I letos se těšíme na naše zdravotně znevýhodněné návštěvníky. Tradičně jim chceme nabídnout nadstandartní servis, který dělá náš festival i po této stránce unikátním. V rámci projektu Colours bez bariér usnadníme těmto návštěvníkům pobyt na festivalu tak, aby si mohli bez starostí užívat hudbu i další program v bezbariérovém areálu Dolní oblasti Vítkovic. Věříme, že i díky tomuto projektu k nám zavítá ještě více návštěvníků se zdravotním postižením z ČR, ale i ze zahraničí.
Ke standardnímu servisu již několik let patří zvýhodněná cena vstupenky pro držitele průkazů ZTP a ZTP/P, u ZTP/P doprovod zdarma, speciální tribuny, bezbariérová přeprava v rámci města Ostravy či možnost objednat si vyškoleného průvodce.
ČT 24
Sting, Iggy Pop, Calin nebo Dan Bárta, to jsou některá z letošních jmen hudebního festivalu Colours of Ostrava. Jejich dvaadvacátý ročník začal včera, potrvá do soboty Míříme do ostravských Dolních Vítkovic za Janou Fabiánovou. Jano, je to Sting, o kom se letos mluví nejvíce?
Jana Fabianová, redaktorka Dobrý večer zpod ostravských Vysokých Pecí. Ano, Gordon Matthew Thomas Sumner, nositel jednoho z řádů britského impéria, anglický zpěvák v té umělecké branži známý pod jménem Sting, to je rozhodně jméno, kterým ten výčet letošních hvězd zpravidla začíná. Pořadatelé přiznali, že se s ním také nejvíce natrápili. Oni Stinga chtěli už v jednom z těch úvodních ročníků a Sting se tehdy vyptával, kdo z velkých jmen už na ostravských Colours vystoupil, a tak se to povedlo až letos. Třiasedmdesátiletému muzikantovi bude od půl jedenácté večer do půlnoci patřit to velké hlavní pódium tady za mnou. Ve čtvrt na šest se na hlavní scéně slavnostně zahajovalo. Magii opanoval tuzemský zpěvák Ben Cristovao a pod pódiem bylo plno a mezitím se rozjely koncerty na dalších pódiích a také diskuze v rámci fóra Meltingpot. Interpretů, kteří letos přijeli, je stovka a řečníků na diskuzním fóru, které je už poosmé součástí Colours of Ostrava, tak těch je dvojnásobek. Tady je něco z atmosféry toho úvodního dne. Vzájemná symbióza festival město, to je téma pro Jana Jírovce, který tady zastupuje majitele festivalu, firmu Rockaway Capital a ostravského primátora Jana Dohnala, dobrý večer.
Budeme muset přidat na hlase, abychom se vzájemně slyšeli, ale zvládneme to. Pane Jírovče, nejprve k vám. Pár dní před zahájením toho letošního ročníku jste oznámili, že Zlata Holušová, současná umělecká ředitelka, bude předávat až letošní Colours skončí svou práci novému nástupci Filipu Košťálkovi. Proč ta změna přišla teď?
Jan Jírovec, investiční partner, Rockaway Capital My jsme vstoupili do festivalu před čtyřmi roky. Se Zlatou jsme se bavili celou dobu o tom, jak to předání proběhne. Moc jí za to děkuju, co tady vybudovala celou dobu, ale ta změna proběhla. Teď už připravujeme příští ročník. Filip Košťálek je tady 10 let v týmu a ví moc dobře, co bude dělat. A těšíme se už na další ročník.
Jana Fabianová, redaktorka Vy máte v portfoliu, myslím tím Rockaway Capital má v portfoliu taky filmový festival v Karlových Varech nebo Designblok a k tomu tedy Colours. Vyplatí se vám Ostrava?
Jan Jírovec, investiční partner, Rockaway Capital Ostrava je skvělé město. My moc děkujeme, že tady můžeme pořádat naši akci Colours of Ostrava a děkuji i městu a kraji za tu podporu. Takže je to úplně specifická emotivní věc.
Jana Fabianová, redaktorka Kolik stál letošní ročník?
Jan Jírovec, investiční partner, Rockaway Capital Rozpočet je letos kolem 280 000 000 Kč.
Jana Fabianová, redaktorka Kolik k tomu přispělo město, pane primátore?
Jan Dohnal, primátor Ostravy /ODS/ Ještě jednou dobrý večer. Město podpořilo tenhle festival kromě výjimkou z nočního hluku i finančně, a to částkou 8 milionů Kč.
Jana Fabianová, redaktorka Vyplatí se to městu?
