Rozvoj komunikace na naší základní škole

Jednou z možností je globální metoda čtení, kterou využíváme pro naše žáky s receptivní dysfázií, dítě neslyšící, s mentálním postižením a dalším.

Karlovy Vary – Původně byla zavedena pro děti duševně opožděné a pro děti předškolní. Vychází z tvarové psychologie, podle níž žák vnímá celky, jimž jsou části a prvky podřízeny. Proto globální metoda vychází z celků (věty nebo slova) a zachovává je tak dlouho, dokud žák sám nedojde vlastním vývojem k jejich rozboru.

V přípravném období tato metoda napomáhá rozvíjení řeči, smyslů, paměti, pozornosti, představivosti. Častým opakováním si žáci zapamatují jejich tištěný obraz a pak jsou schopni slova pojmenovat, aniž znají jednotlivá písmena.

Cílem je porozumění textu, obrázku. Vychází se ze skutečnosti, že vnímání žáka s mentálním postižením je charakteristické svým zaměřením více na celky než na detaily.

Ivonka Regnerová je holčička se závažnou vadou řeči. Snažíme se vícero způsoby obohatit její slovní zásobu a rozvinout komunikaci. Globální metoda čtení je jednou z forem výuky.

Alena Linhartová
Chebský deník
http://chebsky.denik.cz/

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.