ČT 24
Přilákat více dětí k pohybu i přímo ke konkrétnímu sportu. Cíl, na který míří teď aktuálně kampaně jako probíhající aktivní září. Odborníci se totiž shodují, že u českých dětí je čím dál větším problémem nadváha a obezita. Podle dat Státního zdravotního ústavu se týká až čtvrtiny dětí a dospívajících ve věku mezi 13 a 17 lety. Před 30 lety přitom mělo nadváhu jen každé desáté dítě. Hlavní příčinou nebo hlavními příčinami je právě nedostatek pohybu a nevhodné stravovací návyky. Podle Světové zdravotnické organizace by se děti měly hýbat alespoň hodinu denně. A jak je pro pohyb nadchnout i v rámci školní výuky tělocviku? Tak o tom dnes pedagogové, sportovci a další odborníci debatovali na konferenci Zdravé děti v pohybu. redaktor Učitelé tělocviku jsou ve vývoji mladých sportovců důležitou součástí. Více než 230 se jich sešlo na konferenci Zdravé děti v pohybu, která chce prostřednictvím přednášek rozšířit rozmanitost hodin tělesné výchovy. konference sportu Pro nás jsou ty učitele jakoby takové pojítko na ty kluby, na svazy a jednou třeba na vrcholové sportovce. O tom, jak přivést děti k pohybu, hovořil i krasobruslařský olympionik Tomáš Verner.
Tomáš Verner, krasobruslař, olympionik Chceme hýbat Českem, nejenom kopat do míče nejenom tenisovou raketou, ale třeba na bruslích na lyžích a taky třeba oštěpem.
moderátorka A dva účastníky této konference teď už vítám i ve vysílání Devadesátky. Tady ve studiu, je to Ondřej Zadrobílek, učitel tělesné výchovy na základní škole Angel. Přeji pěkný večer. A na dálku zdravím také Jiřího Ježka, sportovního moderátora, ale samozřejmě také paralympijského vítěze a také mimochodem ambasadora projektu olympijský víceboj ve školách. I vám pěkný večer. Já jsem zmiňovala to doporučení WHO 60 minut, já vím, že nejste úplně v kategorii děti a dospívající, ale hýbali jste se dnes alespoň 60 minut? Pane Ježku.
Jiří Ježek, paralympionik, moderátor Já jsem to dneska nestihl, protože jsem celý den moderoval tu konferenci. Ale musím přiznat, že jinak je velice málo takových dní, že většinou se snažím každý den si najít aspoň hodinu pohybu, ať je to běhání nebo jízda na kole, takže v tomhle tom myslím, že můžu působit jako dobrý ambasador a hlavně věřím, že to, co předáváme těm dětem, tak nějakým způsobem musíme my sami dělat, takže já častokrát říkám rodičům, že oni jsou ti, kteří vlastně rozhodují o tom, jak děti mají radost k tomu pohybu a škola je takovou prodlouženou rukou, protože samozřejmě ve škole děti tráví spoustu času, takže to, co nezvládnou rodiče, tak mohou ještě dohnat kantoři a učitelé, a protože má mezi učiteli a kantory, zvlášť mezi tělocvikáři spoustu přátel. A dneska to bylo vidět na té konferenci, tak jsme všichni zajedno, že prostě děti se hýbat mají a že jim k tomu máme vytvořit podmínky.
Nikola Reindlová, moderátorka A co pan Zadrobílek?
Ondřej Zadrobílek, učitel tělesné výchovy, ZŠ a MŠ Angel v Praze 12 Tak já jsem si odběhl 15 minut na rotopedu před touhle akcí, protože jsem věděl, že budu sedět v krásných prostorech České národní banky, ale byť sedět. Ale chci pochválit, že někteří řečníci nás dokonce i postavili ze sedadel, což bylo co říct, protože tam bylo 250 tělocvikářů, jak říkal už Jirka. A chci teda ještě jednou poděkovat českýmu olympijskému výboru, že opravdu dělá skvělou práci. Už to byl druhý ročník. A když si vezmete, že to je 250 tělocvikářů a každý třeba ovlivní 100, 150 dalších dětí, takže to už opravdu velký zásah. A když vezmu pak dál další projekty, jako je olympijský víceboj a odznak všestrannosti, tak opravdu smekám klobouk, že olympijský výbor se takhle snaží a dost nám to pomáhá, bych řekl.
moderátorka Těžké nadchnout děti pro pohyb?
Ondřej Zadrobílek, učitel tělesné výchovy, ZŠ a MŠ Angel v Praze 12 Je to těžší než dřív. Vemte si, že dřív, když jsem chtěl si s někým promluvit, tak jsem musel běžet ven nebo, protože teďka stačí vytáhnout mobil z kapsy a vidím kámoše na obrazovce nebo napíšu zprávu a ve vteřině to vidí stovky kamarádů, takže rozhodně to máme těžší. My jako účastníci edukačních procesů a pedagogů a trenérů atd.
