Armáda spásy v Ostravě pro děti z vyloučených lokalit pořádala akci k zahájení školního roku, završuje tak období dvou měsíců, kdy tam připravovaly programy přímo pro děti z ulice. Ty se díky nim mají naučit třeba líp komunikovat s dospělými, ale i s dalšími dětmi. Víc informací přidá Jana Drápelová. Jano, kolik dětí dnes do nízkoprahového centra dorazilo?
Jana Drápelová, redaktorka ČT
——————–
Dobrý den, tak dnes sem dorazilo okolo 15 dětí, ten program ale ještě pokračuje, tak by sem měly ještě další přijít. Co tady připravily, tak například děti tady malovaly svoje obličeje, ale mají tady možnost vyzkoušet si hry nebo hračky, ke kterým nemají běžně doma přístup. Jde tedy o děti z vyloučených lokalit, z dysfunkčních rodin, často také o děti, které právě tráví většinu svého dne na ulici, a tak si ten volný čas často musí organizovat sami a právě tady v centru mají možnost svěřit se sociálním pracovníkům nebo ten čas trávit strukturovaněji, smysluplněji tedy, než jsou na to zvyklí a pomůže jim to právě, jak už bylo řečeno, třeba v rozvoji komunikace. My jsme se o programu bavili podrobněji. Vedoucí sociální pracovnicí tady v nízkoprahovém centru v Ostravě Přívoze.
mluvčí 6,
——————–
Děti rady využívají, bazén chodí v hojném počtu, protože pro spoustu dětí je ten bazén nedostupný, jo, z finančních důvodů, i co se týče dopravy, takže prostě chodí k nám pro děti, máme i výlety přes prázdniny. Letos jsme byly v zoologické zahradě, měli jsme sportovní den a pořád jdeme. Různé kreativní tvoření, které je u dětí velice oblíbené.
mluvčí 7,
——————–
Jak to těm dětem pomáhá, proč to pro ně vlastně organizujete takhle?
mluvčí 6,
——————–
No, děti, které k nám chodí, traví svůj volný čas, především tady ve vyloučené lokalitě, jo, s tím souvisí, s tím souvisí to, že děti se často nudí a neumí smysluplně využít ten svůj volný čas, u nás mají možnost jednak ten volný čas smysluplně využít a prostřednictvím těchto aktivit se vlastně rozvíjí, jo, ve všech různých oblastech, učí se, učí se respektu k druhým lidem, učí se respektovat nějaká pravidla a vlastně my jsme tady pro ně. Můžou se s čímkoliv obrátit.
mluvčí 7,
——————–
Podrobněji teď program rozebereme s ředitelkou nízkoprahového centra Marcelou Stryovou, dobrý den. Dobrý den. Tak my už jsme to vlastně zmínili, pojďme se tomu ale věnovat tedy podrobněji, jak už jsme říkali, je důležité pro děti mít tenhle ten program, mít to léto nějak vyplněné. Tak proč?
mluvčí 8,
——————–
No, ono to není jenom o tom léto, to léto je trošičku specifické v tom, že klub začíná v osm hodin ráno a končí vlastně kolem čtvrté hodiny. Přes běžný školní rok je to, že to začíná odpolední hodinách a pokračuje to do některé dny do 16 a některé do 18 hodin. Proč je důležité mít ten klub? Je to proto, protože ty děti se zde naučí svým pravidlům některým, které musíme dodržovat, naučí se to, že ne všechno se dá řešit křikem, ale naučí se to, že musím tolerovat kolegu, který se divadlem je, naučí se to, že si musíme najít nějaké společné hranice při hře, které musíme taky společně dodržovat, to znamená, ta tolerance je velmi důležitá. Druhá věc je o tom, že mají tady sociální pracovníky, za kterými přijdou a můžou jim říct cokoliv. Naše pravidlo je tady a teď jsme pro tebe tady a v tuto chvíli to znamená, že kdykoliv můžeš přijít, kdykoliv jsme tady pro tebe a můžeme spolu si popovídat o čemkoliv. Samozřejmě ta důvěra se rozvíjí postupně, není to o tom, že by tady přišlo dítě a okamžitě chtělo řešit svoji nějakou situaci, ale o tom, až získají si tu důvěru, tak potom se řeší věci, které to dítě trápí.
