Ředitel odpovídá na dotazy k superdávce

pixabay.com

ČRo Hradec Králové

Dnes je naším hostem Martin Horák, ředitel pobočky Úřadu práce v Hradci Králové, dobré dopoledne. Dobrý den. A budeme se bavit o super dávce. Já už jsem v úvodu tak nějak nastínila, že je to dávka, která spojuje několik sociálních dávek najednou a že je potřeba podat žádost do konce tohoto roku. Pojďme podrobněji a pojďme ještě jednou si to podrobně shrnout, co všechno tedy ta superdávka v sobě obsahuje.

Martin Horák, ředitel pobočky Úřadu práce v Hradci Králové

Superdávka, neboli dávka státní sociální pomoci nahrazuje v podstatě čtyři stávající dávky, dvě jsou dávky státní sociální podpory, to je příspěvek na bydlení a doplatek přídavek na dítě a dvě dávky pomoci v hmotné nouzi, a to je příspěvek na živobytí a doplatek na, na bydlení. Ten systém se tedy tím pádem vlastně zjednodušuje hlavně pro klienta, protože on podává pouze jedinou žádost, žádost o super dávku, a to, které komponenty nebo na které mu vznikne nárok a jaké částky bude pobírat, to už vyhodnotí Úřad práce na základě podkladů smlouvu se zákonem.

00:04:52

Jana Kudyvejsová,moderátorka

No, a proč my o tom dnes mluvíme a budeme o tom mluvit v našem vysílání ještě taky podrobně příští týden. Je to, že je potřeba tu žádost podat do konce tohoto roku, do konce roku 2025.

00:05:03

mluvčí 2,

Je to tak v případě, že stávající klient, který pobíral jednu z těch čtyř stávajících dávek, takže chce mít ten nárok zachovaný v podstatě až do března, respektive dubna příštího roku, pokud to někdo z nějakého důvodu nestihne, prostě nepodá tu žádost a podá si ji až v lednu nebo si třeba nepodá vůbec, tak ty stávající dávky končí ke konci roku a samozřejmě je možné potom od ledna si požádat už o novou superdávku pro nových podmínek.

00:05:31

Jana Kudyvejsová,moderátorka

No, a pro koho tedy jsou ty dávky určené, když samozřejmě je to individuální a i v těch formulářích, v těch žádostech se to bude posuzovat, takže třeba někdo ji dostane, někomu přijde negativní vyjádření. K tomu se taky dostaneme, ale obecně tedy, kdo může o super dávku žádat?

00:05:50

mluvčí 2,

Kdokoliv.

00:05:52

mluvčí 3,

Záleží, jestli dostane.

00:05:53

mluvčí 2,

Samozřejmě žadatelem budou osoby, které doposud žádaly o některou z těch čtyř dávek, to znamená osoby, které mají, řekněme, nižší příjem, ten příjem nestačí na uspokojování veškerých potřeb, případně jsou to rodiny s dětmi, které pobíraly díky nižšímu příjmu přídavek na dítě, takže i pokud si nejsou jistý, protože ty podmínky jsou jiné, než byly u těch stávajících dávek, tak samozřejmě ať žádost podají, jak jste řekla, bude vyhodnocena, možná nárok vznikne, možná ne, možná vznikly ve vyšší částce, možná vznikne v částce nižší.

00:06:31

mluvčí 3,

Jsou zvýhodněny některé skupiny lidí.

00:06:37

mluvčí 2,

Máme tady osoby zranitelné, to jsou osoby třeba pečující o malé děti nebo osoby samozřejmě ve vyšším věku, důchodci, osoby se zdravotním postižením a ano, ty jsou určitým způsobem zvýhodněné jednak finančně u některých částek a jednak z hlediska podmínek, které musí plnit například, se u nich nevyžaduje pro účely pracovního bonusu to, aby skutečně aktivně pracovali.

00:07:07

Jana Kudyvejsová,moderátorka

Už tu máme i nějaké dotazy od vás a plynule nám navážou na to, o čem teď budeme mluvit, protože jsme slíbili, že si shrneme i to, kde je možné o super dávku žádat, to znamená, jakou cestou, určitě je tam cesta online, ale ještě stále je cesta i osobní, takže jaké jsou ty možnosti?

