ČT 24
Praha bude od ledna bez sdílených elektrokoloběžek. Radní města je zakázali. Na vozítka si dlouhodobě stěžovali někteří obyvatelé i zástupci městských částí v centru. Koloběžky podle nich překážejí v ulicích a jejich uživatelé často z řad turistů svou nebezpečnou jízdou ohrožují chodce.
Alena, obyvatelka Prahy Je pravda, že se vlastně, i když nějaký pravidla jsou, tak to spousta lidí neakceptuje a kolikrát se stane, že někdo jede po chodníku atd., že to je nebezpečný pro lidi.
Zdeněk Kovářík, radní hl. m. Prahy pro oblast financí /ODS/ Technická správa komunikací zajistí stálá místa a nebude možné provozovat sdílenou mobilitu jinde než na těch stálých místech, za která se bude platit minimální částka za zábor veřejného prostranství.
Marek Pazderka, provozní manažer, Bolt S ohledem na dnešní rozhodnutí zvažujeme v rámci mikromobility odchod z Prahy. Je ale důležité si uvědomit, že bez chytrých omezení a systematických řešení se současný problém nevyřeší.
Daniel Takáč, moderátor Zastupitel hlavního města Prahy Jaromír Beránek, dobrý večer. Generální ředitel Lime pro český a maďarský trh Václav Petr. Dobrý večer. Děkuju, že jste tady. Pane Beránku, vy ty koloběžky tak úplně nezakazujete, ale neumožňujete jejich používání? Proč Praha nechce koloběžky?
Jaromír Beránek, zastupitel hl. m. Prahy /Piráti/ Máte pravdu. Jedná se, a to je zapotřebí říct před závorkou, o politické rozhodnutí. Probírali jsme velmi dlouze vlastně po dobu několika let plusy a minusy těchto služeb a dospěli jsme napříč politickým spektrem ke kroku, který byl předeslán, že město omezí možnost parkování, odstavování těch koloběžek v určitých lokalit. konkrétně se to tedy po finální dohodě napříč politickým spektrem týká celého území Prahy, těch ploch ve veřejném vlastnictví, ať už se jedná o město nebo potenciálně i městské části. A předpokládáme, že potom pro provozovatele služeb sdílených koloběžek nebude atraktivní, když nebudou mít jejich uživatelé, kde zaparkovat, tyto služby dále provozovat.
moderátor Takže vy spoléháte na to, že když to nechcete nebo nemůžete zakázat, takže to tak nějak samo vyšumí?
Jaromír Beránek, zastupitel hl. m. Prahy /Piráti/ Ta odpověď je trošku složitější. My jsme po několika slepých cestách našli řešení, na kterém se překvapivě shodla tři ministerstva, ministerstvo vnitra, ministerstvo dopravy a ministerstvo průmyslu a obchodu a ve společném usnesení nám vlastně doporučily tento konkrétní postup, který ve spolupráci s TSK prostřednictvím smluv o zvláštním užívání veřejného prostranství právě umožní nastavit nový regulatorní rámec, který bude pro všechny transparentní. A my očekáváme, že ve chvíli, kdy řekneme, že vyhrazená parkovací stání budou sloužit pouze pro mechanická nebo elektrická kola, tak to je skutečně i potom na provozovatelích, a tady se obracím na pana kolegu Petra ze společnosti Lime, bude, aby vlastně přišli s tím, jestli to řešení je akceptovatelné a jestli pro jejich další služby…
moderátor Já na vás obrátím za vás, jestli dovolíte.
Jaromír Beránek, zastupitel hl. m. Prahy /Piráti/ Samozřejmě.
Daniel Takáč, moderátor A vy mi ještě, prosím, řekněte, když to tedy provozovatelé vyřeší, že se nebude parkovat na veřejných pozemcích, a bude…
Jaromír Beránek, zastupitel hl. m. Prahy /Piráti/ A ano, máte pravdu.
Daniel Takáč, moderátor Bude to fungovat, tak ty koloběžky budou po Praze nebezpečně jezdit dál?
Jaromír Beránek, zastupitel hl. m. Prahy /Piráti/ Ano, v tomhle tom směru máte pravdu, tam samozřejmě zůstává ta jediná možná cesta vymáhání přestupků, ať už se jedná o jízdu na chodníku nebo nějakou jinou nebezpečnou formu jízdy. Spoléháme na to, že provozovatelé se k tomu postaví čelem a najdeme společnou řeč, že tou správnou cestou je využívání sdílených kol v tomto případě.
moderátor Tak a teď je ta chvíle, kdy se obracím na vás, tak vy koloběžky stáhnete?
