Mapa budov vozíčkářům ukáže, zda a jak se dostanou dovnitř

Lidem na vozíku, ale i rodičům s kočárky má sloužit nová interaktivní mapa Prahy. Zatím obsahuje stovky objektů s konkrétními údaji o jejich dostupnosti.

PRAHA Jednokřídlé dveře, pár schodů nebo třeba vysoký pult u přepážky na úřadě. Pro běžného Pražana nepředstavují tyto věci nic, co by mu mělo nějak znepříjemnit den. Úplně jinak je však vnímá například člověk na vozíku. Natož v případě, kdy zjistí, že se nemůže dostat třeba na zmiňovaný úřad bez toho, že by si někde narychlo obstaral užší vozík.

Právě proto, aby k podobným případům nedocházelo, vytvořil magistrát interaktivní digitální mapu Prahy, která hodnotí, zda je daný objekt bezbariérový, či naopak. „Mapa zatím běží na testovacím webu, ale během nějakých čtrnácti dnů bude veřejnosti k dispozici na stránkách hlavního města,“ uvádí zastupitel a člen sociálního výboru Patrik Nacher (ANO).

Podobné mapy už digitálně nebo v papírové podobě rozpracovaly některé městské části, například Praha 1, 2 a 6. Teď se ale všechny údaje sjednotí do mapy celopražské. V současné době jsou v mapě zaznamenány stovky objektů – od kulturních památek přes parky až po úřady nebo zdravotnická zařízení. Informace o jejich bezbariérovosti se zobrazí po rozkliknutí ikonky. Postupně by měly přibývat další objekty. Praha totiž vychází z dat, která má k dispozici Pražská organizace vozíčkářů. Ta do teď zmapovala více než tři tisíce pražských domů a veřejných prostranství. K jejich hodnocení používá metodiku, která je jednotná pro celou republiku a na níž se podíleli odborníci ve spolupráci s vozíčkáři. „Každé místo jsme fyzicky navštívili a data zaznamenávali do formulářů, ze kterých se pak vygenerovalo hodnocení,“ vysvětluje za Pražskou organizaci vozíčkářů Kateřina Novotná.

Systém hodnocení rozlišuje budovy nebo veřejná prostranství na tři základní kategorie, kterým přiřazuje určitou barvu, stejně jako na semaforu. Zeleně jsou znázorněny objekty přístupné, oranžově objekty částečně přístupné a červená barva patří objektům nepřístupným.

K základnímu barevnému rozlišení jsou připojeny ještě piktogramy, které značí, čím konkrétně je daný objekt vybaven. Zda je v něm například výtah, schody s rampou nebo bezbariérová toaleta. Po rozkliknutí místa se zobrazí také doplňkový text s nejrůznějšími údaji. „V něm si každý vybere to, co potřebuje. Pokud má třeba vozíčkář vozík široký sedmdesát centimetrů, ale z mapy zjistí, že dveře jsou široké jen pětašedesát centimetrů, může to řešit dříve, než se vydá na cestu,“ popisuje údaje v mapě Novotná. Díky fotografiím uživatel uvidí, jak daná problémová místa vypadají.

V další fázi, která by měla následovat hned po spuštění webové mapy, chce magistrát vyvinout také mobilní aplikaci, která by sloužila zároveň jako bezbariérová navigace městem. „Chtěli bychom do té mapy přidat ještě další vrstvy, které budou mapovat třeba autobusové zastávky nebo přístupové cesty od zastávek hromadné dopravy k již zaneseným objektům,“ dodává Nacher. Do budoucna se počítá i s průběžným aktualizováním mapových dat a dojít by mohlo i na zmapování bezbariérovosti základních škol.

Mapa podle Novotné nemusí sloužit jen vozíčkářům a lidem s omezenou schopností pohybu. „Z našich zkušeností mají o tyto informace zájem i další skupiny obyvatel. Jsou to třeba senioři nebo rodiče s kočárkem, kteří potřebují například vědět, kde ve městě najdou toalety, do nichž se vejdou i s kočárkem,“ říká.

Martin Bajtler
Mladá fronta DNES

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.