Jan Dohnal, primátor Ostravy /ODS/ Určitě ano. My jsme dlouhodobě vlastně s produkcí a s majiteli festivalu v kontaktu, my si to každoročně i vyhodnocujeme, máme i nějaké analýzy, které promítají dopady festivalu do místní ekonomiky a dá se to poměrně kvantifikovat. Ten přínos pro ekonomiku vlastně města přesahuje částku jednu miliardu korun za ty čtyři dny, takže je to akce, která, když to řeknu jakoby byznysově, se Ostravě určitě vyplácí, ale není to jenom o té byznysové stránce, je to samozřejmě pro nás důležité proto, že do Ostravy dorazí opravdu velké kvanta lidí, že jsou tady přenosy České televize, jiných médií, že se o Ostravě mluví v pozitivním slova smyslu a je to obrovská reklama pro naše město.
Jana Fabianová, redaktorka Atmosféra, prestiž, ekonomický přínos pro město na straně jedné, plus hrdost a jedinečnost Dolních Vítkovic versus hluk, rušení nočního klidu nebo nepořádek, tak vidí to festivalové dění tady v Ostravě a teď se nebavíme jen o Colours of Ostrava, ale také třeba o /nesrozumitelné/, které předcházeli uživatelé sociálních sítí. Třeba Kamil Orel považuje festivaly za zbytečnost. Podle Stanislava Labudy je to naopak jediný okamžik, kdy je fajn v Ostravě žít. A Michaela Schwarzová navrhuje, tedy festivaly navrhuje posunout na okraj města. Tak pane primátore, patří festivaly sem do toho širšího centra nebo někam na okraj?
Jan Dohnal, primátor Ostravy /ODS/ Určitě patří do centra města. Ostrava není jediným evropským a jediným světovým městem, ve kterém by probíhaly podobné festivaly. My si tu debatu prožíváme i na zastupitelstvu města, kde se právě schvaluje ta vyhláška, která jakoby festivalům obecně umožňuje jakoby tu produkci do delších pozdních hodin. Samozřejmě je třeba se podívat, že podobné festivaly probíhají i v jiných městech. Opravdu Berlín, Mnichov. Nejsme v tomhle výjimeční. Já samozřejmě vnímám to, že ne všem se to může líbit, respektuji samozřejmě i lidi, kteří jakoby nám píší stížnosti, ale já zase musím říci, že v rámci toho, že žijeme v 300-tisícovém městě, v milionové aglomeraci, tak těch stížností není až tolik. Takže i já osobně věřím, že ty benefity, a to, že si to lidé uvědomují, že to pro město je přínosem, jednoznačně převažují. Samozřejmě rozumím tomu, že někteří lidi s tím nemusí být úplně komfortní. Chtěl bych se jim za tohle nepohodlí omluvit. Je to prostě několik dní v roce, ale jak už jsem řekl, do velkých měst prostě tyto akce patří.
Jana Fabianová, redaktorka Na druhou stranu je tady debata, jak dlouho ještě Colours v Dolních Vítkovicích vydrží, protože čas je omezený. V prostoru za námi mají vyrůst byty, týká se to i toho prostoru, kde se teď nachází to hlavní pódium a jsou tam lidé a také té části za námi, kde vznikne úplně nová čtvrť v Ostravě. Takže jak dlouho, pane Jírovče, ještě budete tady, budete moct být tady? Jak máte nastavenou smlouvu?
Jan Jírovec, investiční partner, Rockaway Capital My už samozřejmě s městem o tom komunikujeme, nicméně zatím jsme byli ubezpečeni, že to je řádek minimálně 6 – 7 let, kdy máme možnost tady být a budeme chtít v tom pokračovat a zároveň vlastně hledáme možné alternativy do budoucna, kterých může být několik, ale je to ještě poměrně dost času to připravit.
Jana Fabianová, redaktorka Jaké jsou ty alternativy, pane primátore?
Jan Dohnal, primátor Ostravy /ODS/ Nechci být úplně konkrétní, ale samozřejmě máte pravdu v tom, že ta plocha té hlavní stage bude dřív nebo později zastavěná. Navíc se sem od Karolíny přiblíží městská čtvrť Žofinka. Takže opravdu troufnu si říct, že za nějakých 10 let budeme vlastně v hustě zastavěné obytné části města. To nás vede opravdu k tomu, že musíme najít alternativní plochu, já teďka opravdu nechci říkat, o kterých plochách se bavíme. Máme na území města vytipované 2–3 lokality, kde by takovýto festival mohl jakoby probíhat. Opravdu naším velkým zájmem je tady ty festivaly udržet, protože k Ostravě patří Colours of Ostrava, to mají v názvu Ostrava, jsou na to zvyklí, jak už jsem řekl v tom svém předchozím vstupu, je to obrovská propagace města a my uděláme všechno pro to, abychom dokázali i do budoucna zabezpečit festivalovou plochu ve městě Ostrava.
