Jak vypadá fotbalová charita. Auto věnují a pak si ho vezmou zpátky

Předat vozíčkářům klíček od dodávky, to je charitativní gesto, které se dobře vyjímá před kamerami České televize. Ale diváci slavnostního galavečera už se pak nedoví, jak to s dodávkou doopravdy je. A to proto, že český fotbal v čele s Miroslavem Peltou se k obdarovaným zachoval tak, že si připadali spíš jako podvedení. Z gólu se tak nakonec stal vlastňák.


Reportéři ČT

Bohuslav HŮLKA, předseda Sportovního klubu vozíčkářů Praha:
To, co je tady za mnou, je dodávka z projektu Zelený život, kterou jsme používali prakticky téměř už celý rok. A, a používáme ji především proto, abychom mohli vůbec dělat to, co děláme. To znamená podpora sportu handicapovaných. Reálně tam vozíme samozřejmě kromě vozíků nejčastěji lyže a nejčastěji handbiky. Ale když jedeme třeba na divokou vodu, tak i speciální sedačky do lodí.
Když máme dělat jakoukoliv akci pro větší počet vozíčkářů než, řekněme, dva nebo tři, tak se bez dodávky prakticky neobejdeme.

Tuto dodávku dostal sportovní klub vozíčkářů před rokem v rámci velké charitativní akce Ligové fotbalové asociace s názvem Zelený život. Dodávku vozíčkářům předali zástupci marketingové společnosti STES, která oficiálně zastupuje fotbalovou asociaci a v jejímž čele stojí šéf českého fotbalu Miroslav Pelta.

Michaela VESELÁ, STES, manažerka Zeleného života:
Sportovní klub vozíčkářů jsem si jako subjekt, kterýmu chceme pomoct, našla já, líbily se mi jejich aktivity, líbily se mi jejich webový stránky a měla jsem pocit, že je to správnej cíl naší pomoci.

Celá charitativní akce ale skončila velkým fiaskem. Letos v prosinci museli totiž vozíčkáři po roce používání dodávku zase vrátit.

HŮLKA:
Jedeme do STESu vracet tady tu dodávku. Já nevím, jak bych ty pocity popsal. Je to nepříjemný. Je to nepříjemná situace. My jsme měli pocit, že máme prostě k používání dodávku, že s ní můžeme počítat. Teď s ní počítat nemůžeme.

Abychom pochopili co, se vlastně stalo, musíme se podívat na začátek celého příběhu. V březnu roku 2013 se předsedovi Sportovního klubu vozíčkářů Praha panu Hůlkovi ozvala paní Veselá z marketingové společnosti STES s tím, že spouštějí nový charitativní program Zelený život a chtějí vozíčkářům pomoci.

Patronkou projektu se stala modelka Alena Šeredová a prvním adresátem pomoci bude Sportovní klub vozíčkářů. Prvoligové kluby chtějí jeho členům pořídit automobil.

Michaela VESELÁ, STES, manažerka Zeleného života:
Oslovili jsme fotbalový kluby, který přispěly finanční částkou na užívání auta pro Sportovní klub vozíčkářů, a proto jsme se rozhodli k tomu, že jim auto předáme.

HŮLKA:
Třetího června probíhal galavečer ke dvaceti letům Gambrinus ligy. A mimo jiné jsem tam byl i já na pódiu jako příjemce přebírat ty klíčky a velký šek s znázorněným autem Hyundai H1. Přebíral jsem to od zástupce mladoboleslavského fotbalového týmu a firmy Hyundai.

Prvotní nadšení ale brzy opadlo. Předání auta před televizními kamerami bylo jen symbolické. Vozíčkáři záhy zjistili, že auto jim nepatří, že si ho od STESu musí nejprve pronajmout za peníze, které dostali od fotbalových klubů.

HŮLKA:
Ve chvíli, kdy jsme ten automobil přebírali, tak jsme byli donucený podepsat dočasně pronájem toho vozu, pronájem od firmy STES. Ten nájem jsme platili z financí, které nám přišly od jednotlivých fotbalových klubů.

:Takže vozíčkáři během roku zaplatili STESu na nájmu celých sto čtyřicet čtyři tisíc korun, které předtím vybrali od fotbalových klubů.Proč nebylo tedy převedeno na ně?

VESELÁ:
Protože auto nebylo v majetku STESu nebo nadačního fondu Zelený život, protože jsme ho nemohli darovat, když jsme ho neměli. Proto začal nejdřív ten pronájem, aby vůbec jsme jim ho mohli dát k dispozici.

:A tady se nám to trochu zamotává. Auto STESu totiž nepatřilo, měl ho pronajaté od oficiálního partnera českého fotbalu firmy Hyundai, se kterou STES jednal o podmínkách odkupu vozu.

