Vaňková vs. Šafránková  

Lucie Šafránková

CNN Prima News – 360° 1. Část

vyšší odvody na důchod pro bezdětné. A politická scéna je opět na nohou. Jedná se o dobrý nápad. Jak dostat víc peněz do systému nebo šikanu těch, kdo děti nechtějí? Téma pro Pavlu Pivoňka Vaňkovou z hnutí STAN a Lucii Šafránkovou z SPD. TOP 09 je v existenčních problémech. Vyplývá to z aktuálního průzkumu agentury Median, podle kterého by strana při případných sněmovních volbách u voličů pohořela. V březnu by totiž získala jen 3,5 % hlasů. Nad preferenční propastí obšlapuje i druhá koaliční strana, a to KDU-ČSL. Budou evropské volby referendem o koalici? Spolu? Téma probereme s politology Janem Kubáčkem a Lukášem Valešem, jaká témata budou vévodit předvolební kampani před evropskými volbami? Aktuálně to vypadá, že to, co nás nejvíce pálí, je migrace. Jaký recept mají dnešní hosté? Téma pro kandidáty do europarlamentu Tomáše Zdechovského za koalici spolu a Petra macinku za koalici přísaha a motoristé sobě.

——————–
A jsem. Ve spojení už je místopředsedkyně sněmovního výboru pro sociální politiku za hnutí STAN Pavla Pivoňka Vaňková, dobrý večer.

Nechybí ani Lucie Šafránková z SPD, která je místopředsedkyní stejného výboru. Dobrý večer i vám.

paní Šafránková. Je to věc, o které mluvil i prezident Petr Pavel, když vyzýval hnutí ANO, aby předložilo svoje návrhy. Hnutí ANO to zatím odmítá a říká, že to není jeho role. Proč by je nyní předkládalo? Jak se na to díváte vy?

mluvčí 4,
——————–
Já se na to dívám tak a jsem velice ráda za tuto otázku, nicméně já už jsem to několikrát v médiích říkala, že naše důchodová reforma, a my jsme opravdu o té naší důchodové reformě několikrát jednali s panem ministrem práce a sociálních věcí, takže může potvrdit, že jsme spoustu našich návrhů předložili a naše důchodová reforma a s tím i příjmy do tzv. důchodového účtu, který je součástí státního rozpočtu, jsme několikrát představovali. Takže já se pokusím opravdu ve stručnosti alespoň říct ty základní teze. Musí se stabilizovat jednoznačně ekonomické prostředí, jednak je to vlastně krátkodobé řešení z toho, co by se dalo udělat okamžitě, a to je, že musíme pracovat s lidmi, kteří jsou nyní na šidém trhu práce, tam podle agentury Manpower Group podle pana halbrštáta je. Ročně má stát minus až 300 miliard korun. Dále je to reforma exekucí, tady podle sociologa Daniela Prokopa stát přichází ročně až o 12 miliard korun, což jsou poměrně vysoká čísla. Dalších z našich návrhů je tzv. my tomu říkáme pracovně postgraduální bonus a ten spočívá v tom, že musí být více zvýhodněni lidé, kteří i dobrovolně po dovršení důchodového věku zůstávají déle v práci. My jsme navrhovali buďto nulovou daň z příjmu, nebo až nulové odvody ze sociálního pojištění. Je to ostatně i jeden z našich návrhů, které se do těch parametrických úprav propsal a je to návrh, který jsme právě na těch schůzkách prosazovali a z dalších věcí, které by se tam daly také dát, jsou lidé, kteří nyní pobírají třeba předčasný důchod a mohou pracovat pouze na dohody o provedení práce nebo o pracovní činnosti. Tak my zde navrhujeme, aby tito lidé mohli pracovat například na poloviční úvazek, na klasickou zaměstnaneckou smlouvu a hned by tam byly také další odvody ze sociálního pojištění například. A navrhovali jsme. To, byl to i jeden z našich pozměňovacích návrhů, až do 75 % minimální mzdy a z toho dlouhodobého hlediska, které jsou opatření, které musíme dělat, je maximální podpora pro rodinné politiky, protože náš průběžný systém je založený právě na tom, že se musí rodit.

Michal Půr, moderátor
——————–
K tomu se ještě dostaneme, paní Šafránková, k tomu se ještě dostaneme. Podpora rodinné politiky. Paní Vaňková, chtěla jste slyšet recept SPD? V reakci jsme ho slyšeli, můžete reagovat.

Pavla PIVOŇKA VAŇKOVÁ, poslankyně, členka výboru pro sociální politiku /STAN/
——————–
Ano? Tak já jsem si to pečlivě poznamenala a pojedu teda jedno po druhém. Kolegyně zmiňovala to, že musíme zastabilizovat ekonomiku, je jasná věc a o to se my opravdu snažíme zapojit. Skupiny na trh práce, to děláme, připravujeme redesign pojistných a všech ostatních dávek, zejména těch, které se týkají státní sociální podpory, tam bychom rádi zvýhodnili ty, kteří se zapojí na trh práce, kteří jsou dlouhodobě nezaměstnatelní, ti, kteří budou chtít čerpat podporu státu. Přitáhneme na ten trh práce proto, aby ji čerpat mohli další skupiny, co se týká insolvencí. V návrhu. Teď jde do Poslanecké sněmovny a bude projednáván IZ, který zapojí právě tyto skupiny obyvatel a zákon o sociálním podniku nám pomůže integrovat další skupiny, jako jsou matky samoživitelky, uprchlíci s dočasnou ochranou anebo lidé po výkonu trestu, to jsou všechny skupiny, které můžeme podpořit proto, aby nám na trh práce šli a aby nám odváděli teda daně a sociální odvody. Co se týká pracujících důchodců, tak, jak jste správně zmínila, tak to opatření je součástí důchodové reformy, aby odvody za sociální pojištění byly nulové právě u těch seniorů, kteří se rozhodnou vstoupit anebo pokračovat na trhu práce právě po dovršení seniorského věku. No a z dlouhodobého hlediska pro rodinná politika, tak to je opatření, které opravdu, i kdybychom se teď snažili sebevíc a my ta opatření pro rodinné politiky aktivně a reálně děláme, přijali jsme jich už za ty 2,5 roku několik, tak stejně bychom ten důchodový systém nezastabilizovali, my máme schodek důchodového systému 73 miliard, a to je pro prostě něco, co nemůžeme nahradit těmito dílčími opatřeními, i když je přijímat samozřejmě budeme, ale my se musíme zamyslet nad důchodovým systémem ne v horizontu pár let, ale v horizontu desítek let a musíme se zamyslet nad tím.

Michal Půr, moderátor
——————–
Když hovoříte o tom, že se musíme zamyslet v horizontu několika let. My jsme slyšeli u nás ve studiu kritiku opozice, že ten trh práce může vypadat úplně jinak, že není kam spěchat. Když se vrátím k tomu, co dnes zveřejnil ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka, tak on hovoří, že digitalizace v příštích 7–8 letech zamává s pracovním trhem tak, že zmizí 300 000 pracovních míst a u dalšího milionu pozic bude muset být změněná náplň práce. Paní Šafránková, jak byste na to reagovala?

Lucie ŠAFRÁNKOVÁ, poslankyně /SPD/
——————–
Já musím ještě zareagovat na kolegyni s tou prorodinnou politikou, jak si to představuje tato vládní pětikoalice, takže pro rodinnou politiku si představuje tak a hlasovala pro to celá pětikoalice, že. Zrušili daňovou slevu, školkovná a také omezili slevu na manžela a manželku, tím pádem připravili pracující rodiny s dětmi od tří let pomalu o 44 000 Kč ročně. Takže to je ta podpora rodin s malými dětmi v podání vládní pětikoalice.

mluvčí 1,
——————–
Tak, paní Vaňková, můžete na to zareagovat.

mluvčí 3,
——————–
Ty opatření pro rodinné politiky, které jsme přijali a které přenastavujeme i pro to další období, tak je jich několik. Zvedli jsme rodičovský příspěvek, zvedli jsme přídavky na děti, snažíme se. A teď půjde do Poslanecké sněmovny zákon o dětských skupinách tak, abychom umožnili rodičům, aby mohli mít péči o děti, když se na trh práce chtějí vrátit dříve. Nyní se bude diskutovat sleva na daňových odvodech za dítě. A další opatření se ještě chystají. Rozhodně nekončíme. Takže to jsou věci, které reálně jsou přijaté. To, o čem mluvila kolegyně, byla opatření v konsolidačním balíčku, tam se muselo přistoupit ke konsolidaci veřejných financí, které byly ve velmi špatném stavu. To všichni víme, z jakého důvodu. Geopolitického? Rozhodně ne z důvodu, toho, že by současná vláda je nějak zapříčinila a tato opatření byla v té situaci a protože víme a všechny prognózy tomu nasvědčují, že ekonomika půjde do růstu, tak budeme moct podpořit právě rodiny s malými dětmi i do budoucna.