Jana Fabianová, redaktorka Umíte si, pane Jírovče, představit, že to nebudou Colours of Ostrava, že se ten festival přesune jinam za hranice?
Jan Jírovec, investiční partner, Rockaway Capital To byla první otázka, když jsme vstoupili do festivalu, my chceme držet Ostravu a doufám, že v Ostravě vydržíme co nejdéle.
Jana Fabianová, redaktorka Na druhou stranu, jestli právě to, co vidíme kolem sebe, nedělá ten festival jedinečný, jestli vlastně to není jen tak, že Ostrava chce vás, ale i vy chcete Dolní Vítkovice nebo Ostravu?
Jan Jírovec, investiční partner, Rockaway Capital Z těch možných lokalit tady v Ostravě v takhle industry zóně je jich zatím dost, takže věříme, že najdeme správné místo, aby jsme drželi pořád i tenhle ten tón festivalu.
Jana Fabianová, redaktorka Pane primátore, možná jenom ty lokality, o kterých přemýšlíte, jak daleko jsou vzdušnou čarou. Odtud je to stále širší centrum nebo myslíte i na periferii?
Jan Dohnal, primátor Ostravy /ODS/ Ne, bavíme se o tom, že všechny lokality jsou ve vnitřní Ostravě, takže všechny jsou opravdu jakoby uvnitř města. Nebavíme se o žádných zónách, které by byly někde jakoby na periferii za městem.
Jana Fabianová, redaktorka Já vám oběma děkuju za odpovědi a užijte si festival.
Jana Fabianová, redaktorka Co dělá Colours of Ostrava takovými, jaké jsou? Na to jsme se ptali nejen teď našich hostů, ale také návštěvníků zdejšího festivalu.
redaktorka Co dělá Colours, Colours?
anketa Tak léto, barvy a lidi. anketa Hudba, prostředí, barvy. anketa Ta rozmanitost. A že je to fajn. A jsou tady i dospělí, jsou tady i rodiny, jsou tady i naši prostě vrstevníci. anketa Rozhodně Vítkovice celá tahle ta, tenhle ten areál. anketa Mně se moc líbí, že fakt tady jsou lidi i třeba se znevýhodněním. anketa Asi jako nejvíc to, kde to je, a to, jaký lidi sem chodí. anketa Výborný výběr té rozmanité hudby. anketa Výborný zvuk. Kdekoliv vy jdete, tak ozvučení je úžasné. anketa Pro mě jako pro vozíčkáře je to super, jsou tady dobrý místa k sezení. anketa Každý rok tradice, že se potkáme s kámošema a pořádně si vyhodíme z kopýtka.
Jana Fabianová, redaktorka Colours of Ostrava a tuzemská festivalová scéna teď pohledem hudebního kritika Danyho Stejskala. Dobrý večer.
Dany Stejskal, vydavatel hudebního magazínu Headliner Dobrý večer. Jana Fabianová, redaktorka Vítejte v Ostravě znovu po roce. Dany Stejskal, vydavatel hudebního magazínu Headliner Po roce se vidíme. Děkuju za pozvání. Jana Fabianová, redaktorka Byl jste mezitím na něčem v Ostravě? Dany Stejskal, vydavatel hudebního magazínu Headliner Myslím, že na několika koncertech v Gongu a na několika menších klubových koncertech určitě. Jana Fabianová, redaktorka Co dělá Colours of Ostrava specifickými? Dany Stejskal, vydavatel hudebního magazínu Headliner Já myslím, že je to jedna z nejjasnějších hvězd na českém festivalovém nebi. A hlavně to nejzásadnější, jeho multižánrovost, protože myslím, že takovýhle multižánrový festival jiný v Česku nenajdete, ale ani jich nenajdete tolik v Evropě. Jana Fabianová, redaktorka Pokolikáté jste tady, vzpomenete? Dany Stejskal, vydavatel hudebního magazínu Headliner Nevím, 10, 11. 12. Jana Fabianová, redaktorka Říkám si, jestli dokážete vlastně zhodnotit to, co s festivaly a zdejším festivalem udělal covid? Dany Stejskal, vydavatel hudebního magazínu Headliner Festival Colour of Ostrava se samozřejmě změnil po covidu, navíc se samozřejmě mění celá festivalová sféra nejenom na světě, v Evropě, ale i u nás. Myslím si, že dřív jsme tady třeba v dramaturgii viděli větší akcent na africké kapely. Třeba letos jsou to kapely z Asie. Samozřejmě ty proměny jsou veliký, festival zrovna letos má určitě zásadní moment. Je to odchod po 22 letech Zlaty Holušové a nástup Filipa Košťálka, což samozřejmě může být také zásadní dramaturgickou změnou a ten festival, myslím, že dost se přizpůsobuje tomu divákovi a tomu vývoji, jak to je. Jana Fabianová, redaktorka Čekáte, že se pod uměleckým vedením Filipa Košťálka Colours promění? Je to přece jen generační výměna. Dany Stejskal, vydavatel hudebního