Prima – Partie
Názorový duel ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky a stínového ministra z opozice Aleše Juchelky. Co lidi motivuje k práci a co je odrazuje? Jaká bude nová sociální super dávka? Mají mít na pomoc od státu nárok i lidé, kteří vlastní třeba chatu nebo mají úspory na účtu?
——————–
Pánové, vítejte. Děkuju, že jste přišli a pojďme rovnou na první téma, které už jsem zmiňovala. Ministerstvo práce a sociálních věcí představilo svůj plán na spojení čtyř sociálních dávek do jedné. Sloučit by se měly příspěvek a doplatek na bydlení, příspěvek na živobytí a přídavek na dítě. Nově se bude posuzovat sociální situace uchazeče, kdo má majetek nebo vyšší příjmy, neměl by čerpat dávky. Pane ministře, začnu u vás. Existuje nějaká analýza, plán toho, jak se změní, jak ta změna ovlivní celkový počet lidí, kteří čerpají sociální dávku?
Marian JUREČKA, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Ano, samozřejmě, že existuje. A bude potom součástí té důvodové zprávy, která půjde s tím návrhem zákona. My počítáme, že to bude na konci března, protože my při této přípravě bereme jako podklad data od více než 200 tisíců příjemců těchto dávek. Tato data velmi podrobně modelujeme na tom mikrosimulační modelu tak, abychom přesně věděli, jak ty parametry ovlivní to chování a dopady na jednotlivé skupiny těch domácností, jednotlivců, rodin, dětí. A abychom věděli, že to nastavíme správně, že budeme správně celý tou motivací a že naopak tam, kde případně dojde k tomu snížení té dávky, bude v těch případech, kdy ti lidé opravdu nechtějí s námi spolupracovat, nechtějí být jakkoliv aktivní, nechtějí pracovat, nechtějí posílat své děti do školy a případně mají například ony ty majetky, které dneska u některých typů dávek netestujeme, u některých, dneska už je testujeme velmi podrobně, tak to všechno v tom modelu zohledňujeme a propočítáváme.
moderátorka
——————–
Bude těch žadatelů nebo příjemců oprávněných méně? Pane ministře, máte toto spočítané? Můžete aspoň toto říci, zdali těch lidí na sociálních dávkách bude méně po té změně?
Marian JUREČKA,
——————–
My v tento okamžik, tak jak ta změna je připravena, tak počítáme s určitou rozpočtovou neutralitou v tom, kolik ten systém vydává na tu podporu těch lidí dnes. Ale pokud významně větší množství lidí se začne chovat, řekněme, zodpovědně a bude pozitivně reagovat na ty motivace, které tam jsou, především na ten pracovní bonus nebo na ten aktivizační bonus, tak v ten okamžik lze očekávat, že ty výdaje o něco vzrostou, na druhou stranu, protože pozitivní efekty, protože ti lidé budou muset být aktivní, být aktivní na pracovním trhu, budou z nich odvody nejenom na sociální, na zdravotním, ale i na daních. A pak pro tu společnost jako celek to bude mít pozitivní benefit.
moderátorka
——————–
Děkuju, pane poslanče Juchelko, to, co ministerstvo zatím představilo, to, co říká pan ministr, má to vaši podporu bez, i když zatím neznáme ty detaily. A já se k nim ale samozřejmě dostanu za chvíli.
Aleš JUCHELKA, místopředseda poslaneckého klubu, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Kdyby to ta základní myšlenka toho, kdo nepracuje, ať nejí, to znamená bez práce nejsou koláče a že by samozřejmě měly rodiny posílat své děti do školy, tak s tím já nemám žádný problém. Ty čtyři dávky do té jedné, to je skutečně už jakoby vlastně ta technikálie v těch jednotlivých číslech, jak se to bude propočítávat a vlastně, kdo na tom bude bit a kdo naopak si třeba polepší. A já, protože jsme měli setkání s ministerskými úředníky, s paní Jirkovou, s panem Bekem, což jsou opravdu jakoby letití úředníci, kteří mají a jsou výborní, svou nějakou úřednickou historii a historickou paměť a kteří to připravují, tak jsme s nimi měli setkání a ta čísla, která nám tam říkali, se kterýma se zhruba jakoby pracuje, takže já jsem si to propočítal jenom jako na papíře s kalkulačkou, tak mám samozřejmě spoustu různých otázek a těším se na to paragrafové znění. Nicméně je potřeba prostě nějak vychytat ty otázky například u komponenty dítě, tak proč by měla samozřejmě rodina přijít o přídavek na dítě, který patří vlastně k tomu dítěti, jestli to lze technicky udělat nějak jinak, například, že by přídavek na dítě přešel, promiňte, na školu a ta škola by ho třeba spravovala z hlediska třeba svačin nebo mimoškolních aktivit, školních pomůcek atd. Nebo se ptám ohledně bydlení. Takže když já jsem si to jakoby propočítával, tak zhruba by to mělo vycházet, že 20 % si polepší, 40 % zůstane jakoby na tom stejně a 40 % by si pohoršilo. Nebo pokud chcete, že by to mělo být zhruba na, na třetiny.
moderátorka
——————–
Rozumím, pane ministře, ten majetkový test, který, se kterým ministerstvo počítá, já už jsem to zmiňovala na začátku, kolik člověk musí mít peněz na účtu, aby tu dávku nedostal, nebo pokud to obrátím, pokud tam, pokud ji dostane, kolik tam může mít?
Marian JUREČKA,
——————–
Dovolte jenom ještě rychlou reakci na Aleše Juchelku. S tím, kdo si pohorší. Pohorší si pouze ti, kteří absolutně nechtějí spolupracovat, nechtějí směřovat na pracovní trh, být na pracovním trhu nebo rekvalifikovat se nebo využít institutu veřejné služby, tak ti, kteří opravdu řeknou, nechceme spolupracovat, jsme pasivní, ti si pohorší. Všichni ostatní, kteří budou aktivní a budou aspoň realizovat ten aktivizační plán a budou třeba chtít pracovat v rámci té veřejné služby a postupně směřovat na trh práce. Ti si rozhodně polepší. K vaší otázce toho majetkového testu, který je velmi často zmiňován, my samozřejmě s paragrafovým zněním dáme potom přesné ty parametry, jak bude toto nastaveno, co platí a co je pro mě důležité. Rozhodně nebudeme a nechceme trestat nikoho, kdo se chová zodpovědně, kdo třeba má po svých rodičích dům, ve kterém třeba aktuálně nebydlí, má svoji nemovitost, dům a byt, ve kterém bydlí s tou rodinou.
moderátorka
——————–
Toto všechno budete rozlišovat? Nebo pokud člověk má rekreační nemovitost, dostane se do nějaké situace.
