ČT 24 vysílala vyjádření ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky ke zvýšení příspěvku na tiskové konferenci, na které se také ohlédl za uplynulými dvěma lety. Přepis vysílání ČT.
Marian Jurečka
——————–
Děkuji. Dobré dopoledne. Já si tedy dovolím dnes na tiskové konferenci opravdu shrnout ta dvě témata, a to jednak ohlédnutí za dvěma roky působení zde na MPSV, protože v neděli 17. prosince. To bude přesně dva roky od uvedení tady do tohoto ministerstva, do tohoto úřadu a zároveň samozřejmě také chci říci podrobnosti k otázce zvýšení příspěvku na péči, si dovolím tedy tou první částí. Začít. Za ty dva roky si myslím, že se nám podařilo udělat velký kus práce. Přebral jsem ministerstvo, které nebylo v úplně jednoduché situaci, v jednoduché kondici, byl tady obrovský dluh vůči digitalizaci, zjednodušování agend, chyběl tady pro klientský přístup nebylřešeny otázky IT. Úředníci odsud odcházeli do vyšetřování a celá otázka vlastně výběru IT dodavatelů byla tady dlouhé roky neřešená a ten úřad se nedařilo dostatečně modernizovat. To jsme se snažili za ty dva roky opravdu výrazně změnit a posunout a zároveň se snažili vypořádávat během těch dvou let s tím, jak dokázat pomoci lidem, na které dopadly ty důsledky vlivu války na Ukrajině, dopadly na ně vysoké ceny energií. Zároveň prostě řešit pomoc zranitelným skupinám naší společnosti. To si myslím, že se nám dařilo a daří stejně tak dobře řešit otázku podpory rodičů rodin samoživitelek, samoživitelů a zároveň také se pustit do klíčových reforem, které tady dlouhé roky byly odkládané. Dovolím si jenom, když mluvím o podpoře zranitelných skupin, to jsou naší společnosti rychle zrekapitulovat některé kroky, které jsme udělali. Došlo ke zvýšení příspěvků na mobilitu, připravili jsme společně s ministerstvem pro místní rozvoj zákon o dostupném bydlení, zastabilizovali jsme finančně finanční situaci poskytovatelů sociálních služeb, připravujeme kroky, které i legislativně posílí víceleté vícezdrojové financování sociálních služeb, profesní zákon o sociálních pracovnících. S panem ministrem Válkem intenzivně pracujeme na úzké spolupráce a propojení sociálně zdravotního pomezí tak, abysme opravdu dokázali tyto dva světy propojit, aby tady nezůstávali hluchá místa nebo bílá místa na mapě. Ať už z pohledu úhrad, nebo z pohledu kompetencí atd. takže i v této věci se ty věci výrazně posunuly kupředu, stejně tak jako nezapomínáme ani na oblast péče ohrožené děti, kde děláme systémové změny, ať už v oblasti konkrétní legislativy, která se týká právě fungování ospodů, ale zároveň třeba i ve finanční podpoře pěstounů v České republice, kterou jsme zvyšovali, když se podíváme na oblast podpory rodin s dětmi, tady jsme jako vláda a my potom jako MPSV realizovali v tom loňském roce, na přelomu srpna a září podporu 5 000 Kč příspěvku na děti, navýšili jsme rodičák, který od 1. ledna. 2024 bude vyšší o 50 000 Kč, zvýšili jsme čtyřikrát celkem za ty dva roky přídavek na dítě a zároveň se také rozšiřovala skupina rodičů, kteří na tuto formu podpory dosáhnou. Upravili jsme a prodloužili jsme nárok na náhradní výživné. Investujeme sedm miliard korun do dětských skupin a obecně také podporujeme sladění rodinného, osobního a pracovního života. Od února letošního roku běží podpora částečných úvazků zhruba kolem 100 tisíců osob, tuto podporu využívá více jak 23 000 firem, se do této formy podpory, částečných úvazků, které podporujeme tou slevou na pojistném, zapojilo. Máme odvahu se pustit i do složitých věcí, které opravdu 20, 25 let mí předchůdci a předchůdkyně nechávali bokem, a to je především oblast důchodové reformy, končíme teď mezirezortní připomínkové řízení a během příštího pololetí počítám, že návrh