magazínu Headliner Filip Košťálek pracoval nebo pracuje se Zlatou Holušovou 10 let. Takže, že bych čekal od letošního ročníku nějaký totálně zásadní střih, to určitě ne, ale myslím si, že jeho mladý pohled nebo pohled trochu na jinou muziku může festival proměnit. Jana Fabianová, redaktorka Pojďme k fanouškům, jak vypadá typický fanoušek Colours of Ostrava? Dany Stejskal, vydavatel hudebního magazínu Headliner Pojďme se podívat. Já si myslím, že dřív byla ta cílová skupina víc orientovaná právě na, třeba na etno kapely, na Afriku a na, ne třeba tak jako tolik velký popový hvězdy, ale myslím si, že to se dost proměnilo a viděli jsme to na minulých ročnících. Myslím si, že Colours of Ostrava hodně navštěvují lidé s dětmi. To je jako vidět taky. /nesrozumitelné/ se starají o děti. Je tady fantastický family park, myslím si, že je tady spousta zábavy pro děti. Čili neomezuje vás to, i když už pokrčíte s věkem a založíte rodinu. Jana Fabianová, redaktorka K těm generačním nuancím toho festivalu. Je to boomerský festival? Dany Stejskal, vydavatel hudebního magazínu Headliner Myslím si, že ne. Zaskočila jste mě tou otázkou. Ne, myslím si, že ne. Když se kouknete na tu skladbu jako věkovou, tak myslím si, že tady najdete patnáctileté slečny, stejně jako pány v mým věku, což je hodně. Jana Fabianová, redaktorka Kdybyste ho mohl připodobnit k něčemu, co v tuzemsku známe a klidně vlastně i v Evropě, nebo když se rozhlédneme. Dany Stejskal, vydavatel hudebního magazínu Headliner V tuzemsku myslím si, že svojí skladbou Colours of Ostrava vybočují. Jediný, k čemu bychom ho možná svojí multižánrovostí přirovnal, je festival, který je výrazně menší, je v Táboře, jmenuje se My /nesrozumitelné/ Sounds, kde se také jedná hodně, je to multižánrová záležitost. Nicméně myslím si, že v Evropě pár takových festivalů existuje a určitě by jsme ho zlehka mohli třeba přirovnat k festivalu Glastonbury, kde ta multižánrovost je také veliká. Jana Fabianová, redaktorka Já jsem se na to boomerství ptala i s ohledem na to, že podle Světové zdravotnické organizace patří Češi mezi největší konzumenty alkoholu na světě a podle dat Státního zdravotního ústavu pravidelně pije alkohol 82 % dospělých a každý desátý člověk dokonce denně. Na druhou stranu přibývá abstinentů, těch je 18 % a víc je i mladých lidí okolo 15 – 16, kteří ještě nemají zkušenost s alkoholem vůbec, těch je skoro polovina. Festivaly a alkohol. Patří to k sobě na věky věků, nebo si myslíte, že tady přijde nějaká změna, na kterou budou muset organizátoři reagovat? Dany Stejskal, vydavatel hudebního magazínu Headliner Tak přijde změna, je to skvělá změna, máme být rádi, že nám děti nepijou alkohol, ta změna přijít musí a pokud neumíme mladému divákovi nabídnout za ten alkohol jinou zábavu, tak jsme jako společnost zklamali, jo. Myslím si, že je nutný klást důraz i na doprovodné programy, na nějaká společenská témata, která mladý lidi zajímají, ať jsou to environmentální témata, ať jsou to nějaká sociální témata, v případě generace Z to třeba bývá velké téma, je duševní zdraví, a to myslím, že je na dobrém festivalu, který oslovuje tolik diváků, je potřeba najít, protože pokud máte takový dosah, tak tu společnost máte oslovovat. Co se týče alkoholu, asi je to možná finanční problém pro, protože samozřejmě ten příjem z toho prodeje je pro festival nějakým způsobem zásadní, ale znovu opakuju, pokud neumíme najít jiné zdroje nebo jinou zábavu pro mladé lidi, tak jsme jako společnost zklamali. Jana Fabianová, redaktorka Vidíte tady nějaké náznaky toho, že se ten přístup organizátorů právě proměňuje a blíží se tomu, co žádá mladší generace? Dany Stejskal, vydavatel hudebního magazínu Headliner Co se týče letošního ročníku, ještě neumím říct. Já jsem přijel ve čtyři hodiny, měl jsem tady dvě schůzky a pak jsem šel za vámi, takže jsem ještě neproběhl celý areál a neviděl jsem, co všechno se tady změnilo nebo kam to postupuje. Ale pokud by /nesrozumitelné/ touto cestou nešli, tak by z nich právě byl ten boomerský festival a myslím si, že jinou možnost nemají.