Michal Půr, moderátor
——————–
K tomu se ještě dostaneme. Vrátím se k té mé otázce, paní Šafránková, když zmizí během sedmi let, což není za tak dlouho, 2031 300 000 pracovních míst, připomenu, že nyní máme 300 000 volných pracovních míst, které nejsme schopni obsadit, a milion lidí nebo milion pozic bude muset změnit pracovní náplň. Tak to jsme najednou v úplně jiné situaci. Nemyslíte?

Lucie ŠAFRÁNKOVÁ, poslankyně /SPD/
——————–
Ano? V případě, že by tyto prognózy byly pravdivá, tak ta situace opravdu bude otřesná, protože spoustu lidí, pokud už jsou navíc v předdůchodovém věku, tak to pro ně může být opravdu velký problém, protože ani rekvalifikace mnohdy nemohou v určitých případech pomoci, takže to vnímám jako velký problém i z hlediska právě důchodového systému jako takového, protože, aby samozřejmě důchodový systém byl udržitelný, tak je potřeba, aby lidé pracovali, aby pracovali za slušné mzdy, ne tak, jak je tomu nyní a aby byly z toho právě odvody do tzv. důchodového účtu, takže to vnímám jako opravdu velký problém. Během krátké doby.

mluvčí 1,
——————–
Paní Vaňková, stejný dotaz.

mluvčí 3,
——————–
Já musím souhlasit s tím, že nevíme, jak bude vypadat ten pracovní trh za 20, 30 let. A pořádala jsem například kulatý stůl zaměstnanost pro mladé a tam již zmiňovaná agentura Manpower Group prezentovala analýzu, že současná mladá generace ještě nezná 65 %, profesí, které budou v době, kdy bude vstupovat do seniorského věku. A myslím si, že musíme tuhle situaci taky řešit a my jí řešíme změnou politiky zaměstnanosti. A na úřadech práce se nyní nebudou pouze přijímat žádosti o dávky, ale bude to informace a poradenství nové generace, které umožní právě, to, že když nám lidi vypadnou z trhu práce, tak prostřednictvím podpůrných zařízení a různých podpůrných věcí se jim podaří ten návrat zpátky, ať už jsou to rekvalifikace nebo nacházení nových míst a nových možností, jak je na ten trh práce znovu zapojit, a to se týká i lidí předseniorist.

Michal Půr, moderátor
——————–
A není tedy ještě doplňující dotaz na vás? Není tedy důchodová reforma spojená? A říkali to někteří opoziční politici s poměrně velkou mírou nejistoty, že my nevíme, jestli vůbec bude ještě někdo.

mluvčí 5,
——————–
Pracovat za 20, 30 let.

Pavla PIVOŇKA VAŇKOVÁ, poslankyně, členka výboru pro sociální politiku /STAN/
——————–
Jestli můžou reagovat. Já se nemůžeme tvářit, že ten systém je udržitelný a nedělat nic, jako by nám navrhovalo hnutí ANO, protože jejich rétorika je teď taková, že počkáme si, jak to bude vypadat v budoucnu a pak na to budeme aktuálně reagovat, to už bude pozdě, my se na to musíme připravit. A ta opatření, která se v rámci důchodové reformy připravila, koaličně vyjednala a předkládá se, předkládají se zítra ve vládě, tak ta na tu situaci jednak a jednak je to promyšlený plán do těch budoucích desítek let a samozřejmě to neznamená, že ještě do budoucna ty parametrické věci, které důchodová reforma obsahuje, budou napevno dané a nebudou se moci v budoucnosti měnit. Tam samozřejmě na základě analýz v pětiletých cyklech uvidíme, jak se nám prodlužuje doba dožití, jak se nám prodlužuje doba dožití ve zdraví, kolik času lidi reálně v tom důchod?

Michal Půr, moderátor
——————–
Děkuju za odpověď, děkuju za odpověď, pojďme to stihneme, paní Šafránková, vy na to můžete reagovat, myslíte si? Paní Vaňková říká, že to je promyšlené?

Lucie ŠAFRÁNKOVÁ, poslankyně /SPD/
——————–
Já, musím říct, že pokud by byly, i když to budeme nazývat důchodovou reformou, my to nazýváme parametrickými úpravami, tak pokud na tom nebude shoda napříč politickým spektrem, tak jenom vytváříte pouze další nejistotou v občanech, protože jak už jsme to avizovali dlouhodobě, tak v případě, že budeme součástí příští vlády, tak tyto dva parametrické změny jednoznačně zrušíme, ať už se to týká zvyšování věku odchodu do důchodu nebo snižování nově přiznaných důchodů od roku 2026. Tady je potřeba si uvědomit, že ti lidé už mají i nějaké očekávání, že za dva roky budou chtít jít do důchodu a už nějakým způsobem si počítají, jak se svým důchodem vyjdou, co si budou moci dovolit a podobně, a tak to vlastně v průběhu hry se jim zase změní pravidla, takže já si myslím, že je potřeba, aby důchodová reforma jako taková skutečně vznikla, ale aby na ní byla jednoznačná shoda celého politického spektra, protože pokud se to bude takto pořád měnit, tak bude docházet pouze nejistotě občanů, a to je něco pro mě naprosto nehorázného.

Michal Půr, moderátor
——————–
Pojďme se podívat na tu případně, paní Vaňková, Krátkou reakci můžete.

Pavla PIVOŇKA VAŇKOVÁ, poslankyně, členka výboru pro sociální politiku /STAN/
——————–
V tom případě. Nevím, proč se s náma opozice nechce dohodnout. Zaprvý jste měli své členy v důchodové komisi a za druhý spousta, a jak už jste řekla, vašich opatření, které jste navrhovali, se v rámci důchodové reformy zapracovali, hnutí ANO teďko dohodu odmítá, vy se k tomu staví odmítavě, k některým těm opatřením, které ta důchodová reforma obsahuje, tak se pojďme domluvit, sednout k jednomu stolu a pojďme na tom pracovat společně. Ta nabídka tady pořád je. Deklaruje jí jak gesční ministr pan Marian Jurečka, tak celá vláda.

Michal Půr, moderátor
——————–
Paní Šafránková, pojďme se podívat skutečně krátce.

mluvčí 4,
——————–
Co se týká důchodové komise, tak tam jsme byli zapojeni opravdu až v průběhu v rozjetém vlaku, takže vůbec nevíme, co se tam vlastně projednávalo od samého počátku. Tam jste nás vůbec od samého začátku do toho nepřizvali. Asi vám nezáleželo vlastně, co chce opozice. Co se týká těch jednání s panem ministrem Jurečkou, tam jsme se všech jednání jednoznačně zúčastnili, představili jsme tam naše návrhy, zapracovali se tam dvě parametrické změny, ta druhá se týká toho, že lidé, kteří odpracovali 45 let a chtějí odejít do předčasného důchodu, aby tam neměli žádné krácení. Pan ministr tam v tuto chvíli navrhuje pouze mírnější krácení o polovinu, my budeme chtít ještě prosadit, aby tam bylo nulové krácení, ale od začátku a z toho opravdu nikdy neslevíme tady to zvyšování věku odchodu do důchodu nad 65 let a snižování nově přiznaných důchodů, to fakt nikdy nepodpoříme.

Michal Půr, moderátor
——————–
Je zjevné, že na tom se nedohodnete. Pojďme k prorodinné politice, paní Vaňková. Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka se postaral o pořádný rozruch, když navrhl některá nová opatření. Já to přečtu. Slevu na sociální pojištění pro rodiny s dvěma a vícero dětmivrhnul, i zvýšení daňové slevy na dítě až o 200 Kč měsíčně a hlavně navrhl, aby bezdětní platili více na odvodech. Je to váš koaliční partner? Tak, jak se na ty návrhy díváte.

Pavla PIVOŇKA VAŇKOVÁ, poslankyně, členka výboru pro sociální politiku /STAN/
——————–
Tak co se týká vyšších odvodů pro bezdětné, tak tam za starosty musím říct, že se k tomu stavíme velmi negativně, protože z našeho pohledu by docházelo k výrazné diskriminaci. Jedněch oproti druhým. Bezdětní už teď odvádí do našeho státního rozpočtu vyšší odvody, protože obecně mají vyšší příjmy, nevypadávají nám z pracovního trhu, takže další nějakým způsobem je perzekuovat za to, že nemají děti, no. To ale nemusí být jejich rozhodnutí, může to být nějaké zdravotní indikace. Takže za nás toto opravdu nepodporujeme a myslím si, že i ostatní koaliční partneři se k tomu staví odmítavě. Co se týká té slevy na dani za děti, tak tam jsme ochotni, stejně jako sleva na poplatníka o tom diskutovat. Jsme připraveni na tom se dohodnout, protože přece jenom se nám inflace nějakým způsobem za poslední dva roky vyvíjela a je třeba na to reagovat. Nezvyšovali jsme tu slevu již dlouho, takže tam určitě ano, ale musíme důsledně zvažovat i ty dopady do státního rozpočtu, takže v těch variantních řešeních my ještě budeme diskutovat, zda se přiklonit k té nejnižší nebo k té střední variantě.