Marian JUREČKA,
——————–
Na to se budeme schopni dívat logickou optikou. Jeden byt, jeden dům, ve kterém bydlíte, případně ten ještě další, který jste třeba zdědili nebo ho máte a počítáte s ním pro své děti, tak to budeme brát jako něco, co je, řekněme, zodpovědné chování třeba pro zabezpečení svých dětí. Zase z pohledu úspor, o tom hodně vedeme i debatu s ekonomy i právě s lidmi, kteří se zabývají tou sociální problematikou a sociální prací, abychom netrestali zase zodpovědného dobrého rodiče, kteří svým dětem zřídil stavebko. Má penzijní připojištění.
moderátorka
——————–
A má třeba i úspory na účtu. Kolik člověk může mít na účtu, aby dostával pomoc od státu?
Marian JUREČKA,
——————–
To budeme přesně ještě nastavovat. Rozhodně to nebude nastaveno tak, abychom toho člověka donutili to vypovědět, jednorázově, ztratit nějakou formu podpory a vlastně bychom ho potrestali za to jednání. Na druhou stranu člověk, který má třeba pět, deset nemovitostí, má na účtu miliony korun, tak ten rozhodně už neprojde tím, čím projde dneska. Dneska projde například tím, že získá dávku na příspěvek na bydlení, tak to už se nestane. A my teď přesně ty váhy, a to, jakým způsobem budou ty částky nastaveny, tak to teď finišujeme, abychom to představili právě s tím paragrafovým zněním. Ale prostě klíčové je, my máme zabezpečit, aby z peněz daňových poplatníků opravdu finanční prostředky chodili tam, kde je to opravdu potřeba.
moderátorka
——————–
Řekněte mi, pane ministře, modelová situace, člověk se dostane do problémů, nemá z čeho a jak splácet třeba své bydlení, ale má chatu a má 50, 100 000 na účtu. Je to už překážka k tomu, aby dostal pomoc od státu?
Marian JUREČKA,
——————–
To rozhodně nebude ten moment, který by toho člověka z toho systému vyřadil. Ale jak jsem zmiňoval, jestli máte pět nemovitostí, jestli budete mít třeba na dvě dospělé osoby v domácnosti osm aut, no, tak to samozřejmě už je ten moment, kdy říkáme, tak to už nejsi, člověče, v situaci, kdyby z peněz daňových poplatníků jsme ti měli tady vyplácet tuto formu podpory, ale říkám ten detail a já chápu, že on je důležitý, my nesmíme ty lidi demotivovat a trestat za zodpovědné chování, ten musíme správně nastavit.
moderátorka
——————–
Děkuju, pane poslanče, vy se už nadechujete hlasitě, ale mě zajímá, ty detaily neznáme, budeme je znát v tom paragrafovém znění, ale vy máte představu, jak by měl vypadat majetkový poměr člověka, který si řekne o sociální dávku, o peníze daňových poplatníků na pomoc.
Aleš JUCHELKA,
——————–
Tak rozhodně souhlasím s panem ministrem, že ten, kdo má prostě byt, rekreační nemovitost a jedno auto a nemůžeme samozřejmě jako testovat, jestli to auto stálo, já nevím, půl milionu, 100 000 nebo milion, to už prostě je opravdu jakoby na cíl těch úředníků. Tak tam já s tím souhlasím. Člověk, který například vypadne z práce u nás na severní Moravě a jde na Úřad práce, aby si tam zažádal o nějakou dávku, tak já se domnívám, že by měl mít nějakou dobu hájení, třeba 2,3 měsíce proto, aby mohl dostávat dávky v nezaměstnanosti, nemusel prodat byt, vzpamatoval se z toho šoku, začal si hledat práci. Rozumím tomu, samozřejmě, že pan ministr to dělá pro ty, kteří jsou dlouhodobě už třeba několik generací, opravdu jakoby nezaměstnaní. Mají zdravé ruce, zdravé nohy, třeba neposílají své děti do školy atd., ale fakt záleží všechno na těch detailech. Vždycky podezřívám pana ministra, že on vždycky PR vyjde každý týden s nějakou novou tiskovou konferencí, ať jsou to ty čtyři dávky, příspěvek na péči za další týden, změny v zákoníku práce atd. Ale vlastně není dohromady nic uděláno do toho detailu, protože potom se všechno dopočítává na tom ministerstvu, vlastně se řekne, že až na konci března se budou vědět detaily spojení tady těchto čtyřech dávek v jednu. A ono se na to velmi těžko reaguje, protože potom ty výpočty už záleží prostě na těch konkrétních detailech. Například pokud přídavek na dítě by měl mít nějakou, v rámci té komponenty násobek třeba 1,4 tam, tuším, jsme se bavili, tady když si to člověk počítá, tak se do toho dostane třeba 80 % dětí a pokud teda chceme tu byrokracii nějakým způsobem zužovat, tak já se ptám, proč už to nemůže být teda třeba plošná dávka, když musíme 80 % dětí v naší, v populaci jakoby dávkovat individuálně.
moderátorka
——————–
Rozumím. Pane ministře, zneužívání sociálních dávek, to je moto politiků, které slyšíme a slyšíme ho i od vás. Má to být tento cíl, nicméně všechny ty věci se dají obcházet, i ty majetkové testy, lidé mohou přepisovat svůj majetek, převádět své úspory někam, nemusí je mít v bance, na účtu. Je to opravdu cesta, jak zabránit zneužívání dávek?