Nikola Reindlová, moderátorka Takže je to vlastně čistě technologická věc, protože přece děti svojí přirozeností jsou prostě plné energie, věčně v pohybu. Každý, kdo má malý děti, tak ví, že uhlídat je, byť na dětském hřišti nebo na pískovišti, to je občas nadlidský úkol, tak se to skutečně láme právě těmi technologiemi, že prostě i naše děti se naučily u toho více sedět?
Ondřej Zadrobílek, učitel tělesné výchovy, ZŠ a MŠ Angel v Praze 12 Je to často i třeba pohodlí rodičů, výchova je složitý proces, což můžu říct jako rodiči, jako učitel a opravdu strčit třeba mobil je velká zkratka, ale pak velký trest budoucnosti, protože se to vrátí jako bumerang a je potřeba proti tomu bojovat.
Nikola Reindlová, moderátorka Ale já jsem slyšela, že vy sám osobně jste docela úspěšný v tom boji, protože vy máte nějaký kroužek atletiky a tam je prý velmi velký nával a kdo se nezapíše hned, tak už má potom smůlu. Tak mě by zajímalo, jak to tedy děláte. Je to tak, že prostě motivovaný učitel, ať už je to tělocvikář nebo prostě dějepisář, dokáže nadchnout, ať už je to tělocvik, historie, biologie, cokoliv, i ty děti, že je to prostě o tom motivovaném učiteli?
Ondřej Zadrobílek, učitel tělesné výchovy, ZŠ a MŠ Angel v Praze 12 Je to o tý osobnosti učitele a je to vlastně nejlevnější a nejjednodušší způsob pobláznit, nadchnout ty děti. V loňským semináři od Českého olympijského výboru, tam o tom mluvil Marian Jelínek, že opravdu ne ani motivace, ale doslova je pobláznit ty děti, tak to je vlastně nejlevnější způsob, ale musí to vycházet z té osobnosti člověka, to už si každý musí sáhnout na svědomí. Je opravdu i třeba otázka diskuze, jestli nedat na první stupeň nebo dokonce do mateřských školek opravdu profesionály nebo jak říkám, v tom prvním stupni už některé země mají aprobované tělocvikáře na prvním stupni, namátkou některé státy USA v Kanadě, ve Švédsku, že opravdu zažehnou tu vášeň k dětem v tom senzitivním období, těch 6-7 let, kdy opravdu ty děti sajou jako houba a vytvořit tu vášeň, protože se říká zvyk je železná košile nebo co se v mládí naučíš a tak dál. Takže jsme mohli být donekonečna. Teďka pozdravuju češtináře, ale je to zkrátka o tomto.
Nikola Reindlová, moderátorka Pane Ježku, tak jak pobláznit děti do sportu, do pohybu?
Jiří Ježek, paralympionik, moderátor No, mluvil o tom dneska třeba hokejový trenér reprezentačního týmu Radim Rulík. Že právě ta radost, která z těch dětí přirozeně jde, tak je potřeba ji zachytit, využít pro ten pohyb a nekazit jí těm dětem. To znamená, jak hodiny tělocviku ve škole, tak i třeba tréninky musí být opravdu připravené už na tu potřeby těch nejmladších, protože ty děti mají dneska jiné potřeby, jiné zájmy, baví je jiné věci, víc bych třeba akcentoval úplně nové sporty, které jsou moderní třeba na sociálních sítích. Používat i třeba ty výzvy na TikToku, kterým se jako rodiče často smějeme nebo bráníme, ale můžeme je využít k tomu, aby děti třeba strávily půlku, hodinu tělocviku nějakým nácvikem nějakého tance nebo něčeho takového, takže aby ty děti cvičily nebo hýbaly se s radostí, zároveň, aby se zapojili ale všichni. Byla o tom hrozně hezká přednáška paní Dr. Marie Skalské, která mluvila o tom, že třeba dívky v tom pubertálním věku častokrát nechtějí se účastnit těch hodin tělocviku, třeba kvůli tomu, že by musely nějakým způsobem odhalovat svoje tělo nebo že jim je to nepříjemné třeba z hlediska studu a tohle to všecko se dá upravit tím, že se bude cvičit třeba ve volnějších mikinách, aby se zapojovaly děti třeba, které jsou i obéznější, připravit pro ně tělesnou aktivitu tak, aby se jim děti ostatní neposmívaly, ale aby byly začleněné, aby neseděly vedle té postranní čáry a jenom se nedívaly na to, jak ty děti, které už samy sportovat chtějí, jak cvičí, protože náš cíl není vytvářet olympijské vítěze, ale náš cíl je, aby se hýbaly úplně všichni, všichni, kteří můžou a já si myslím, že může opravdu 99 % generace. A já jsem toho příkladem, že i přes ten zdravotní handicap já jsem si našel cestu až k profesionálnímu sportu, takže mě těžko může někdo říkat, že nemůže cvičit, protože si z toho vždycky dělám srandu, že jeho tělesný stav je daleko lepší než ten můj.
moderátorka Vy jste zmínil Radima Rulíka a ten dnes hovořil také o všestrannosti. Není to ale tak trošku bolavé místo toho českého prostředí, protože já mám pocit, že velmi často vidím čtyřletého hokejistu, čtyřletou tenistku, velmi brzo specializované sportovce. Není tam velké riziko, že zůstanou v nějakých naučených pohybových vzorcích. Není právě ta všestrannost něco, na čem bychom měli zapracovat i u těch dětí, co se prostě hýbou?