důchodové reformy projednáme a schválíme jak na vládní úrovni, tak ve sněmovně, konečně bude mít Česká republika důchodovou reformu, která zajistí důstojné a férové důchody nejenom pro současné důchodce, ale i pro jejich děti a vnoučata. Připravujeme také velkou reformu dávkového systému tak, abysme opravdu dokázali systémově nastavit správně podporu v oblasti zaměstnanosti, v oblasti dávek státní sociální podpory a hmotné nouze a aby tyto tři systémy spolu byly daleko více provázané, abysme lidi na jedné straně dokázali více motivovat, vracet se do práce, vracet se šedé ilegální zóny, aby tito lidé a jejich domácnosti kvůli rozdílu jedné koruně rozhodného příjmu nepřicházeli. Třeba okamžitě o tu podporu, ale aby byli motivováni do té práce ti lidé nastoupit, tu práci si udržet, aby ten systém opravdu byl motivační, ale zároveň také, aby byl daleko důslednější a přísnější okamžiku, kdy některé osoby hledají různé skulinky a bílá místa v tomto systému. Novelizovali jsme zákoník práce a na další velké novelizaci také pracujeme s cílem toho, abychom tady měli flexibilní pracovní legislativu na úrovni dvacátého prvního století. Bojujeme také proti nelegálnímu a zastřenému zaměstnávání, tady jsme už udělali změnu zákona ozaměstnanosti a některé další změny ještě v této oblasti připravujeme. S flebilnili jsme příchod zahraničních pracovníků na český pracovní trh pro české firmy, protože po těch lidech je dlouhodobě poptávka, potřebujeme je a některé služby, jako je třeba právě oblast zdravotní a sociální, se bez těchto lidí v budoucnu rozhodně neobejdou. Zvýšili jsme opakovaně minimální mzdu vlastně na nejvyšší hodnoty v historii, v tom příštím roce budeme mít vyšší minimální mzdy na úrovni víc jak 41 % vůči průměrné mzdě, a to zvýšení je i nominálně vlastně nejvyšší a samozřejmě snažíme se také udělat systémové změny v podpoře handicapovaných osob, kdy máme připravený hotový zákon o sociálním podniku, ten počítáme s tím, že v příštím roce ho schválíme na úrovni vlády, parlamentu a systémově zase po více 20 letech nastavíme ucelenou formu podpory pro lidi, kteří se obtížně dostávají na otevřený pracovní trh pro lidi, kteří s třeba ulice, kteří přichází z azylových domů s různými svými historickými složitými situacemi, aby se tito lidé mohli do společnosti opět vracet, zapojovat, stejně tak jako třeba lidé po výkonu trestu. O důchodové reformě jsem se stručně zmínila, na tiskových konferencích jsem jí popisoval poměrně podrobně, ale chci tady jenom podtrhnout to, že byť je to věc, která není úplně jednoduchá, není úplně populární a mnoho politiků by raději řeklo, že do tak složitého problému se pouštět nebudou. Tak já považuju za důležité, když vím o problému a máme identifikované příčiny tak, abychom dokázali ten systém opravit, abychom dokázali řešit a ta důchodová reforma s tímto přichází a zároveň bude platit to, že ty důchody u současných důchodců nebo i u těch budoucích porostou? Dovolím si to připomenout, že ten průměrný důchod v České republice se během těch příštích 10 let zvýší zhruba o 10 000 Kč. Takže i ta životní úroveň těch seniorů současných i budoucích, budoucích bude zajištěna. Dovolím si ho stručně připomenout, ten vývoj minimální mzdy a srovnat ho i s tou inflací, aby zase bylo vidět, že to jsou kroky, které jsou sociálně zodpovědné, kdy přistupujeme k těmto věcem opravdu racionálně, když se podíváme na ten vývoj od roku 2015, tak vidíme ten růst inflační, teda nižší křivka a vidíme nad tím ten růst výše minimální mzdy a minimální mzda výrazně roste nad inflaci celého tohoto období, také jsme zvýšili zaručenou mzdu, to jsme hovořili tak, abychom reagovali od 1. ledna. 