Psychologickou pomoc v aplikaci Záchranka již využilo dva tisíce Pražáků

photo on stock.xchng

Praha je prvním ze všech krajů, který poskytuje v aplikaci Záchranka akutní psychologickou pomoc v případě duševních obtíží.

Na území Prahy ji může využít každý, kdo má ve svém telefonu staženou aplikaci Záchranka.

Za tři měsíce si novou aplikaci otevřely více než dva tisíce lidí.

Na tlačítko Potřebuji pomoc kliklo 284 z nich, 230 si přes aplikaci našlo cestu ke konkrétní organizaci, 88 lidí vyhledalo pomoc osobně a pět lidí aktivovalo alarm, protože se cítili v přímém ohrožení života.

„Po čtvrt roce fungování jsme si potvrdili, že tenhle projekt má opravdový smysl. Nabízí garantovanou akutní pomoc bez čekání, což je v době, kdy lidé často marně hledají psychologa a čekají na pomoc i měsíce, naprosto klíčové a jedinečné,“ říká Alexandra Udženija, náměstkyně primátora hl. m. Prahy pro oblast sociálních věcí a zdravotnictví.

Novou aplikaci propaguje mediální kampaň na plochách městského mobiliáře, fabionech v tramvajích a dalších plochách.

Použití aplikace Záchranka je jednoduché. Po spuštění aplikace je modul viditelný v sekci Lokátor. Poté, co jej uživatelé otevřou, zobrazí se seznam nejbližších center pomoci a zároveň ikona „Potřebuji pomoc“. Aplikace se zeptá, zda je uživatel nebo někdo jiný v ohrožení života. Pokud je vybráno „Ano“ nebo „Nejsem si jistý/á“, aplikace okamžitě nabídne možnost spojení s operátorem tísňové linky 155.

Pokud život bezprostředně ohrožen není, uživatel klikne na „Ne, ale hledám pomoc“, následně zadá další údaje a aplikace nabídne kontakty na krizové i další specializované telefonické linky a chaty.

Podle aktuálních dat službu lidé nejčastěji využívají přes den mezi 12. a 16. hodinou, výjimkou ale nejsou ani noční kontakty. Počet zapojených služeb aktuálně vzrostl na 33.

„Nově se nám podařilo navázat spolupráci s dalšími třemi organizacemi, a dál rozšiřujeme nabídku pomoci,“ doplňuje Markéta Školoudová, ředitelka organizace Zahrada pro duši.

„Vidíme, že situace, kdy jde o zdraví a často i o život, jsou zapříčiněny nejen fyzickými úrazy či nehodami, ale mnohdy také akutním zhoršením psychického stavu nebo dlouhodobým vlivem duševních onemocnění,“ říká Petr Kolouch, ředitel Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy.

Mezi problémy, kvůli kterým lidé aplikaci nejčastěji používají patří řešení úzkosti a depresí, vztahů, vážné duševní onemocnění, sociální potíže, sebevražedné myšlenky, extrémní strach, ztráta blízkého, sebepoškozování a závislost nebo se stanou obětí domácího násilí či trestného činu.

„Obzvlášť v období prázdnin je dobré ji mít u sebe – může pomoci nejen při ohrožení života nebo duševních obtížích, ale i v situacích, kdy je potřeba rychle najít nejbližší pohotovost nebo pohotovostní lékárnu. Chceme, aby lidé aplikaci vnímali jako spolehlivou pomoc v každé tísni,“ říká Klára Křížková, provozníředitelka aplikace Záchranka.

www.praha.eu

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.