Jana Fabianová, redaktorka Možná i ta zkušenost odjinud, právě když jsou v publiku boomeři versus generace Z, tak v čem se to nejvíc projevuje?
Dany Stejskal, vydavatel hudebního magazínu Headliner Já vám na tohle neumím odpovědět. Já jezdím na festival Glastonbury do Anglie, kde najdete hodně seniorů přes 70, 75 let, i hodně lidí, kteří jsou na invalidních vozících nebo prostě neslyšících atd. až po úplný malý děti, který navštěvují festival se svými rodiči. A tam já třeba vůbec ten střet těch generací jako nevidím a ani před pódiem jakoby v kotli, ani na těch loukách, kde lidé stanují, sedí atd., tam se takový věci prostě jako nestávají. Ty lidi tam chodí za hudbou a za nějakou zábavou a já myslím, že hudba je nejuniverzálnější jazyk světa a má spojovat všechny generace. Jana Fabianová, redaktorka Ke Colours patří už osmý ročník taky Meltingpot, což je nějaká další složka velmi funkční, stálá, přidaná hodnota toho festivalu. Znáte to odněkud jinud nebo to je jedinečný? Dany Stejskal, vydavatel hudebního magazínu Headliner Myslím si, že na spoustě festivalů jsou diskuzní fóra, různé doprovodné programy, v Čechách je to například Rock for People, Rock for People má výborné spojení s Českou televizí, tam jednou z nejpopulárnějších věcí je AZ kvíz, jo? Nikdy v životě bych nevěřil, kolik lidí na tohle přijde. A spoustu dalších diskuzních věcí, stejně jako na Colours. Jenom to mají, nemají to jako bokem, jako je tady Meltingpot, ale je to přímo v rámci festivalu. Jana Fabianová, redaktorka A nejde to proti sobě zčásti, že by vlastně lidé chtěli obsáhnout oboje? Dany Stejskal, vydavatel hudebního magazínu Headliner V žádném případě. Já jsem přesvědčen, že spousta lidí jede na ten festival třeba se svým partnerem nebo partnerkou, aniž by byli takovým fanouškem hudby a je ráda, že má alternativu právě třeba k nějakému koncertu nebo k nějakému dýdžeji. Jana Fabianová, redaktorka Ptám se na to právě s ohledem na diskuzní fórum Meltingpot. Vám velmi děkuju v tuto chvíli, pojďme se na Meltingpot teď podívat živě za kolegyní Barborou Ďulovou. Báro, která témata letos Meltingpotu dominují. Barbora Ďulová, redaktorka Tak těch témat, kterým se tady budou řečníci v průběhu čtyř dnů věnovat, je samozřejmě vícero. Nicméně mezi ty hlavní patří třeba trendy v oblasti pohybu, zdraví, dlouhověkosti nebo životního stylu. No, a právě zdraví je, dá se říci, celoživotní náplní světově uznávaného neurochirurga Vladimíra Beneše. No, a právě své zkušenosti z více než 8000 operací, které za svůj život provedl, teď předává návštěvníkům na své přednášce s názvem Mozek nad mozkem. Lékař je jedním z posledních řečníků, který uzavírá program dnešního Meltingpotu. Diskuze tady v industriálních prostorech budou pokračovat zase zítra, a to od půl dvanácté dopoledne, kdy si budou moci přijít lidé poslechnout například párového terapeuta Honzu Vojtka. No, a nakonec ještě shrnu, že do soboty mohou lidé navštívit asi 150 diskuzí na celkem 10 scénách. Jana Fabianová, redaktorka Jak seskládat festivalový program tak, aby bavil a pokud možno napříč generacemi, tak to řekne dramaturg Colours of Ostrava Filip Košťálek a poradí a své postřehy přidá taky Ben Cristovao. Dobrý večer. Děkuju, že jste přišli, dobrý večer. Ben Cristovao, zpěvák Jsem slyšet? Já se neslyším, takže jsem nějak slyšet? Jana Fabianová, redaktorka Jedeme živě. To zvládneme. Bylo to dnes od půl šesté na hlavní stage lepší než Eden? Ben Cristovao, zpěvák Bylo to jiný než Eden. Nechci hrát na to, jestli to bylo lepší nebo horší, bylo to jiný, samozřejmě. Jana Fabianová, redaktorka Narážím na váš koncert, kde bylo 35 