2024 i na profese, které dnes, ať už jsou to školní kuchyně, sociální, zdravotní zařízení a podobně, profese školníníků atd. abychom je dokázali více cíleně podpořit a v závěru chci říci, že samozřejmě jsme také realizovali opatření, která se týkala podpory domácností, aby zvládli zvýšené ceny energií za poslední dva roky. Upravili jsme parametry, parametry příspěvku na bydlení tak, aby větší množství osob na nich dosáhlo, aby ty pravidla pro to získání byly jednodušší, transparentnější. A teď vlastně tento týden jsme tento nástroj i plně digitalizovali tak, aby to bylo jednoduché pro klienty, ale i pro administrativu v rámci Úřadu práce a zároveň také s tím, kdo dokázali dělat efektivní státní správu. Mimo jiné je to vidět i na tom, že jsme rezort, který od 1. ledna. Příštího roku snižuje počet míst o 1800. Tak to je takový za mě stručný výčet těch hlavních kroků a hlavních událostí těch posledních dvou let, kdy jsme si tady opravdu vyhrnuli rukávy, pustili jsme se do práce a přes všechny obtíže i tu operativu, která třeba byla spojená s pomocí příchozích ukrajinských uprchlíků, tak jsme si myslím, že ani neodložili ty věci, které jsme si vytkli jako ty dlouhodobé cíle, které jsou v programovém prohlášení vlády a nyní si dovolím otevřít to druhé téma, a to je otázka zvýšení příspěvku na péči, je to téma, které jsme diskutovali poslední týdny opakovaně a, a já předkládám do mezirezortního připomínkového řízení návrh, který legislativně bude upravovat to, že příspěvek na péči bude v budoucnu možné zvyšovat nařízením vlády. To je první důležitý krok, který chci zdůraznit, protože ten systém, který je navázán nad to, že ty jednotlivé sazby příspěvku na péči definuje zákon, je systém tedy nepružný a vlastně vždycky se pak dlouho čeká, než se novelizuje zákonná úprava, standardní legislativní proces trvá v České republice zhruba jeden rok, takže já chci, abysme toto měli nastaveno, že toto bude dělat vláda svým nařízením, stejně jako to třeba dělá u životního existenčního minima nebo třeba u minimální mzdy a podobně, tak, aby vláda jakákoliv, nejenom současná, ale i budoucí, měla pružný nástroj, jakým způsobem reagovat na situaci a zvyšovat a upravovat příspěvek na péči. Zároveň ale už do toho mezirezortního připomínkového řízení posílám návrh toho nařízení vlády tak, aby bylo jasné, jaké jsou ty hodnoty, které my jako MPSV navrhujeme a chtěli bychom je také následně prosadit s tím, že v okamžiku, kdy tento zákon novelizujeme, tak do měsíce naše vláda musí ta nařízení vlády přijmout tak, aby se příspěvek na péči zvýšil, předpokládám, že nejpozději se to stane, uvidíme, jak ten legislativní proces nám rychle poběží, nejpozději se to stane od 1. 7. Roku 2024. A teď si dovolím říct i ty konkrétní návrhy, já budu ten návrh nařízení vlády jakožto přílohu této novely předkládat ve dvou variantách. Té varianty se liší pouze v otázce, jestli zvýšíme příspěvek na péči i v prvním stupni, či nikoliv, pokud jde o ten návrh, který by zvyšoval ve všech čtyřech stupních, tak by to znamenalo, že po té navrhované úpravě bychom příspěvek na první stupeň měli ve 2 000 Kč, ve druhém stupni příspěvku na péči by to bylo 5 500 Kč, ve třetím stupni 15 400 Kč a ve čtvrtém stupni 23 100 Kč. To je varianta, která bude tou přílohou, ta druhá, by byla s ponecháním té současné původní hodnoty, výše příspěvku na péči v prvním stupni, která je 880 Kč, takto to předkládám do mezirezortního připomínkového řízení. Tak to jsem také tu informaci dal svým koaličním partnerům a věřím, že se nám toto takto podaří projednat a schválit s tím, že v té variantě, kdyby se zvyšovaly všechny čtyři stupně v těch částkách, jak jsem tady uvedl, tak by to bylo roční náklad navíc na příspěvek na péči zhruba v objemu 8,5, miliardy korun.
Přidejte odpověď