Marian JUREČKA,
——————–
Já jsem přesvědčen, že to, co teď po 30 letech děláme na MPSV a ta revize dávek je opravdu připravovaná už déle než rok, počítáme opravdu na základě reálných dat a pro mě je cílem to, aby opravdu dávky nebyly životním stylem, dávky prostě mají být opravdu směřovány tam, kde ti lidé.
moderátorka
——————–
To ale nerozporuje.
Marian JUREČKA, ——————–
Mohou pracovat, nepracují a toto chceme měnit, aby ten systém fungoval jako trampolíny. A co chci ještě doplnit.
moderátorka
——————–
Není přece reálné zjistit, jaký kdo má majetek opravdu transparentně? To přece nemůže vědět ani ministerstvo, ani úřad. Dá se to snadno obcházet.
Marian JUREČKA,
——————–
Díky digitalizaci se velmi dobře podíváme na to třeba, kolik v té domácnosti u dospělých osob na 18 let je třeba registrovaných aut, to fakt jako pro nás není takový problém se na to podívat a umíme se díky digitalizaci jako jasně i podívat, třeba právě i ty věci, které jsme zmiňovali ve vztahu ke katastru nemovitostí. Ale co je pro mě naprosto jednoznačně neoddiskutovatelné, prostě já se chci zaměřit zhruba na těch 50, 60 000 lidí, u který dneska odhadujeme, že prostě v tom systému jsou, přitom by mohli pracovat, nepatří mezi ty zranitelné skupiny, protože ten systém bude pamatovat na zranitelné skupiny, chci ještě předeslat, jo. A u těchto lidí prostě chceme říct, jestli jsi nezaměstnaný déle než šest měsíců, tak tady bude aktivizační plán, my tě bude chtít rekvalifikovat, dovzdělat, vrátit na trh práce, případně minimálně alespoň udržet pracovní návyky nebo je obnovit díky veřejné službě. Budeš prostě člověkem, který pro obec, pro město nebo případně pro neziskové organizace bude jednat o tom, aby to bylo třeba ve spolupráci se státními podniky, my prostě tě budeme aktivizovat, nemůžeš prostě sedět doma. Nedělat nic a jiný daňový poplatník na tebe vydělává, prostě dávka nemůže být životní styl.
moderátorka
——————–
Pane poslanče, donutí to, donutí to lidi, kteří dneska raději pobírají dávky, než by šli do práce, opravdu pracovat a podílet se na vytváření hodnot v Česku?
Aleš JUCHELKA,
——————–
Já doufám, že ano, protože my máme vlastně jeden bilion, vlastně, to jsou čísla z října minulého roku v šedé ekonomice, kde se vlastně jako ti lidé pohybují a zároveň někteří z nich jsou skutečně ti, kteří pobírají, pobírají dávky. To, že se zneužívají dávky u nás v České republice, tak to je opravdu jakoby nadnesený argument, protože opravdu to je jakoby minimum těch lidí, tam opravdu jde o práci načerno atd. Pokud ale tady pan ministr říká podle mě jako špatný příklad, někdo vlastní prostě pět bytů, tak to je záležitost finanční správy. To není záležitost Úřadu práce, protože když má někdo pět bytů, tak musí dávat daňové přiznání z jejich pronájmů a prostě porušuje už teď v tuto chvíli zákon a měl by si na něho prostě došlápnout Finanční úřad. Takže to není vlastně otázka toho, že někdo něco vlastní a ještě vlastně nějak participuje na tom dávkovém systému. Tam jde o to, jakým způsobem ty lidi motivovat k tomu, aby do té práce šli, aby děti vodili do školy a abychom zpřetrhali ten generační problém opravdu těch, kteří jsou na těch dávkách z generace na generaci. Mně, co se na tom jakoby líbí, tak to je, že tam smazávají tzv. body zlomu. To znamená, že vlastně, když se podíváme na tu křivku, tak ten člověk, který třeba dostal u příspěvků na bydlení, já nevím, 40 Kč a měl na 40 Kč nárok, tak samozřejmě do toho nešel, protože se mu to nevyplatilo. Tak v tuto chvíli se opravdu ty body zlomu smazávají, a to si myslím, že je velmi prospěšné právě na tom, co MPSV díky paní Jirkové a těm ostatním připravuje.
moderátorka
——————–
Pánové, dovolte mi ještě se zastavit u jedné, u jednoho té změny, u jednoho toho nařízení, pane ministře. Lidé, kteří pracují s lidmi, kteří pobírají sociální dávky z různých neziskových organizací, například z institutu pro sociální inkluzi, upozorňují na slabiny té super dávky a vadí jim, že rodina, respektive dítě by mělo přijít o tu dávku, příspěvek na dítě, pokud rodina zanedbává tu školní docházku, ano, zjednodušeně to, že dítě neposílá rodina do školy. Mají to za to, že stát teď potrestá dítě za to, že má nezodpovědné rodiče.
Marian JUREČKA,
——————–
Řekněme si, kdo dneska nejvíc trestá to dítě, tak to je ten nezodpovědný rodič, každý z nás, kdo jsme rodiče, máme povinnost a nikdo o ní v zásadě nevedeme polemiku, aby naše děti chodily do školy, abychom zabezpečili školní docházku. A my tady jasně říkáme, my tady budeme motivovat, my toho rodiče motivujeme, my mu dopředu říkáme, toto bude něco, co bude pro nás opravdu dalším důležitým prvkem té revize a dopředu to jasně transparentně říkáme, my k tomu samozřejmě vytvoříme ještě i další podpůrné služby v tom sociálním systému. I z hlediska sociální i primární prevence v terénu, toto není jenom, i změna nějakých parametrů. K tomu bude zákon o podpoře bydlení, k tomu bude zákon o integrovaném sociálním podniku. K tomu bude práce lidí, kteří budou pomáhat s primární prevencí právě třeba u rodičů, kteří mají nízké rodičovské kompetence, aby právě toto dokázali jsme pomoci řešit. Takže já to předkládám jako vícero věcí, které spolu musí tvořit ten ekosystém, protože samozřejmě nestačilo by jenom změnit pár čísel, pár koeficientů, zdigitalizovat ten systém. My potřebujeme, aby opravdu i v tom terénu reálně jsme byli schopni pomáhat více tam, kde ta pomoc opravdu přinese ten smysl. A dneska si řekněme na rovinu, primární prevence v České republice, to znamená, ta opravdu terénní práce s těmi klienty není na takové úrovni, jako bychom potřebovali. Takže moje odpověď pro tyto lidi, kteří mají tyto obavy a říkám, vždycky si s vámi rád sednu a vysvětlím vám ten komplex opatření, které s tím budou spojeny. Já, když třeba mluvím o aktivizačním plánu, to není jenom o tom pracovat třeba v rámci veřejné služby jako první krok a jít se vzdělávat, ale já tam pracuju s tím, abychom ty lidi dostali do dluhových poraden, do systému oddlužení z dluhových pastí, aby měli vlastně důvod se opravdu vrátit na ten oficiální pracovní trh, jo, tak to jsou další věci, které nemáme na to tady čas to všechno popsat, ale to není jenom prostá změna. Pár čísel a pár koeficientů.
