Interview ČT24 – Daniel Kryštof  

Už něco přes měsíc má Úřad práce nového ředitele. Přišel z komerční sféry, z velkých privátních společností, má za úkol úřad transformovat a pomoct lidem digitalizovat, zní oficiální prohlášení. Co se za těmito obecnými termíny skrývá? Nezapomnělo se na ty, co si s digitálním světem neumí poradit? A jak zařídit, aby se lidi nebáli nebo nestyděli si pro pomoc přijít? Generální ředitel Úřadu práce České republiky Daniel Kryštof byl hostem Interview ČT24.
——————–
Pane řediteli, máte za sebou měsíc v té nové funkci na Úřadu práce, nelitujete toho přechodu z komerční sféry do státní sféry?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Tak já jsem nepřecházel vlastně čistě z komerční sféry, já jsem nejdřív se rozhodl odejít z komerční sféry a pomáhat lidem, otevřel jsem si ordinaci v Podolí a pak teprve jsem…

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Já jsem si to dovolil přeskočit. Já o tom vím samozřejmě, ale přece jenom, máte v paměti velmi jasně uloženo, jak funguje komerční sféra. A teď jste přišel do něčeho…A mě zajímá ten přechod samozřejmě, byť vím, že mezitím máte tu krátkou periodu…

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Já jsem měl rok tu ordinaci, takže úplně krátká doba to není, nicméně ta hlavní moje obava byla, když jsem při tom nástupu říkal nějakou vizi, jestli když nastoupím do toho úřadu, tak jestli tam najdu lidi, který taky nakoupím pro tu vizi a u kterých budu mít jistotu nebo aspoň jako dobrý pocit z toho, že s nima tu transformaci dokážu dát.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
A našel?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Z velké části našel.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
To znamená, že jsou to profesionálové, kteří přesně vědí, jak má Úřad práce fungovat, kteří znají zákony, které vlastně řídí jejich práci, protože Úřad práce je tady od toho, aby naplňoval to, co říká zákon.

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
A našel jsem tam na klíčový role lidi, u kterých věřím, že mi dokážou pomoct udělat tu změnu. Ano, stojí to na té znalosti a stojí to ale na chuti tu změnu dělat. Vy, když jste úředník, tak líp přežijete na tom, že neděláte změny. Já jsem vlastně potřeboval najít lidi, který jsou odvážný, že do některých věcí se musí říznout. Ale na druhou stranu je potřeba přiznat, že některý pozice máme neobsazený a že prostě ta výzva, jako, jak jste říkal, státnická, je prostě pro lidi, který jako přemýšlí, co mají dělat a hledají práci, která má smysl, tak jako jít pomáhat pomáhající organizaci, aby pomáhala líp, tak jako teďka ty pozice, co budeme otvírat, tak jsou reálně otevřený a budu moc rád, když se na to přihlásí další lidi, třeba z komerční sféry.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Jak se to pozná, že ti lidi, nebo že někteří lidi chtějí spolupracovat? Kteří vědí, že to je špatně, jak ten úřad fungoval a že to chtějí dělat jinak?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Tak vy relativně rychle poznáte, kdo hledá výmluvy a kdo hledá způsoby, kdo s váma začne řešit, kde je problém, vysype ty kostlivce ze skříně a řeší s váma plán, co s nima a kde naopak prostě vidíte mlhu a nevíte jako, proč ten člověk je na tom místě, kde má být.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
A kde máte jistotu, že vlastně ti lidi to myslí dobře, že, že ten úřad opravdu pracoval špatně? Co když nepracoval špatně? Jenom spadl do nějaké doby, kdy toho, lidově řečeno, bylo hodně, anebo tam jsou skutečně vnitřní problémy nějaké?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Tak určitě ten úřad si prošel jako velmi těžkým obdobím. Je, myslím, potřeba se jménem jako Úřadu práce omluvit lidem, že prostě čekali na dávky, a to není v pořádku. A ty lidi na Úřadu práce a já jezdím do poboček, tak fakt odvedli obrovský kus práce, některý pobočky byly ve spirále smrti, tam odsud odcházeli přetížený lidi, vyhoření a odvedli jako dobrý kus práce na tom, aby těch zhruba 21 000 000 dávek, co se ročně vyplatí, se vyplatilo. Ona většina z nich byla vyplacena dobře. A na druhou stranu ten Úřad práce nebyl připravenej na takovouhle změnu a je potřeba, aby byl prostě jako, řeknu to lidově, víc nafukovací a když říkám, víc nafukovací…