00:11:20

mluvčí 2,

Ano, je to přesně tak. Nový způsob je způsob podání elektronicky, online přes Jendu, což může udělat v podstatě každý, do té aplikace pouze potřebuje přístup prostřednictvím elektronické identity, to znamená nejčastěji to je prostřednictvím bankovní identity u všech vlastně osob, které mají účty v bance v České republice, tak tu možnost mají, určitě tu možnost doporučujeme, je to velmi pohodlné, v současné době tu možnost využívá asi třetina, třetina klientů s tím, že pokud samozřejmě narazí na jakýkoliv problém v průběhu zadávání a nevědí si s něčím rady, tak je pak možné samozřejmě tu žádost doplnit i prostřednictvím té druhé varianty, a to je prostřednictvím Úřadu práce. Takže tak jako byli lidé zvyklí, tak na pobočkách, na pracovištích Úřadu práce je možné žádost podat. Rozdíl je pouze v tom, že se nevyplňuje žádná písemná žádost, ale funguje to prostřednictvím tzv. asistovaného podání, to znamená, klient vlastně jakoby diktuje pracovníkovi Úřadu práce ty informace a on mu vlastně jeho prostřednictvím jakoby zadává do toho systému.

00:12:26

Jana Kudyvejsová,moderátorka

Ještě tady mám takovou tabulku, kde je třetí možnost na pobočkách České pošty, že i zde bude možné získat podporu při vyplňování žádosti.

00:12:33

mluvčí 2,

Do budoucna. Ano, v současné chvíli to zatím, zatím není, myslím, že úřady práce jsou dostatečné, ale do budoucna předpokládám, že tak jako u jiných typů dávek, ať už to je státní sociální podpora nebo zaměstnanost, tak že i ta možnost na pobočkách České pošty bude.

00:12:50

Jana Kudyvejsová,moderátorka

Takže zatím online klientská zóna Janda nebo osobně na Úřadu práce asistované podání, co všechno je tam potřeba vyplňovat? Teď myslím třeba přílohy, jaké dokumenty. I pokud někdo přijde za vámi osobně, tak co všechno musí mít s sebou.

00:13:05

mluvčí 2,

V podstatě. Klienti, kteří pobírali některé klasické dávky státní sociální podpory, tak pro ně to není v podstatě nic zásadně nového. Vyplní samozřejmě osobní údaje, údaje o společně posuzovaných osobách nebo osobách v domácnosti. To, co tam je v podstatě nově ve vztahu k těm druhým osobám, je, že všechny zletilé osoby vlastně musí podepsat, že souhlasí s tím, aby se vlastně pokračovalo v řízení, aby byly zahrnuty vlastně do toho okruhu, no, a pak se samozřejmě uvádí údaje týkající se finančních záležitostí, to znamená příjem, náklady na bydlení a také majetkový stav nebo údaje o majetku, protože ta dávka státní sociální podpory je nejenom příjmově, ale i majetkově testovaná.

00:13:54

Jana Kudyvejsová,moderátorka

No, a teď tady máme dotaz od jedné paní posluchačky, která pomáhá vyplňovat žádost čtyřiadevadesátileté paní, která přepsala svůj dům na děti. A je tam jako věcné břemeno a doteď pobírala právě tu podporu na bydlení a bylo to hlavně kvůli energiím, které, když zadala do té ceny, tak vlastně díky ceně energií dosáhla na tu dávku a teď se ptají, že vlastně v tom formuláři nenašli nikde kolonku pro energie, takže neví, jak to tam mají vyplnit a jestli teď tímto způsobem paní na tu podporu dosáhne.