moderátorka
——————–
Děkuju, pane poslanče. Šlo mi o to, jestli neposílat dítě do školy není normální, jde mi o to, jestli se ta rodina nedostane ještě do hlubších problémů, když přijde o peníze, prostě, jestli to dítě nebude na tom ještě hůř.
Aleš JUCHELKA,
——————–
Pan ministr, on tedy jako chytá samozřejmě jako několik zajíců najednou, které spolu moc jakoby nesouvisí. Pokud, pokud se neposílá dítě do školy, tak primárně tam zasahuje škola a říká, tady nám nechodí tento žák do školy, říká to Ospodu, orgánu sociálněprávní ochrany dětí, který okamžitě jde do té rodiny a tam zjišťuje, co se vlastně děje a proč to dítě do školy nechodí a má další jakoby postupy. To s Úřadem práce, co moc jakoby dočinění ani s tím dávkovým systémem, systémem nemá. Pokud se týká celé toho ekosystému, těch různých opatření, koncepcí, sociální práce atd., tak samozřejmě, že se bude muset posílit ta sociální práce přímo například v těch lokalitách, o kterých my mluvíme, že jsou, že jsou vyloučené, a to skrze opravdu jako neziskový sektor, který tam pracuje v té přímé péči. Tam nechodí úředníci Úřadu práce moc na to nemají v chvíli čas, naopak se na úřadech práce propouští díky tomu, co tam pan ministr vymyslel. A opravdu nejsou to jenom neobsazená místa, ale i obsazená místa, takže tam je potřeba prostě zapojit spoustu různých komponentů a udělat koncepční řešení toho, co pan ministr vymýšlí. Ale prozatím opět jsme měli jenom PR tiskovou konferenci s tím a že na konci března se dozvíme detaily. Takže ono to je jakoby celkem těžké na to reagovat a i když ty detaily nevíme, tak nerozumím tomu, že a vy to tady máte, jsou tam vypočítána nějaká čísla právě u těch jednotlivých rodin a nevím, jak k tomu ministerstvo došlo, když ještě samo neví, jak se bude majetkově testovat, kdo a jaké komponenty budou právě vypočítávány krát u komponentů dítě, u bydlení, u toho pracovního bonusu k živobytí.
moderátorka
——————–
Ať je to fér, než ukončím to téma, pane ministře, jenom stručně, ty modelové příklady, které jste vy ukazovali na tiskové konferenci a diváci je viděli, jak jste k nim došli?
Marian JUREČKA,
——————–
Ty vycházeli právě z toho, co už dnes opravdu jsme deklarovali jako principy, my jsme vlastně u mnoha z těch principů už řekli poměrně i podrobná data, když se třeba díváme na tu otázku, které jsou to násobky životních minim a podobně. Myslím si, že kolegům z opozice, ANO i SPD v minulém týdnu byly představeny už velmi jako podrobnější pohledy na to, co za těmi úvahami, za těmi výpočty jsou konkrétní parametry. A samozřejmě vždycky to tak je, že vlastně v průběhu třeba toho mezirezortního připomínkového řízení se ty konkrétní parametry ladí, ale prostě já tady nesouhlasím s tím, že bychom tyto věci neměli promyšlené. Opravdu my jsme v průběhu loňského podzimu měli na jednáních desítky lidí, kteří jsou z oblasti krajské komunální politiky, sociální práce v Ústeckém, Karlovarském kraji, v Moravskoslezském kraji, dneska už vlastně i s mnoha jinými kraji. Takže není to jenom debata s opozicí, my se opravdu bavíme i s tím terénem a samozřejmě nasloucháme, pokud přichází ještě relevantní argumenty, jak to třeba doladit, jak to upravit, tak samozřejmě tomu nasloucháme.
moderátorka
——————–
Pánové, děkuju, pane ministře, pane poslanče, děkuju. Za chvíli budeme v Partii pokračovat, bude pokračovat názorový duel. Krátká přestávka, co budeme probírat po ní. Důchodové změny míří do Poslanecké sněmovny. A měli bychom znát, já se na to budu ptát. Seznam náročných profesí, které profesí, které budou moci do předčasného důchodu bez sankcí.
moderátorka
——————–
Krásné nedělní dopoledne na Primě a CNN Prima News pokračuje po krátké reklamní pauze Partie. Mými hosty zůstávají ministr práce Marian Jurečka a poslanec za hnutí ANO Aleš Juchelka. Slíbila jsem téma důchody rovnou, pojďme na ně. Do léta by sněmovna a následně senát měly rozhodnout o změnách v systému důchodů. Zatím je ten návrh v připomínkovém řízení. Pane ministře, zítra jedná tripartita, příští týden bychom měli znát seznam náročných profesí. Novináři ho žádají po vás už dlouhé měsíce. Kdo tam půjde, kdo bude moci do předčasného důchodu bez sankcí? Za normálních podmínek.