000 lidí, jestli jsem to dobře načítala. Ben Cristovao, zpěvák Okolo 30. Jana Fabianová, redaktorka A tady dneska, Filipe? Filip Košťálek, hlavní dramaturg, Colours of Ostrava My čísla neříkáme, ale myslím si, že jsme se přiblížili tomu Edenu. Jana Fabianová, redaktorka A když to srovnáme s tím Edenem, tak festival v Ostravě pod Vysokými Pecemi versus pražská hala, co z toho vychází? Ben Cristovao, zpěvák Byl to stadion, ale každopádně obojí podle mě má své kouzlo. A samozřejmě jsou to i trošičku jiný lidi, je to jiná atmosféra, ale je to festival hlavně, je to úplně jiný. Bylo to krásný. Mám radost, že jsme tady mohli být. Jana Fabianová, redaktorka Filipe, vyplatí se víc ikony typu Sting nebo jména, za kterými přijedou followaři? Filip Košťálek, hlavní dramaturg, Colours of Ostrava Já myslím, že to musí být vyvážený mix, proto je to například jiné než ten Eden, je to festival, kde jsou velká jména, jsou tam aktuální hity a nebo taky úplně neznámé kapely, které se ti lidé musí teprve objevit, a to je kouzlo festivalu. Jana Fabianová, redaktorka A Bene za vás tu pozvánku na festival zaručí kvalitní turné, anebo sledovanost. Ben Cristovao, zpěvák Ještě jednou. Jana Fabianová, redaktorka Jestli tu pozvánku na festival typu Colours vám jako interpretovi víc zaručí kvalitní turné nebo sledovanost? Ben Cristovao, zpěvák To vůbec, vůbec netuším, nepřemýšlím takhle, mám radost, když přijde ta pozvánka, protože festival je krásný, je prestižní a jak říkám, to osazenstvo tady je neuvěřitelný a je krásný být součástí toho. Ale co mi to zajistí? To nevím. Filip Košťálek, hlavní dramaturg, Colours of Ostrava Já tě zachráním, protože u Bena je to rozhodně kvalitní show a k tomu věrní fanoušci, kteří jsou naprosto úžasní a znali každý song. Jana Fabianová, redaktorka No, mě ta kritéria toho výběru, Filipe, zajímá, podle čeho si tedy vybíráte, co všechno tam skládáte dohromady, aby to fungovalo? Filip Košťálek, hlavní dramaturg, Colours of Ostrava Samozřejmě alfa omega je ta kvalita na pódiu, protože festival je kouzlo okamžiku, funguje to teď a tady, ale k tomu samozřejmě chceme i potěšit naše návštěvníky. Takže vybíráme kapely tak, aby se návštěvníci měli možnost dotknout těch svých hvězd, se kterýma tráví i spoustu času, dnes třeba na sociálních sítích, rádiu, v televizi. Takže to jsou ta kritéria. Ale i tak se snažíme dát něco, co baví nás a co si myslíme, že by mohlo bavit i ostatní a třeba není tak známé. Jana Fabianová, redaktorka Dnes odpoledne tady mluvčí festivalu Ondřej Bambas říkal, že Sting je ten, který vám dál letos nejvíc zabrat. V čem to bylo? Filip Košťálek, hlavní dramaturg, Colours of Ostrava Sting je hvězda světového formátu a samozřejmě s takovou hvězdou přicházejí i obrovské požadavky, ať už je to technika, hospitality i security okolo. Ale já bych řekl, že to je standardní, my jsme na to připraveni a byť se u toho zapotíme, tak to děláme rádi, protože výsledný, výsledná show je odměna pro nás i pro naše návštěvníky. Jana Fabianová, redaktorka Když mixujete ta jména, která byste rádi, v kolika procentech to vůbec nevyjde? Filip Košťálek, hlavní dramaturg, Colours of Ostrava My si samozřejmě vysníme na začátku nějaký line up, ale ten line up se skládá více než rok. A kdybych vám teď ukázal to, co máme v plánu na příští rok, tak myslím, že polovina by toho rozhodně nevyšla. A tak to je. A s každou změnou my musíme měnit i celý line up, protože je to jako hudební skladba, každý tón má nějakou svoji pozici, aby to ti lidi prožili tak, jak mají. Jana Fabianová, redaktorka Máte už někoho jistého na ten příští rok? Filip Košťálek, hlavní