Michal Půr, moderátor
——————–
Paní Šafránková, co vy říkáte na ty vyšší odvody pro bezdětné a ty další návrhy Mariana Jurečky.

Lucie ŠAFRÁNKOVÁ, poslankyně /SPD/
——————–
Vyšší odvody pro bezdětné v žádném případě nikdy nepodpoříme. Já vůbec nevím, jak na něco takového pan ministr vůbec mohl přijít, protože se zřejmě neuvědomuje, že opravdu spoustu lidí nemůže mít dítě, ať už ze zdravotních důvodů, anebo je to zkrátka jejich věc jejich soukromá věc a do toho jim stát opravdu nemá co mluvit, takže v žádném případě nikdy. A co se týká daňových zvýhodnění a vyšších slev, tak je to jeden z našich návrhů, které nám dlouhodobě leží ve sněmovně už asi pět let, který nám, který můžeme okamžitě projednat, takže to je věc, kterou určitě podporujeme a je to i jeden z našich návrhů, které jsme vlastně zakomponovávali do té důchodové reformy, která by určitě pomohla i k tomu, aby to více motivovalo lidi nebát se mít děti, například ekonomických důvodů.

Michal Půr, moderátor
——————–
Paní Vaňková, já jsem si tady přečetl zajímavý článek, který tvrdí, že největší problém, proč se nerodí děti a vidíme, ta křivka porodnosti v Česku dramaticky klesla z těch prvních pozic v Evropě až někam úplně dolů. Ten důvod experti vidí především za tím, že výchova dítěte je velmi drahá, stojí zhruba 4 miliony Kč a považují tu pomoc státu za neefektivní, protože dává peníze přímo rodičům a říkají, upozorňují na to, že služby pro rodiče, které by mohly využívat a zlevňovaly by výchovu dítěte, tady nejsou tak rozvinuté třeba jako v těch zemích na západ od České republiky. Souhlasíte s tím?

Pavla PIVOŇKA VAŇKOVÁ, poslankyně, členka výboru pro sociální politiku /STAN/
——————–
My, když jsme nastoupili do vlády, tak jsme začali připravovat zákon, právě novelu zákona o dětských skupinách, která umožní zvýšené formy té péče, aby rodiče měli tu podporu státu v tom, aby měli postaráno o své děti. A to nejen v případě, že se rozhodnou třeba po rodičovské dovolené vrátit se na trh práce dříve, ale i aby měli o své děti postaráno. Ten návrh, ta novela zahrnuje jednak jednodušší administraci dětských skupin a jejich zakládání a také nový úplně institut sousedské dětské skupiny, které umožní hlídat děti v domácím prostředí, ale samozřejmě dětské skupiny ani sousedská dětská skupina nám nenahradí předškolní zařízení, takže v rámci investic a podpory výstavby nových školek a zařízení v předškolní péči, tak se budeme nadále snažit rodičům malých dětí poskytnout to prostředí pro péči o jejich děti v rodinách.

Michal Půr, moderátor
——————–
Paní Šafránková, nemělo by se to v Česku trošku změnit? Místo těch peněz? Rodinám? Peníze do komunit? Pokud to velmi zjednoduší.

Lucie ŠAFRÁNKOVÁ, poslankyně /SPD/
——————–
Tak já si myslím, že tady u nás je hlavní problém u rodičů, kteří se chystají mít malé dítě nebo mají malé dítě, tak je u nás nedostupné bydlení, my tady k tomu navrhujeme například manželské půjčky, které by třeba v době, kdy pečují o ty nejmenší děti do tří let, tak by si například mohly dobrovolně odsunout splátky na pozdější dobu, až se vrátí opět zpátky do práce, což by opravdu řadě rodin pomohlo. To tady chybí, dále tady chybí zákon o dostupném bydlení, který se neustále protahuje a chybí tady spoustu dalších věcí. Teďka v souvislosti s tím, když se zvedal rodičovský příspěvek, tak se zvedl pouze nově narozeným dětem od tohoto roku, což je opravdu taky další diskriminace těch rodičů, malých dětí, kteří si prošli tak vysokou inflací, zdražováním úplně všeho, tak ty nedostali přidáno vůbec nic, byť by to akutně potřebovali. Takže to je prostě, to jsou opatření této vlády, které jsou nedostatečná a vůbec nejdou k jádru problému, co tady opravdu naše rodiny s malými dětmi skutečně trápí.

mluvčí 1,
——————–
Paní Vaňková, souhlasíte s tím?

Pavla PIVOŇKA VAŇKOVÁ, poslankyně, členka výboru pro sociální politiku /STAN/
——————–
Tak kolegyně dobře ví, že zákon dostupném bydlení už nám přišel připomínkovými řízeními a dostává se na jednání vlády a sněmovny. Takže to je další věc, která se chystá. My jsme jako vládní strany 2,5, roku, ty reformy, které připravujeme, jsou ve všech sociálních oblastech a vzájemně spolu korespondují a do sebe zapadají. Nemůžeme si myslet, že za dva roky tady bude mít kompletní systém, který bude sanovat to, co se v předchozích letech přece zanedbalo. Když chcete něco od základu reformovat, tak jednak potřebujete čas na to, abyste to připravili potom, abyste to vyjednali, legislativně, prosadili a pak je to otázka let, než ty reformy se zúročí a než vstoupí třeba v rámci té prorodinné politiky v nějaký efekt, takže to, že opozice neustále kritizuje všechno, že je pomalé, že není dost včas, tak to jsou prostě alibistické řeči, protože myslím si, i kdyby byly na našem místě, tak by jim nic netrvalo rychleji. Všechno je to třeba důkladně promyslet a projít všemi legislativními kroky, a to si myslím, že víme obě dvě, jak v současné době sněmovna funguje a jak obstrukce. A právě ze strany opozice nám blokují projednávání norem, které by v tom území zafungovaly nejúčinněji.

Michal Půr, moderátor
——————–
Děkuju, už nás trochu tlačí čas. Paní Šafránková, poprosím vás o opravdu rychlou reakci.

Lucie ŠAFRÁNKOVÁ, poslankyně /SPD/
——————–
Já ještě zareaguju. Pokud by se vláda opravdu chtěla soustředit na pomoc občanům, tak tady nebude prosazovat zákony typu korespondenční volba a podobně, takže já si myslím, že se to jasně ukazuje, co je pro tuhle tu vládu prioritou. Ale rodiny s malými dětmi, senioři a nejohroženější skupiny obyvatel, jako jsou zdravotně postižených, kterým v prvním stupni závislosti nepřidaly ani jednu jedinou korunu. Tak se jasně ukazuje, o co tady téhle té vládní pětikoalici jednoznačně jde.

Michal Půr, moderátor
——————–
Tak na tom se zjevně neshodnete ani na něčem jiném. Já vám mockrát děkuji.

Michal Půr, moderátor
——————–
Pomáhat zemím třetího světa, a tak omezit touhu jejich obyvatel k migraci do Evropy, to je podle ministra vnitra Rakušana recept na snížení počtu nelegálních běženců? Podle dat ministerstva vnitra počty ekonomických migrantů mířících přes Středozemí a Baleárské moře do Evropské unie strmě rostou. Europoslanec Alexandr Vondra zase vidí cestu ke snížení migrace v okleště sociálních dávek.

Jakub Kokoška, redaktor
——————–
Syřané, Libyjci, Nigerijci nebo Alžířané, ti nejčastěji využívají moře na jihu Evropy pro nelegální vstup do sedmadvacítky. Ministr vnitra Rakušan chce rozvojové země dotovat.

Vít RAKUŠAN, ministr vnitra /STAN/
——————–
Musíme být schopni jim dát i nějakou pobídku ekonomickou, politickou, humanitární. I na to budou samozřejmě vydávány ty finanční prostředky v rámci solidárních příspěvků.

Jakub Kokoška, redaktor
——————–
Peníze by měl jít na budování studní i na podporu zemědělství. Europoslanec Alexandr Vondra by okleštil podle něj příliš Štědrý sociální systém dávek.

mluvčí 7,
——————–
Nejlepší prostě je přestat fungovat jako magnet pro tyto lidi. Musíme daleko víc udělat v návratové politice.

Jakub Kokoška, redaktor
——————–
Jenom za poslední tři měsíce loňského roku zachytili policisté na člunech 41 500 migrantů mířících do Řecka, necelých 160 000 plujících do Itálie a 57 000 záchytů na plavidlech do Španělska. Podle místopředsedkyně Poslanecké sněmovny Věry Kovářové by do třetích zemí měla zejména putovat ekonomická pomoc, a to proto, aby migranti nechtěli do Evropy, má i krátkodobé řešení.

Věra KOVÁŘOVÁ, 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny /STAN/
——————–
To je zřízení těch detenčních stanovišť právě na území Řecka nebo Španělska a tam zachytávat samozřejmě tyto ilegální migranty.