Marian JUREČKA,
——————–
Ano, je to tak, já počítám s tím, že mezirezortní připomínkové řízení uzavřeme a v tom příštím týdnu odešlu ten návrh na vládu. Tak, jak jsem říkal, že i v průběhu března by to vláda měla projednat s tím, že náročné profese byla vlastně jednou z poslední oblastí, kdy tato problematika není úplně tak jednoduchá, nedá se to vyřešit jako za jeden týden. Takže několik měsíců s ministerstvem zdravotnictví jsme o tom jednali, které profese na základě jakých podkladů, jakých jasných parametrů, protože to není jednoduchá debata, některé lidi tam zařadíte a které nikoliv, tak jsme dospěli v tento okamžik k tomu, kdy teď tady aspoň řeknu ne úplně všechno, co chci říct v týdnu, ale počítáme s tím, že prostě budeme tam mít lidi, kteří jsou v té čtvrté kategorii náročných profesí. A potom lidi z té třetí kategorie, kde vezmeme některá tak zásadní rizika, u kterých je naprosto jednoznačné, že mají negativní dopad na lidské zdraví a nemůžeme a neumíme toho člověka chránit jinými způsoby, jinými ochrannými pomůckami. Řeknu příklad, například těžká fyzická práce, ten člověk zvedá břemena, prostě jednoznačně se to propíše na jeho pohybovém aparátu nebo například práce třeba v extrémních teplotách, ať už jsou to vysoké teploty nebo nízké teploty, tak tato rizika, tito lidé, kteří pracují na těchto pozicích a mají tam tato rizika, tak by byli zařazeni do těch náročných profesí. Ten smysl té náročné profese je, aby tito lidé stejně jako už je to dneska u zdravotnických záchranářů a hasičů, mohli nám odcházet do toho důchodu až o pět let dříve a bez jakéhokoliv krácení. Na druhou stranu ještě také doplním poslední věc, je to vyváženo do určité míry i tím, že ten zaměstnavatel bude za tohoto člověka odvádět o 5 % vyšší pojistné.
moderátorka
——————–
Novinky, Právo napsali tento týden, že by tam mohli být i svářeči, slévači, brusiči, dělníci v chemických výrobách. Jsou ty informace pravdivé. Jsou to lidé, kteří by mohli zažádat o předčasný důchod? Bez těch sankcí.
Marian JUREČKA,
——————–
Zase není dneska úplně svářeč jako svářeč, záleží, na jak vyspělém provozu pracujete, co je přesně ta svářecí technologie atd., takže já se budu držet toho, že to jsou ty profese, u kterých jasně potom je deklarováno, že jsou k nim ta konkrétní zdravotní rizika, protože ta zdravotní rizika potom i posuzuje hygienická služba, to není jenom naše věc, takže vždycky to musí být vlastně schváleno, že tato profese a tato pracovní pozice u toho zaměstnavatele je s těmito a s těmito riziky.
moderátorka
——————–
Děkuju, pane poslanče. Některé informace unikly do médií. Pan ministr něco říká, příští týden po neděli se dozvíme, dozvíme, co to, ten celý seznam. Dává vám to takto smysl?
Aleš JUCHELKA,
——————–
Nedává. Otevírá se Pandořina skříňka, protože já jsem měl pocit, že bychom měli prostě zkopírovat čtvrtou a třetí kategorii v rámci ministerstva zdravotnictví, takže i tu celou trojku pan ministr prostě šetří na těch důchodech, já mu opravdu jakoby nerozumím už od prvopočátku, kdy tzv. důchodovou reformu dělá nebo změny těch jednotlivých parametrů. V té čtvrté kategorii zhruba se odhaduje mezi 14–18 000 lidmi. Ta drtivá většina, která opravdu dělá ty náročné profese, je v té třetí kategorii, to znamená, že tam je okolo 400 000 pracovníků a tady těch se to dotkne z jedné třetiny, to znamená, že se počítá se 120 000 lidmi, kteří budou moci díky náročným profesím odcházet bez jakéhokoliv krácení do předčasného důchodu. Mě zajímá právě ten výčet těch jednotlivých profesí, protože samozřejmě, pokud někdo pracuje v hluku, v prašnosti s chemikáliemi, v chladu nebo naopak v enormním teple. Což u nás na severní Moravě je drtivá většina právě těch podniků, které tam jsou, tak by měly prostě mít možnost bez jakéhokoliv krácení do toho předčasného důchodu odejít. Bude tam spousta různých, samozřejmě bych řekl, neuralgických bodů u zdravotnických profesí, u zdravotních sester a u lidí, kteří pracují opravdu jako na tři směny, jo, a já opravdu jsem zvědavý na ten samotný výčet. Vím, že s tou jednou třetinu, a doufám, že to není jenom konečná debata, protože nás vždycky staví ministerstvo před hotovou věc a potom už to protlačí 108 v Poslanecké sněmovně natvrdo prostě, že se o tom ještě budeme moci samozřejmě bavit a diskutovat o tom. Já rozumím, že lékaři mají co do toho mluvit, odbory samozřejmě a různé profesní komory a svazy, ale v tuto chvíli je to opravdu zase jakoby něco, co jsme těm lidem deklarovali před x desítkami let. A mě zajímá, na základě jaké analýzy a jaké jsou vlastně cíle celé tady této změny, že to bude jenom část těch trojek, co se technologicky změnilo v těch jednotlivých provozech, že už to není prostě náročná profese, jakým způsobem se k tomu přišlo a budu se ptát samozřejmě na ty konkrétní jednotlivé profese, které z toho vypadly, což mi ještě v tuto chvíli nevíme, které to jsou.
moderátorka
——————–
Pane ministře. 120 000 lidí píší Novinky, že by to mělo mít nárok podle náročné profese odejít do předčasného důchodu. Neotevírá se opravdu velká věc, pro mnoho lidí velmi emotivní, velkou zlobu do společnosti to může přinést, pan Juchelka mluví o Pandořině skříňce, že někteří lidé nebudou považováni za, nebo profese za náročné?
