ČT 24
Nové speciální dodávky pro policejní vozový park snadno umí díky kamerám zdokumentovat přestupky, jako třeba držení telefonu za jízdy. Za to řidičům hrozí až čtyři trestné body a pokuta 10 000 Kč. Právě nedostatečná pozornost při řízení je jednou z nejčastějších příčin tragických dopravních nehod.
Nové speciální vozy budou kontrolovat i jízdy kamionů.
plk. Michal Hodboď, ředitel dopravní policie Telefonování, nepoužívání bezpečnostních pásů, ale i například nesprávné předjíždění a obecně ty věci, které jsou spojeny například se způsobem jízdy, můžeme, a nebavme se o tom, že tato vozidla jsou jenom pro kontrolu nákladních vozidel, to tak není, ty nám usnadňují dívat se do těch nákladních vozidel, protože samozřejmě ty kamery jsou výš postaveny, ale ta vozidla budou kontrolovat i běžné osobní automobily. A samozřejmě počítáme s tím, že prioritou pořád je jízda v jízdních pruzích, to znamená například neoprávněná jízda v levém jízdním pruhu.
moderátorka ČT Náš další host, dopravní psycholog Michal Walter. Tak bude se přísněji kontrolovat nepozornost řidičů. Je to správné rozhodnutí, jak častý je to nešvar?
Michal Walter, dopravní psycholog je to velice častý nešvar a patří to k nejčastějším příčinám dopravních nehod, kdy řidiči tomu řízení se věnují všemu možnému, převážně je to mobilní telefon, ale můžou to být i další věci a potom v těch situacích nedokážou včas reagovat a dochází potom k nějakým srážkám a je to velice špatná věc podle mě.
Barbora Kroužková, moderátorka ČT Nakolik je to třeba osobnostní rys, naučené chování, anebo právě nástup těch technologií nebo i počítačů a elektroniky do aut vůbec?
Michal Walter, dopravní psycholog Technologie nastupují, samozřejmě jsou v těch automobilech čím dál víc. Ta technologie v tom automobilu je vlastně nainstalovaná a plus ještě v tom mobilu, takže těch lákadel je vlastně hodně, samozřejmě navigaci běžně používáme všichni, ale jde o to se soustředit na to řízení a převážně v těch kritických situacích, kdy tu pozornost potřebujete a potřebujete rychle reagovat, tak vám tam potom můžou chybět ty vteřinky nebo nějaký zlomky vteřin na to dobrždění, takže potom dochází k střetům, a je to mimo jiné taky kvůli tomu, že ti řidiči se skutečně tomu řízení nevěnují.
Barbora Kroužková, moderátorka ČT Jak ale obecně ty technologie vlastně působí na lidský mozek? Některé extrémní názory vlastně tvrdí, že ta pozornost upadá i v běžném životě u dětí zvlášť. A že se třeba ty funkce budeme muset speciálně znovu učit nebo že budeme muset se na to řízení připravovat jinak.
Michal Walter, dopravní psycholog Technologie pomáhají lidem v něčem, v tom autě, můžou třeba zabraňovat i třeba nehodám, což je samozřejmě naprosto v pořádku. Mění se role řidiče, tím, jak nastupují ty nové technologie, tak ta řidičská role se fakt markantně mění a bude měnit i v budoucnosti, nároky na řízení budou trošku jiný a mozek samozřejmě zleniví velice rychle, a ty asistenti třeba v těch autech opravdu těm řidičům dokážou pořád pomáhat. A někdy i fakt zabraňovat třeba těm nehodám. Ten nástup technologií se ale nedá zastavit. Musíme se s tím naučit nějak žít a ten mozek pořád nějak trénovat a používat ho přiměřeným způsobem. Nemůžeme ho vypnout. Zatím to ještě nejde, ale už jsou v autech i ty autopiloti, takže možnosti tady jsou.
Barbora Kroužková, moderátorka ČT Mají na to reagovat nějak autoškoly?
Michal Walter, dopravní psycholog Autoškoly, si myslím, že na to reagují, ty nové technologie v těch nových autech samozřejmě jsou, ti začínající řidiči nebo žáci těch autoškol si na to postupně taky zvykají a myslím si, že se to nedá prostě zastavit, já mám takovýto heslo pokrok nezastavíš, a je to vidět i v těch autech a nedá se to úplně zastavit, zabrzdit, nejde to.
Barbora Kroužková, moderátorka ČT Spíš jsem to myslela tak jinak přistupovat právě k tomu tréninku té pozornosti nebo zodpovědnosti za to řízení?
Michal Walter, dopravní psycholog To by vám v autoškolách určitě rádi vysvětlili.
Barbora Kroužková, moderátorka ČT Třeba posunu věku získání řidičáku.