Jakub Kokoška, redaktor
——————–
Česká policie podle jejího šéfa už teď připravená pomoct s ochranou hranic Schengenu vlastními lidmi.

mluvčí 8,
——————–
Tady je nasnadě dodržovat závazky, které mají členské státy k frontexu, k evropské pohraniční pobřežní Stráži, naším úkolem je spolupracovat s ostatními a pomáhat na té vnější hranici.

Jakub Kokoška, redaktor
——————–
Počty zadržených migrantů na člunech podle dat ministerstva vnitra vzrostly od začátku roku 2023 v řádu desítek procent. Jakub Kokoška, CNN Prima News.

Michal Půr, moderátor
——————–
A se mnou ve studiu už je europoslanec za KDU-ČSL a také kandidát do Evropského parlamentu Tomáš Zdechovský, dobrý večer. Krásný dobrý večer. Nechybí další kandidát do Evropského parlamentu a předseda strany motoristé sobě Petr Macinka, dobrý večer. Dobrý večer, pane Zdechovský, já navážu na tu reportáž, kterou jsme viděli, a také navážu na slova ministra vnitra Vít Rakušana, zdá se podle některých dat, že ty počty lidí, kteří sem míří přes Středozemní moře, rostou, nicméně Vít Rakušan říká, že pomáhat zemím třetího světa, omezit tak touhu jejich obyvatel k migraci do Evropy je ten správný recept. Souhlasíte s tím?

mluvčí 9,
——————–
Já si myslím, že pan ministr teďka v tuhle tu chvíli by se možná chvíli neměl vyjadřovat k migrační krizi, protože ty čísla rostou rapidně, ty čísla jsou velikánský a ty čísla ukazují určitý trend, a to je to, na co já dlouhodobě poukazu, pokud nebudeme mít tvrdou, ale spravedlivou migrační politiku, kdy oddělíme ekonomické migranty od žadatelů, od azyl, tak prostě migrační pakt jako takový, ani migrační politika v celé Evropské unii nebude fungovat, a to je zásadní a bohužel pan ministr do této debaty příliš nepřispěl a já říkám, my jsme udělali za koalici spolu desatero opatření, které je potřeba udělat, abysme migrační krizi zvládli a já myslím, že je potřeba teďka tyhle ty opatření dostat do praxe a dostat je hlavně do legislativy tak, aby opravdu začala nějaká migrační.

Michal Půr, moderátor
——————–
Do legislativy evropské nebo.

mluvčí 9,
——————–
Do legislativy evropské, česká legislativa v tomhle tom si myslím, že nic neudělá.

mluvčí 1,
——————–
Pane macinko, vaše reakce na slova a recepty ministra vnitra? Já nevím, jestli je dobrý nápad, aby pan ministr vnitra teďka zrovna nic neříkal, já, je to, pan ministr vnitra možná jako trošku pláče nad rozlitým mlékem, které ale on sám rozlil. Prostě vidíme, že ten trend rostoucí migrace je tady, je, ono už to tady bylo před několika lety, zastavilo se to, zastavilo se to za covidu, ale to neznamená, že ta migrace skončila, je to prostě zásadní problém, je to a my to považujeme za to úplně nejdůležitější ohrožení budoucnosti, budoucnosti naší země. Česká republika platí za jednu z nejbezpečnějších zemí na světě a teďka hrozí, že se to právě v důsledku nezvládnuté masové migrace změní. Bohužel, bohužel to tady prostě musím znovu kritizovat, prostě to, že vláda vymyslela nebo podpořila, nevetovala nebo nevystupovala proti migračnímu paktu, což prostě v podstatě znamená jenom jediné hlavní zarámování, my jsme se prostě vzdali, my jsme se vzdali možnosti ovlivňovat to, kdo bude na našem území žít. To znamená, my jsme se vlastně dobrovolně vzdali té nejzásadnější, nejzádnější charakteristiky, kterou má jako suverénní, suverénní stát.

Michal Půr, moderátor
——————–
Já děkuju, poprosím Tomáše Zdechovského reakci. Nemáme úplně opozici, v tomhle případě, vy jste hlasoval proti, tak jak.

mluvčí 9,
——————–
To, ne? Já jenom vysvětlím, ono je to opravdu technická věc a buďme spravedliví, osm těch opatření z těch 10, respektive 12, kdybysme to ty dvě rozdělili ještě na dvě části, který tam jsou, tak osm těch opatření něčemu pomůžou, ty dvě jsou sporný. Nejde to o to, že nerozhodujeme o tom, kdo tady bude, ale budeme platit nesmyslnou částku 20 000 EUR za to ročně, za to, pokud si ty lidi k té proceduře nevezmeme a tohle to je špatně na tom a špatně také to, že vlastně schválili jsme 20 kritérií a těch 20 kritérií my nejsme schopni ovlivnit, ty vlastně bude rozhodovat Evropská komise, která to předloží členským státům ke schválení. A i kdybysme to vlastně, jako, tam už to nejde vetovat, tam to budou rozhodovat ministři vnitra, tam už prostě budeme muset hledat kvalifikovanou, kvalifikovanou menšinu nebo většinu, menšinu nebo blokační menšinu, takže tam bude prostě velikánský problém říct, jestli přijmeme vlastně ten návrh Evropské komise, popřípadě jakým způsobem ho oponovat, proto teďka vlastně i na začátku kritizujeme a říkáme, co je na tom migračním paktu špatně a co je potřeba opravit. Protože jestli bude přijatej tak, jak je dneska navrhován, tak vám garantuju a Michale, napište si to

do svých poznámek, že za pět let, až tady budeme diskutovat s panem macinkou.Na migrační a migr číslo čtyři, číslo čtyři, tak pokud se tohle to neupraví, tak nebude nikdy fungovat.

mluvčí 10,
——————–
Souhlasíte? Já bych souhlasil v jedné věci, jako s tím, s jednou částí toho migračního paktu lze souhlasit, a to byla potřebná, to je zrychlení, zrychlení těch azylových řízení, protože my jsme v situaci, že tam nejsou, jako jsou tam, jsou tam zrych, jako upravuje se rychlost toho azylového řízení, to je jedna věc, že tady ty migranti jsou tady kolikrát nebo čekají na vyřízení toho azylového řízení třeba čtyři nebo pět let, za tu dobu náklady na jednoho migranta, od vytaženího z vody po umístění ho do nějakého azylového prostoru, prostě náklady jsou asi 15 000 000 Kč, 600, 600 000 EUR, to znamená, je potřeba zrychlit to azylové řízení. A o to mám pocit, že vy to znáte daleko víc do detailu, o to tam nějaký pokus je. Druhá ale věci, co je problém, a to je ta relokace, to, co vy říkáte, že budeme platit nesmyslné peníze za odmítnutého migranta, jenomže to jenom, to je, to je ale první rovina. Toho my můžeme sice odmítnout migranty, v té první vlně nabídneme, že budeme platit, jenomže pak se také může stát, že už ty peníze někdo chtít nebude a pak se taky může stát, že nám tady tyhle ty věci nikdo nepřijme a že potom ty migranty přímo budeme muset, a to je to, co já říkám, že v té úplně nejzazší, nejzazší poloze. My jsme se vzdali práva rozhodovat o tom, kdo bude na území naší země žít.

mluvčí 9,
——————–
Já jenom zareaguju, já vím, je to složitý a já vám tohle to neberte jako souboj, já jenom na vysvětlení, ono se to nezrychlí, ono je tam vždycky jako lhůta s možností protáhnout, on opravdu musíte ten dokument číst jakoby celej, je to spoustu stran, to neberte jako výčitku, to je opravdu pan ministr, několikrát říkal, že se to zrychlí a on se vlastně okopíroval spíš ten jižní jakoby model. My potřebujeme jednu věc, my potřebujeme. V prvních pět dne, v pěti dnech vyselektovat lidi, který zneužívají ten systém. To znamená, dáš otisky, objevíš se. Že si žádal pětkrát o azyl, nebo že pochází z Maroka, z Egypta, z bezpečných zemí. V tu chvíli už bys neměl nikam pokračovat. To znamená, v tu chvíli je černá čára. A řekl je ti řečeno, že si zneužil azylový systém Evropské unie a do pěti dnů tě posadíme na loď, na letadlo a vylifrujeme tě zpátky do těch zemí. A další věc, kterou to je v pořádku, ale já si myslím, že na tom se shodne, všichni udělejme to azylový řízení mimo Evropskou unii.

Michal Půr, moderátor
——————–
To je model, model, který, který volí Velká Británie, chce zvolit a vybrala si pro to Rwandu, pane macinko, vidíte i tohle jako model pro Evropskou unii, kdy to azylové řízení má probíhat ve Rwandě? A dokonce, pokud se nepletu, když, tak mě opravte i v případě, že by byl ten člověk uznán azylantem, tak by zůstal v té Rwandě.

