Na 220 posluchačů Ostravské univerzity potřebuje s ohledem na zdraví nebo psychickou kondici upravit podmínky ke studiu, jsou to například studenti se zdravotním handicapem, autismem, psychickými potížemi nebo poruchami učení. Školní centrum Pyramida jim pomáhá uzpůsobit podmínky tak, aby zvládli přijímací řízení, výuku i zkoušky.
ČT 1 – Události v regionech – Ostrava
——————–
Na oddělení foniatrie dochází už od narození jako pacient, je prakticky hluchý. Teď se David Buzrla připravuje na to, že bude lidi se sluchovými problémy v ambulanci sám vyšetřovat.
David BUZRLA, medik, Lékařská fakulta Ostravské univerzity
——————–
Fakultní nemocnice některé nabízejí jakoby ty možnosti těch kochleárních implantací. Velmi rád bych se na tom podílel, protože sám jsem uživatelem kochleárního implantátu. A taky bych se rád zajímal taky o foniatrii, protože mám ten /nesrozumitelné/ handicap a rád bych pomohl jako dalším neslyšícím jako pacientům.
Jana DRÁPELOVÁ, redaktorka
——————–
Ke studiu lékařství ho inspiroval jeho neslyšící otec, který pracuje jako patolog. David Buzrla se ale chce zaměřit na obor, ve kterém může komunikovat s pacienty. Na oddělení ORL má někdy díky znalosti znakového jazyka i výhodu.
David BUZRLA, medik, Lékařská fakulta Ostravské univerzity
——————–
Zatím s tím poslední dobou nemám problém, ale předtím, když jsem měl ty problémy, tak většinou jsem potřeboval klidné prostředí, tichou místnost, když jsem byl sám na pacienta, odezíral jsem a poprosil jsem třeba pacienta, aby mluvil třeba nahlas trochu, artikuloval dobře.
Jana DRÁPELOVÁ, redaktorka
——————–
Jinak prostředí ordinace nijak přizpůsobit nepotřebuje. Problém měl ale například u některých přednášek.
David BUZRLA, medik, Lékařská fakulta Ostravské univerzity
——————–
Když jsme měli třeba anatomii výuku na pitevně, tak já jsem jim špatně rozuměl, protože nás tam bylo hodně, tak mi v centru Pyramida nabídla /nesrozumitelné/ ročníku, který se mnou byl na pitevně.
Jana DRÁPELOVÁ, redaktorka
——————–
Využít mohl například také přepisovatele nebo tlumočníka do znakového jazyka. Centrum Pyramida ostravské univerzity teď pomáhá výuku přizpůsobit 220 studentům se smyslovým postižením nebo dalšími problémy.
Petr FIGALA, konzultant, Centrum Pyramida Ostravské univerzity
——————–
Ať už třeba zrakové postižení nebo sluchové, případně pohybové, až třeba samozřejmě poruchy učení, to jsou ty dyslexie, dysgrafie, hodně třeba studentů máme registrovaných s poruchou autistického spektra. U toho daného studenta se nemůže jednat o nějaké úlevy, ale vždycky o potřebnou modifikaci.
Jana DRÁPELOVÁ, redaktorka
——————–
Centrum Pyramida může studentům se smyslovým postižením nebo jinými specifickými potřebami pomoct už i u přijímacího řízení, například pro nově otevřený obor stomatologie už evidují 6 takových žádostí.
Jana FABIANOVÁ, moderátorka
——————–
Další postřehy přidá Barbora Čalkovská z Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami na vysokých školách. Pečuje o vysokoškoláky, kteří mají nějaké zdravotní nebo i duševní nesnáze, každá vysoká škola v Česku stejně?
Barbora ČALKOVSKÁ, místopředsedkyně, Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami na vysokých školách
——————–
Dá se říct, že by každá vysoká škola měla fungovat stejně, vzhledem k tomu, že všechny vysoké školy mají centrálně nastavenou podporu pro studenty s jakýmkoliv znevýhodněním, tak by ta podpora měla být poskytována na stejné úrovni. Záleží ale na tom, s jakými obtížemi studenti na vysoké školy přicházejí a zároveň, jaký studují obor, protože ne vždycky je snadné zpřístupnit studium pro studenta například se sluchovou vadou na tak náročném oboru, jako je medicína, anebo zpřístupnit obor pro studenta, který je na poruše autistického spektra, který má zase nějaké jiné obtíže. Takže když to shrnu, podpora by měla být stejná, ale záleží na tom, jaké znevýhodnění ten student s sebou vlastně přináší.
Jana FABIANOVÁ, moderátorka
——————–
A teď vědí vlastně případní zájemci o vysokoškolské studium, že lze studovat i s omezením, že jim školy mohou studium uzpůsobit?
Barbora ČALKOVSKÁ, místopředsedkyně, Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami na vysokých školách
——————–
Snažíme se o to, aby informace k potenciálním uchazečům s postižením byla předávána co nejdříve. Komunikujeme hodně například se speciálně pedagogickými centry, s pedagogicko-psychologickými poradnami, což jsou pracoviště, která mají v péči potenciální uchazeče o vysokoškolské studium už na střední škole. A zároveň se snažíme propagovat vlastně informace o možnostech studia na vysoké škole s handicapem i na nějakých akcích typu Gaudeamus nebo na veletrzích studia. A samozřejmě samotné vysoké školy mají svoje propagační nástroje tak, aby se ty informace dostaly k co nejširšímu rozsahu těch potenciálních uchazečů.
Jana FABIANOVÁ, moderátorka
——————–
Kolika vysokoškolákům takto pomáháte a je vaše pomoc, případně výbava, kterou poskytujete, i pomůcky zdarma?
Barbora ČALKOVSKÁ, místopředsedkyně, Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami na vysokých školách
——————–
Ta podpora je zdarma. Kolik je těch studentů v současnosti, těžko říct, ty přesný čísla teďka nemám k dispozici, ale když bych mohla podat informaci třeba za ČVUT, kde já pracuju, tak v současnosti máme registraci asi 400 studentů, kteří nějakou podporu potřebují a je to opravdu spektrum studentů od poruch, specifických poruch učení přes různé duševní, psychické obtíže, pohybová postižení, jsou tady studenti na poruše autistického spektra, takže ten rozsah podpory potom je hodně široký a ty finance na to vysoké školy mají. Nicméně s tím, jak stoupá počet osob obecně v populaci s nějakými zdravotními obtížemi, tak stoupá i počet těch studentů, kteří naší podporu potřebujou, takže těch financí se nám začíná nedostávat a bylo by docela příjemné, když bychom našli nějaké možnosti, jak ty finance navýšit.
Jana FABIANOVÁ, moderátorka
——————–
Děkuju vám za doplnění a hezký večer.
Přidejte odpověď