V Česku by mohl od příštího roku začít platit úplný zákaz kouření v restauracích, na koncertech či na tanečních zábavách. Na nápojových lístcích by také musel být jeden nealkoholický nápoj, který bude levnější než pivo či jiný alkohol. Cigarety a alkoholické nápoje by se nesměly prodávat v automatu.
Pokud by na diskotékách, v barech a v dalších provozovnách byly opilé děti, mohl by se podnik okamžitě až na dva dny zavřít.
Vyplývá to z návrhu zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky tabáku, alkoholu a návykových látek, který připravilo ministerstvo zdravotnictví a zveřejnila vláda.
Stejná pravidla jako pro tabákové produkty mají platit i pro elektronické cigarety a bylinné výrobky ke kouření. Zapálit si je by nemělo být možné ani uvnitř kin, divadel, sportovních hal, škol, v dopravních prostředcích, na krytých nástupištích či v krytých přístřešcích na zastávkách. Návrh počítá se zákazem samoobslužného prodeje či prodeje v automatech, ve stáncích, na tržišti či v prostoru nemocnic. V prodejních automatech nemá být k dostání ani alkohol. Ten by se také neměl nejen prodávat, ale ani nalévat na tržnici, ve zdravotnických zařízeních, školách či na akcích pro děti.
Provozovatelé restaurací, barů a dalších míst by nově měli mít v nápojovém lístku také jedno nealkoholické pití, které bude levnější než alkohol. Musí zajistit, aby v jejich podniku nebyly opilé děti. Pokud by je tam kontroloři našli, hrozí okamžité uzavření na dva dny. Nyní je možné k sankci přikročit tehdy, pokud kontroloři přímo přistihnou někoho při nalévání či prodávání alkoholu mladým do 18 let. I to se ale špatně prokazuje, uvedli autoři v podkladech pro vládu.
Upravit se má i prodej tabákových výrobků, kuřáckých potřeb či alkoholu na internetu. Provozovatel by měl mít „systém ověřování věku“, aby si zboží nekupovaly děti.
Norma zpřísňuje také sankce. Například za umožnění kouření na zakázaném místě by místo nynějších maximálně 10.000 korun mohl člověk zaplatit až pětkrát víc, za prodej dětem by místo nynějšího půlmilionu mohla hrozit pokuta milion korun. Počítá se s posílením kontroly. Věnovaly by se jí třeba i zemědělská a potravinářská inspekce, celníci, finanční správa či školní inspekce.
Vláda už minulý rok změnila strategii boje proti návykovým látkám. Česko chce podle ní postupovat nejen proti nelegálním drogám, ale i proti legálním, tedy proti alkoholu a kouření. Pomoci v tom má nový Státní fond pro prevenci závislostí. Fungovat by měl podobně jako jiné státní fondy, peníze do něj by plynuly ze spotřební daně za alkohol a tabák a z loterijní daně.
Návrh zákona předkládá ministr Svatopluk Němeček (ČSSD). Vychází z předlohy, kterou připravil jeho předchůdce Leoš Heger (TOP 09). V řadě ohledů je ale přísnější. Snahy o zákaz kouření se v minulosti v Česku objevily už několikrát, zatím ale bez úspěchu. Proti byli někteří podnikatelé, omezila by se výroba či distribuce. Mnozí politici zákaz považovali za omezování svobody kuřáků. Jiní argumentovali naopak tím, že kouření omezuje svobodu nekuřáků.
Podle dřívějšího průzkumu Univerzity Karlovy si zákaz kouření v restauracích přejí skoro čtyři pětiny Čechů a Češek, mezi nimi i kuřáci. V ČR kouří zhruba 30 procent lidí, přibývá i dětí. V průměru každý obyvatel země – včetně kojenců – ročně spotřebuje deset litrů čistého alkoholu. I několikrát týdně nadměrně pije zhruba pětina dospělých, uvedlo ministerstvo.
„Pokud by se podařilo snížit spotřebu tabáku o pět procent, klesnou příjmy státního rozpočtu o 2,1 miliardy korun. Pro zdravotní a sociální resort by to ale znamenalo díky poklesu nemocnosti, invalidity a úmrtnosti na následky užívání legálních i nelegálních drog úsporu 5,5 miliardy korun ročně,“ uvádí důvodová zpráva. ČR vydá ročně na dopady kouření asi 33,1 miliardy korun, u alkoholu je to asi 16,4 miliardy. Celkem náklady na škody kvůli návykovým látkám ministerstvo vyčíslilo na 56,2 miliardy korun.
Podle starší normy se nesmí kouřit ve veřejných budovách, vlacích, na nádražích a zastávkách. Restauratéři si zatím mohou vybírat, zda se v jejich zařízení bude kouřit, musejí zajistit oddělené prostory kuřácké a nekuřácké.
Srovnání návrhu zákazu kouření s nynějším stavem
současný stav | návrh | výjimky | |
volně přístupný vnitřní prostor | částečný zákaz | zobecněno bez kategorizace s jednou výjimkou | s výjimkou stavebně oddělených prostor ve vnitřních prostorách budov souvisejících s veřejnou dopravou |
tranzitní prostor mezinárodního letiště | není v zákoně | částečný zákaz | s výjimkou stavebně odděleného prostoru vyhrazeného ke kouření |
kryté nástupiště, přístřešek a čekárna veřejné silniční, drážní a vodní dopravy a městské hromadné dopravy | částečný zákaz | úplný zákaz | |
dopravní prostředek veřejné silniční, drážní a vodní dopravy a městské hromadné dopravy | částečný zákaz | úplný zákaz | |
prostor zdravotnického zařízení | částečný zákaz | částečný zákaz | výjimky: 1) vnější prostor vyhrazený ke kouření 2) stavebně oddělený prostor vyhrazený ke kouření v uzavřeném psychiatrickém oddělení nebo jiném zařízení pro léčbu závislosti a na spinální/rehabilitační jednotce |
prostory školy a školských zařízení | úplný zákaz | úplný zákaz | |
prostor zařízení sociálně-právní ochrany dětí, dětské skupiny, družiny, kroužky | není v zákoně | úplný zákaz | |
prostor dětského hřiště a sportoviště určeného pro osoby do 18 let | možnost dočasného či trvalého zákazu | úplný zákaz | |
vnitřní prostoru všech sportovišť | částečný zákaz | úplný zákaz | |
vnitřní zábavní prostor jako kino, divadlo, výstavní a koncertní síň a sportovní hala | částečný zákaz | úplný zákaz | |
vnitřní prostor provozovny stravovacích služeb | kouření dovoleno | úplný zákaz |
Zdroj: Návrh zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky tabáku, alkoholu a jiných návykových látek a integrované protidrogové politice
Přidejte odpověď