Petr Macinka, mluvčí IVK – citace
——————–
No, je to tak a tady nás čeká. Samozřejmě tento model by byl nepochybně velmi funkční, velmi funkční, my bychom byli samozřejmě velmi pro, protože by to Evropu zbavilo velkého problému a velkého potenciálního bezpečnostního problému, kteří tady tito lidé na našem území nebo na území Evropy představují, ale bohužel teda jako to si myslím, že budeme muset jako všichni, všichni, kteří budeme mít tu možnost svést obrovský souboj s různými lidskoprávními neziskovkami a s různými politiky, kteří zastávají ty progresivní a liberální postoje, protože oni potom vidí v tom porušování lidských práv atd. tvrdí nám, že na migraci je nárok atd. atd. to je potřeba, aby se ta, aby se ta Evropská unie nebo ten obrovský parlament, minimálně, když jsou teď volby do Evropského parlamentu, aby se trošku proměnila a aby tam prostě pořád nepřetrvávala taková ta zeleno progresivisticko liberální většina, která, která se prostě bojí, bojí sáhnout migrantovi na život, aby prostě potom nebyli vyhlašováni v médiích, že jsou xenofobové, rasisti a nacisti. Já nevím co.

Michal Půr, moderátor
——————–
Pane Zdechovský. Když zůstanou u modelu Rwanda. Je to něco, co připadá v úvahu pro Evropskou unii jako celek, protože víme, že Itálie má dohodu s Albánií, tam je to trochu jinak, tam ti, kteří by byli uznáni za azylanty, by pokračovali do Itálie.

mluvčí 9,
——————–
A třeba jednou říkal pan kolega Turek, že Dánsko má dohodu se Rwandou, ale nikdy ji nedotáhlo, to znamená dokonce, to znamená díky právě zeleným liberálům atd. není ta dohoda funkční a my bysme měli jako celá Evropská unie třeba udělat dohodu s Marokem nebo s nějakým jiným státem a říct, podívej se v případě, že ty pro nás uděláš tohle to, dáš nám nějaký území, kde budeme moct ty lidi soustředit, jsme ochotný za to platit a já myslím, že to bude velmi efektivní, ten model opravdu.

mluvčí 1,
——————–
Ale je to realita, může se to stát v tom dalším volebním období.

mluvčí 9,
——————–
Může se to stát, pokud budeme mít dostatek politiků s odvahou, který nebudou se bát vlastně se nechávat překřičet aktivisty, protože před devíti lety, když jsme řekli, že migrační kvóta jsou špatně, tak jste dostal automaticky nálepku od některých i českých novinářů, že jste fašista, dneska už všichni říkají, migrační kvóty byly špatně, když se před 87 lety řeklo, že můžeme vlastně ty věci mít, třeba udělat ten proces azylu v Turecku, všichni říkají, že to není možný, Turecko není demokratická země a dneska už řada německých státníků říká, že bysme to mohli dělat v Turecku. Já si myslím, že tohle to potřebuje čas a potřebuje to trpělivost a sílu vyjednávání v to, aby se to povedlo.

mluvčí 1,
——————–
Pane macinko, vy se ucházíte také o post do europarlamentu, tak asi věříte tomu.

mluvčí 11,
——————–
Že to je možné. No.

Petr Macinka, mluvčí IVK – citace
——————–
Musí to být možné, musí to být možné, protože kdyby to možné nebylo, tak opravdu podívejme se, znovu opakuji, my jsme zatím nejbezpečnější zemí asi v Evropě nebo jednou z nejbezpečnějších a podívejme se za hranice. Prostě tady vidíme pořád výbuchy na letišti zaventem, prostě silvestrovská, no, v Kolíně nad Rýnem, jo, já nevím. Střílení v centru Vídně, Bataclan, Charlie Hebdo atd. to jsou všechno věci, které prostě v té velké migrační vlně toho roku 2015, 16, kdy do Evropy přišlo asi milion a půl migrantů, tak to prostě bylo. Každý týden. Jsme přece viděli v médiích, že se něco takového stalo. My máme obrovské štěstí, že v České republice se zatím nic takového nestalo, a proto jako naše společná, asi společné úsilí by mělo být k tomu, aby to tak zůstalo, to znamená, pokud se nenajde nějaké velmi, řekl bych, radikální řešení evropské, tak potom musíme iniciovat, aby se vyřešil, aby se našlo nějaké radikální řešení české národní a já tady prostě musím trošku kritizovat tuhle tu vládu, protože když srovnat s těmi vládami předchozími, se kterými já jsem teda také nesouhlasil, tak ty si nikdy nedovolili odchýlit se od postoje veřejnosti nebo drtivé části veřejnosti, která prostě si myslí dodnes, že tady tyto, že tu migraci u nás nechce jenom, ale změnilo se to až s příchodem vlády Petra Fialy, kdy prostě ten postoj tím, že Vít Rakušan se takto chová právě k tomu migračnímu paktu se změnil, to znamená, postoj vlády už je postoj bruselský a ne postoj český.

mluvčí 9,
——————–
Já bych chtěl dvě věci jako upravit, já vím, že tady budete teďka kritizovat vládu, máte to právo, ale dvě.

mluvčí 12,
——————–
Věci zase hájit. Ne, ne, ne.

mluvčí 9,
——————–
Já nikdy nikoho nehájím, já říkám ty věci tak, jak jsou, já jsem si prostě řekl, že budu říkat lidem pravdu a jestli mě pro tu pravdu nezvolej, tak nemám v Evropském parlamentu co dělat. Pravda je taková, že prostě Vít Rakušan řekl na konci jednání vlády v nějakým bodu informoval, co jede do Lucemburku vyjednávat a vláda poté, co přinesl a vítězoslavně tady oznámil českou výjimku, která tam nebyla, řekla, že výsledek toho jednání není, že schvaluje. Co Vít Rakušan řekl, ale že,že se zdrží, to je strašně důležitý, ona mohla taky říct.

mluvčí 10,
——————–
Ne, že jo.

mluvčí 9,
——————–
Nejkratší, ale ukazuje to to, že Vít Rakušan vlastně nebyl podpořen v tom, co vyjednal. Každý ministr je zodpovědný za to, co vyjednává, to znamená, pokud my jako KDU-ČSL nemáme jedinýho náměstka na ministerstvu vnitra, tak nemůžu být zodpovědný za to, že Vít Rakušan, který ani jednou se mnou nemluvil, ani jednou do Evropského parlamentu nezašel s lidma, který migraci tady dělají a nediskutoval to, mohl si od nás zjistit ty problémový boty, body a aby nedělal boty, tak prostě já odmítám za vládní nějakou zodpovědnost, za tenhle ten absolutní paskvil, který opravdu.

Petr Macinka, mluvčí IVK – citace
——————–
Jste opravdu, vy jste opravdu v těžký pozici, že prostě jste europoslanec vládní strany a navíc v koalici s lidmi, třeba s panem Niedermayerem, který hlasoval obráceně, který hlasoval pro ten migrační.

mluvčí 13,
——————–
Jako jediný té vládní většiny.

mluvčí 9,
——————–
Ale tyhle ty názory devět let, devět let neuslyšíte ode mě jinej jakoby názor a koukněte se na moje hlasování v Evropském parlamentu jakoby kontinuálně říkám, já vždycky dávám jako šanci, aby ten návrh prošel třeba do druhého čtení, pokud je tam možnost k něčemu diskutovat, ale pokud vidíte v druhém čtení, že už ten návrh je prostě blbě, tak proto nemůžete nikdy hlasovat.

Petr Macinka, mluvčí IVK – citace
——————–
Některé návrhy jsou vidět, že jsou blbě už v tom prvním čtení, že jo, ale.

Michal Půr, moderátor
——————–
Když se posuneme, když se posuneme. Odehrála se během víkendu demonstrace, ale zůstáváme trochu u Víta Rakušana, odehrála se demonstrace jedné radikální muslimské organizace v Hamburku, někteří členové tam volali po vzniku chalífátu místního lokálního. Všiml jsem si přestřelky na sociální síti Twitter, kde ministr vnitra Vít Rakušan napsal, že vidíte, parafrázuji, když tak mě opravte, vidíte, o nic nejde, nic nestalo.