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Na změnu toho, že musí víc vyplatit?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Že musí být schopen být připraven na mimořádný situace. Těch mimořádných situací bylo několik, že jo, jak covid, energetická krize a Ukrajina. Ale vy prostě nemůžete mít úřad, který není připraven, který má fungovat jako záchranná síť, jako největší pomáhající organizace v téhle zemi a není připravenej, skokově zvednout svoji kapacitu a vlastně i ta vize, kterou já mám, tak tohle to téma řeší, protože my prostě musíme být na další krizi připravený jako řádově líp, než jsme byli na tuhle.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Dostaneme se k tomu určitě, jak by ten úřad měl fungovat, ale já se s dovolením vrátím na začátek našeho rozhovoru, já jsem se ptal na ten přechod, tak v čem je fungování nebo jinak se zeptám. Naplňují státní podřízení představy svých šéfů jinak nebo stejně jako komerční podřízení?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Máte ten základní… Ta základní zkušenost je podobná. Já jsem našel tak, jak jezdím na pobočky, tak jsem našel týmy, ze kterých jsem úplně nadšenej, jestli jsem říkal, že chci, abysme se dívali na lidi jako na člověka, tak jsem našel lidi, který říkají, hele, my se potkáváme v kuchyňce. Když máme složitého klienta, tak jsem na něj díváme napříč zaměstnaností, napříč rekvalifikací, jestli má všechny dávky a hledáme cestu, jak mu pomoct. A pak jsem taky viděl lidi, který byli vyhořelí, který už tu práci neodvádějí dobře. Ve služebním slibu člověk slibuje, že nebude zneužívat moc, která mu je dána a myslím si, že tohle je téma, který taky bude muset řešit u lidí, který vyhořeli. My jsme některý lidi prostě nechali vyhořet a tu práci možná už neodvádí tak dobře, jak by měli.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Co vám přišlo nejpodivnější na fungování státního, státního úřadu versus komerční firma?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Pro mě největší rozdíl je ten obrovskej pocit odpovědnosti, když prostě jste ve velký bance, velkej energetice, tak hledáte nějakou unikátní propozici, kterou nabídnete těm klientům, ona na tom trhu zarezonuje a vy si třeba vezmete velký, větší podíl na tom trhu. Když máte úřad, který je tou jedinou takhle velkou záchrannou sítí, tak musíte mít jistotu, že neuděláte chybu, že nenecháte nějakou skupinu neobslouženou a tenhle pocit odpovědnosti jako je skokově jinej, mně prostě, když jsem byl v těch komerčních institucích, nevadilo, že nějaký segment klientů prostě nechám konkurenci a tady mi to jedno není. A ten pocit, jako je, to na mě vlastně padlo až po tom měsíci, kdy mně to najednou došlo. Jak obrovskou odpovědnost má generální ředitel Úřadu práce.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka vašeho předchůdce odvolal kvůli zpožděnému vyplácení dávek, /nesrozumitelné/, dlouhodobé neřešení problémů, pomalé posilování poboček Úřadu práce, špatná komunikace, špatná komunikace digitalizace či kvůli špatné komunikaci uvnitř se zaměstnanci, kteří nemají dostatek informací. To jsou reálné problémy, které jste tam našel, to tam je skutečně?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Já jsem nenastupoval po, po odvolaném panu generálním řediteli, já jsem nastupoval po Karlovi Trpkošovi, který byl pověřený tímhle tím řízením. Ta dobrá zpráva je, že Karlovi se povedlo odpracovat ty úplně největší kostlivce. Takže jestli ještě před půlrokem opravdu byl obrovský problém se zpožděním dávek, a to zpožděním dávek, to není virtuální problém, to je problém, že prostě maminka, která je samoživitelka, tak když jí pozdě přijdou dávky, tak na tu rodinu to má opravdu jako velmi nepříjemný vliv. A tohle to se povedlo už vlastně za působení pana pověřeného ředitele do nějaké míry vyřešit.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
