
Přibývá možností, jak Jihomoravanům pomoci na dálku. Instituce i firmy nabízí starším nebo postiženým lidem dohled pro případ nouze. Po zmáčknutí tlačítka přijede hlídka nebo upozorní blízké, že něco není v pořádku.
ilustrační foto: photoXpress
Lékaři nabízí stále větší počet přístrojů, díky kterým nejsou nutné kontroly v ordinaci . Některá vyšetření s pomocí moderních přístrojů už jdou udělat dálkově.
Pětaosmdesátiletá žena večer seděla na okraji vany, ztratila rovnováhu a přepadla dovnitř. Nedokázala se zvednout a zmáčkla proto nouzové tlačítko, kterým přivolala na pomoc brněnské strážníky. O služby, které umožňují stisknutím jednoho tlačítka přivolat pomoc, je v kraji zájem a postupně přibývají.
V Brně používá nouzové přívěsky a náramky, které vyšlou signál strážníkům, když je potřeba, téměř sto starších lidí. V Břeclavi nosí náramky třicet lidí a v Blansku dvacet.
Nouzové tlačítko však od strážníků nedostane každý. „Jsou určené lidem žijícím osaměle. Díky tlačítkům mají možnost zavolat nás v případě, že potřebují pomoc,“ vysvětlil ředitel blanenských strážníků Milan Lepka.
Zájem o tuto vymoženost je podle mluvčího brněnských strážníků Jakuba Ghanema obrovský. „Na nouzová tlačítka čekají desítky lidí, kteří mohou přístroj dostat, až ho některý uživatel nebude potřebovat. Například když se přestěhuje do domova důchodců,“ objasnil Ghanem.
S velkým zájmem se setkávají i soukromé firmy, které dohled nabízí. „Klienti si mohou vybrat mezi telefonem s nouzovým tlačítkem, přívěskem nebo vodotěsným náramkem. V případě nouze po signálu voláme blízkým, kteří jsou uvedení v seznamu krizových kontaktů,“ uvedla Lenka Pizallová ze společnosti Inspect life.
Neustálá kontrola
Strážníci na majitele SOS předmětů dohlíží nepřetržitě. „Když zachytí signál, zavolají majiteli nouzového přívěsku, aby zjistili, jestli nešlo o planý poplach. V případě, že telefon nezvedá nebo potvrdí, že se něco stalo, strážníci vyjedou a pomohou mu,“ popsal Ghanem. Loni strážci pořádku zachytili na dvě stě signálů, z toho k víc než stu případů vyjeli. K jedenácti museli zavolat zdravotníky.
Nejčastěji si lidé přivolávají pomoc, když upadnou. „Převažují případy, kdy hlídka pomůže někomu zpět do vozíku nebo na postel,“ podotkl Lepka. Mohou si však zavolat pomoc i v případě, že je někdo obtěžuje a cítí se v ohrožení.
Rychlé zavolání může podle strážníků i lékařů pomoci v řadě případů. „Takové zařízení je velmi praktické,“ ocenil třeba znojemský lékař Arnošt Růžička.
Podle ředitele břeclavské městské policie Stanislava Hrdličky systém zajistí včasnou pomoc. „Stávalo se, že nás sousedé zavolali, až když byla plná poštovní schránka a několik obědů za dveřmi. To už bylo pozdě,“ připomněl Hrdlička.
Zprávy do e¬mailu
Na dálku lidem pomáhají také kardiostimulátory přímo v těle pacienta, kde podporují správný srdeční rytmus. O stavu nemocného pak pravidelně odesílají informace do ordinace lékaře. „Údaje přístroj odesílá na centrálu, od které dostáváme zprávy například e¬mailem nebo i textovou zprávou na mobil,“ vysvětlil kardiolog Milan Sepši.
Chytré přístroje pacientům i lékařům šetří čas. „Ve Spojených státech už nahradily některé prohlídky právě kontrolou na dálku přes zprávy od přístroje,“ upozornil Sepši.
Plně automatizovaná medicína však možná není. „Bez znalostí a zkušeností odborníků je léčení nereálné,“ tvrdí mluvčí Mezinárodního centra klinického výzkumu ICRC Fakultní nemocnice u svaté Anny v Brně Pavel Gejdoš.
Přesto vědci neustále vyvíjí dokonalejší metody. „K prověření přístroje, který využívají pacienti se spánkovou poruchou apnoe, používáme dálkový přístup. Pacient nemusí chodit na kontrolu zařízení každé tři měsíce,“ popsal Gejdoš. Mezi chystané novinky patří i přenosný přístroj na zaznamenání činnosti srdce.
EVA BÁRTOVÁ, ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI
Brněnský deník
http://brnensky.denik.cz/
Přidejte odpověď