Jiří Ježek, paralympionik, moderátor Samozřejmě a je to trendem v těch úspěšných zemích, které dneska sklízí výsledky toho výzkumu, který probíhal už třeba před 10 lety a že právě ty děti v tom, v tom mladém věku je potřeba rozvíjet to tělo nejenom kvůli fyzickému tomu stavu, aby se rozvíjelo opravdu komplexně, ale i ta psychika, protože pokud jsou ty děti v úzkým, v nízkým věku, někde kolem třeba páté, šesté třídy, už zaměřený pouze na ten jeden sport, tak se může stát, že v nějakých 12 letech, 13 letech ten sport opustí, protože už prostě vyhoří, že už jsou tím sportem přesycené, i když třeba mají talent a dosahují v té své věkové kategorii skvělých výsledků. A já si myslím, že to právě není cíl. Naším cílem je, aby když už se někdo chce tomu sportu věnovat profesionálně a chce sklízet ty úspěchy na mezinárodním poli, aby se tomu sportu věnoval opravdu od těch 18, 17 let potom dál, aby měl tu největší energii v době, kdy co nejvíce potřebuje a aby právě v těch mladých generacích, to znamená ten věk kolem 9, 10, 11, 12 let, aby se prostě bavil jakýmkoliv pohybem a aby i ty sporty, na které chodí, ty kroužky, na tohle to dbaly, aby neměly prostě čtyři lekce týdně čistě hokeje na ledě s pukem a s hokejkou, ale aby třeba i ty hokejoví trenéři byli schopní tu jednu lekci třeba obětovat nebo nějakým způsobem půlku tý lekce obětovat a aby třeba s nimi, s těmi dětmi někdo zkoušel parkur, gymnastiku, něco prostě běžně rozvojového, co těm dětem možná naředí tu, to soustředění na ten jeden sport.
moderátorka Pane Zadrobílku, máte v rámci osnov prostor pro třeba parkur nebo dnes to bruslení. Slyšeli jsme Tomáše Vernera. Máte možnost tohle zapojit do výuky?
Ondřej Zadrobílek, učitel tělesné výchovy, ZŠ a MŠ Angel v Praze 12 Tak jako pevné osnovy už nejsou, jsou tzv. rámcové vzdělávací programy, podle kterých si na míru školy dělají ŠVP, školní vzdělávací program podle infrastruktury, která škola má, takže například, když má škola atletickou dráhu, tak víc profiluje na atletiku atp. My třeba i to bruslení zvládneme, kdy naše základní škola je v Modřanech, takže je tam nějaké kluziště v zimě, který teda hodně využíváme, takže snažíme se hlavně jít cestou všetrnosti, neustrnout, jak říkal Jirka, aby to nevedlo k tomu, že hodím míč dětem a schovám se někam do kabinetu a opravdu, aby si děti zkusily od každýho něco, aby třeba přišly i na novou sportovní aktivitu, která je nadchne a hlavně to musí být zábava, netlačit na výkon, ale opravdu to musí být zábava, protože musíme vytvořit konkurenci těm mobilům, tady těm digitálním technologiím a zkusit opravdu od každého něco.
Nikola Reindlová, moderátorka Máme poslední minutu. Tak pojďme to zakončit zcela prakticky. Jako úspěšný tělocvikář, který dokáže nalákat děti, tak, že je přetlak na atletice, jak vypadá ten váš kroužek, na co lákáte děti? Jak jste je pobláznil, že s vámi chtějí sportovat?
Ondřej Zadrobílek, učitel tělesné výchovy, ZŠ a MŠ Angel v Praze 12 Tak dneska bohužel jsem nestihl toho Radima Rulíka, což mě mrzí kvůli kroužku atletiky, snad si to budu muset. To je oddanost někde ze záznamu, ale tak na té atletice dneska jsem řekl vytvořte dvojice, vemte si do dvojice jeden tenisák a budete jeden druhýho trefovat minutu, to je skvělý sejmout nějakýho kamaráda tenisákem a pak se to po minutě vystřídali, takže to byla, tohle byla aktivita a děti po tomhle byly, byli jsme venku, takže byly zahřátí, natěšení a pak jsme jeli dál.
Nikola Reindlová, moderátorka Říká Ondřej Zadrobílek, který byl společně s Jiřím Ježkem hosty Devadesátky. Pánové, moc děkuji za rozhovor a vlastně i za praktické tipy a hezký večer.
Přidejte odpověď