A čím, čím? Jsou to titíž lidé, kteří to zpracovali na těch pobočkách nebo ne?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Lepším řízením. A na druhou stranu je pravda, že po tom, co se odpracovali tyhle jako největší kostlivci, tak ještě nějaký další na mě vypadli, který řeším. Takže já jsem měl představu, že se v rámci září vydám do všech krajů, koneckonců mám trochu dluh se seznámit i nejenom s tou agendou Úřadu práce, ale i třeba s vyloučenými lokalitami, s tou situací, které opravdu ten klient Úřadu práce je jiný, než byl ve velké bance nebo ve velké energetice, ale ve skutečnosti v některých oblastech teďka mám reálný krizový řízení, abysme prostě se v některých věcech zlepšili jako skokově.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Při uvádění do funkce ministrem Jurečkou ministr mluvil o tom, že do této funkce chtěl člověka, který, cituji: „Nebude dělat chyby a nepůjde slepými cestami.“ Konec citátu. Vy jste se podílel na transformacích v minulosti, právě v tom privátu. Je zvyšování efektivity privátu, kvůli kterému se dělá transformace v privátu totéž, jako je změna organizace, která tady není primárně od toho, aby něco vydělala, ale primárně od toho, aby pomohla, je to totéž?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
To jo, ale pořád moje odpovědnost vůči občanům, který ve svých daních a ze svých platů odvádí část peněz na fungování Úřadu práce, tak je v tom, aby ten úřad fungoval efektivně a ať vezmu příklad, ať se nebavíme o něčem jako virtuálním, tak prostě ve chvíli, kdy máme první příspěvek, a to je rodičák, rodičovský příspěvek, plně digitální, tak vidíme, že 45 % příspěvků už ty lidi žádají digitálně, to znamená, že nemusí na pobočku Úřadu práce, podají to digitálně a není to jako taková načančaná labuť, že to zvenku vypadá krásně a pod tím pořád jako úředníci předatlovávají mezi tabulkama, ale je to tak, že 80 % těchhle digitálně podaných žádostí i tím úřadem bez dotyku lidské ruky prosviští, takže takováhle efektivita, která opravdu se stala v tom velkým, v těch velkých, ať už energetikách nebo bankách, tak ta přenositelná je a je vidět, že když to digitálně jde, tak ta poptávka po tom je velká. Pořád nám zůstane nějaký procento klientů, kteří tu digitální cestu nevyužijí. A ano, my nad nima nemůžeme mávnout rukou, my musíme mít řešení pro ně.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Přece jenom tohle není bankovní účet, kam peníze přijdou a odejdou z něj. Tohle není energetika, kde uzavřete smlouvu a změříte hodiny a porovnáte si, klient platí, tady je člověk nějaký.No, to může digitálně fungovat tohle to, vy říkáte, že to prosviští barákem, aniž by na to sáhla lidská ruka, takhle může fungovat vyplácení sociálních dávek?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Tak jsou příspěvky, kde ty pravidla jsou jasně daný, jsou příspěvky, kde ten žadatel, a já si to prostě jako ta budoucnost je jednoduchá, ten žadatel přece nemá přepisovat věci z nějakých formulářů, z vyúčtování, ze svého bankovního účtu do, do nějakého našeho formuláře, ta budoucnost je taková, že on prostě má, bude mít šanci si říct, hele, tady mě to vyplňte podle mého bankovního účtu, tady mi to vyplňte podle mého vyúčtování u energetiky a nebude to muset přepisovat. A v tu chvíli, když prostě tam vidíme, že splňujete nárok, tak není důvod nevyplatit. A ta budoucnost je právě v tom, aby byla dobrá transparence pro toho klienta, kdy má