Stanovisko NRZP ČR k petiční akci speciálních pedagogů

Václav Krása

Národní rada osob se zdravotním postižením usiluje o zlepšení podmínek žáků a studentů se zdravotním postižením. A to jak ve školách hlavního vzdělávacího proudu (tzv. běžné školy), tak ve školách pro žáky se zdravotním postižením (speciální školy).

Z povahy věci a historického vývoje český stát v minulosti zabezpečoval lepší podmínky pro vzdělávání ve školách speciálních a chyběla podpora škol, učitelů a dětí ve školách běžných.

Současná Petice za zachování přílohy rámcového vzdělávacího programu Základní vzdělávání pro žáky s lehkým mentálním postižením, připravená několika neziskovými organizacemi, která je určena vedení MŠMT ČR, sleduje vzdělávací podmínky skupiny žáků s lehkým mentálním postižením.

Národní rada zdravotně postižených se rovněž staví za zachování vzdělávacího programu přizpůsobeného potřebám a možnostem žáků s prokázanou lehkou mentální retardací (lehkým postižením).

Specifika kognitivních funkcí a adaptivních schopností této skupiny dětí nutně vyžadují upravené vzdělávací prostředí. Národní rada uznává právo MŠMT rozhodnout o kutikulární podobě zajištění vzdělávání i pro tyto děti.

Očekává, že v případě rozhodnutí o zrušení tzv. přílohy LMP bude její obsah adekvátně, v plném rozsahu, a pokud možné ještě lépe než dosud, zařazen do odpovídajícího kurikulárního dokumentu, nejpravděpodobněji do rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

NRZP ČR nadále trvá na tom, že musí zůstat zachována možnost svobodné volby vzdělávací cesty pro žáky a jejich zákonné zástupce.

Limitem pro jakékoliv legislativní, organizační a personální kroky v tomto směru musí být pravidla stanovená mezinárodně právními závazky ČR, zejména Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením či Úmluvou o právech dítěte, které jsou na našem území obecně platné a mají přednost před zákonem.

V Praze dne 29. 5. 2015

Za NRZP ČR: Mgr. Václav Krása, předseda
Tisková Zpráva

1 komentář

  1. v podstatě bych s tím souhlasil, nrzp nakonec připouští, že mentálně retardovaní by měli mít svůj učební program. Je to samozřejmě blbost těch dnešních reformátorů rušit zvláštní školy a mentálně postižené dávat do normálních tříd, jak to už kritizoval Zeman.

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.