VESELÁ,
Řešili jsme cenu, řešili jsme způsob odkupu, protože těch subjektů do toho bylo zapojených víc, jak říkám, firma STES, nadační fond Zelený život, automobilka Hyundai, Sportovní klub vozíčkářů, z toho důvodu fakt nebylo snadný zkoordinovat všechny smlouvy, získat tenhle ten konkrétní vůz.

:STESu se nakonec více než po roce od slavnostního galavečera podařilo auto od firmy Hyundai odkoupit, a to za zvýhodněnou cenu tři sta devadesát tisíc korun bez DPH.

Zvláštní bylo, že se vozíčkářům o prodeji dodávky nikdo nezmínil. Zjistili to náhodou ve firmě Hyundai, když chtěli vůz přezout na zimní pneumatiky.

HŮLKA,
To bylo pro nás velký překvapení, že ten STES pro nás to auto už koupil a nám to neřekl. To bylo, to bylo pro nás velký překvapení, příjemný, teda aspoň spousta kolegů měla takový euforický pocity, jestli náhodou opravdu nedostaneme to auto tak před těmi Vánoci, jakoby vánoční dárek.

Jenže žádný vánoční dárek se nekonal. I přesto, že STES auto již koupil, trval na tom, že ho musí vozíčkáři vrátit. A tak pan Hůlka zavolal paní Veselé, aby se dozvěděl, jak to s autem definitivně bude.

HŮLKA:
A vy jste teď to auto odkoupili, tak mě by zajímalo jenom vlastně ten důvod, proč byste nám ho vlastně teď nemohli předat.

VESELÁ,:
To měl bejt ten dar, jestli tomu rozumíte, ten dar měl jít od Hyundaie. My jsme vybrali peníze od klubů, za který my jsme zařídili pronájem toho vozu, ale další dar měl jít přece od Hyundaie, oni vám předali klíčky od auta.

Miloš ADÁMEK; mluvčí, Hyundai Motor Czech:
„Celý projekt byl připraven a realizován společností STES. Protože jsme pomohli zprostředkovat zvýhodněný pronájem vozu pro společnost STES a zároveň jsme partnerem českého fotbalu, byli jsme přizváni na slavnostní předání vozu. Za jakých podmínek a na jak dlouho bude vůz zapůjčen, byla záležitost společnosti STES. My jsme nikdy s klubem vozíčkářů nejednali a nevidíme proto důvod, proč bychom se k dané věci měli vyjadřovat. Naše společnost dostála všem dohodám s firmou STES.“

VESELÁ,:
STES s tím sám pomáhat nechce a nemůže ani.

HŮLKA,:
No, tak v tu danou chvíli, kdy jsme museli vrátit auto a vlastně jsme zaplatili i ty peníze, které jsme vybrali na ten účel, abychom byli mobilní, a teď jsme zaplatili tomu stejnému subjektu, tak nám to přišlo takové zvláštní.

:Takže to vypadá, že vozíčkáři jen posloužili, a to hned dvakrát. Nejdříve si na nich fotbalová asociace a firma Hyundai udělaly reklamu před televizními kamerami a STES navíc získal za velmi výhodnou cenu auto sám pro sebe. Měsíc po tom, co vozíčkáři vrátili auto, jsme se na STES obrátili my s žádostí o rozhovor. Stanovisko paní Veselé bylo najednou úplně jiné než dosud.

VESELÁ,:
Důvodů toho, proč vozíčkáři museli vrátit auto, těch důvodů bylo několik. Měnil se brand celý ligy. Bylo potřeba sundat polepy, který na tom autě byly. To bylo velmi zásadní.

:
A to jste řekla vozíčkářům?

VESELÁ,:
Možná, víte, my už jsme pak s panem Hůlkou nekomunikovali, což je asi moje chyba, ale další, další z důvodů velmi zásadním bylo jejich nedodržení servisní prohlídky, ztráta záruky na tohle to konkrétní auto. To byl další z důvodů, proč se jim to muselo odebrat.

:A to jste, to jste jim sdělila? Že jim to odebíráte proto?

VESELÁ,
To se přiznám, že asi tyhle důvody tam nezazněly, nikdo se mě na ně neptal.

HŮLKA,:
A co tam teďka zaznívá, jsou věci, které já teďka slyším poprvé a vlastně i od vás, tak jako není mi moc jasné, proč jsme se to nedozvěděli s nějakým předstihem.

:Pár dní po tom, co jsme STES oslovili, se stala ještě jedna věc. Najednou se auto k vozíčkářům zase mohlo vrátit i se zárukou.

HŮLKA: Volali mi ze STESu …Že nám dávaj auto. Auto se jim podařilo konečně získat, a tím pádem nám ho můžou věnovat, tak si to představte.To je překvapení.

osoba:
A kdy ho budeme vracet …

HŮLKA,
Kdy ho budem zase vracet? To neříkali. Říkali, že už konečně nám ho věnujou.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.