nárok a aby se zrychlilo ten čas mezi tím, kdy se zažádá a kdy prostě reálně ty peníze dostane, pak jsou samozřejmě dávky, kde se musí testovat, kde prostě probíhá sociální šetření a tam ano, tam ta digitalizace pomůže jenom zčásti, pořád tam bude muset proběhnout nějaká fyzická interakce, ale je vidět, že když to digitálně jde, tak že o to zájem je a že potom skutečně ten úřad se dokáže odbřemenit od ty administrativy. Vlastně, když to řeknu úplně jednoduše, já potřebuju, aby lidi na Úřadu práce se odbřemenili od administrativy, kterou ve skutečnosti můžou za ně dělat stroje a aby se vydali poradenství, protože poradenství je to, s čím primárně máme těm lidem pomoct.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
A ten stroj skutečně umí u každého rozhodnout i u těch třeba jednoduchých dávek, stejně v reálném životě prostě dokládáte nějaké životní situace a tam může stroj rozhodnout sám?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Proto říkám, že teď třeba je to jenom v 80 % případů, prostě v těch jednoduchých případech, tam, kde si stáhneme data, ty data jsou transparentní, jasný, není tam žádná pochybnost, tak není důvod nevyplatit. A ano, jsou případy, na který je potřeba se jako specificky podívat. Ale těch, to, že už téměř polovina lidí žádá digitálně a z toho 80 %, u toho rodičáku, tak to je ten přínos prostě, a to je obrovská dávka, tam se bavíme o zhruba třech a půl milionu zprocesovaných dávek ročně. Takže ta úspora a i ty lidi na tom Úřadu práce prostě nebaví dělat administrativu, oni rádi jako pomáhají lidem, takže to, že nebudou muset dělat administrativu, to taky jim pomůže.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Čili my se tady bavíme o nějakém udělování souhlasu ze strany klienta, aby vy jste si mohli sáhnout tam, sáhnout, tam, sáhnout tam, zjistit ty příslušné údaje, které potřebujete k rozhodnutí, a pak už se o to tedy postará stroj sám, když klient udělí tyto souhlasy, a když je neudělí, tak bude muset osobně na pobočku a tam se bude bavit s nějakou paní nebo s nějakým pánem, který to má na starosti. Tohle je ta představa vašeho fungování?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
V zásadě ta představa je, aby to, co digitálně opravdu šlo vyřešit digitálně z pohodlí gauče a člověk se u toho ani nezapotil a mohl člověk dát pověření státu, aby si ty data stáhnul, on, jednak ty data stát některé má a u některých prostě ten klient, ať si řekne, že si pro ty data můžeme sáhnout a právě to, že část těch věcí proběhne takhle digitálně, tak by uvolnit ruce našim lidem na to, aby mohli těm lidem reálně pomoct, protože reálně je to pomáhající profese, je to pomáhající organizace a má fungovat jako záchranná síť v tom, že my ty klienty pomůžeme vrátit zpátky do produkivního života, jo, když si berete ze svého platu, kolik odvádíte daní a na socko, tak vlastně to, kde to ten Úřad práce vrací ty společnosti, je v tom, že my pomáháme těm lidem, aby si rychleji našli práci, protože když si najdou rychleji, tak to má pozitivní dopad na ekonomiku téhle země, aby si našli lepší práci a právě rekvalifikace je něco, co, s čím pomáhají, aby do budoucna nepřišli o práci. A pak pro mě jako vlastně největší zjištění, a v tom ta Česká republika je opravdu dobrá, je, že když se dělala obrovská analýza, co je za tím, že když se člověk narodí chudý, tak zůstane chudý, jestli to je rasa, místo bydliště, tak se nakonec ukázalo, že státy, který mají dobré, dobrý systém dávek, tak to snižuje ten mezigenerační přenos chudoby.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Veškerých nebo těch pracovních dávek, my jsme utekli do těch sociálních dávek…

