Unikátní manuál vzniká v Olomouci

ilustrační foto: daveynin / Flickr.com

Když učitelka Danuše Petrášová před třemi lety přebírala první třídu, v níž seděl také neslyšící Ondra s kochleárním implantátem, neměla s integrací podobně postižených dětí žádné zkušenosti.

OLOMOUC Dnes se Ondrův příběh a zkušenosti učitelky z Horní Moštěnice na Přerovsku promítly do Katalogu podpůrných opatření, který připravují ve spolupráci se společností Člověk v tísni odborníci z Univerzity Palackého v Olomouci. Už brzy může pomoci s integrací dětem v celé zemi.

Praktická příručka poradí pedagogům, jak ve své třídě pracovat s dítětem, které má nějaké postižení. „Přiznávám, že zpočátku jsem měla obavy. Vůbec jsem nevěděla, co taková integrace obnáší, nikdy dřív jsem se s takto postiženým dítětem ve své praxi nesetkala,“ vzpomíná na začátky Petrášová.

Unikátní manuál navazuje na novelu školského zákona, kterou v srpnu schválila vláda. Ta přináší změny i ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Opouští totiž dělení podle medicínských nebo psychologických diagnóz a zavádí nově právě systém podpůrných opatření. Ten více zohlední skutečné dopady postižení či znevýhodnění dětí na vzdělávání. Pomoc určená dětem se bude nově dělit do pěti stupňů. „Tento způsob podpory umožní rychleji a efektivněji reagovat na potřeby žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,“ uvádí Jan Michalík z ústavu speciálně pedagogických studií, pod jehož projektem Katalog podpůrných opatření vzniká.

Danuše Petrášová spolu s Ondrovou maminkou připomínkovala materiál v oblasti týkající se dětí se sluchovou vadou. „Katalog hodně pomůže učitelům, kteří nikdy nepřišli do styku s postiženým dítětem. Nikdo neví, kdy se s takovým žákem setká,“ myslí si Kateřina Kalovská, maminka neslyšícího Ondry. Autoři manuálu počítají s tištěnou i elektronickou verzí. Už v létě s ním seznámili pedagogy ze 140 škol všech druhů i stupňů v Česku. Právě na základě jejich připomínek dostane podle Michalíka ministerstvo finální verzi v červnu letošního roku.

Katalog hodně pomůže učitelům, kteří nikdy nepřišli do styku s postiženým dítětem.

Barbora Taševská
Mladá fronta DNES

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.