00:14:30

mluvčí 2,

Tak já samozřejmě nemohu vědět, jestli dosáhne na podporu, nicméně pokud předtím pobírala příspěvek na bydlení a projde tím majetkovým testem, tak si myslím, že je velmi pravděpodobné, že by mohla dosáhnout i nyní. Samozřejmě ty náklady se tam nějakým způsobem započítávají. Přílohy se vkládají i vlastně prostřednictvím toho jindy velice jednoduše možné je ofotit mobilním telefonem, naskenovat do toho systému, pokud tam cokoliv nenajdou, tak skutečně doporučuju kontaktovat Úřad práce. Call centrum poradí v krajním případě, pokud by paní nebyla schopná to podat prostřednictvím jindy a měla by s ohledem třeba na svůj zdravotní stav problém dojet nebo jít na Úřad práce, tak výjimečně jsme schopni i prostřednictvím tzv. mobilních týmů vyjet k těmto, těmto klientům a pomoci jim s podáním žádosti přímo na místě.

00:15:31

Jana Kudyvejsová,moderátorka

Jo, tady v tom dotazu jsou zdůrazňovány ty energie, právě jejich cena, ale i když nebudou uváděny samostatně, tak se asi započítávají do těch nákladů.

00:15:41

mluvčí 2,

Na bydlení, náklady na bydlení, jsou tak, jak na to byli klienti zvyklí, je to nájemné, jsou to nějaké vlastnické poplatky u vlastní nemovitosti a jsou to samozřejmě náklady na služby a energie, jo, takže určitě, pokud některá z těch složek chybí, tak to neznamená automaticky, že by nemohl vzniknout nárok na super dárce.

Jana Kudyvejsová,moderátorka

teď máme jeden dotaz telefonický. Dobré dopoledne. Tady je radioporadna.

00:20:30

mluvčí 4,

Dobrý den. Tady je Doležalová. Já bych měla jeden skromný dotaz, jaké je životní minimum pro jednu dospělou osobu? To je vše, co chci vědět.

00:20:39

mluvčí 3,

Dobře. Děkujeme, mějte se hezky, na slyšenou.

00:20:42

mluvčí 2,

ty částky v hlavě nemám, ale ty částky se samozřejmě mění průběžně s ohledem na inflaci. A jsou vyhlašovány vlastně vládním nařízením, vycházejí ze zákona o životním a existenční minimu.

00:20:59

Jana Kudyvejsová,moderátorka

My budeme mluvit teď i o tom, co všechno bude Úřad práce přezkoumávat v té žádosti, ať už to jsou nemovitosti, auta nebo úspory, ale máme tady k tomu jeden konkrétní dotaz. Tak já ho rovnou přečtu. Je od paní posluchačky z Krkonoš, píše, otec žije sám v rodinném domě, pobírá příspěvek na bydlení, podle nových pravidel pro super dávku musí přiznávat i osobní automobily. Má na sebe napsané taky dva veterány, které ale fakticky nejezdí, jsou rozložené v dílech před opravou, tedy zatím šrot, jsou v depozitu, takže neplatí ani povinné ručení. Soud i takto staré vozy překážkou k získání super dávky. Jinak tatínek vlastní 25 let starou škodovku, ta je pojízdná, no, a pak ještě, jestli se bere v potaz i vlastnictví traktoru.

00:21:42

mluvčí 2,

Tak pokud jde o traktor, tam se domnívám, že nikoliv. Pokud jde o veterány, tak na stáří vozu nezáleží, takže pokud to je vůz, který je schopný provozu a je v podstatě evidován pro účely jízdy na komunikacích, tak samozřejmě se započítává, pokud je rozložený, nefunkční, tak se domnívám, že by se započítávat nemusel, ale záleží na tom, jak je to administrativně v tom daném případě ten stávající stav.

00:22:16

Jana Kudyvejsová,moderátorka

No, a pak je to jedno pojízdné auto, a to je vlastně v tom limitu jedno auto.

00:22:20

mluvčí 2,

Na osobu na každou zletilou osobu, jedno osobní auto.

00:22:23

Jana Kudyvejsová,moderátorka

Ano, no, a pojďme k tomu posuzování, co všechno budete v té žádosti pro přezkoumávat nemovitosti? Tam je to, jak kolik může rodina vlastnit.