mluvčí 7,
——————–
Ale jak už jsme říkali, tedy nejde jenom o program, tady v centru byly uspořádané různé výlety, tábory, můžeme si říct něco o tom?
mluvčí 8,
——————–
My máme tady děti a všude v nízkoprazích jsou děti, které jsou tak z takzvaně nízkopříjmových skupin, rodiče dost často nejsou schopni nebo někdy ani nejsou ochotni těm dětem vyplnit ty prázdniny nějakým způsobem, proto jsme pořádali příměstské tábory, například v Kopřivnici byl příměstský tábor pro děti, aktivity, které jsou i venku, dělal to i Frenštát. My tady vlastně máme děti venku v rámci třeba z bazénu, kdy chodíme na bazén, co ty výlety znamenají pro ty děti, to taky neznají, z těch rodin dítě nevezme ta rodina třeba z dozoo, nevezme je tady u nás třeba na Landek, aby viděl něco. I jeho historii Ostravska.
mluvčí 7,
——————–
Takže jde vlastně o takové samozřejmosti, dalo by se říci, které ale prostě pro děti z nízkopříjmových rodin nejsou úplně samo. Určitě, co se týče toho programu během školního roku, ty otevírací hodiny tady jsou tedy různé, ale jak vyplňujete ten program během školního roku, jak se připravujete na začátek září?
mluvčí 8,
——————–
No, začátek září je pro nás přechod do jiného režimu, to znamená prázdninového a dost často věnujeme i pomoc s přípravou do školy, děti nemají prostor doma na to, aby se dokázali připravovat do školy, takže hodně věnujeme tomuhle času, ale samozřejmě je to i o tom, že to dítě si potřebuje hrát, takže děláme nějaké motivační hry, aby ty děti dokázaly spolu spolupracovat, využívají k tomu hračky anebo věci, třeba solný tenis, anebo ostatní hry, které tady máme, protože to doma nemají, tak to jsou takové ty věci, které prostě doma to dítě nemá a my se snažíme v nich probouzet tu kreativitu, které to malé dítě má automaticky, my to z běžných rodin nevíme, ale tady to musíme u těch dětí rozvíjet. Je to keramika nebo cokoliv jiného.
mluvčí 7,
——————–
Jak vlastně, jak složité je ty návyky v dětech vybudovat a kde vidíte třeba konkrétně zlepšení.
mluvčí 8,
——————–
Sociální práce je běh na strašně dlouhou trať, když vytvoříte nějaký hrníček v té keramice, tak to vidíte tři dny, ale u nás se to třeba projeví někdy třeba až dospělosti, kdy si vzpomenou, jakým způsobem jsme tady vedli a jak oni by potom mohli vést to své dítě. Snažíme se o to, aby samozřejmě děti chodily do školy, ale proto, abychom nějakým způsobem získali jejich pozornost a ukázali, že jdou dělat věci jinak, než to znají z domova. Tak v letošním roce se chceme zaměřit na to a pozývat tady osobnosti, protože máme tady i romské děti, v té romské komunitě. Něco dokázali, ano? Takže chceme tady pozvat někoho, kdo jim ukáže, podívej se, zase chodí do školy. Já jsem se vyučil a teďka mám firmu, jo, asi takhle.
mluvčí 7,
——————–
Kdo se podílí na tvorbě takových motivačních programů?
mluvčí 8,
——————–
Sociální pracovníci, kteří jsou z toho nízkoprahu samozřejmě v součinnosti s vedoucí sociální služby.
mluvčí 7,
——————–
Jak složité je to kreativně, tak to právě vymýšlet. Tento program pro děti.
mluvčí 8,
——————–
Samozřejmě máme nějaké zkušenosti, ale Armáda spásy má nízkoprahy po celé České republice a oni se běžně setkávají a své zkušenosti si tam sdělují, takže zase se to přenáší z jednoho města na druhý, takže z Brna je, co si přinesou, zase my něco dáme Brnu.
mluvčí 7,
——————–
Já vám děkuji za rozhovor.
mluvčí 8,
——————–
Taky Děkuju, na shledanou.
Jana Drápelová, redaktorka
——————–
A já už tedy jenom doplním, že přes nízkoprahová centra v Moravskoslezském kraji navštěvuje ročně, co se Armády spásy týče, i více než 500 dětí.
ČT
Přidejte odpověď