Populistické slevy na dopravě nejsou potřeba

Přepis z Poslanecké sněmovny

Aleš Juchelka, místopředseda Poslanecké sněmovny, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
I dítě na vysoké škole a musí třeba to dítě nebo ten student jezdit každý den 50, 60 km vlakem, protože už prostě nemají na to, aby zaplatili tu kolej a pro ty lidi je sakra rozdíl, jestli za tu zpáteční jízdenku denně dají dvě stovky nebo stovku, to jsou tři 4000 měsíčně v rozdílu na dopravě. A řekněte to těm rodičům, kteří vydělávají normálně 25, 30 000 jako u nás, třeba v regionu v severních Čechách. A mají dvě děti na vysoký škole a zkus jim do očí říct, že jsou to populistické slevy na dopravě a že to není potřeba. Děkuju.

mluvčí 2,
——————–
Děkuji. Reagovat S faktickou má zájem pan ministr, pan ministr Kupka.

Martin Kupka, ministr dopravy /ODS/
——————–
Bohužel jste reagoval na něco, co jsem neřekl a úplně jste to otočil, protože to, o čem se bavíme, je 50 % sleva, kterou jsme zachovali, která odpovídá tomu, jaké jsou slevy v okolních státech, je to sleva sociálně citlivá, zmiňoval jsem to, že samozřejmě je to sleva neadresná, to znamená, platí stejně tak pro vysokopříjmové jako pro nízkopříjmové skupiny a tady velí i ona sociální citlivost, v případě takových slev se vydávat rozumnou cestou a nepřepísknout to, protože pak ta podpora těm opravdu, a tady se doháníte jenom sám sebe, těch, kde opravdu taková sleva není na místě, protože prostě ji nepotřebují a nebavíme se o těch sociálně potřebných, tam ta padesátiprocentní sleva zůstává, je zcela korektní a i v tomhle směru ta debata ve vládě, debata napříč politickými stranami vyšla i v tom směru, že v tomto ohledu má smysl tuhle míru slevy zachovat. Ale to, o čem tady se, s čím se přišel tady pochlubit Martin Kolovratník, byl znovu. Navýšení na 75 %.Proto jsem reagoval tak, jak jsem reagoval. Protože pak na to někde musíte vzít a ve výsledku postihnete všechny a pak to nemá smysl. Tady se bavme o tom, co má sociální patřičnou citlivost a co má hlavu a patu. Děkuju za pozornost.

mluvčí 2,
——————–
Děkuji s faktickou. Pan místopředseda Juchelka.

Aleš Juchelka, místopředseda Poslanecké sněmovny, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Jenom v tom kontextu, kdy tady pan ministr Kupka říká těm našim krajským hejtmanům, že jim bude chybět, když dáme tu slevu na jízdném třeba pro seniory a pro studenty, ty peníze na silnice třeba druhých a třetích tříd, na opravy a jenom to, co vláda chtěla udělat nebo chce udělat v rámci rozpočtového určení daní, cituji, ze stránek ministerstva financí, celkové navýšení RUD krajů bude částečně doprovázeno redukcí dosavadních mimořádných prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury pro kraje na financování silnic druhé a třetí třídy v celkové výši čtyř miliard korun.

mluvčí 2,
——————–
Děkuji. Takže pan ministr.

Martin Kupka, ministr dopravy /ODS/
——————–
Těžká věc. Ten rozpočet počítá s tím, že se naplní dohoda mezi kraji o rozpočtovém určení daní a ta shoda krajů mířila k tomu, že se navýší právě příjem krajů tak, aby mohly víc peněz investovat do silnic druhé a třetí třídy a chápu, že se ozývá hejtman Moravskoslezského kraje, který těch silnic druhé třídy a třetí třídy má menší objem oproti jiným krajům, nicméně vycházejme z toho, na čem se regiony v tom uplynulém období shodly a tam z toho rozpočtového určení daní vyplynulo, že pokud ty peníze půjdou přímo daňovým příjmem těch regionů, tak je to levnější. Dlouhodobě to mnohem víc odpovídá doporučením Nejvyššího kontrolního úřadu, který říkal, že přerozdělování těch finančních prostředků je prostě zbytečně nákladné, to, z čeho vycházíme, že se tahle dohoda naplní a že zůstane krajům v tomto směru ony čtyři miliardy korun, ale v rámci rozpočtového určení daní, tedy nikoliv průtokovým ohřívačem Státního fondu dopravní infrastruktury.

mluvčí 2,
——————–
Děkuji a poprosil bych pana poslance Bělicu, který je přihlášen, poté pan poslanec Kolovratník.