00:22:34

mluvčí 2,

Ano, v podstatě ta rodina by měla mít obecně jednu nemovitost, ve které sama bydlí a pak ještě může mít jednu další, ale tu může mít vlastně pouze po dobu tří let, to znamená po uplynutí těch tří let, buď vlastně dojde k zániku nároku na tu dávku, anebo do té doby by se té nemovitosti vlastně měli zbavit.

00:22:58

mluvčí 3,

A auta, to jsme řekli.

00:23:00

mluvčí 2,

Na každou zletělou osobu, jedno osobní auto.

00:23:03

Jana Kudyvejsová,moderátorka

No, a co ty úspory, nějaké příjmy a úspory? Jak se tam to posuzuje a hodnotí?

00:23:09

mluvčí 2,

Součástí majetkového testu jsou samozřejmě i úspory, to znamená finanční prostředky, které ta rodina má. Ta výše se logicky odvíjí od počtu členů domácnosti, například pro osobu, která žije sama, tak je to 200 000 Kč s tím, že vlastně posuzují se všechny prostředky, ať už jsou v hotovosti, pokud o nich víme, nebo pokud jsou na účtu, neposuzují se ovšem finanční prostředky, které jsou na produktech, které slouží k nějakému dlouhodobému spoření za účelem zajištění na stáří, případně bydlení, to znamená takové ty podporované produkty, kde jsou daňově vlastně uznatelné a případně na ni stát přispívá?

00:23:55

Jana Kudyvejsová,moderátorka

Tady se ptá jedna paní posluchačka. Právě, že v žádosti se vyplňuje i majetek a úspory, jestli je potřeba uvádět i malé úspory na Spořicím účtu, když by toto bylo vyplněno špatně, třeba i neúmyslně, tak jestli za to hrozí nějaký postih.

00:24:10

mluvčí 2,

Tak započítávají se veškeré úspory bez ohledu na to, v jak malých, velkých částkách jsou. Samozřejmě, že Úřad práce nevychází jenom z toho, co uvede klient, ale, má možnost a dělá to také, že ověřuje, vlastně, má možnost u bankovních ústavů zjistit ten stav, takže je potřeba uvést všechno, co ten klient má. Pokud na něco zapomene, tak samozřejmě to neznamená, že by automaticky byl vnímán jako podvodník nebo něco takového, na druhou stranu, pokud by někdo měl jaksi ten úmysl ty prostředky zatají, tak jednak se na to opravdu díky těm našim možnostem přijde a jinak by to pak skutečně mohlo být vnímáno jako snaha o nějaký podvod.

00:24:54

Jana Kudyvejsová,moderátorka

A máme tady dotazy už takového spíš technického rázu, že se posluchači pokoušeli podat online a tady je zrovna jeden dotaz, že se nedaří nahrát přílohy, hlásí chybu formátu, jaké typy souborů úřad akceptuje. Něco, že mají vyfoceno mobilem? Posluchači a jak tedy dál postupovat, ale vy jste říkal, že i tím mobilem by to neměl být problém.

00:29:06

mluvčí 2,

Já se přiznám, že nejsem technik, takže bych se nerad pouštěl do diskuze o formátech, ale z naší zkušenosti běžné soubory, které mobilní telefony vyfotí a nahradí se do toho systému, tak ten systém akceptuje, takže pokud ten problém přetrvává, tak jediné, co mohu, mohu poradit, zkusit, buď dává call centrum, nebo prostě přijít na Úřad práce a tam samozřejmě tu přílohu.

00:29:29

Jana Kudyvejsová,moderátorka

Tam na to mrknete. Poradíte, když se ověřují příjmy celé domácnosti, se ptá paní Alena, co když manžel nemá příjmy pravidelné? Ovlivní to nějak nebo zpomalí žádost.

00:29:41

mluvčí 2,

Rozhodným obdobím pro superdávku je uplynulé tři měsíce. To znamená, nám je jedno, jak ten příjem v těch měsících plynul, ale to, co bylo v tom období, tak se do toho započítává.

