Do silnice vystupují cestující na některých zastávkách tramvaje v Brně. Lidé bez zrakového hendikepu vidí, že nevystupují na zastávku, ale lidé se zrakovým znevýhodněním nikoliv a může to působit komplikace, ohrožení. Na odstraňování podobných bariér, které komplikují cestování hendikepovaným cestujícím, se zaměřuje projekt brněnského dopravního podniku a Masarykovy univerzity. První bariéry chtějí odstranit už v letošním roce.
Zástupci dopravního podniku a univerzity zmapovali situace v městské hromadné dopravě, které jsou pro lidi se smyslovým postižením problematické. „Databázi jsme vytvořili na základě rozhovorů s téměř čtyřicítkou lidí se zrakovým a sluchovým znevýhodněním. Dalším zdrojem informací pak byly rozhovory se zástupci brněnského dopravního podniku, a to jak s vedením a managementem podniku, tak s dvacítkou řidičů. Ze 178 podnětů jsme téměř padesát vyřadili pro jejich neproveditelnost. U zbylých jsme spolu s respondenty hledali možné varianty řešení,“ vysvětlil sociální geograf Masarykovy univerzity v Brně a vedoucí projektu Robert Osman.
Z databáze podnětů vybral tým dopravního podniku a Masarykovy univerzity dvanáct bariérových situací, které v letošním roce odstraní. Jedním z nich je právě vystupování na určitých zastávkách do silnice. „Jedná se o úpravy v hlášeních. Na tom už začínáme pracovat. Samozřejmě je potřeba to zprocesovat, nahrát do palubních počítačů, správně nastavit. To by mělo být jedno z nejrychlejších opatření,“ uvedl za brněnský dopravní podnik Pavel Zemánek.
Na nastupování a vystupování cestujících s hendikepem se budou více zaměřovat také při školení řidičů. „Například když je nevidomý na zastávce, nemusí řidič čekat na to, až si nevidomý najde tlačítko a je vhodné mu pomoci už dříve tím, že mu řidič otevře první dveře, aby mu zjednodušil nástup a bezpečné usazení, zeptal se ho, kam jede. A pohlídal si jej pak při vystupování,“ zmínil Zemánek.
Dalším opatřením se plánují zástupci projektu věnovat v příštích letech. „Zkušenosti chceme sdílet prostřednictvím Sdružení dopravních podniků s ostatními dopravci. To, co během uplynulého roku vzniklo, je unikátní a budeme rádi, když výsledek usnadní neslyšícím a nevidomým cestování nejen v Brně, ale i v jiných městech,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna a místopředseda Sdružení dopravních podniků Miloš Havránek.
V České republice je dvaadvacet podniků a úvahou podle Havránka je, že by některá opatření prošla napříč městy a mohla umožnit hendikepovaným cestujícím, aby se s tím setkali například i v Praze a jiných městech. „Jsme na začátku. Zástupce Masarykovy univerzity minulý týden odprezentoval na správní radě Sdružení dopravních podniků celý závěr našeho projektu. To se setkalo s velkým ohlasem. Některá města už některá opatření mají. Povedeme diskuzi, která a v jakém čase sjednotit,“ komentoval Havránek.
S plánovanými změnami v Brně počítají v zónách 100 a 101 v běžném provozu. „Pokud je náhradní doprava, snažíme se změny sdělovat prostřednictvím našich informátorů,“ podotkl Havránek.
Změny, které brněnský dopravní podnik plánuje udělat v roce 2025:
• Výstup do vozovky – Na 15 zastávkách (30 nástupištích), kde cestující vystupují přímo do vozovky, přidá dopravní podnik do hlášení ve vozech informaci, že cestující vstupují do vozovky, což pomůže zrakově znevýhodněným osobám zvýšit jejich bezpečnost. Jde například o zastávky Hybešova, Skácelova, Filkukova nebo Kořískova.
• 3D modely tramvají – ve spolupráci s Masarykovou univerzitou nechá vytvořit zmenšené 3D modely základních typů tramvají, aby si nevidomí mohli „osahat“, který typ má jaké dveře, kde má umístěná sedadla, zda jsou u prvních dveří za řidičem schody či nikoli. Nevidomým to pomůže v plánování nástupu.
• Zajištění asistence na přepážkách dopravního podniku – na prodejních přepážkách je nyní vizuální vyvolávací lístkový systém, který je pro nevidomé nepřístupný. Dopravní podnik proto pořídí speciální reproduktor, který poskytne instrukce k zajištění asistence při nákupu jízdného.
• Přístupnost informací na webových stránkách dopravního podniku– některé informace na webu dopravního podniku nejsou přístupné pro uživatele se zrakovým znevýhodněním. Dopravní podnik proto provede potřebné úpravy webu, aby byly pohodlně dostupné všem.
• Objednávání služby Seniorbus – pro osoby se sluchovým znevýhodněním neexistuje možnost objednání služby Seniorbus, jelikož je vázáno na telefonický hovor s operátorem. Dopravní podnik proto najde způsob, jak by mohli jízdy objednávat textově – aplikací, zprávou nebo emailem.
• Osvěta řidičů – dopravní podnik bude řidiče vzdělávat na vybraná témata týkající se přepravy nevidomých a neslyšících. Nejčastěji potřebují víc času po nástupu na bezpečné usazení ve voze, více času na výstup, automatické odblokování a otevření dveří apod.
• Osvěta cestujících se smyslovým znevýhodněním – o mnohých novinkách v MHD se nedozvědí nebo se k nim informace nedostane kompletní. Dopravní podnik naváže spolupráci s organizacemi sdružující osoby se smyslovým znevýhodněním a pravidelně s nimi bude pořádat besedy.
• Osvěta ostatních cestujících – dopravní podnik navrhne a provede osvětovou kampaň pro cestující o potřebách lidí se smyslovým znevýhodněním při přepravě MHD. Nejčastěji jde o uvolnění místa k sezení, informace o spoji, pomoc s otevřením dveří, orientací ve voze nebo v prostoru zastávky.
• Komunikace s neslyšícími – pro zefektivnění předávání zásadních informací z MHD dopravní podnik otestuje překládání tiskových a jiných zpráv do českého znakového jazyka. Video pak bude dostupné na webu dopravního podniku, případně sdíleno s organizacemi zaštiťujícími neslyšící.
• Zajištění revize technologického postupu kontroly funkcí hlásiče čísla vozu – nevidomí jsou vybaveni takzvaným přístrojem VPN, díky kterému jim tramvaj na zastávce zahlásí číslo linky. Dopravní podnik zajistí revizi postupu kontroly funkčnosti těchto zařízení.
• Zajištění revize technologického postupu kontroly funkčnosti ozvučení elektronických panelů – nevidomí jsou vybaveni takzvaným přístrojem VPN, díky kterému jim elektronický informační panel na zastávce oznámí příjezd nejbližších spojů. Dopravní podnik zajistí revizi postupu kontroly funkčnosti těchto zařízení.
• Hlášení služební jízdy – nevidomí nedostanou hlášení o spoji, pokud přijede vůz označený jako služební jízda. Dopravní podnik v rámci vývoje a implementace nového řídícího informačního systému zajistí, aby vůz uměl v budoucnu toto hlášení podat.
Michal Hrabal
Brněnský deník
Přidejte odpověď