Pomáhají neslyšícím, díky nim se vyhozený muž vrátil zpět do práce

ilustrační foto: Kateweb / Flickr.com

V Ústí otevřela pobočku Agentura pro neslyšící. Lidem nabízí právní pomoc, hledá pro ně vhodnou práci a snaží se jim usnadnit komunikaci s okolním světem.

Po třech letech dostal kvůli údajnému zhoršení sluchu výpověď z práce. Za pár týdnů však získal své místo díky Agentuře pro neslyšící (APPN) zpět. „Zachránili mi nejen práci, ale mnohem víc. Mám ženu, dvě děti a málo peněz. Bez zaměstnání by to pro nás bylo hodně špatné,“ říká nedoslýchavý pan Roman, který se se svými problémy obrátil na nově otevřenou pobočku APPN v Ústí nad Labem.

Roman dostal výpověď, protože se mu podle posudku závodní lékařky zhoršil sluch. Právník agentury podal proti výpovědi odvolání a současně Romanovi poradil, aby si od nezávislých lékařů nechal udělat vlastní posudky sluchu. „Ty říkaly něco jiného, po třech týdnech tak závodní lékařka i ten svůj změnila,“ popsala Karin Vaňková, vedoucí ústecké pobočky APPN.

Agentura kromě pracovního práva klientům pomáhá řešit otázky i z oblasti občanského a rodinného práva. „Pomoc právníka potřebují neslyšící často. Bývají například terčem lichvářů, je snadné je donutit podepsat nevýhodnou smlouvu,“ popisuje Vaňková.

Agentura pro sluchově postižené klienty pořádá řadu kurzů, pracovní rehabilitaci, ale také lidem pomáhá najít vhodnou práci. Na druhé straně se snaží zaměstnavatele přesvědčit, že se nemusí bát komunikačních potíží a mohou lidem se sluchovým postižením dát práci.

„Kdo to zkusil, tak si takové zaměstnance velmi chválí. Chce to jen trpělivost a na začátku třeba pár finančně nenáročných úprav,“ popisuje Radim Vysloužil z agentury.
Někdy totiž stačí třeba jen na podlaze barevně vyznačit bezpečnou cestu pro zaměstnance, jinam dát blikající žárovku místo zvukového signálu. „Právě se do jedné firmy chystám, na lince zaměstnávají lidi, kteří zde kvůli hluku musí pracovat se sluchátky na uších. Proč by právě tady nemohli sedět sluchově postižení,“ říká Vaňková. Hlavním úkolem agentury je ale usnadnění komunikace neslyšících s okolním světem, které jim pomůže vyjít z jejich světa ticha a izolace.

„Normální lidé to těžko chápou, ale pro lidi hovořící znakovým jazykem je naučit se češtinu stejné jako naučit se cizí jazyk,“ říká ředitelka agentury Marie Horáková.
APPN proto nabízí 24 hodin denně on-line tlumočení telefonátů. Tlumočníci znakového jazyka totiž chybí, v některých krajích jsou maximálně 2 až 3 a na jejich služby neslyšící čekají i dva až tři týdny. Na speciální linku v roce 2011 volalo 16 tisíc a loni už 25 tisíc sluchově postižených klientů. „Z Ústeckého kraje evidujeme čtyři tisíce hovorů ročně, což je po Praze a Středočeském kraji nejvíce. Kromě běžných věcí jsme díky lince zajistili v kraji lékaře muži se srdeční příhodou,“ přiblížil Vysloužil.

On-line tlumočnická služba funguje prostřednictvím počítače nebo aplikace na tabletu či chytrém telefonu. Neslyšící se spojí ve videohovoru s tlumočnicí, která umí znakový jazyk. Napíše jí telefonní číslo a ona zatelefonuje osobě, kterou si neslyšící zvolil. V průběhu hovoru tlumočnice zároveň tlumočí zpět neslyšícímu do znakového jazyka.

Protože dorozumění je nejdůležitější v případě ohrožení života, chce agentura do nemocnic v kraji dát tablety, které by neslyšícím pomohly v komunikaci s lékaři, třeba i při souhlasu s nutnou operací. „První bude v ústecké Masarykově nemocnici,“ dodala Vaňková.

Mladá fronta DNES       http://www.idnes.cz

ilustrační foto: Kateweb / Flickr.com

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.