00:29:53

Jana Kudyvejsová,moderátorka

Ano, no, a potom jedna důležitá otázka. Po odeslání žádosti mi přišlo upozornění, že mám doplnit některé údaje, ale není mi to úplně jasné, které konkrétní části opravit, pokud jsem žádost podala včas, ale znovu by se mi vracela k doplnění a nestihla bych ji upravit ve lhůtě, bude se počítat první datum podání.

00:30:13

mluvčí 2,

Ano, je to skutečně tak, zejména pokud tedy jde o to zachování vlastně té možnosti pobírat ty stávající dávky, to znamená podat tu žádost do konce roku, tak je skutečně rozhodující samotné podání žádosti, to znamená, pokud se podařilo podat žádost a odeslat, tak pak je žádost podaná, a to, že tam jsou nějaké chyby, že chybí přílohy nebo nějaké údaje, které je potřeba doplnit, to už nemá vliv na tu skutečnost, že žádost byla podaná. Může to mít samozřejmě vliv na to, kdy bude o dávce rozhodnuto a kdy pak bude možné vyplácet prostředky.

00:30:43

Jana Kudyvejsová,moderátorka

No, a teď ještě jednou ty termíny. My jsme říkali, že kdo už pobírá nějaké dávky, tak je potřeba, aby požádal do konce tohoto roku, aby mu ten nárok nezanikl.

00:30:53

mluvčí 2,

Ano, samozřejmě. Někteří klienti spekulují. Nebo i díky kalkulačce, která je k dispozici na webu ministerstva práce a sociálních věcí, tak se domnívají, že je pro ně výhodnější skončit s těmi stávajícími dávkami a pobírat co nejdříve tu super dávku. V takovém případě samozřejmě je možné přijít až v lednu a požádat od ledna, od ledna vlastně by, pokud vznikne nárok, pobírali tu super dávku, ale pokud chtějí mít zachovány ty stávající dávky vlastně až do března, respektive dubna příštího roku, tak je potřeba, aby si požádali o super dávku skutečně do konce roku.

00:31:29

Jana Kudyvejsová,moderátorka

Vy jste zmínil tu kalkulačku, která je kde k nalezení. Ještě jednou na webu.

00:31:33

mluvčí 2,

Na webu ministerstva. Jo, MPSV, normálně tam.

00:31:38

Jana Kudyvejsová,moderátorka

A to je nějaký orientační, pomocný, že tam můžeme zkusit zadat údaje třeba takové opravdu jakože od OK a posoudit, jestli tak nějak na tu dávku dosáhneme nebo ne.

00:31:49

mluvčí 2,

Hlavně platí to, že ta kalkulačka je vždycky tak dobrá. Jak dobré jsou údaje, které tam jsou do ní dány? Jo? Takže my samozřejmě jako nemůžeme garantovat, garantovat, že ten klient tam zadal všechny, všechny údaje, pokud je tam zadal, tak by ten údaj plus minus měl odpovídat.

00:32:06

Jana Kudyvejsová,moderátorka

Takže jenom orientační. No, a teď ještě, když se zeptám na lhůty, dokdy bude rozhodnuto o těch žádostech a odkdy potom ta superdávka bude vyplácena?

00:32:16

mluvčí 2,

V rámci přechodného období? Je prodloužená lhůta na rozhodnutí na 90 dnů, to znamená, my předpokládáme, že první rozhodnutí budou vyhotovena už teďka v prosinci, popřípadě pak, pak v lednu a pro ty, kteří využívají toho přechodného období, to znamená, běží jim ty stávající dávky, tak vlastně výplatu super dávky, pokud jim vznikne nárok, tak obdrží poprvé až v květnu příštího roku za měsíc duben, protože ta dávka se vyplácí zpětně podobně jako u dávek státní sociální podpory.

00:32:49

Jana Kudyvejsová,moderátorka

Tak to bylo shrnutí superdávky s Martinem Horákem, ředitelem Úřadu práce v Hradci Králové. A pro dnešek děkujeme vám, pane řediteli a mějte se hezky, ať se daří. Na slyšenou.

Český rozhlas

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.