mluvčí 3,
——————–
Krásný večer. Pane předsedající, děkuju za slovo. No, ono By to možná dávalo smysl, pane ministře.
Kdyby Tam byla dohoda krajů na začátku není dohoda krajů, dohoda některých krajů, a tady mluvíte o dohodě krajů, ale ta dohoda krajů tam není, tam je dohoda některých krajů, které na tom vydělají, tam není dohoda všech krajů, tak, jak to původně mělo být, protože původně měla být dohoda všech krajů, ale to jste jako těch všech jste z toho jako elegantně vynechali a nechali jste to na dohodě některých krajů. Navíc my jsme u toho rozpočtové určení daní po prvním čtení, to se s největší pravděpodobností nestihne. Ty peníze tam nejsou to jednoduché. Děkuju.

mluvčí 2,
——————–
Pan poslanec Kolovratník.

mluvčí 6,
——————–
To na Josefa Bělicu musím Navázat a dostáváme se možná dál, než bylo v plánu.
Ale Je důležité to tady povědět a já chápu, že je to těžké dosáhnout dohody, dohody všech krajů, volby, změnily se to, je to pořád nějaký cyklus, že to je fakt hodně těžké. Tomu rozumím, korektně tomu rozumím a sám jsem účasten těch jednání na úrovni našeho kraje Pardubického, ať v tom minulém období, kdy tam ANO bylo v opozici nebo teď, kdy jsme v koalici, ale Josef Bělica to řekl naprosto správně. A na to jste, pane ministře, vůbec nereagoval. Znovu zopakuji, od roku 2015 do letoška to běželo vlastně na té dobrovolné bázi, že každý rok tedy vláda tu částku v nějaké výši uvolnila, Teď máte v plánu 0.V tom plánu je 0, ale ten zákon tady nemá za sebou ani první čtení. Rád si poslechnu a neútočím, rád si poslechnu vaši odpověď, co budete dělat. Pokud se to nestihne v červenci, v srpnu nebo v září příštího roku, pokud ten zákon vláda neprojedná. Tak prosím tady na mikrofon povězte nejen hejtmanům, obyvatelům, občanům těch krajů, kteří po těch silnicích jezdí. Jak budete reagovat, jak bude vláda dělat? Jestli to třeba bude nějaký slib, který vlastně není slibem, jak už jsme slyšeli dneska od pana Rakušana nebo nějakým přáním, ale řekněte to tady, ať to nezlehčuji. Ad jedna, ad dva pánové. To, co tady teda má zaznít. To B V tomhle zákoně je ta změna výpočtu Rudu pro obce a peníze, které v té změně, v tom nastavení, v tom novém výpočtu a ten výpočet má něco do sebe. Chápu, že někteří kolegové s ním mají problém. Bude to další diskuzi, to je jasné, ale nějaké rácio o tom má, ale proti tomu vyberete obcím a existuje, všichni to známe, ta kalkulačka Sdružení místních samospráv, kde a jestli se nepletu, je to podobná částka, zhruba 3,5, necelé čtyři miliardy korun, které berete obcím, a to tady v té Sněmovně bude rezonovat od všech poslanců, kteří na těch obcích jsou, že jim berete, jak na toto budete reagovat? A to je věc, otázka na pana Stanjuru. Moc za to děkuju, jestli odpovíte.

Karel Havlíček, místopředseda hnutí /ANO/
——————–
Já děkuji. Vzhledem k tomu, že žádná další faktická už není, tak v tuto chvíli. S přednostním právem se přihlásil pan předseda Michálek.

Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu /Piráti/
——————–
Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení občané, já jsem chtěl reagovat na vystoupení pana Kolovratníka, kde musím bohužel souhlasit se svým předřečníkem, panem ministrem Kupkou, že to bylo opravdu velmi popletené vystoupení, protože to, jakým způsobem vy jste tam popletl, jak to bylo s těmi elektromobily, kdy jste si tady vymyslel báchorku, že nějaké elektromobily. Tady odhlasovali program pro nákup podnikatelů Piráti. To je vlastně úplně naopak. Je to taková ta vaše otřepaná stará falešná Báchorka, že. Za všechny věci, které se týkají špatně nastavených ekologických dotací, můžou Piráti a realita je tak, jak si teďkaíme. V roce 2021 se někdo vydal do Bruselu a strašně se tam porval o zájmy Český republiky. Výsledkem toho bylo, výsledkem toho, že tam Andrej Babiš bojoval až do roztrhání těla, bylo, že jsme se zavázali, že uděláme dotační program pro 4555 vozidel na alternativní paliva pro podnikatele za 940 000 000 Kč, na který dostaneme peníze z Evropy, takže my jsme se v Evropě zavázali. Sami jsme to takhle skvěle vyjednali pod vaším vedením k Národnímu plánu obnovy, abychom zadotovali těchto 4555 vozidel elektromobilů.A následně tedy byla vyhlášena, pokud se dívám na webové stránky publikováno prvního 12. 2023, výzva Ministerstva průmyslu a obchodu, obchodu, to bylo za naší vlády, nicméně podle toho, co přesně už bylo stanovené v tom Národním plánu obnovy v komponentě 24, rozvoj čisté mobility. Mám to tady. Můžete si to klidně prostudovat, abyste se přesvědčil na straně tři, že jedním z těch cílů, ke kterým se Česká republika zavázala v kapitole budování infrastruktury a nákup vozidel pro alternativní paliva, bylo 4555 vozidel na alternativní paliva pro podnikatele za 940 000 000 Kč. Takže odhlasovali jste to vy v roce 2021. A pak to následně Ministerstvo průmyslu a obchodu implementovalo vzhledem k tomu, že ty výzvy vyhlašuje ministr jako člověk, který stojí v čele ministerstva, myslím, že i víte, že v čele Ministerstva průmyslu a obchodu nebyl nominant za Pirátskou stranu, tak zodpovědnost za nastavení tý výzvy má Ministerstvo průmyslu a obchodu.A jediná věc, která se tam měla podle mého názoru udělat lépe. Nevím, z jakého důvodu to nešlo. Je, že ty peníze se neměly vyplácet plošně všem, ale mělo se tam nějak zhodnotit smysl, aby to skutečně šetřilo ty emise a vypouštění, vypouštění oxidů uhličitého do ovzduší, a to tam bohužel nastaveno nebylo, to bylo nastaveno v tomto ohledu nesmyslně, takže Piráti pro to nehlasovali, bylo to na MPO, respektive to vyplývalo z Národního plánu obnovy, který jste schválili vy. Tolik Jenom k tomu, až budete příště něco házet na Piráty. S tou svojí starou falešnou otřepenou Báchorkou, Že za všechny ekologický průšvihy můžou Piráti, ačkoliv jste to byli vy, kdo odsouhlasil Green Deal, Byli jste to vy, který vyjednali Národní plán obnovy, kde jsou tyhlety kategorie. Naším úkolem ve vládě nebylo řešit MPO, naším úkolem ve vládě bylo spustit E doklady, portál občana, portál, stavebníka, digitální dokumentaci a řešit zahraniční politiku. Takže tomu jsme se věnovali. A až budete příště mluvit o těchto záležitostech, tak vás poprosím prostřednictvím pana předsedajícího, abyste si to lépe nastudoval, aby si to tady zase nepopletl. Děkuji.

Karel Havlíček, místopředseda hnutí /ANO/
——————–
Já děkuji. A reagovat s faktickou má zájem pan poslanec Kolovratník.

mluvčí 8,
——————–
O tohle je těžké být osobní a nezlehčovat to
Ale to je mega trapnost. To je gigakomedie, jakou tahle Sněmovna nezažila, jak tady pan Michálek, jak to teď říkal, že úkolem Pirátů ve vládě nebylo řešit MPO, tak tady budu citovat z internetu, Piráti měli až do letošního roku na MPO náměstka pana Petra Třešňáka, který se zaměřoval na digitalizaci a inovace, což jsou oblasti, které Piráti dlouhodobě podporují a prosazují ve své politice.
To za prvé, pane Demagogu, a za druhé, čekal jsem, kdy přijdete s Babišem. Byl jste docela rychlý, tak ten program, o kterém tady mluvím, který vy jste dneska kritizoval, a kdybyste negriloval támhle u Malé Strany, tak jste mě možná mohl poslouchat lépe. Já jsem říkal, že mě se docela líbil, že jsme s Martinem Kupkou byli ve shodě, že to nezní tak špatně. Vy jste to tady dneska kritizoval, tak se znovu zeptám. A pokud mi dokážete, že se pletu, tak se tady veřejně omluvím, ukažte mi jediné veřejné vystoupení Pirátů, pana Petra Třešňáka, vašeho náměstka na MPO, kohokoliv z vás tady ve Sněmovně, kde jste v prosinci nebo v lednu letošního roku říkali, že je to špatně a že raději měla být vybudována infrastruktura a neměli se dotovat ty elektroauta bohatým lidem. Dokažte mi jediné veřejné vystoupení Pirátů z prosince loňského roku nebo z ledna letošního roku a pak se vám omluvím a mohu vás ujistit, že nic takového nenajdete a že já se vám omlouvat nemusím. To je všechno.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.