Nejistota v pololetí školního roku. Asistenti pedagogů začínají řešit, jestli pro ně ředitelé obhájí pracovní místa. O tom, zda dítě asistenta získá nebo ne, rozhoduje kraj. Každý ale jinak a hlavně podle svého rozpočtu. Jednotný systém chybí a rodiče tak musejí peníze často shánět sami.
Česká televize
Je mu 8 let a trpí poruchou autistického spektra. S první třídou proto potřebuje Richard pomoct víc než jiné děti.
Jana STOHROVÁ, matka Richarda:
Protože ta soustředěnost je tam omezená. To chápání trošku, musí se mu v tom dopomoct.
Mezi spolužáky v běžné škole se učí nejen psát a počítat. Našel si tam i kamarády. Aby s nimi mohl zůstat dál, potřebuje ve škole asistentku.
STOHROVÁ, :
Je to o tom, že asistentka mu pomůže daný, daný příklad třeba z matematiky pochopit, když vidí, že pracuje a že začíná pracovat samostatně, tak odchází zase k jiným dětem.
:
Středočeský kraj, kde Stohrovi bydlí, jim letos uznal příspěvek 25 tisíc korun na rok. Asistentku to zaplatí na 2 hodiny denně. Jenže Richard ve škole potřebuje jednou tolik.
STOHROVÁ,:
Když jsem se na kraji ptala, tak mi řekli, že prostě nejsou peníze.
Zuzana DURAJOVÁ, právnička, Liga lidských práv:
Toto my vnímáme jako diskriminaci. Hlavně v porovnání teda s dětmi, které nemají žádné postižení.
:
Vedle krajů platí současných 8 tisíc asistentů částečně i ministerstvo školství. V roce 2014 fond zvýšilo na 165 milionů korun. Že je financování asistentů příliš komplikované, přiznává i ministr školství.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Ten systém je zaprvé velmi složitý a zadruhé ne vždy doputují finanční prostředky tam, kam bychom potřebovali.
:
Větší změny ale ministerstvo chystá až v roce 2016. Peníze na Richardovu asistentku do druhé třídy tak bude muset Jana Stohrová zřejmě znovu shánět sama.
Přidejte odpověď