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Teďka se bavíme o sociální podpoře, když my dokážeme pomoct té sociálně znevýhodněné rodině, tak ona potom vychová dítě, který potom zase zpátky uplatní ten svůj talent. Kdybysme jí nepomohli, tak ona se prostě, ta rodina se z té chudoby nevymaní a tohle je vlastně zase zpátky ten dopad, proč se vyplatí tady mít Úřad práce, jo, u té pracovní agendy.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Na to nemusí být digitalizovaný, může to mít velký Úřad práce, který to bude dát rukama a ten efekt bude stejný.

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
A to byste chtěl platit?

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Ponechám to jako vaši řečnickou otázku. To, co si o tom myslím já, a to je jiná věc, to sem nepatří rozhodně. Malá odbočka, k tomu ta privátní sféra je ochotná s vámi spolupracovat? To, že vy požádáte a budete mít souhlas, abyste si mohli sáhnout pro nějaké údaje typu náklady na energie atd. ta komerční sféra je ochotná na tom spolupracovat, to už máte nějak probráno?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Jednak to máme problém a jednak ta spolupráce už teďka běží i v té energetické krizi, když jsem byl na straně třeba právě energetiky, tak jsme s ministerstvem jednali a aktivně jsme řešili, jak těm lidem pomoci, koneckonců pak, když jsme točili jednotlivý díly ČEZ akademie, což je, což byl nástroj na to, jak pomoct lidem realizovat ty úspory, tak jsme točili i s lidma z ministerstva, jak si třeba říct o příspěvek na bydlení, jak je to jednoduchý si to zprocesovat, takže tahle spolupráce už tady je.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
To jsem se vrátil k té digitalizaci, o které chci ještě chvíli zůstat, jak hodně počítáte s tím, že ne každý má tu možnost komunikovat digitálně? Ne každý to zvládá, jestli tu možnost měl, tak jak hodně s tím počítáte a co máte pro tyhle lidi?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
No, pořád tady zůstane ta role toho Úřadu práce v tom poradenství. Tam, i když budeme mít nějaké digitální nástroje na poradenství, tak pořád to těžiště bude v tom lidském kontaktu, a to je něco, co tady zůstane. Já bych byl rád, kdyby se nám ještě víc uvolnily ruce a byli jsme připravený i za těma lidma fyzicky jít, protože prostě, víte co, já jsem prošel tréninkem na krizovou intervenci. Když se vám stane velká havárie, tak vy nezachraňujete ty, co nejvíc křičí, vy zachraňujete ty, co nekřičí, protože ty mají opravdu reálný problém a je tam potřeba intervenovat rychle. U těch dávek je to podobný, my potřebujeme, my pořád nevyplácíme tu plnou míru těch dávek, pořád máme lidi, který si nezažádali, ať už kvůli tomu, že neví, bojí se, že to je složitý a my si za nima prostě potřebujeme vydat a pomoc.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Takže vy za nimi, ne aby oni chodili na Úřad práce? To znamená nějaké mobilní týmy?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
To, co jste teďka jako, to, co jste řekl, to už funguje, to, že člověk může přijít na Úřad práce, to už funguje.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Takže mobilní týmy a budou vyjíždět za lidmi?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Jestli se bavíte o mým snu. Když uvolníme lidem kapacitu, tak tohle je něco, co si myslím, že je ta další jako generace poradenství.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Výjezd pracovníka Úřadu práce a jak ho najdete, toho člověka, který potřebuje pomoc?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Ono se to už teďka zčásti děje. Děje se to ve spolupráci se starostama, ve spolupráci vlastně s ostatní složkami veřejný správy a tady ta zkušenost už je. Tady jde jenom o to, aby na to byla kapacita a v rámci toho města, tohle je něco, co v některých regionech už funguje, potřebujeme na to víc kapacity a právě digitalizace nám tu kapacitu má uvolnit.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
U těch, kteří přijdou za vámi, tedy že přijdou na pobočku Úřadu práce, budou to mít dál? Ministr Jurečka mluvil také o tom, že se bude měnit ta struktura vašich pracovišť po České republice v souvislosti s digitalizací. Chápu to správně, že bude míň poboček, takže to lidi budou mít dál?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
My tohle teďka aktivně analyzujeme, zkoumáme i možnosti spolupráci s Českou poštou, aby právě ta vzdálenost se nezvedla. Zároveň je to tak, že když se tady chlubím práci ministerstva na té digitalizaci, tak vemte to tak, že to je teprve první z 21 dávek, který ministerstvo vyplácí, nebo kde ten titul a Úřad práce vyplácí, nás na té digitalizaci čeká ještě obrovský kus práce a my teprve, až se ty agendy zdigitalizují, tak uvidíme, co nám vlastně na tom Úřadu práce zbylo, takže tam ještě kus práce na tom rozhodování, kde skutečně má smysl mít pobočku a kde ne, tak nás ještě čeká.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
To se bavíme, o jakém časovém horizontu teď rok…

