36. „V tomto trendu bude město pokračovat i v následujících letech,“ ujistil Podhola.

Lukáš Marek
Mladá fronta DNES

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.