BESIP: Při dopravních nehodách zemřelo loni 68 cyklistů

Při dopravních nehodách zemřelo loni 68 cyklistů, o 11 víc než předloni, a 394 bylo těžce zraněno. Z 68 usmrcených jich 56, tedy 82 procent, nemělo přilbu. Ta je sice povinná jen pro děti a dospívající, odborníci ji ale doporučují i dospělým.

Cyklisté pod vlivem alkoholu zavinili loni 741 nehod. Uvedl to BESIP, který nyní vydává manuál, kde radí ohledně bezpečné jízdy na kole, včetně chování při nehodě a první pomoci poraněným.

BESIP upozorňuje zejména na přilby. Riziko úmrtí po pádu bez přilby na hlavě je 19krát vyšší. Spadne-li na hlavu cyklista jedoucí rychlostí 15 kilometrů za hodinu, odpovídá pád skoku po hlavě na beton z výšky jednoho metru. Cyklisté by proto neměli přilbu odkládat ani ve vedru.

Odborníci dál varují před zavěšováním těžkých tašek na řídítka, protože to ztěžuje ovládání kola. Ohrožující je i řízení a současné vedení ručního vozíku nebo držení psa na vodítku.

Nejčastější příčinou nehod cyklistů je nesprávný způsob jízdy, kdy například při jízdě z kopce cyklista nezvládne v zatáčce řízení a vjede do protisměru. Ohrožující také je, když se nevěnuje naplno jízdě, přepíná tachometr či manipuluje se světly.

Pro bezpečnou jízdu je podle odborníků zásadní stav kola a jeho výbava, tedy seřízené brzdy a reflexní prvky na kole či zvonek, aby cyklista byl vidět. Trasu je vhodné zvolit podle zkušeností a sil, vyhnout se silnicím s hustým provozem. Chodník, s výjimkou dětských cyklistů do deseti let, je jen pro chodce.

Při nehodě musí cyklista především dbát o svoji bezpečnost – zjistit, co se stalo a při poranění zavolat záchranku a policii. Zraněný většinou u sebe nemá nic pro první pomoc. V povinné výbavě cyklistů lékárničky nejsou, i když existují. Vyrábějí se z nepromokavých materiálů a pomocí pásků se suchým zipem se připevňují k rámu nebo pod sedlo.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.