Petr Macinka, mluvčí IVK – citace
——————–
No, to je, to je. Právě tady bych se možná vrátil k tomu, čem jste začal, že pan ministr možná tady měl také radši mlčet, jo, protože tohle to, že nic se nestalo, to se dá přece stáhnout, vztáhnout na 1000, 1001 různých aktivit. Prostě já, když jedu autem rychle a dostanu pokutu, tak jsem, tak jsem taky nic neudělal, nikoho jsem nezabil, nenaboural jsem, jo, takže se taky nic nestalo. To myslím si, že od pana ministra je to výrok mimořádně, mimořádně hloupý a jako jestli on zakrývá, zavírá oči před tím, co se děje v Německu, tak nevím, jestli vůbec jako je na místě, aby tento člověk byl ministrem vnitra. Já tady jenom připomenu prostě nedávný průzkum, který, vy jste ho možná viděl v dolním Sasku asi před týdnem, kdy dělali průzkum na patnáctiletých dětech, byl tam vzorek asi 8 500, 8 500 studentů nebo základní školy, pak prostě patnáctiletých dětí a z nich 67 %, tedy 2/3, si myslí, že prostě právo šaría má být nadřazeno německému právu. 1/3 nebo víc než 1/3. Tady těchto lidí si myslí, že prostě násilí v případě, když někdo pomlouvá proroka Mohameda, je v pořádku. A je to tím ospravedlněno. To znamená, Německo se mění prostě trošku jinou zemi a je to jako naše sousední země, takže já opravdu bych trval na tom, že pan ministr vnitra nemá zavírat před oči, má třeba iniciovat, já nevím, obnovení cizinecké policie atd. a prostě dělat nějaké kroky, protože migrace je vážný problém, je to trend, který se navyšuje a těch lidí bude chodit víc a víc.

Michal Půr, moderátor
——————–
Pane Zdechovský, můžete reagovat, ale já trošku upravím tu otázku, je velká debata, co bude to hlavní téma evropských voleb. Zdá se, že migrace minimálně podle těch průzkumů i v Česku je to hlavní téma a poměrně drtivě Green Deal někde vzadu a migrace a bezpečnost obecně. Kolem 80 % lidí si myslí, že to tak bude. Vy, pokud se nepletu, a teď opravte, je tady Ursula von Der Leyen, vy to nějak organizujete, jsem slyšel, můžete potvrdit nebo vyvrátit. Nicméně ona usiluje znovu o místo šéfky Evropské komise. Bude s tím něco dělat? Asi s ní mluvíte z frakce, která rozhodne o jejím osudu.

mluvčí 9,
——————–
Rozhodně ano. A minulý týden, když jsme s ní mluvili ve Štrasburku, tak to slyšela jasně, od 70 % národních delegací, slyšela, že hlavní téma v jejich zemi je bezpečnost a já se vrátím k tomu, co tady bylo řešeno. U nás cizinecká policie existuje, neexistuje pohraniční policie, ne, abysme.

mluvčí 10,
——————–
Vyloučená, jako je samostatná.

mluvčí 9,
——————–
Je potřeba říci jasně, my máme tu migrační politiku poměrně tvrdě jakoby nastavenou, ale vždycky zatím policistou, vždycky já jsem ty hranice jako voják aktivní zálohy hlídal, vždycky, když za mnou nebude šéf, kterej mě podrží. V případě nějakýho konfliktu prostě s těma lidma, protože s těma lidma dřív nebo později někdo do konfliktu přijde, tak nikdy nebudu nasazovat prostě. V případě ohrožení život, to prostě ten policista si nelajskne, nelajskne udělat nějaký zákrok, kde by prostě hrozilo třeba nějakej, bych řekl, konfliktní situace, protože hnedka to bude samozřejmě převzat to a bude to vysvětlováno jinak a tadyhle v tom případě v tom Hamburku to ty policisti, přečtěte si ty jejich vyjádření, těch jejich odborových organizací, oni byli připraveni okamžitě jednat, byli připravený reagovat, ale nedostali pokyn. A německá vláda, myslíme, spolková vláda, která je tvořena socialisty a zelenými, vlastně takto liberály a liberály, relativizovala vlastně ty protesty, že se jedná o malou skupinu a že to není tak jakoby důležitý, takže já si myslím, že ta politická vlastně jakoby by záštita je velmi důležitá. A Ursula von Der Leyen. Zítra si vybrala v programu hlavní téma, a to je bezpečnost, to znamená, že to je její hlavní téma zítřejšího programu a je to hlavní téma i rozhovorů tady s představiteli, ať už hradu, tak.

Michal Půr, moderátor
——————–
KDU-ČSL a TOP 09. Pokud jsou mé informace správné, ale.

mluvčí 9,
——————–
I s panem premiérem se setká.

Petr Macinka, mluvčí IVK – citace
——————–
Ne, tak já jsem samozřejmě, když se dívám.Na působení paní von Der Leyen, tak se musím usmívat v mnoha ohledech prostě nebo usmívat na jednu stranu, na druhou stranu je to děsivé, to, co udělali třeba s tou zelenou transformací atd. to je opravdu děsivé. Já se trošku bojím toho, že když se budou o bezpečnosti bavit tady s představiteli vlády, tak to vždycky stejně dopadne přesně opačně než, než tak, jak se to občas jako říká, takže nevím, jsou to takové tanečky. Těsně před koncem, těsně před koncem Ursuly von Der Leyen uvidíme, jak se.

Michal Půr, moderátor
——————–
Jí podaří těsně před koncem. Ale ta její šance na to, že bude znovu zvolena, možná klesá v čase, ale je pořád dost veliká. Je v podstatě jediný favorit.

mluvčí 10,
——————–
Tak jediný favorit. Já to úplně detailně nesleduju, mám, já jsem ještě neslyšel nikoho jiného, kdo by jako Filová, možná mě opravíte, takže pokud se nikdo jiný nepřihlásí, tak, tak to jako zase spadne na ni, to si myslím, že takhle asi nefunguje, ale, ale prostě já paní ursule von Der Leyen nevěřím a jako myslím si, opravdu bezpečnost tady i to, co říkáte, střežení hranic, jako střežit hranice není možné, ty hranice jsou tak dlouhé, že jako to jsme museli postavit plot nebo povolat armádu, to nikdo nechce, ale jako je potřeba udělat nějaké politické rozhodnutí, politické rozhodnutí, říkám ne, slovo ne je nejkratší slovo jazyce lidské. Pokud prostě vůči masové migraci a ohrožení bezpečnosti této země bude jasné stanovisko, ne a ne stanovisko, zdržím se hlasování, jako má vláda, anebo ne? Stanovisko ano, jako má pan Rakušan shodně se zelenými liberály v Německu, kteří říkají taky, že 1800 radikálů v podstatě se nic nestalo, tak pak jako pánbůh s náma a Asii pryč.

mluvčí 9,
——————–
Dneska. Ursula von Der Leyen v diskuzi v Maastrichtu jednoznačně řekla, že bezpečnost je hlavní téma voleb, a tím si myslím, že prostě rozdala ty karty, ať může mít, kritizovat, jak chceme, a já jsem jí kritizoval xkrát, ale prostě v současný době opravdu, když si promluvíte s macronovýma liberálama, se socialistama, ale hlavně dneska s konzervativcema, který budou hrát asi daleko větší roli než doteďka, doteďka hráli a budou nejspíše sestavovat příští komisi, tak musíte vidět, že prostě téma bezpečnosti tady bude jako tou hlavní.

Petr Macinka, mluvčí IVK – citace
——————–
To je ale bezvadný, to je bezvadný jako a já bych jim to strašně rád věřil, akorát já jim to prostě nevěřím, to jsou prostě dva měsíce nebo měsíc a půl před volbama se všichni předhání a říkají různé sliby, sliby, sliby a my častokrát vidíme, jak na národní, tak na té nadnárodní úrovni, že ti prostě politici, jakmile odezní volby, tak se začnou chovat jinak, jo, mimochodem, to je taky ústřední heslo naší kampaně, my prostě, my nejsme jako oni, my vás nezradíme, říkáme občanům, protože my vidíme, jak prostě politici, kteří pod zvolení občas začínají prosazovat jiné zájmy než ty, které naslibovali atd.

Michal Půr, moderátor
——————–
Proč by to měli volit? Proč voliči měli politiku věřit, že teď už teda.

mluvčí 9,
——————–
Jsou politici, který ten názor nezmění. Já jsem byl první, který otevřel na půdě Evropského parlamentu téma muslimský bratrstvo. Někdo,někdo je podceňován vlastně a někdo je takzvaně legitimizován, tak je to muslimské bratrstvo, které je rozšířeno v Německu, ve Velké Británii, ve Francii, v Belgii a ty jeho struktury a Fina financování různých organizací, třeba Hamás skrze tuhle tu organizaci je poměrně silné a to téma otevřít na půdě Evropského parlamentu, to má velikánská odvaha.

Petr Macinka, mluvčí IVK – citace
——————–
To určitě neubírám, jako to je určitě v pořádku, tak prostě já mám víc těch organizací, které třeba se snaží část Evropského parlamentu podporovat a je jedno, jestli je to muslimské bratrstvo na straně jedné, anebo Extinction rebelion, na straně druhé prostě to je stejně šílená fanatická organizace, jejíž důsledky prostě potom poneseme všichni bez ohledu na to, že nebudou bouchat bomby.

