Odchod žáků z praktických škol se na Klatovsku nekonal. Pouze nárůst papírování.
Klatovsko – Takové jsou zatím podle oslovených ředitelů škol z Klatovska výsledky inkluze zakotvené v novele školského zákona, podle níž by od začátku aktuálního školního roku měly být postupně do běžných základních škol začleňovány děti s lehkým mentálním postižením.
Pro děti s lehkým mentálním postižením existují tzv. základní školy praktické, dětem se středním nebo těžkým mentálním postižením jsou určeny školy speciální, u těch však novela žádnou změnu nepřinesla. Novela pouze zrušila přílohu rámcového vzdělávacího programu, podle které vyučovaly praktické školy. Ty si tak musely zpracovat nové vzdělávací plány, ale odchod jejich žáků do běžných základních škol se nekonal.
V Klatovech výhradně pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami funguje základní škola v Hálkově ulici v areálu bývalých kasáren v Plánické ulici. „Nebyl jediný případ, že by dítě od nás odešlo do běžné školy. Naopak, rodiče se báli, jestli nebudou muset své dítě přesunout na základní školu. I děti se mě ptaly, jestli nebudou muset jít někam jinam, odejít nechtějí,“ konstatovala ředitelka školy Dana Kočí.
POUZE VELKÝ HUMBUK
Podobně popsal dopady inkluze ředitel sušické základní školy T. G. Masaryka, jejíž součástí jsou také třídy praktické školy a speciální školy, Richard Smola. „Pokud jde o inkluzi, je to podle mě pouze velký humbuk. Pouze to přidělalo práci vedení škol a výchovným poradcům kvůli vypisování další dokumentace. Ale inkluze jako taková už ve školách byla běžná i předtím. Aspoň na naší škole určitě. A pokud jde o řeči, že na praktických školách končily děti ze sociálně slabších rodin nebo zdravotně postižené děti? U nás ve škole nikdy nic takového neexistovalo. Pokud to bylo jen trochu reálné, měli jsme a máme děti zařazené v běžných třídách. Až když je tam už skutečně výrazné mentální postižení, jsou děti zařazovány do tříd praktické nebo speciální školy. Ale k tomu vždy musíme mít souhlasná vyjádření speciálního pedagogického centra a rodičů. To ale platilo i před novelou,“ řekl Deníku Smola.
Žádného nového žáka, který by přestoupil z praktické školy, nemají ani na horažďovické základní škole v Komenského ulici. „Žádný případ, že by k nám přišlo dítě, které předtím chodilo do praktické školy, jsme neměli. Děti nám nepřibyly, ale dost podstatně nám přibylo papírování,“ uvedla ředitelka školy Marcela Šmrhová.
NEJLEPŠÍ PODMÍNKY
K přestupu z praktické do základní školy podle Kočí není žádný důvod. Pro handicapované děti má totiž specializovaná praktická a speciální škola ty nejlepší podmínky. „Výhodou je nízký počet žáků ve třídách, ve speciálních třídách máme čtyři až šest žáků, v praktických třídách šest až čtrnáct žáků. Další výhodou je, že všichni naši učitelé mají speciální pedagogiku a hlavně zkušenosti s dětmi, které mají nějaký handicap. V běžné základní škole existuje sice nyní možnost zřídit místo školního speciálního pedagoga, ale to je podle mě nedostačující. U nás učitelé s těmi dětmi pracují každý den, znají různá postižení, ví jak se zachovat v případě záchvatu, umí si poradit s různými zdravotními problémy,“ vysvětlila Kočí.
DESET AUTISTŮ
Poměrně častým mentálním postižením je například autismus. „Autistů máme v současné době deset. Máme pro ně speciální boxy, speciální pomůcky, protože vyžadují zcela jinou péči než ostatní děti. Potřebují pro svou práci klid, což ve třídě s pětadvaceti žáky lze zajistit asi jen stěží. To asistent pedagoga nevyřeší,“ dodala Kočí.
Na rozdíl od ostatních čtyř klatovských základních škol, jejichž zřizovatelem je město Klatovy, je škola v Hálkově ulici zřizována Krajským úřadem Plzeňského kraje a není tolik v povědomí obyvatel města. „Dokonce se nám stává, že rodiče z Klatov o naší škole ani nevědí. K nám mohou kdykoliv po telefonické domluvě přijít třeba i s dítětem. Já je po škole provedu, aby měli možnost srovnání a mohli pro své dítě vybrat to nejlepší.
Uvidí naše prostory, pomůcky, jak se pracuje s žáky, uvidí kolektiv. Stále totiž panuje představa, že bývalé zvláštní školy vzdělávají převážně romské žáky, ale my jsme běžná škola s běžným průměrem žáků, jaký je ve společnosti. Pouze mají nějaké zdravotní problémy, kvůli kterým se učí jiným způsobem,“ pozvala Kočí rodiče na prohlídku.
DAVID KOJAN
Klatovský deník
http://klatovsky.denik.cz/
Přidejte odpověď