dramaturg, Colours of Ostrava Probíhají jednání teprve. Jana Fabianová, redaktorka Dobře. Pro vás, Bene, nejsou Colours příliš boomberský festival? Ben Cristovao, zpěvák Absolutně ne. A myslím si, že když se člověk podívá na to, jak je poskládanej, tak naopak si myslím, že to je krásný průřez generacema. A ty jo, to je, ta otázka je úplně zvláštní, protože když se člověk podívá, tak prostě vidí, že tady opravdu jsou všechny generace a krásně to funguje dohromady, že naopak si myslím, že to je festival, kterej spojuje ty generace, než aby se od nich odděloval. Jana Fabianová, redaktorka Já se na tu mladou generaci vlastně přes tu starou ptám záměrně, protože mezinárodní studie z roku 2021 ukazuje, že 3/4 mladých lidí sledují reklamu na sociálních sítích a právě tam se často rozhodují, jestli na festival přijedou nebo ne. Nejvíc je zajímá jednak samotný program, ale důležitá je pro ně i kvalita reklamy a celková atmosféra, která z toho obsahu reklamy je znát, kterou z ní cítí. Komentáře, Filipe, tedy zmínky, jsou to pro vás i návody, co chce publikum slyšet? Filip Košťálek, hlavní dramaturg, Colours of Ostrava Samozřejmě sledujeme čísla, protože chceme, aby si ten festival užilo co nejvíce návštěvníků. Nicméně i vy jste zmínila, že to není jenom to, co ti lidé očekávají, jestli to jako poslouchá hodně lidí, ale jsou to i nějaké hodnoty a ve výsledku to, jestli je to baví. Já myslím, že třeba zrovna tady u hodnot se hodně můžeme, si můžeme s Benem podat ruku, protože to, co reprezentuje Ben, ať už je to udržitelnost nebo nějaká jako slušnost, tak to i my se snažíme i ta otevřenost, kterou i díky tomu, že je to opravdu rodinný festival, máme, k tomu festivalu patří a myslím si, že, byl by rád a věřím, že u festivalu to tak lidé vnímají nejenom jako reklamní masírku. Jana Fabianová, redaktorka Podle čeho si, Bene, vybíráte vy podle těch hodnot, které festival reprezentuje? Ben Cristovao, zpěvák Samozřejmě jednak podle hodnot a tak jako časově vlastně, jak to vyjde. Já se snažím nemít těch vystoupení už tolik a vybírám si ty nejkvalitnější a nejlepší možný místa, kde být a vlastně na Colours, tuším, že už je to vlastně podruhé a je to vlastně ob jeden rok, takže krásně to vychází a cítím, že tady mám být. Je to dobrý. Jana Fabianová, redaktorka Já si vás pamatuju. Je to tedy ty dva roky zpátky, to byla ta stage, ta druhá hlavní, jestli se nepletu. Filip Košťálek, hlavní dramaturg, Colours of Ostrava Já myslím, že potřetí dokonce. Ale dva roky zpátky to byla mainstage. Jana Fabianová, redaktorka A taky bylo plno? Filip Košťálek, hlavní dramaturg, Colours of Ostrava Podruhý na mainstagi. Jana Fabianová, redaktorka No, chtěla bych po vás tu radu pro pořadele, jak přitáhnout mladé publikum, co byste poradil? Ben Cristovao, zpěvák Já bych asi pořadatelům nic neradil. Já si myslím, že všechno dělají super a opravdu nemám jako kompetenci na to jako v tomhle tom směru radit. Já se starám o to, abych udělal nejlíp svoji show a jestli můžu jít za sebe jako za umělce, tak musím říct, že co se týče Colours of Ostrava, je to jeden z nejlépe organizovaných festivalů pro umělce jako takový. To, co máme za zázemí, to, co máme za služby, jakým způsobem je vlastně o nás postaráno, je absolutně nadstandardní po celém světě, bych řekl, a je to jeden z důvodů, proč se sem rád vracím, protože se prostě cítím dobře tady všude. Jana Fabianová, redaktorka Když se znovu vrátím k tomu Stingovi, kterého jste kdysi už chtěli a on se vyptával, kdo už všechno v Ostravě hrál a chtěl slyšet ty reference od svých kolegů. Tak letos už to bylo tak, že ty reference dostal a byly