Marian JUREČKA,
——————–
Pokud někdo mluví o Pandořině skříňce, tak má teda jednoznačně říct, tak chceme náročné profese mít v tom systému nebo nechceme? Já říkám, že chci, aby tady byly náročné profese, protože to je férové vůči těm lidem, teď myslím obecně, když to komentují třeba ekonomové a další, protože prostě jsou tady lidé, kteří prostě nevydrží v okamžiku, kdy začali pracovat v 17, 18, letech, nevydrží pracovat tak dlouho, protože to zdraví prostě jejich bylo prostě ovlivněno negativně. Ale co je důležité, a to my samozřejmě, a to je, pro nás je to především ta věc, kterou nám dodává ministerstvo zdravotnictví, my jasně říkáme, a to je ten vývoj v tom čase, ne všechna rizika, která dneska jsou třeba v té třetí kategorii, jsou rizika, která neumíme na tom pracovišti vyřešit tak, abychom ochránili toho člověka, například jsou zdravotní pomůcky, tak jako třeba vývoj v oblasti lakýrnictví, který tady je za posledních 30 let je opravdu velký z hlediska možnosti ochrany toho člověka. Já jsem člověk, který pracoval v minulosti s chemikáliemi, zase i tady to, co je dneska možné, jakým způsobem chrání toho člověka, je taky postupný vývoj v čase. Takže já se vracím k tomu, já to v tom týdnu jasně budu představovat, budu jasně říkat, jakým způsobem jsou ty parametry nastavené a jak a jak do budoucna, ale zároveň se vracím k tomu, říkám, v té třetí kategorii, musíme opravdu se dívat na to optikou, která ta daná rizika jsou, ta, která. Neumíme eliminovat a jak necháme toho člověka ochránit. Takže proto jako.
moderátorka
——————–
Pane ministře, budeme čekat na ten seznam.
Marian JUREČKA,
——————–
Proti tomu, co říká tady Aleš Juchelka, říct, že to dáme úplně paušálně, tak úplně jednoduchá ta debata není a musíme si uvědomit, že vlastně je tady ještě problém, aby ti lidé se potom nestali určitou jako hůře zaměstnavatelnou skupinou osob na tom pracovním trhu, protože ten zvýšený odvod platí ten zaměstnavatel těch 5 %, takže musíme na těch miskách vah opravdu jako dobře vážit. Ať ten systém je rozumný, ať je, pokud možno, co nejvíce férový a opravdu jde na pomoc těm, kteří prostě nevydrží tak dlouho pracovat, a to je něco, co 30 let se o tom tady mluvilo a nikdo ten systém nenastavil, já ho teď se snažím nastavit a věřím, že ho nastavíme tak, aby to bylo i do budoucna tak nastaveno, že ten systém bude schopen reagovat třeba i na ten vývoj.
moderátorka
——————–
Pane ministře. Psychická zátěž a stres velký při zaměstnání bude považován za parametr, který bude uznán jako náročná profese?
Marian JUREČKA, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Opravdu budu představovat ten návrh v průběhu příštího týdne, prosím, počkejte na něj.
Aleš JUCHELKA, místopředseda poslaneckého klubu, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Jenom chci, abychom ještě samozřejmě řekli to, že musíme zohledňovat, jaký máme tady průmyslový mix v České republice, takže tady máme skutečně.
moderátorka
——————–
Jsme nejprůmyslovější zemí Evropské unie. Pane, pane poslanče Juchelko, vaše předsedkyně poslaneckého klubu, paní Schillerová natočila video, kde kritizuje komunikaci vlády ohledně těchto důchodových změn. Co zatím máme číst? Vzhledem k tomu, že ten návrh půjde do Poslanecké sněmovny a vy jako opozice dostanete prostor se vyjadřovat, schvalovat, neschvalovat.
Aleš JUCHELKA, místopředseda poslaneckého klubu, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Protože samozřejmě jakoby nic nevíme. To je právě jeden z těch důvodů, proč já jsem chtěl už před dvěma lety po panu ministrovi, aby dával důchodovou reformu v mašličkách, abychom si dokázali vlastně propočítat a dedukovat ten cíl, který to má, který to má přinést. Prozatím ten cíl je jediný, a to na důchodcích ušetřit a tady toto možná bude i součástí tady tohoto cíle. Tady tato opatření právě ve třetí a čtvrté kategorie, protože těch lidí, kteří budou moci odcházet díky náročným profesím předčasného důchodu, bude teda méně. Ale o hodně, prostě o 2/3 lidí to bude méně a já jsem na ty profese samozřejmě, samozřejmě zvědav.
moderátorka
——————–
To jsme, to jsme všichni. Promiňte, a jak se, ANO, jak se váš nejsilnější poslanecký klub v Poslanecké sněmovně zachová při tom jednání? Máte už nějaký plán? Uvidíme znovu obstrukce, budete se, zvažujete, že se obrátíte znovu na Ústavní soud? Jaký bude postup opozice?
Aleš JUCHELKA, místopředseda poslaneckého klubu, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Nedokážu říct, protože my nedokážeme říct, jaké změny to přinese, protože pan ministr, jak říkám, vždycky přijde s nějakou tiskovou PR konferencí a potom řekne, že ty detaily se dozvíme až za několik měsíců. Takhle to dělá i z hlediska důchodové reformy a takhle nás vlastně napíná a salámovou metodou nám odkrývá své karty a svou a svou vizi. Co se týká, my máme zástupce v té důchodové komisi, kterou MPSV na začátku svého volebního období, tato pětikoalice založila, máme ji tam až teda po našich urgencích, třeba po roce a půl. Ta důchodová komise de facto neměla vůbec žádnou schůzku ohledně náročných profesí a nebyla žádná schůzka ani ohledně například toho, jakým způsobem se budeme chovat k pracujícím důchodcům, což je taky velmi důležité, protože tam by mělo dojít k nějaké slevě, já jsem spíše zastáncem toho, aby se jim to promítlo právě do těch důchodů, to znamená, pokud budou pracovat v důchodovém věku nějaké roky, nějaké roky navíc, abychom zvýšili ten koeficient 0,4 %, třeba na jedno, ale o tom se prostě s námi nikdo nebaví. A o tom právě to video bylo, protože my se opět všechno dozvíme úplně najednou naráz.
moderátorka
——————–
Pane ministře, pojďte reagovat na tu kritiku, že nekomunikujete, že opozici neříkáte ty plány v detailech, že jsou to PR schůzky, říkala Alena Schillerová v tom videu.