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Já bych byl rád, abysme jasněji, jasněji měli v první polovině už příštího roku.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
To už bude tolik digitalizováno?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
To už budeme mít jasněji v tom, kde dává smysl mít pobočku a kde ne.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Během příštího roku. Tam se lidi dozví, že třeba budou jezdit někam dál, anebo že nebudou jezdit někam dál, to by se měli během příštího roku.

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
A pardon, jenom, my se staráme skutečně o lidi se zdravotním postižením, o staré lidi, takže přesně ta linie toho, té dojezdové vzdálenosti, tak je téma, jo, jako to je něco, kde si to budeme velmi citlivě hlídat.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Dobře, to jsou lidi, kteří tedy mají potřebu, přijdou, požádají, přijedete za nimi, co ti, co prostě nechtějí? Co si myslí, že to je ostuda o něco žádat nebo že to je něco nepatřičného žádat o tuhle tu pomoc?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Já mám… jo? Já mám čtyři priority digitalizace, transformace toho obslužného modelu, ale efektivita, nová generace poradenství, protože jim potřebujeme novej obsah, aby se lidi na ten úřad nestyděli přijít, prostě oni potřebuju vědět, že jim tam skutečně pomůžeme, že tam nebudeme na ně nepříjemný, že tam dostanou skutečně pomoc. A moje čtvrtá priorita je komunikace. Já myslím, že se musíme skokově zlepšit v tom, jak hrdý dokážou být naši lidi, že pracují na Úřadu práce, že to není prostě pracák a sociálka, ale že to je největší pomáhající organizace v téhle zemi a stejně tak potřebujeme odstigmatizovat to, že jít na Úřad práce je ostuda.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
A máte nápad, jak to udělat? Aby právě ti lidé, kteří si myslí, že to je něco nepatřičného, ostudného atd. aby si to přestali myslet?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
No, už to, že tady sedíme a mluvíme o tom, tak součástí té nové generace toho, jak chceme komunikovat o Úřadu práce a děkuju za to pozvání, za tu příležitost.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Jak hodně tomuto stavu a teď myslím tomuto stavu, že to někdo nechce z nějakého důvodu si vůbec o to požádat o nějakou sociální dávku, jak hodně těmto obavám napomáhají takové věci, jaké se objevily nedávno v minulosti? Mám na mysli tu složenku, kterou Tomio Okamura zveřejnil na sociální sítích s tou obrovskou dávkou, aniž by tam byl kontext, za jakou je to dobu a pro kolik je to lidí, jak hodně to komplikuje tuhle situaci?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Je to tak, že pořád větší problém je přesně to, že lidi, kteří by na dávku měli nárok, si oni nezažádají. Ať už je ten důvod jako pocit stigmatizace nebo pocit, že to bude složitý, nebo obava z odmítnutí, tak to je větší problém než to samotné zneužívání dávek. Samozřejmě zneužívání dávek je také téma, ale v tom celkovém systému ten systém je nastavený správně a bavíme se potom o nějakých jednotlivých selháních, nám tam data pomůžou pak velmi tvrdě jít po těch oblastech, kde dochází ke zneužívání dávek, ale skutečně větší problém je to, že ty lidi si nezažádají a ty důvody jsem vyjmenoval a v zásadě všechny řešíme.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
No, a tohle nevnímáte jako zásadní komplikaci, protože s tím souvisí obava z toho, že lidi se budou dívat špatně. Dokonce v tomto konkrétním případě tam šlo o nějaké, řekněme, vyhrožování nebo co to bylo, nějaké, nějaká ostrakizace, to taky může tu situaci komplikovat.