dobré? Filip Košťálek, hlavní dramaturg, Colours of Ostrava Já věřím, že už po několik let jsou velmi dobré a jsou to nejenom vztahy s těmi umělci a to, co tady dostanou od nás, ale i vztahy s agenty, protože spolupracujeme opravdu se světovými agenty, kteří zastupují tahle jména a zrovna management Shaggyho a Iggyho Popa je jeden a týž samý. Takže myslím, že tu kvalitu už znají a ví o Ostravě. Jana Fabianová, redaktorka Tady vznikla taková myšlenka, že by se možná dneska Sting a Shaggy mohli potkat na jednom pódiu. Pochopila jsem to dobře? Filip Košťálek, hlavní dramaturg, Colours of Ostrava Oni jsou velcí kamarádi, mají spolu dokonce i společné album. Uvidíme, jestli se to povede. Ben Cristovao, zpěvák Už se to stalo. Filip Košťálek, hlavní dramaturg, Colours of Ostrava Už se to stalo? Já jsem nebyl dokonce. Takže se to stalo? Ben Cristovao, zpěvák Jo, jo. Já jsem právě z toho koncertu šel sem a Shaggy měl své vystoupení. A mají jeden song, který mají společnej a Sting, tuším, že i přestože to úplně neplánoval, tak protože jsou kamarádi, jak padlo, tak tam skočil na stage a dal si vlastně refrén toho songu a bylo to spontánní, bylo to krásný. Jana Fabianová, redaktorka Uvidíme, jestli si to ještě vzájemně vrátí od té půl jedenácté večer. Každopádně, Filipe, vy budete po Zlatě Holušové přebírat tu štafetu, jakmile letošní Colours skončí, tak ten příští ročník bude na vás, coby na uměleckém řediteli. Co budete chtít dělat jinak? Filip Košťálek, hlavní dramaturg, Colours of Ostrava Já si nemyslím, že budeme něco dělat výrazně jinak. Ten festival je tak, řekl bych, otevřený a úspěšný díky tomu, že je právě takový, jaký je. Odvážný, vozí kapely z celého světa a je aktuální. To si myslím, že je to důležité a ta aktuálnost vlastně v sobě nese to, co se každý rok dělá jinak, protože každý rok je aktuální úplně něco jiného. Jana Fabianová, redaktorka Ale stejná generace, tak neříkejte, že tam něco takového nebude, co do toho budete chtít vnést a bude to po vašem? Filip Košťálek, hlavní dramaturg, Colours of Ostrava Já i Zlata říkáme, že festival je živý organismus, takže on si vlastně sám řekne každý rok, co ten rok chce. A já popravdě to teď ještě nevím. Jana Fabianová, redaktorka Bene, vy budete chtít být u toho i někdy příště? Ben Cristovao, zpěvák Určitě ano. Jak jsem zmínil, já to tady mám moc rád. Věřím, že lidi baví ta naše show. Je to vidět z toho a jo, moc rád. Jana Fabianová, redaktorka Co máte v plánu ještě vidět, slyšet? Ben Cristovao, zpěvák Určitě Stinga a zítra ještě pár nějakých věcí chci zkouknout. Jana Fabianová, redaktorka Filipe, i to pro vás je možná vizitka, kterou rádi slyšíte, když ten, kdo vystoupí, zůstane a chce být jako fanoušek, jako divák. Filip Košťálek, hlavní dramaturg, Colours of Ostrava Naprosto, pro nás umělci nejsou jenom umělci, které si nějak kupujeme na pódium, ale je to naše komunita, lidi, se kterýma chceme trávit čas a chceme, aby si to užili a třeba se u nás cítili dobře, což se tady děje. Jana Fabianová, redaktorka Díky za váš čas, za vaše odpovědi, ať se vám na festivalu, Bene, líbí, ať se vám festival, Filipe, povede. Filip Košťálek, hlavní dramaturg, Colours of Ostrava Moc děkujeme. Ben Cristovao, zpěvák Moc děkujeme. Jana Fabianová, redaktorka Z Colours of Ostrava i z dnešní Devadesátky je to všechno. Přejeme hezký večer, který se tady v Dolních Vítkovicích v Ostravě oproti běžné večerce o něco protáhne. Za hodinu tedy na hlavní stage Sting. A ty další večery potom třeba Iggy Pop, Justis nebo JAR. My budeme u všeho podstatného a dáme vám o tom ve zpravodajství České televize vědět.
Přidejte odpověď