Mentálně postižení absolventi SŠ potřebují integrovanou společnost

ilustrační foto: thiquinho / sxc.hu

ZŠ speciální a Praktická škola Jihlava je jediná v Jihlavě, které se věnuje též středoškolskému vzdělávání žáků s mentálním postižením. Pracuje také na vytváření společnosti, která by tyto mladé lidi plně akceptovala.

ilustrační foto: thiquinho / sxc.hu

Už jedenáctým rokem probíhají pravidelná integrační setkání žáků ZŠ speciální a Praktické školy Jihlava se žáky ZŠ Seifertova. Při nich se pedagogové snaží umožnit zdravým dětem ze základní školy nahlédnout do života jejich kolegů, mladých lidí s postižením.

Na začátku letošního školního roku se 24. září uskutečnil společný výlet žáků obou škol do Prahy. Navštívili Pražský hrad, katedrálu sv. Víta a další národní kulturní památky, prohlédli si Prahu z paluby parníku. Ze ZŠ speciální a Praktické školy se akce zúčastnili především středoškoláci, tedy studenti Praktické školy.

Cílem setkávání zdravých a nemocných žáků je zmírňování ohrožení zdravotně postižených osob sociálním vyloučením. Zdravé děti získávají poznatky o potřebách mentálně a kombinovaně postižených, o jejich možnostech komunikace a pohybu po městě.

„Společný netradiční zážitek měl u všech zúčastněných velký kladný ohlas,“ říká Pavla Nováková, pedagožka Praktické školy. Projekt byl nazván Společně za národními kulturními památkami, navazuje na různé mnohaleté integrační aktivity školy. Podalo ho Občanské sdružení Kamínek, které při ZŠ speciální pracuje, schválen byl v rámci dotačního programu Zdravé město a MA 21.

Podle Novákové se tak škola snaží pomoci navodit společenskou atmosféru skutečné integrace postižených lidí mezi zdravou populaci tím, že se tato (počínaje mladými lidmi) již nebude obávat nabídnout pomoc lidem s omezením. Praktická škola v Jihlavě má v této době ve třech třídách 24 žáků ve věkovém rozmezí 17 až 26 let. V nových moderních prostorách na sídlišti Březinova byla tato střední škola při ZŠ speciální otevřena před čtyřmi lety, a má tak už i první absolventy. Přestože jednomu z nich se podařilo uplatnit jako manuální pracovník v technických službách v Třešti, podle ředitelky školy Zuzany Šimkové je obecně uplatnění absolventů s mentálním postižením velký problém.

Silně to platí na Jihlavsku a na Vysočině, kde je velmi málo zařízení a pracovních příležitostí, například chráněných dílen, určených pro takto postižené lidi. „V situaci, kdy i zdraví lidé mají často problém najít práci, je to samozřejmě pro lidi s takovýmto postižením o to větší potíž,“ říká Šimková.

Další negativní okolností je letošní ukončení projektu tzv. Aktivačních center, která v uplynulých letech umožňovala mladým lidem s mentálním postižením docházet i po skončení školní docházky nadále do svého známého školního prostředí a kolektivu. „Byla to výborná věc a rodiče by velmi uvítali, kdyby projekt pokračoval, ale zatím v tom směru nemáme žádné informace,“ konstatuje Šimková.

Přesto absolventi střední Praktické školy Jihlava nejsou plně odkázání zůstávat jen ve svém domácím prostředí. Podle Šimkové nachází většina z nich další útočiště ve stacionářích, které tu pro ně pracují.

http://www.jihlavske-listy.cz/

 

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.