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
My musíme lépe komunikovat to, jak se daří s těmi znevýhodněnými skupinami obyvatel pracovat, kolik úspěšných příběhů tam je, protože prostě vždycky, když s nárůstem populismu se začne ukazovat na nějakou skupinu, která za to může, tak to nikdy nedopadne dobře v tom národu a my potřebujeme líp ukazovat to, kde prostě člověk, který byl sociálně znevýhodněný, byl v nějaké těžké situaci, tak se z toho zvednul, prošel rekvalifikací a našel si práci a vrací to zpátky společnosti. A takovýchhle příběhů já slyším jako spoustu a my o nich vlastně málo mluvíme.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
No, aby v tom nezanikly ty problémy, že jo, protože to, že něco funguje dobře, od toho ten stát máme, přece. Upozorňovat je potřeba na problém.

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
To jo, ale myslím si, že spoustu dobrý práce se tady odvádí a na tom Úřadu práce, já je vidím, já tam vidím spoustu lidí, který odvádí jako skvělou práci a myslím si, že o to málo mluvíme. A pak je spousta lidí, který skutečně využili ten Úřad práce, využili ho dobře, posunuli se v té kvalifikaci a třeba získali lepší práci. A nás čeká ve skutečnosti obrovský úkol v tom, že my teď víme, že je zhruba 300 000 lidí, který přijdou o svoji práci kvůli nástupu nových technologií, kvůli třeba nástupu umělé inteligence a my s nima bude muset pracovat, oni ještě vlastně neví, že o tu práci přijdou a zároveň my víme, jak jim pomoct, aby jako si další práci našli, ať vezmu nějaký konkrétní příklad, teď se nebavíme abstraktně. Tak my víme, že lidi třeba, který jsou starší, tak u nich bariéra je vlastně digitalizace, to, že vlastně nerozumí těm digitálním technologiím a my jim tam dokážeme kurzama velmi efektivně pomoct, aby zase zpátky si dokázali najít jako dobrou práci. Jo, protože ten svět se mění, mění se jako výrazně, když byl dřív soustružník, někdo prostě upnul nějaký obrobek, tak pak to byl člověk, který mačkal tlačítka a teďka je to člověk, který tam nahraje v Autocadu nějaký plán a vlastně pořád je to soustružník a najednou ta role digitalizovaná, takže nás čeká tohle to vykročení jako za těma lidma, který možná ještě neví, že jsou v riziku, že o práci přijdou.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
To je dobře, že jste přešel k téhle součásti práce, Úřad práce, on je to taky Úřad práce, jakému procentu lidí dnes pomůžete? A teď se ptám na shánění práce už.

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Já to řeknu negativně. Jaká skupina mě nejvíc trápí a kde chci začít právě s tou novou generací poradenství. My víme, že zhruba 15 %, což není málo, tak jsou v té evidenci za posledních pět let třikrát a více a ty mě teda trápí nejvíc, jak jim vlastně pomoc u těch lidí, který opakovaně tu práci ztrácí.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Víte taky, proč jí ztrácí a jestli vůbec tu práci chtějí?

Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce
——————–
Tak /nesrozumitelné/ se nutně nemusí evidovat, ale tohle je přesně to téma, kterým potřebujeme porozumět, potřebujeme porozumět prostě, kolik je tam třeba studentů, kde ten problém je obrovskej, protože člověk, když prostě během prvních pěti let po vystudování nedostane dobrou práci, tak to jeho sebevědomí je ohrožený, kolik je tam starých lidí, který potřebujou zpátky jakoby rekvalifikovat a kolik je tam třeba lidí, který pracovat nechtějí. To je přesně to, čemu potřebujeme porozumět, potřebujeme mít ty data o klientech na jednom místě, abysme o něm věděli a věděli potom, jak mu dokážeme pomoct, to je vlastně to, kde se ten úřad potřebujeme posunout.

Daniel Takáč, moderátor
——————–
Uvidíme, jste měsíc ve funkci, vyhodnotíme to třeba za rok. Teď vám děkuju za rozhovor, pane řediteli, na shledanou.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.