Václav Petr, manažer Lime To rozhodnutí, které přišlo dneska, tak nás, tak nás vlastně nepřekvapilo. Byla to vlastně geneze posledních dvou let, kdy my jsme s hlavním městem jednali a věříme, že společně dokážeme najít nějaký…
Daniel Takáč, moderátor To řešení máte připravené, když vás to nepřekvapilo?
Václav Petr, manažer Lime My elektrická kola provozujeme v Praze od roku 2021.
Daniel Takáč, moderátor Počkejte, kola budou moci být.
Václav Petr, manažer Lime Přesně tak.
Daniel Takáč, moderátor Koloběžky. Já se ptám na koloběžky, ty stáhnete?
Václav Petr, manažer Lime Jsme připraveni se soustředit na kola a Pražané, myslím, že uvidí větší množství kol v ulicích. Já se hlavně těším na to, že začneme vést dialog s hlavním městem. Poslední schůzka s panem náměstkem Hřibem byla v roce 2023. Od té doby se nám bohužel nepodařilo navázat kontakt. A já hrozně vítám to, že pan Beránek je otevřený té debatě a nastavení toho rámce takového, který reflektuje ty potřeby Pražanů, ty mikromobilní potřeby Pražanů.
moderátor Takže, jestli tomu správně rozumím, říkal jste, soustředíte se na kola, tak ty koloběžky skutečně zmizí. Nebudete se snažit hledat soukromé pozemky, kde by mohly parkovat, hledat provozovny po Praze, kde byste koloběžky mohli odkládat? Klienti by si je tam půjčili a množství koloběžek by se vlastně vůbec nezměnilo, jenom by tedy neležely na těch ulicích, což klienti občas dělali, že je tam pohodí někde?
Václav Petr, manažer Lime Co se dneska schválilo, je rámec, jak vlastně ta smlouva má vypadat. My jsme tu smlouvu v různých formách viděli od roku 2023, tu finální verzi jsme ještě neviděli, čili na základě toho, co nám vlastně bude předneseno, tak se potom zařídíme podle toho, co v té smlouvě bude.
moderátor Takže nevylučujete, že budete hledat cesty k tomu, aby koloběžky po Praze jezdily dál?
Václav Petr, manažer Lime Já říkám to, že budeme hledat hlavně dialog s tím hlavním městem.
moderátor No dobře, tak ale můžete říct, ano, my jsme si vědomi toho, že s tím lidi jezdí, já řeknu nehezky, nebudu používat expresivní výrazy a prostě koloběžky tedy půjčovat nebudeme, nebudeme je sdílet, soustředíme se někam jinam?
Václav Petr, manažer Lime A myslím si, že Pražané uvidí větší množství kol v blízké budoucnosti.
moderátor Neobáváte se toho přesto, co jste slyšeli teď, že stejně zavedete systém, který vlastně povede k tomu, že koloběžky tady nebudou pro tu dopravu, ale budou pro zábavu? A že jejich vlastně bude pořád stejně, protože se najde soukromý pozemek, provozovny atd., jak se o tom mluvilo?
Jaromír Beránek, zastupitel hl. m. Prahy /Piráti/ My už s tím máme historicky určitou zkušenost. Asi si vzpomenete na vozítka segway, která brázdila pražské ulice před, teď už to bude možná 10, více lety, pak se našlo nějaké zákonné nebo legislativní opatření, které vlastně zamezilo těmto balančním zařízením.
Daniel Takáč, moderátor Ale tam je to zákaz přímo, pokud se nemýlím, tam to byl zákaz.
Jaromír Beránek, zastupitel hl. m. Prahy /Piráti/ Tam to byl zákaz, dokonce se kvůli tomu zaváděly nové značky.
moderátor No, to neděláte právě teď.
Jaromír Beránek, zastupitel hl. m. Prahy /Piráti/ Tohle to neděláme, protože to bylo výrazně nedoporučeno ze strany těch ministerstev, která jsem jmenoval, protože právě konkrétně v případě těch segwayů potom následovaly i soudní spory a my se tomu samozřejmě chceme vyhnout. Chceme řešení, které bude od začátku funkční, bude transparentní a co je možná nejdůležitější, pomůže skutečně těm Pražanům. A tady si troufám souhlasit s panem kolegou Petrem, protože my hledáme nástroj mikromobility, kterou v Praze chceme, který bude uživateli preferovaný, bude bezpečný a povede v ideálním scénáři i k rozšíření množství cyklostezek nebo bezpečných oddělených…
moderátor To ty koloběžky nesplňují, ty tam nejsou pro tu mikrodopravu, to jsou skutečně vyloženě jenom pro zábavu opilých lidí? Teď to zjednodušuju.