Michal Walter, dopravní psycholog No, tak se to tam posunulo teď, může se dneska udělat řidičák od 16,5 a od 17 do 18 jezdit s mentorem a i ty autoškoly vlastně nakupují nová auta s těmi novými technologiemi a žáci se taky učí samozřejmě, protože mladí jsou s těmi technologiemi velmi sžití, mají to rádi v podstatě, takže tenhle ten pokrok i v tom autoškolství se nedá zastavit.
Barbora Kroužková, moderátorka ČT Takže vám to nevadí, že se snížil ten věk, nebyl byste naopak třeba pro opačnou hranici zvýšení?
Michal Walter, dopravní psycholog To se osvědčilo. Vlastně jízda s mentorem od 17 do 18 let se vlastně osvědčila a myslím si, že to velice užitečná věc, a i v zahraničí se to osvědčilo a myslím si, že u nás to taky bude fungovat.
Barbora Kroužková, moderátorka ČT Teď zrovna prožíváme vlnu veder, jak moc právě třeba klimatické změny a klimatické podmínky tu pozornost ovlivňují? Jeden den je horko samozřejmě, druhý den projíždíme bouřkou, někdy jsou to přívalové deště.
Michal Walter, dopravní psycholog Jako počasí obecně má velký vliv na psychiku, to znamená i ten řidič, když se dostane potom do nějakých extrémních třeba veder, nebo jsou tam nějaký rozdíly teplot, tak ta jeho výkonnost jako klesá, ta pozornost je potom horší, přijde tam ta únava taky z vedra vlastně. A i tady v tomhle tom extrémním počasí k těm nehodám dochází možná víc, než když lidi jezdí v nějakých horších podmínkách, protože jsou daleko více soustředěný, než když jezdí v tom extrémním počasí, třeba v teple a jsou unaveni vlastně z toho vedra.
Barbora Kroužková, moderátorka ČT Ty zkušenosti třeba naopak u starších řidičů ukazují, co? Když už jsem mluvila o té věkové hranici, tak samozřejmě u nás se prověřují starší řidiči. Musí potom požádat svého praktika, aby jim vlastně dal razítko na to, že dál mohou řídit osobní vůz. Vzhledem k tomu, že dochází k prodlužování lidského věku u žen i u mužů, tak, kdy tyto funkce vlastně opravdu reálně u člověka oslabují?
Michal Walter, dopravní psycholog Já vím, že to zní jako klišé, ale ono je to strašně individuální. Já jsem vyšetřoval sedmdesátiletý řidiče, kteří byli úplně v pohodě, naprosto dobře fungovali, a pak přišel třeba nějaký šedesátiletý řidič, který byl na tom velice špatně i s tou psychikou. Reakce, paměť…. Je to strašně individuální. Věřím tomu, že existuje nějaký osmdesátiletý řidič, který dokáže v nějakým přiměřeným provozu fungovat, a pak řidiči i třeba v mladším věku dělají nějaký fatální chyby. Samozřejmě je nesporný, že s tím rostoucím věkem se prodlouží třeba reakce, můžou se tam objevovat postupně nějaký kognitivní poruchy třeba, ale to je opravdu na individuální posouzení jednak lékařů, odborníků, neurologů, dalších a třeba potom i dopravních psychologů, aby posoudili, jestli ty kognitivní funkce třeba toho staršího řidiče jsou ještě přijatelný, anebo už je to hraniční, anebo už bohužel se musí začít přemýšlet o tom, že by ten řidičský průkaz se prostě odebral de facto ze zdravotních důvodů.
Barbora Kroužková, moderátorka ČT Mluvili jsme o tom, že reagují autoškoly. Byl byste pro to, aby i vaše působení bylo víc rozšířeno?
Michal Walter, dopravní psycholog Naše působení se rozšiřuje. My jsme začali dělat terapie pro řidiče někteří, já je třeba nedělám, ale moji kolegové ano, takže my děláme terapie pro řidiče pět krát čtyři, 20 hodin.
Barbora Kroužková, moderátorka ČT Profesionály nebo všechny?
Michal Walter, dopravní psycholog To jsou řidiči, kteří se dopouští vážných přestupků, třeba odmítají spolupracovat s policií nebo mají tresty 18 měsíců a víc. Tak moji kolegové s nimi pracují terapeuticky těch 20 hodin a pak jsme začali působit taky na začínající řidiče a já se třeba zabývám, je to dopravně psychologický pohovor, a já se zabývám, pracuji s mladými řidiči, kteří se dopustili šestibodového přestupku v době dvou let od získání řidičáku, takže já třeba zítra odpoledne mám pohovor s takovou skupinkou těchhle těch hříšníků mladých a budeme tam potom rozebírat, jak by se na té silnici měli chovat, aby nezískávali v uvozovkách další body, takže naše působení se rozšiřuje.
moderátorka ČT Tak já děkuju, Michal Walter, na shledanou.
Přidejte odpověď