S jakými problémy se po digitalizaci v praxi setkávají žadatelé o sociální dávky  

Flickr

NOVA – Střepiny

Po digitalizaci mohou od loňska lidé žádat o sociální dávky skrze klientský portál Jenda. Ministerstvo práce a sociálních věcí si od digitalizace slibovalo urychlení vyřizování žádostí i pohodlí pro žadatele, kteří na úřad konečně nemusí osobně. Zaznamenali to žadatelé v praxi?

Karel TRPKOŠ, vrchní ředitele sekce IT na MPSV
——————–
Chtěli jsme dát nástroj, který vám umožní, že prostě tu žádost si vyřídíte z gauče, z obejváku, nemusíte na ten úřad.

redaktor
——————–
Aplikace Jenda měla podle ministerstva práce a sociálních věcí vyřizování žádostí o sociální dávky urychlit a usnadnit. Realita je ale jiná. Na vyplacení podpory čekají tisíce zoufalých žadatelů i několik měsíců.

Hana ŠTĚPÁNOVÁ, sociální pracovnice, azylový dům sv. Terezie
——————–
My, když tomu klientovi tady pomůžeme, jako já jsem třeba pomáhala paní o příspěvek na bydlení požádat, hodinu a tři čtvrtě jsme vlastně dělaly celý tento proces u počítače, vy tam nahrajete, co po vás vlastně aplikace chce a teď se to dostane někam na příslušný úřad práce, kde to úřednice vyhodnocují, ale to je taky proces, na který ony mají třeba 30 dní. Za 30 dní nebo za 14, za 3 tejdny se dozvíte, že vám tam ještě něco chybí. Tady vidíte vlastně, kdy bylo podáno přes tu aplikaci Jenda online, to bylo 9. 11. 23, s tím, že klientka od 15. 10 už bydlela, doložila veškerý smlouvy, naskenovat do počítače veškerý smlouvy o bytě, náklady, elektrika, uložit v počítači do souboru a potom to teprve nahrát do Jendy. Oznámení o přiznání dávky bylo 21. 2., s tím, že na účet peníze jí přišly nějakýho 25. 2., čtvrt roku to trvalo, ale můj názor je ten, že by to trvalo daleko dýl, kdybych na ten úřad práce asi nejela s klientkou osobně. Dovolat se tam nešlo.

Lucie PAVLOVCOVÁ, sociální pracovnice nízkoprahového denního centra
——————–
Někde to je v řádech týdnů nebo měsíc na vyřízení žádosti a měsíc vlastně na vyplacení dávky a vejdeme se do toho limitu. A pak se stane, že třeba mám pána, 7 měsíců čekal na dávky hmotné nouze.

Hana ŠTĚPÁNOVÁ, sociální pracovnice, azylový dům sv. Terezie
——————–
Jsou lidi, řekněme, méně technicky zdatní, kteří si vůbec jako neporadí s takovou aplikací, protože prvopočátek toho všeho je, že si musíte udělat nějaký přístupový hesla, přes ID, přes občanku, přes bankovnictví, a to většina našich klientů nezvládá.

redaktor
——————–
To je případ i pana Ivana, který žádost o příspěvek na bydlení podával osobně na úřadu. Vzhledem k tomu, že neměl napracovaný dostatečný počet let a dostal se do invalidního důchodu, jeho příjem dnes činí 7 500 měsíčně, z toho ubytovnu ani jídlo není schopen zaplatit. O příspěvek na bydlení zažádal loni v létě. Po podání žádosti se 2 měsíce nic nedělo, na úřadu telefon nezvedali a on se tak na pobočku musel znovu vydat osobně.

pan Ivan,
——————–
Oni mi řekli, já jsem tam nic nedal.

redaktor
——————–
Jak jste na to reagoval, když vám řekli, že tam nic není?

pan Ivan,
——————–
No, náhodou tam byla ta stejná paní, co mi to brala, říkala, no, já o vás vím. A na to mi byl jako posláno dopis, že mě vyřazujou sankčně.

redaktor
——————–
Nezbylo mu nic jiného, než žádost podat znovu. Úřad práce pro Prahu 9 podle pana Ivana opět nekonal.

pan Ivan,
——————–
Tak jsem se obrátil na paní advokátku, která, ne s údivem, ale říkala, nejste jediný, kdo má takovýhle problémy s tím úřadem na Praze 9.

redaktor
——————–
Na příspěvek na bydlení pan Ivan nakonec čekal 8 měsíců, peněz se dočkal až začátkem tohoto týdne.

Iva KUCHYŇKOVÁ, manažer pro sociální oblast
——————–
22 % obyvatel, což je 2,2 milionu lidí, zažívá problémy s úhradou nájmu, bydlení, nákladů na běžný život. Moji kolegové často pracují s klienty a jsou v běžné praxi stále, referují, že máme stálý nárůst chudoby právě u těch nízkopříjmových.

redaktor
——————–
Problém s dobou vyplácení dávek se podle ministerstva práce a sociálních věcí zlepšil, oproti roku 2022 se čekací doba na vyplacení zkrátila zhruba o 50 %. Problém není v aplikaci Jenda, problém je v nedostatku lidí, kteří by žádosti zpracovávali a vyřizovali. Nejhorší situace je v hlavním městě.

Martin BUŠL, tiskový mluvčí úřadu práce
——————–
Evidujeme vlastně navýšení počtu vyplacených dávek v Praze o více než jednu třetinu s tím, že počet zaměstnanců na našich pražských pobočkách se spíše mírně snížil, což samozřejmě má za následek skutečně přetížení těch našich pražských poboček, tomu by, věříme, mohlo pomoci otevření našeho detašovaného pracoviště v Příbrami, které jsme otevřeli toto pondělí. Už v dnešní době vlastně tam pracuje 20 nových kolegů, kteří vyřizují a pomáhají Praze vyřídit dávky, které byly podané online přes naší aplikaci Jenda. My bychom samozřejmě rádi, aby co největší množství těch žádostí bylo vyřízeno ve třicetidenní lhůtě.

redaktor
——————–
Úřad práce věří, že hlavně v Praze se situace stabilizuje do konce tohoto roku. Problém se zpožďováním dávek trvá už více než rok. Žadatelé tak mohou jen doufat, že dlouhodobý personální problém na úřadech práce konečně někdo začne systematicky řešit.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.