Jaromír Beránek, zastupitel hl. m. Prahy /Piráti/ Samozřejmě, že nikoliv já neznám přesné statistiky.
Daniel Takáč, moderátor Jestli to opravdu není ten typ dopravy, který v Praze chcete mít?
Jaromír Beránek, zastupitel hl. m. Prahy /Piráti/ Pokud se jedná o ty koloběžky, zcela určitě ne, protože v Praze jako v historickém městě se potýkáme s tím, že zejména v těch centrálních lokalitách máme historicky dlážděné ulice s těmi tzv. kočičími hlavami, které skutečně pro malá kolečka nejsou vhodné. A já bych byl i sám z vlastní zkušenosti velmi opatrný a zdráhal se říkat, že na těch koloběžkách se dá bezpečně jezdit, pokud vlastně paradoxně po tom chodníku nejezdíte, což je to, čemu se do budoucna chceme vyhnout. Naopak sdílená kola, která mají často balonové pláště, tak umožňují bezpečnější jízdu i na rozbitých površích. A uživatelé vlastně tím, že jsou zvyklí na lepší ovladatelnost, možnost rychleji zabrzdit, tak k tomu nejsou nuceni jezdit neopatrně a riskovat, ať už život svůj. My jsme tady v roce 2014 měli dokonce jeden smrtelný úraz zaviněný přímo jezdcem na koloběžce, anebo samozřejmě životy těch chodců.
Daniel Takáč, moderátor Tomu rozumím. Ptám se potom, co chcete v Praze? Pane Petře, proč vy nejste schopni zajistit, aby s tím lidi jezdili slušně?
Václav Petr, manažer Lime To je otázka, kterou si pokládám relativně pravidelně. Jak zlepšit to, aby vnímání Prahy, koloběžek bylo lepší. Já myslím, že to je přímo úměrné s úrovní infrastruktury, kterou vy máte v tom daném městě. Čili plno studií mluví přesně o tom, že pokud se uživatel bojí jet po cestě, když není vyhrazená cykloinfrastruktra, tak spíše přejde na ten chodník. Jsou projekty, které děláme téměř po celém světě. Jsou to, máte malé kamerky na koloběžkách a snažíme se učit ty modely pro to, aby se rozpoznalo, kdy ta koloběžka jede po chodníku a kdy ne. Nicméně věřím to, že právě díky tomu, že budeme sdílet data s hlavním městem Prahou a budeme říkat: Praho, tady jezdí ti uživatelé nejvíce, tady je důležité investovat do oddělené infrastruktury, tak tenhle problém, který momentálně vnímají občané, který vnímáme my, vnímá to hlavní město Praha, vymizí.
moderátor No, dobře, tohle nemáte úplně v rukou. To záleží na tom, jestli to tedy město postaví nebo nepostaví. Spíš se ptám na nějaké sankce, kauce, které nebudete vracet, když někdo nepojede slušně, když to neodloží tam, kde to odložit má, atd. Prostě nějaká opatření na vaší straně, pokud nechcete přímo stavět cyklostezky, což asi po vás žádat nikdo nemůže, ale nějaká opatření na vaší straně, aby s tím lidi nemohli jezdit slušně? No, minimalizovali jste případy, kde budou jezdit neslušně?
Václav Petr, manažer Lime Já tam vidím dvě roviny, jedna rovina je parkování, druhá rovina je jízda po chodníku. Co se týká parkování, v případě, kdy vy neodložíte koloběžku nebo kolo na správném místě, je tam pokuta pro toho uživatele. Vám to jednoduše nedovolí ani ukončit v případě, že tam ten prostředek necháte, tak dostanete pokutu. Co se týká jízdy po chodníku, tak to je samozřejmě už potom na bezpečnostních složkách toho daného města, aby tohle pokutovaly. My nedokážeme v našich systémech momentálně odhadnout, jestli ten člověk zrovna jel po chodníku z důvodu toho, že byla zablokovaná cesta, nebo že tam je cyklostezka, nebo co je ten důvod, jestli tam opravdu jel nebo ne.
Daniel Takáč, moderátor Pane Beránku, proč město není schopno zajistit, aby lidi, já vím, že nic neplatí stoprocentně, ale aby lidi jezdili slušně na těch koloběžkách? Pokuty, městská policie, zastavování, ukládání trestů atd.?
Jaromír Beránek, zastupitel hl. m. Prahy /Piráti/ Je to poměrně jednoduché to vysvětlení, protože my bychom tady museli mít skutečně armádu strážníků, abychom byli schopni dohlížet na každého jednotlivého uživatele nebo uživatelku těch koloběžek, aby všechny potenciální porušení byly…
moderátor Ale tak je to větší přítomnost strážníků.