Marian JUREČKA,
——————–
Já fakt nemohu souhlasit. A teď jako i to tady popíšu pro nezaujatého neinformovaného diváka televize Prima. Tak my jsme v loňském roce se zástupci jak hnutí ANO, tak s SPD měli několik schůzek. Hnutí ANO ústy Aleny Schillerové, dvě schůzky, které byly naplánovaný na podzim minulého roku, odmítlo. My jsme vám stejně jako SPD poslali celý ten návrh paragrafového znění, když jsme vstupovali do mezirezortního připomínkového řízení, to jste dostali na podzim. Na rozdíl od kolegů z SPD od vás nepřišla ani jedna jediná čárka, že si to představujete jinak, že máte nějakou vaši konkrétní vizi, vaše konkrétní parametry. A já celou dobu říkám, a to myslím smrtelně vážně, že až do doby druhého čtení jsem připraven stále s opozicí jednat, slyšet jejich návrhy, ale musí zaznít nějaké konkrétní návrhy a za ty dva roky ze strany hnutí ANO nezazněl jeden jediný konkrétní návrh, jak ten systém vyřešit lépe. Tak, aby bylo na důchody nejenom současných starobních důchodců, ale i na důchody jejich dětí, jejich vnoučat. Když to přednesete, když to pošlete, tak já velmi rád budu s kolegy z hnutí ANO jednat, co chci dát ještě jako poznámku. Není pravda, že šetříme na důchodcích. Není pravda, náklady důchodového systému stále rostou z hlediska výdajů, když se podíváme na výši průměrného důchodu, stále rostl. Ten průměrný důchod poroste, poroste o 10 000 Kč, v příštích 10 letech všem důchodcům současným, budoucím, bude plně valorizovat vždycky o růst inflační plus o 1/3 reálných mezd, to znamená, není tady pravda, že by se někomu důchody snižovaly. Ano, až najednou jedinou výjimku, a to jsou prominenti komunistického režimu. Ano? Tam v těch případech několika stovek k tomu snížení nominálnímu dojde, ale u všech ostatních důchodců v České republice ty důchody rostly a porostou. A jenom já jako ministr hledám to, abychom opravdu po 30 letech, kdy víc jak 70 % lidí v této zemi říká, potřebujeme důchodovou reformu, nemůžeme to nechat běžet tak, jak to běží doposud, tak jsem přednesl tento návrh a znovu se vracím k tomu, když hnutí ANO předloží konkrétní smysluplné parametry, tak já velmi rád s ním budu pracovat.
Aleš JUCHELKA, místopředseda poslaneckého klubu, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Tak, je to salámová metoda u první i u druhé vlny. Ta první tedy skončila u Ústavního soudu, ta druhá se teprve bude projednávat. Tak jsme přišli samozřejmě s konkrétními pozměňovacími návrhy, které nebyly ani jeden z nich akceptován. Proč? No, protože to děláte silou, tak já si říkám, jak oni s námi komunikují, když potom si řeknou, jo, OK, tak my tady PR říkáme, my jsme jednali s hnutím ANO, oni nic nepředložili. Naopak, my jsme předložili konkrétní pozměňovací návrh, které nebyly akceptovány, proto už nemá cenu se s vámi nějakým způsobem… /nesrozumitelné/.
Marian JUREČKA,
——————–
O důchodové reformě jste neposlali fakt ani čárku, se omlouvám.
Aleš JUCHELKA,
——————–
Není to tak.
Marian JUREČKA, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Kolegové z SPD aspoň dokázali napsat.
Aleš JUCHELKA,
——————–
Mě fascinuje vždycky ta rétorika toho, že to se dělá pro budoucí generace, pane ministře, vy jste stál před Ústavním soudem jako svědek, kde jste nebyl schopen říct a řekl jste, že jste nebyl schopen predikovat inflaci dva měsíce dopředu. A v tuto chvíli tady všem říkáte, že víte, co bude za 25, 30 let v těch dalších generacích, jakým způsobem se bude dít změny na trhu práce? Robotizace, technologické věci, technologické změny?
moderátorka
——————–
Promiňte, pane /nesrozumitelné/, jsou tady nějaké demografické údaje. Klesá porodnost, bude míň lidí, bude méně lidí, kteří budou pracovat.
Aleš JUCHELKA,
——————–
Proto já říkám, že ten systém důchodový má svou výdajovou a má svou příjmovou stránku, my u té výdajové úplně jasně víme, jaké výdaje tam máme, to, že ministerstvo práce a sociálních věcí, tady pan ministr Jurečka do toho zaneslo pár nesystémových věcí. Například s jednou z nich jsme souhlasil, jako je výchovné, které se teď bude měnit, pravděpodobně v té třetí vlně se bude rušit a budou tam jiné výpočty u právě výchovného a u toho, aby ty důchody byly rovné, protože co pan ministr říká, dělá, říká, my chceme mít rovné důchody, a proto budeme někomu přidávat, nedělá ten cíl vlastně těch rovných důchodů, ale dělá to tak, že nesystémově tam, tam něco vloží. Takže ten důchodový systém byl za hnutí ANO dva roky po sobě v přebytku, průběžný důchodový systém. To, že je celkově samozřejmě v minusu, tak to je záležitost celé Evropy, je to záležitost demografické křivky, nerodí se děti, my máme celkem vysokou samozřejmě míru zaměstnanosti v České republice v rámci Evropské unie, to znamená, že jsme opravdu jakoby na maximu i výběru toho, co se do toho průběžného důchodového systému dává.
moderátorka
——————–
Děkuju, pane poslanče, pane ministře pojďte reagovat.