Michal Půr, moderátor
——————–
Když odhlédneme od bezpečnosti a migrace. Co je to druhé téma? Pane Zdechovský? Je to Green Deal?

mluvčí 9,
——————–
Ne? Jsou to ekonomická témata, rozhodně lidi v současný době určitě bude zajímat víc ekonomická situace. Oni mají dneska strach, co bude a mají strach vlastně, jak, jestli se jim bude dařit jakoby dobře a myslím si, že to, že chtějí pocit jistoty a stability, protože válka, ona se jich přímo nedotýká, oni měli dlouhou dobu strach vlastně z ruský agrese a dneska vidíme, že ta válka je nějak jakoby rozjetá a nějakým způsobem se řeší. A oni mají strach, dopad války na jejich peněženky, protože zažili před rokem a půl vysokánský zdražování elektriky, plynu a dalších věcí a oni chtějí, aby k tomuhle tomu, k vysoký inflaci, k tomuhle tomu prostě nedošlo, aby ten vlastně způsob jejich života zůstal zachován.

mluvčí 14,
——————–
Pak.

Petr Macinka, mluvčí IVK – citace
——————–
Je teda potřeba opravdu velmi nemilosrdně, velmi nemilosrdně se podívat na tu zelenou transformaci, protože to je přesně, to je přesně to, co těm lidem ten život zdraží. Jako já vím, že jako OK. Válka mohla tady tyto věci urychlit, jenomže my jsme přece viděli krachy prvních energetických společností půl roku před tou válkou, to znamená, ta energetická krize jako dopady na ni a příčiny jsou prostě v té šílené zelené fanatické politice, ale bohužel, bohužel ten Green Deal není jenom o, není jenom o energetice, to není jenom o zničení průmyslu, to prostě není jenom, to je taky o zmrzačení školství, to je, protože učitel už bude učitelem udržitelnosti a ne učitelem fyziky, je to o paralýze bankovního systému, finančního systému, je to opravdu komplexní, komplexní transformace a myslím si, že pokud jako se máme shodnout na tom, že nechceme, abychom se tady vrátili zpátky na velbloudy a abychom tady zbytečně si zlikvidovali prosperitu a budoucnost, tak prostě je potřeba udělat všechno proti tomu, aby cokoliv tady z této zelené transformace začali někdy platit.

mluvčí 9,
——————–
24–29. Bude možnost spoustu věcí revidovat, pojďme diskutovat a pojďme revidovat. Já jsem na to připravenej.

mluvčí 1,
——————–
Když politici říkají, že zastaví Green Deal.

mluvčí 9,
——————–
Ne, zastavit to nejde.

mluvčí 1,
——————–
Nebo to nejde, to říká.

mluvčí 9,
——————–
Tam jde opravdu potřeba z racionalizovat ty věci, protože spousta věcí v Green dealu prostě byla přijímána, že se řeklo, že vlastně existuje nějaká studie. Vy jste si tu studii rozklik a jste se do vlastností tý studie, tak jste zjistil, že to napsali třeba někteří lidé spojený s určitou ekologickou lobby, která v Bruselu je hodně silná a já úřady studií, prostě jsme se xkrát ptali, jestli na ty čísla, jestli třeba omezení spalovacích motorů, jaký to bude mít vliv na produkci CO2, jaký to bude mít vliv na vlastně ty cíle, který jsme si dali a komisař Timmermans tehdy prohlásil na výboru 15 %, jeho šéf kanceláře pak říkal 10 % a nakonec komise dneska přiznává, že to bude 6 %, takže je potřeba, pak to je potřeba.

mluvčí 10,
——————–
Ale pak přijde Ursula von, ta, ta, kterou vy tady jako oslavujete. Logicky je to prostě dáma, kterou bychom byli správně.

Michal Půr, moderátor
——————–
Rozumímchovský hlasoval proti, pokud se nepletu.

Petr Macinka, mluvčí IVK – citace
——————–
Ale ba bavili jsme se tady o ursu von Der Leyen, vy tady správně kritizujete Timmermanse, ale byla to Ursula von Der Leyen. V roce dva 19. Řekla, že se musíme kompletně změnit myšlení, změnit život a že emise musí stát tolik, aby se prostě všichni museli nutně začít chovat jinak. Tak prostě najte si to a přehodnoťte vaši podporu tady této dámě, protože ona je strůjcem jako mnoha tady těchhle těch šílených věcí.

mluvčí 1,
——————–
Musíme končit. Já nebudu.

mluvčí 9,
——————–
Nebudu tady.

Michal Půr, moderátor
——————–
Musíme končit. Já vám mockrát děkuju za rozhovor a přeji hezký večer.Tak zůstaňte s námi. Po krátké přestávce přijdou ještě Kubáček a Lukáš Valeš, oba politologové a probereme nejenom to, co tady zaznělo ve studiu, ale třeba i nové volební preference. Zůstaňte s námi.

Michal Půr, moderátor
——————–
Vítám vás pět u 300 šedesátky. A se mnou ve spojení už by měli být dva politologové, Jan Kubáček a Lukáš Valeš, dobrý večer oběma.

mluvčí 15,
——————–
Hezký dobrý večer.

Michal Půr, moderátor
——————–
Pane Kubáčku, začnu u vás a navážu na tu debatu, kterou jsme tady vedli s Tomášem zdechovským a s Petrem lacinkou. Oba jsou kandidáti do europarlamentu. Bavili jsme se hodně o migraci, bylo zajímavé, že se shodují, přestože jeden je z tábora, který nemá zastoupení ani ve sněmovně, ale dal by se označit za opoziční a druhý vládní. Přesto se shodují a shodují se i v jednom, a to je v kritice ministra vnitra Víta Rakušana. Pokud jde o migraci. Jak to vnímáte?

Jan KUBÁČEK, politolog
——————–
No, myslím si, že to je vysloveně pragmatická karta, protože si uvědomují oba dva zúčastnění a tím vlastně jeden je za mimo sněmovní opozici a druhý je součástí toho etablovaného vládního proudu, že téma migrace je sledované. Česká společnost stejně jako drtivá většina eurounijních společností je vůči migraci velmi kritická, obává se jí, vidí, co to přináší za zátěž a nejasností do budoucna a zároveň si také oba zúčastní uvědomují té velmi složité a neprofesionální pozice ministra vnitra, který řadu věcí vysvětluje zcela odlišně, než je v liteře migračního paktu, než vzpomínají jeho vlastní partneři ve vládě české, ale i zástupci euronijních institucí. Přesto si to vehementně stále opakuje a vzpomíná a v podstatě má ještě zvláštní pozici, že není kryt svými vládními partnery. Premiér se tváří, že to není téma a jak kdyby nebyl ve vládě, která migrační pakt de facto tolerovala, hrdinně nehlasovala pro ani proti. Chtělo by se říct, partneři s ODS sami upozorňují, že Vít Rakušan prostě nehájí reálný text migračního paktu. To stejné dělají Piráti. No a nakonec to dělá i ten Tomáš vzpomínaný, Tomáš Zdechovský, europoslanec za lidovce. Čili co si z toho máte vybrat? Jako občan? Máte přinejmenším pachuť, že vám lžou nebo neříkají vše, že se na jejich argumenty nemůžete spolehnout a od pětikoalice dostáváte přinejmenším tři postoje. Což je velmi prazvláštní a ve své době to rozhodilo de facto i evropskou komisařku před několika týdny, chtělo by se říct, takže hodně prapodivné a v podstatě teď se to jmenuje, že každý se chce zachránit za každou cenu. Proto Tomáš Zdechovský od začátku je kritický k tomuhle tématu, protože ví, že to bude odnášet velkou míru popularity a bude to komplikovat do budoucna vztahy k pravici mezi pravicí, středopravicí a českým voličem.

Michal Půr, moderátor
——————–
Pane Valeši, stejná otázka.

mluvčí 16,
——————–
No, já bych tam jenom přihodil ještě jedno téma, proč? Tomáš Zdechovský? On to nebude jenom Tomáš Zdechovský? Ono to byla řada poslanců KDU-ČSL, že jo, kterým teďko teče do bot, mají dvě, 3 % a dělají všechno možné, aby se zviditelnili, aby se pokud možno té nepopulární vlády odvrátili a zdůraznili svoje téma. Ono to taky více, podstatně více rezonuje u voličů KDU-ČSL nebo spíš u toho zbytku, který ještě KDU-ČSL volí, protože se jedná spíše o maloměstské nebo přímo venkovské obyvatelstvo, kdežto lidé, kteří volí zejména TOP 09, starosty, ale třeba i ODS, spíš žijí ve velkých městech a zdá se, že jim ty migrační toky tolik na srdci neleží. Každopádně ale je třeba opravdu říci, že tohle je jedno z klíčových témat evropských voleb a vidíme to v nedávných dnech v Německu, kde několik 1000 muslimů a vyhlašovali téměř německý Kalifát, čili opravdu tohle bude nejen v České republice jedno ze stěžejních témat voleb. A jestliže pan ministr vnitra si dobrovolně vzal toho černého Petra, tak jak jsem říkal, vzhledem k jeho voličům, vzhledem k voličům stavu, to možná takový problém nebude, ale na KDU-ČSL ten de facto souhlas vlády s imigrační paktem, protože ten se připravil za českého předsednictví a dokonce Evropská komise nás schválila. Jak jsme si srdnatě počínali při prosazování zásad tohoto paktu. Tak samozřejmě pro KDU-ČSL to může být. Z dalších smrtících ran, které je odrovnají někam na smrtišti děje.

