Dalo by se říci, že se zavedením sKaret už se jednání s českými bankami nevyhne opravdu nikdo. Proto jsme se pro vás zaměřili na to, co banky zdravotně postiženým nabízí, aby jste se při nakládání se svými vlastními penězi setkali s co nejmenšími obtížemi. Jak se dnes při návštěvě banky postarají o nevidomého nebo sluchově postiženého?
Není tomu tak dávno, kdy banky zdravotně postiženým nenabízely v podstatě nic. Například nevidomým lidem tak nezbývalo nic jiného, než důvěřovat někomu, kdo jim případně peníze z bankomatu vybral apod. Ani ne za 10 let je doba zcela jiná a dokonce to vypadá, že jednotlivé banky se předhánějí, aby lidem se specifickými potřebami nabídly co nejvíce.
Bezbariérovost už je samozřejmostí
Asi největší problém, který musí lidé se sníženými pohybovými schopnostmi řešit je, zda se vůbec do banky dostanou. Z vyjádření tiskových mluvčí největších českých bank vyplývá, že na bezbariérovosti jim velice záleží.
„V posledních dvou letech prošla Raiffeisenbank výraznou expanzí pobočkové sítě, kdy se pobočková síť prakticky zdvojnásobila. Všechny nově budované pobočky i rekonstruované pobočky mají bezbariérový přístup, v tuto chvíli je tak drtivá většina poboček banky bezbariérová, několik zbývajících míst budeme rekonstruovat. Na každé pobočce je navíc recepční, která osobám se zdravotním postižením pomůže dostat se do budovy a zorientovat se na pobočce,“ uvádí Tomáš Kofroň, mluvčí Raiffeisenbank.
Obdobně je na tom i Česká spořitelna. Banka, která teď asi zajímá každého zdravotně postiženého Nejvíce. Na 366 pobočkách lidé najdou bezbariérový přístup včetně snížených bankomatů pro vozíčkáře a individuálních zvonků.
Lidé, kteří si potřebují pobočku s bezbariérovým přístupem vyhledat, mají zpravidla možnost na webových stránkách své banky, kde taková pobočka bývá označena.
Ozvučené bankomaty pokulhávají
Když v roce 2005 přišla Česká spořitelna s prvním bankomatem, který byl vybavený mluvící aplikací pro nevidomé, byla to velká sláva. Od té doby ČS síť s takto upravenými bankomaty moc nerozšířila. Momentálně jich nabízí 102, přitom po celé republice má největší počet bankomatů, více než 1400.
O poznání lépe je na tom ČSOB. „Od roku 2010 vybavujeme vybrané bankomaty hlasovou aplikací pro nevidomé. Nyní je po celé České republice k dispozici 544 bankomatů, které ještě více zpřístupňují finanční produkty klientům se zrakovým postižením. K bankomatu se lze „připojit“ prostřednictvím běžných sluchátek, a od té chvíle ovládat jednotlivé aplikace podle hlasových povelů ve sluchátkách, a to téměř výhradně funkčními nebo numerickými klávesami na klávesnici. Průběh jednotlivých kroků není z bezpečnostních důvodů na monitoru bankomatu zobrazován,“ vysvětluje mluvčí ČSOB, Jan Solnička.
A dodává, že nevidomým toho mohou nabídnout ještě více. Například od roku 2007 bezplatně zasílají výpisy v braillově písmu, nebo vybavují pobočky zvukovými majáčky, které pomáhají nevidomým při orientaci.
Bohužel jiná banka u nás ozvučené bankomaty nemá, proto mají nevidomí poměrně omezený výběr, pokud chtějí sami vybírat peníze z bankomatu.
Zajímavá novinka pro neslyšící
Neslyšící či nedoslýchaví lidé si od letošního roku mohou být jistí, že se doví vše, co jim klientský pracovník v bance říká. Může za to unikátní projekt Era eScribe. Jedná se o speciální simultánní přepis odpovědí pracovníka banky. Projekt se začal testovat v červenci a v současné době se takto lidé dorozumí již ve třiceti šesti Era finančních centrech.
Jen Česká spořitelna se také vydala podobným směrem. „25 našich největších poboček je vybaveno tzv. „indukční smyčkou“, tj. pomůckou usnadňující sluchově postiženým komunikaci s bankovním poradcem (zařízení pro zesílení zvuku). Sluchově postižení klienti mají také samostatné tlačítko na vyvolávacím systému. Některá naše pracoviště jsou také označena samolepkou s obrázkem ucha s naslouchátkem (dveře do pobočky, daná přepážka),“ uvádí Jan Holinka, mluvčí České spořitelny.
Ostatní banky sluchově postiženým nic takového neposkytují. Avšak například v Raiffeisenbank lze podle tiskového mluvčího Tomáše Kofroně vše provádět pomocí jejich internetového bankovnictví, což je pro neslyšící jistě příjemné.
Banky mají co zlepšovat
Obeslaly jsme pro vás s dotazy největší české banky. Nutno však říci, že něco více než dnešní standard mohou handicapovaným nabídnout jen v České spořitelně a ČSOB, asi i proto se každý rok perou o titul banka bez bariér. V každé bance je však vidět, že handicapovaní, jako jejich potenciální zákazníci, mají dveře otevřené.
Jaké máte zkušenosti s bankami vy? Využíváte některou ze služeb uvedených v článku a s jakými pocity?
Jiří Marek
invArena
Přidejte odpověď