Marian JUREČKA,
——————–
Já s dovolením zareaguji. Jednak pak mě mrzí, že jste na ten konkrétní návrh reformy neposlali ani jedno jediný písmenko, ale proč to celé děláme? Toto je jeden ze základních problémů, který tady máme, opravdu společnost stárne, rodí se za posledních 30 let výrazně méně dětí, máme o víc jak 900 000 dětí za 30 let, pokles porodnosti a mladí lidé přicházejí výrazně později na pracovní trh. To jsou tři neoddiskutovatelná fakta, která se stala, a která nedokážeme dramaticky změnit, byť ta důchodová reforma, kterou já navrhují, a je to pro mě jako předsedu lidovců velmi důležité. Má poprvé historický významný důraz také na ocenění rodičů, kteří porodili, vychovávají děti, postaví je do života. A zároveň oceňuje ta důchodová reforma v tom rodinném vyměřovacím základě nejenom tu zásluhu za tu výchovu, výchovu těch dětí, ale i za péči o osobu blízkou, to je poprvé historicky kromě výchovného, které řeší až ty nespravedlivé důsledky, které dopadly na naše maminky, na naše babičky, které byly vlastně tím systémem potrestány za to, že se věnovaly část svého života, výchově dětí a odjel jim částečně ten kariérní vlak a tím pádem měly třeba nižší výdělky v době produktivního života. To tímto narovnáváme. A tento rodinný vyměřovací základ řeší tu příčinu tak, kvůli které vznikla ta nerovnost a kvůli které jsme zaváděli výchovné. Pokud jde o výchovné, to zůstane všem, kdo ho dneska mají přiznané, všem teda, kteří ho budou mít ještě přiznané a zároveň nad rámec toho rodinného vyměřovací základu jsme ještě se dohodli v koalici, že u těch rodičů, kteří mají tři a více dětí, bude nejenom ten rodinný vyměřovací základ, který narovnává tu situaci a výrazně těm především maminkám pomáhá, ale bude zachováno ještě i navíc to výchovné, takže to je, si myslím, opravdu jako klíčová změna v tom, abychom podpořili ten špatný demografický trend v tom, ať to otočíme, ať se pokusíme opravdu jako dát jasný důraz na to, v té společnosti, že prostě stát si váží každého rodiče, který má odvahu a má děti a vychovává tu budoucí generaci.
moderátorka
——————–
Děkuju, pánové, pojďme to téma uzavřít, pane poslanče Juchelko, neshodnete se tady v mnoha parametrech, v mnoha těch změnách, jak bude postupovat hnutí ANO? Je možné, že byste.
Marian JUREČKA,
/nesrozumitelné/ Jsem slyšel kdysi?
moderátorka
——————–
Je možné, že byste něco podpořili v Poslanecké sněmovně z těch změn a i s ohledem na to, jak rozhodl Ústavní soud na základě té vaší stížnosti, kdy jste chtěli zrušit část zákona ohledně důchodů, Ústavní soud vás trochu klepl přes prsty jak obsahově, tak i formou kolem obstrukcí.
Aleš JUCHELKA, /ANO/
——————–
Tak to je velké zklamání. Samozřejmě my budeme, když už bych měl navázat na pana ministra, tak v principu souhlasíme samozřejmě s tím společným důchodovým vyměřovacím základem. Samozřejmě to se týká těch dětí, tak toho motivačního principu, protože někde v důchodových systémech v Evropě mají naopak represivní model pro ty, kteří jsou bezdětní v rámci důchodového systému, tak s tím také nemáme zásadní problém. Tam jde jenom o to, že když je to teďko ve vnějším připomínkovém řízení, tak uvidíme, co z toho paragrafově vypadne a některé věci samozřejmě jsme ochotni tady v té třetí vlně podpořit. Já, s čím mám ale zásadní problém, tak je ta první vlna, kterou opravdu Ústavní soud řekl, že je teda v pořádku z, /nesrozumitelné/ A uvidíme u té druhé vlny, která vlastně řešila ty sankce u předčasných důchodů. Tam u té druhé vlny měly jít právě ruku v ruce ty náročné profese, abychom věděli a dokázali dopočítat, kolika lidí se to bude týkat a jaký náraz finanční to bude do toho důchodového systému mít. A měli jsme samozřejmě přijít s celou řadou různých dalších opatření v rámci nejen prvního toho průběžného důchodového pilíře, ale třeba i druhého a třetího, to znamená nějaký podíl zaměstnanců i zaměstnavatelů na tom. U zaměstnanců je to velikánský problém, protože my máme opravdu ekonomiku, kde máme nízkopříjmovou, bych řekl, jo, my máme velmi nízké mzdy a díky této vládě a inflaci nám už osmý, jako, pane poslanče, po sobě klesá reálná mzda, takže v tuto chvíli my ani nemáme moc šanci jako obyvatelstvo se na budoucí důchody sami skládat.
Terezie Tománková, moderátorka
——————–
Pane ministře, už poslední reakce, když posloucháte kritiku opozice, počítáte jako vláda, vládní koalice, vládní většina s velmi náročným jednáním ve sněmovně, všechny ty změny ohledně důchodů tak vypadaly v Poslanecké sněmovně, byly to obstrukce, dlouhá jednání, počítáte s tím i tentokrát?
Marian JUREČKA, vicepremiér, ministr práce a sociálních věcí, předseda strany /KDU-ČSL/
——————–
Víte, mě fakt mrzí to, že opozice není připravená přijít a říct, všechny změny kolem důchodů jsou vlastně vždycky složité politické, společenské téma, ale víme, že s tím musíme pohnout, aby ten systém opravdu byl udržitelný do budoucna, a proto by ta opozice měla přijít a říct, ale my jsme schopni aspoň na těchhle věcech, které si myslíme, že jsou opravdu naprosto zásadní, co spolupodílet. A vlastně tato opozice dneska dělá to, že vlastně říká, jako kritizuje vlastně úplně všechno, byť jsme ještě před pár lety, kdy jsme byli ve vládní koalici, tak jsme některé konkrétní opatření podporovali, mimo jiné ústy tehdejší ministryně financí Aleny Schillerové, která třeba říkala, že se musí posunout hranice odchodu věku do důchodu a podobně. Ale prostě jako není to populární, není to jednoduché, ale prostě to nedělá nikdo z nějaké, jako, že teď by to nějakému politikovi něco přineslo, ale prostě jestli jako člověk, který je ve vedení této země, mám zodpovědnost opravdu za tu budoucnost, tak se prostě musím snažit něco s tím dokázat, udělat. Já bych byl moc rád, aby ještě za ty příští měsíce, aspoň u některých opatření děkuju, že Aleš Juchelka tady u některých řekl, že mu přijdou rozumná, ale ještě u těch některých klíčových, zásadních pro udržitelnost toho systému jsme byli schopni říct, jsme schopni se někam posunout v hledání toho kompromisu, to bych si moc přál.
Přidejte odpověď