Michal Půr, moderátor
——————–
Pane Kubáčku, když jsme u smrtících ran. Ještě než se pustíme do volebních průzkumů, tak jak se projeví ten přístup k migraci a třeba ten nesoulad, který je nepochybně na kandidátce spolu, kde Luděk Niedermayer podpořil migrační pakt, ostatní byli proti stan, tam je to trošku složitější s europoslanci, tam je, tam je jeden, který už nekandiduje, takže tam asi nic dramatického čekat nelze. A nastupuje tu jak přísaha s motoristy sobě, nastupuje tu Kateřina Konečná. Je tady pořád ještě SPD, hnutí ANO, které se vymezuje výrazně, protože jak tohle zamíchá těmi kartami zrovna tohle téma?

Jan KUBÁČEK, politolog
——————–
No, bude se hrát o to, kdo to lépe uchopí, protože kdo to dokáže poslat do vzkazu k finiši kampaně a kdo to dokáže jakoby věrohodněji popsat a případně i s nějakým unikátním způsobem řešení, protože když se podíváte na českou společnost, tak jsem vzpomínal té předchozí odpovědi, tak většinově jsme k tomu velmi kritičtí a skeptičtí, ale zároveň nejsme z těch, kteří si vystačí jenom s tím, že se říká, je to blbě, nemělo by se to tak dít, nemělo by se to vůbec připouštět, ale logicky lidé si říkají, tak s čím nám ti politici přijdou? A spousta politiků je sice kritická k migraci, ale že je ve vakuu a pracuje pouze s prázdnými frázemi, takže já jsem přesvědčen o tom, že to bude buď, kdo to emočně lépe popíše, ale zároveň v ideální kombinaci k tomu ještě přidá nějaká konkrétní opatření, co by se mělo dít, co by měla Česká republika požadovat, na co by měla dávat pozor, jak by měla vystupovat česká vláda, případně jaký by byl postoj české strany vůči evropským partnerům ve vyjednávání například výjimek obměn migračního paktu, protože máme tady teďka dvouletí, než vstoupí migrační pakt. V praxi vidíme, že už vlastně nejen Slovensko, Maďarsko, ale i jinak pro unijní a vůči Bruselu velmi otevřená polská vláda. Donalda Tuska v minulosti mimochodem v podstatě evropského prezidenta, který tedy velmi zná ledví Evropské unie a evropských institucí, tak i tato vláda ústy premiéra Donalda Tuska řekla, my se nepřipojíme, my migrační pakt v této podobě akceptovat nebudeme, a to samozřejmě otevírá prostor k dalšímu vyjednávání. Neboli bude to určitě koncovka společně s otázkami peněženky životní úrovně, ale bude to podle mě o tom, kdo to dokáže přetavit k nějaký recept konkrétních kroků, jak ten problém řešit.

mluvčí 17,
——————–
Pane Valeši.

mluvčí 18,
——————–
Já myslím, že jak jste správně naznačil v úvodu.

mluvčí 16,
——————–
Tady opravdu se otevírá do široka pozice pro alternativní skupiny, ať už napravo, nebo nalevo. Jak řekl kolega Kubáček, u vládních stran se vlastně potkáváme, teďko strojíme výkladem, jednoznačně pro to jsou starostové a Piráti, ti už předtím, než se stali vládní stranou, ty nejradši pozvali kdekoho. Pak je tady pštros Ala ODS a pak je tady nesouhlas KDU-ČSL. A samozřejmě, protože ten migrační pakt opravdu je mimořádně nepopulární a mimochodem i ten, ta schopnost, respektive neschopnost české vlády obhajovat české zájmy, na rozdíl od Polska, Slovenska nebo Maďarska je opravdu trestuhodná, protože pan ministr něco podepsal, bez energie nejsme, jestli to je s mandátem vlády nebo bez mandátu, pak mlžil, že máme nějakou výjimku, to se taky neukázal, byť pravdivou, že tady selhal jak ministr vnitra, tak ale i vláda, pan premiér ho podpořil v jeho postupu vůči migračnímu paktu a tím se opravdu otevírá možnost zejména právě u těch evropských voleb, které jsou volby druhého řádu a lidé mohou mnohem lépe experimentovat než třeba při volbách do Poslanecké sněmovny, aby si hledali alternativy a právě ten migrační pakt může být pro řadu voličů i třeba ODS důvodem, proč nevolit ODS, ale už zmiňovaného Petra monsinku a motoristé sobě tím spíš, že podobnou pštrosí politiku ODS předvádí i ve vztahu k řadě dalších témat, ať už je to zákaz motorů automobilů se spalovacím motorem Green Deal, obrovské ceny energií atd. nebo to může využít Kateřina Konečná jako hlavní kandidátka levice, vlastně jediná kandidátka? Protože ANO, asi levicovou stranu nazývat nemůžeme, znamená, může to paradoxně tenhle nesoulad vládní politiky a mínění české společnosti nastartovat řadu zajímavých alternativních projektů, které nemusí skončit pouze u evropských voleb, ale můžou kontinuálně pokračovat přes krajské až k těm parlamentním příští rok.

Michal Půr, moderátor
——————–
Pane Kubáčku, když se dostanu k volebním preferencím, podívám se na ten poslední průzkum agentury Median. Je tam, vypadá v podstatě podobně, jako vypadal v těch posledních měsících, ale TOP 09, která se jakžtakž držela někde na hranici 5 % najednou, je na nějakých 3,5 % a je výrazně za tou hranicí pro vstup do sněmovny, jak to máme chápat?

Jan KUBÁČEK, politolog
——————–
No, myslím si, že to dobře dokumentuje teďka to aktuální rozpoložení TOP 09, které rezignovalo na spoustu svých osobních témat, začalo uvažovat jako servisní organizace, jako věčný koaliční partner ODS. Mám pocit, že prostě následuje strategii Marka Bendy a kdysi křesťansko demokratické strany, která prostě vplula k občanským demokratům výměnou za pozice vlivných místopředsedů a předáků. Tady mně přijde, že to je velmi podobná úvaha pro Markétu Pekarovou Adamovou a její nejbližší spojence a vlastně celou řadu unikátních témat přenechali na jedné straně Pirátům, na druhé straně Danuši Nerudové, prostě spousta voličů má pocit, že TOP 09 už je nehájí, tak, jak je hájila minulosti, že vlastně pro ně může být zejména k evropské integraci, k Evropské unii mnohem autentičtější varianta Pirátů, anebo vzpomíná Danuše Nerudové, protože jsou v podstatě velmi pro federalističtí, velmi otevření dlouhodobě v Bruselu a evropský institucím, velkoměstští, liberální a v podstatě část zatím váhá, jestli k těm volbám vůbec dojde, protože je přesvědčená, že vlastně to, jak TOP 09 se jako servisuje ve prospěch ODS, tak znamená, že rezignuje na některá velkoměstská témata a hlavně ta jakoby eurounijní, integrační témata. A zůstávají doma, vyčkávají, co bude a kuriózně na druhé straně zase takovéto razantní skeptické jádro ODS také váhá, protože zase má pocit, že ti stoupenci TOP 09 na společné kandidátce koalice spolu společně s lidovci zase strhávají ODS mnohem víc k federalismu a mnohem víc jako pro bruselské politice, než to občanští demokraté v minulosti vyznávali. No, je to nešťastné, je to prostě kočkopes, ani ryba, ani prostě nefunguje.

Michal Půr, moderátor
——————–
Už, už nás trochu tlačí čas. Já navážu na to, co říkal Jan Kubáček, pane Valeši. Nebyla tedy chyba, aby spolu šlo dohromady a vyšlo jako koalice do těchto voleb.

mluvčí 16,
——————–
Myslím, že jednoznačně to chyba byla, ty interní průzkumy ODS naznačovaly, že ODS by měla větší počet, větší zastoupení než právě v koalici spolu. A tady se asi shodneme, prostě volič, který volí spolu, vlastně neví, co volí, na jednu stranu jsou tam strany, které chtějí okamžité zavedení eura, ODS říkáme, jsou tam strany, které chtějí pokračování Green dealu, ODS je proti atd. atd. čili vlastně volič vládní koalice neví, když dá koalici spolu v evropských volbách, svůj hlas, neví vlastně obsahově, pro co hlasuje a proti čemu hlasuje a tady dá přednost teda spíš buď jednoznačně proevropským stranám stan nebo Piráti, anebo jednoznačně proti evropským SPD, motoristům a tak, čili pro vládní tři strany, koalice spolu to může být smrtící. Samozřejmě ten koncept je snahou Petra Fialy vymezit se jako největší síla proti Andreji Babišovi, ale obávám se, že o tom tyhle evropské volby tak úplně nebudou.

Michal Půr, moderátor
——————–
Já vám mockrát děkuji za rozhovor a přeji hezký večer.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.