Jaromír Beránek, zastupitel hl. m. Prahy /Piráti/ Tady já jsem si vlastně dovolil ilustrovat a nechci být jako přehnaně kritický, ale když se tady podíváte, fotka z dnešního dne, tady je na řídítkách, konkrétně koloběžek společnosti Lime malá samolepka v českém a anglickém jazyce, která upozorňuje uživatele na to, že by po těch chodnících jezdit neměli. Ale já chápu, že z pohledu těch zahraničních uživatelů to třeba není ani jednoduché se v té národní legislativě zorientovat, protože v každé zemi je to jinak. Samozřejmě ve chvíli, kdy vy byste tady měli tu bezpečnou cyklistickou infrastrukturu, a tady si myslím, že s panem Petrem nacházíme velmi společnou řeč, že bychom si všichni přáli, aby v tom městě se s prostředky mikromobility uživatelé mohli pohybovat snáze, tak potom by pravděpodobně i ten příběh, a to jeho vyznění bylo úplně jiné.
Daniel Takáč, moderátor Já se chci zastavit u těch kol ještě, úplně jsem je nedal na stranu. Ta se budou moci odkládat jenom na vybraných místech?
Jaromír Beránek, zastupitel hl. m. Prahy /Piráti/ Na vybraných místech.
moderátor Je to k něčemu? Je to k něčemu? Není smysl této, tohoto způsobu dopravy po městě, že si to kolo vemu, jdu kolem něj, chci někam popojet, tak si ho vemu a pak ho zase odložím tam, kam jsem dojel, a ne, že budu 2 km jít, když budu hledat místo, které je někde 2 km ode mě, tam si půjdu půjčit kolo, přejdu na jiný, do jiné části Prahy. Nepostrádá to smysl?
Jaromír Beránek, zastupitel hl. m. Prahy /Piráti/ Ptáte se dobře. Já mám i tu historickou paměť. Vzpomínám na doby, kdy skutečně bylo možné zamknout sdílená kola s prominutím ke každé lampě nebo ke každému stromu. Ale ve chvíli, kdy popularita této služby narůstala a s tím i počet uživatelů, tak to začal být velikánský chaos. A my jsme potom přistoupili k řešení, které v dnešní době pojmenováváme jako parkovací hnízda nebo chcete-li nějaká vyhrazená stání, která typicky budujeme v dopravních stínech u přechodů, kde, pokud zaparkujete to kolo, tak je pořád bezpečně vidět na přijíždějící auta a neohrožuje to ani chodce, ani řidiče. A dáváme tomu systém, dáváme tomu pravidla, aby nebyly blokovány chodníky, aby se chodci mohli pohybovat bezpečně, aby třeba se nestávaly případy, že od toho kola, tak to bylo v minulosti, se třeba ztratí kód od zámku nebo se ten zámek nějakým způsobem poškodí a zakrývá to výhled nebo třeba brání pohybu postižených, nevidomých osob atd.
Daniel Takáč, moderátor Čili té ztráty chuti používat kola se neobáváte?
Jaromír Beránek, zastupitel hl. m. Prahy /Piráti/ Neobávám, ale samozřejmě tou podmínkou Alfa Omega je to, aby ta síť těch parkovacích hnízd byla natolik hustá, že uživatel pohodlně dojde v horizontu několika málo minut.
moderátor Obáváte se toho, že ten zájem nebude, protože se budou neustále hledat místa, kde ta kola stojí, a tak se na to lidi časem, lidově řečeno, vykašlou?
Václav Petr, manažer Lime Proto, aby ta mikromobilita fungovala, tak samozřejmě těch míst musíte mít dostatek. Vy, když se podíváte na často zmiňovanou Paříž, která přešla z koloběžek na kola, tak tam máte parkovací místo co 50 m, to je vlastně vytvořený systém free float, ale na povinných parkovacích místech a potom ten systém funguje krásně. Ta místa jsou jednoznačně vyznačená a člověk ví, kde momentálně ten stroj nechat. V případě, kdy vy to parkovací, nejbližší parkovací místo máte 300 m, 400 m, ta mikromobilita zcela ztrácí smysl. V případě že bude nastavení maximální kapacity například na tři stroje, mikromobilita ztrácí smysl, protože člověk tam nezaparkuje. Spěchá na schůzku, nedojede tam, protože nebude hledat parkování. Takže to jsem rád, že v tomhle si, v tomhle se shodneme s panem Beránkem a budeme pracovat na tom, aby ta síť byla zahuštěná, aby byla jasně označená pro ty lidi. A potom nevidím důvod, proč by to nemohlo fungovat.
Přidejte odpověď