ČR dosud nezajistila systém dlouhodobé péče pro potřebné. Je tak ohroženo devět miliard z EU  

Aleš Juchelka

Přepis z Poslanecké sněmovny

Nyní s přednostním právem vystoupí pan místopředseda Aleš Juchelka, poté paní místopředsedkyně Olga Richterová, prosím.

Aleš Juchelka, místopředseda Poslanecké sněmovny, stínový ministr práce a sociálních věcí /ANO/
——————–
Já děkuji, paní místopředsedkyně, já jsem rád, že je tady za mnou pan ministr Válek, poněvadž se to bude částečně týkat jeho, prostě se to bude týkat sociálně zdravotního pomezí. Já navrhuji do pořadu dnešní, tedy 100. Patnácté schůze Sněmovny zařadit nový bod s názvem, Že Česko přijde o Česko, přijde o devět miliard. Z Národního plánu obnovy, tak se ten bod bude jmenovat a rád bych ho zařadil na dnešní den, tedy na úterý po pevně zařazených bodech. Proč? No. V kauze digitalizace stavebního řízení, kvůli které se rozpadla vládní pětikoalice, šlo zhruba o 1,5 miliardy z evropských fondů a o to by Česko přišlo, kdyby se samozřejmě digitalizace nestihla včas, ale v resortu Mariana Jurečky a tedy pana ministra válka se přitom hraje o násobně více peněz, a to o devět miliard. To ale nikoho z vládní koalice zřejmě moc netrápí.Čerpání prostředků bylo podmíněno totiž povinností zajistit systém dlouhodobé péče pro potřebné, tedy zejména seniory. Nová legislativa už měla být hotová loni, ale není ani dnes a Evropské komisi už dochází trpělivost. Rozhodla se, že letos nám slíbených devět miliard nepošle. Jestli je Česko spatří někdy později, tak to se ještě uvidí. Má totiž na to jen půl roku, půl roku na nápravu. S penězi na rekonstrukce a stavby budov už přitom mnohé kraje a města počítají. Pokud se zde nedohodneme nebo schválíme špatnou legislativu, tak přijde Česko definitivně o devět miliard korun, které mohla dostat z evropských fondů, stát se tak bude muset najít devět miliard ve svém rozpočtu, devět miliard, které buď zaplatí ze svého rozpočtu, nebo je na tuto péči nevydá vůbec. V každém případě to bude škoda. Vláda totiž připravila novelu zákona o sociálních službách a zákona o poskytování zdravotní péče, která měla být reakcí na evropský požadavek.Je to sněmovní tisk 704. Návrh zákona má za cíl propojit zdravotní a sociální služby, koordinovat péči o lidi, kteří přecházejí z jedné služby do druhé. A obvykle potřebují obojí a zajistit financování samozřejmě těchto služeb. V praxi dochází k tzv. k tzv. sociálním hospitalizacím ve zdravotnických lůžkových zařízeních, kde to financování je nevyřešené a samozřejmě se jedná i o poskytování potřebných služeb zařízení. Jsou i lidé, kteří by mohli jít domů, ale chybí pro ně navazující terénní služby, v pobytových sociálních službách zase často chybí úhrada zdravotní péče v potřebném rozsahu. Novela obsahuje i spoustu dalších změn, tato novela, ale pozor, je předkládána i přesto, že má 68 nevyřešených zásadních rozporů, z toho sedm z ministerstva financí, což jsou nevyčíslené náklady.Legislativní rada vlády ji projednávala ve zrychleném režimu a tím, že do konce září má být zákon ve sbírce a i Legislativní rada vlády uplatnila zásadní výhrady. Vláda předložila tento návrh zákona už 10. května, první čtení proběhlo už 21. května na 100. Třetí schůzi už prvním čtení. Návrh zákona čelil návrhu kolegyně poslankyně Lenky Dražilové na navrácení k dopracování návrh zákona byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu a dále výboru pro zdravotnictví jako výboru dalšímu. Přitom byla na návrh pana poslance Navrátila zkrácena lhůta pro projednání tohoto návrhu ve výborech o 30 dnů, tedy na jeden měsíc na 30 dnů, oba výbory přitom sněmovní tisk projednaly do jednoho měsíce, výbor pro zdravotnictví projednal tento návrh 19. 6. a vydal 20. 6. záznam z jednání doručený poslancům jako tisk 704/1.To proto, že výbor nepřijal žádné usnesení, když z celkového počtu přítomných poslanců hlasovalo pro 81 proti, zdrželo se dalších devět poslanců. Garanční výbor pro sociální politiku projednal návrh zákona rovněž 19. 6. přijal celou řadu pozměňovacích návrhů, kterých bylo 24 a vydal dvacátého, tedy o den později usnesení doručené poslancům jako tisk 704/2. Na výboru jsme se dostali totiž také do fáze, že MPSV nám nebylo schopno poskytnout materiálně technické standarty, které připravuje jako vyhlášku, stejně jako standarty personální. Dostali jsme se tak do situace, že bychom schvalovali tento zákon bez toho, abychom věděli, jaké povinnosti budou mít poskytovatelé sociálních služeb, a to z toho bude vyplývat, budou moci ve stávajících zařízeních dělat své úpravy, jak nesníží se tím kapacita pro klienty a jak to bude s personálními standardy.Dokonce tam ODS navrhovala, aby senioři přišli i o svých 15 % z penze, které jim podle zákona náleží. To se, doufám, již podařilo vyřešit a nikdo nebude danou věc navrhovat. Když to zrekapituluji, tak 21. května tohoto roku tedy návrh prošel prvním čtením, dnes máme 22. října, tedy o pět měsíců a den později a stále se nacházíme před druhým čtením návrhu zákona na plénu Sněmovny a už z výboru máme celou řadu výhrad v podobě pozměňovacích návrhů. Jenom znovu předesílám, že tam šlo o 68, 7 zásadních rozporů, které nebyly vypořádány a přesto tedy tento návrh byl dán na vládu a poté do Sněmovny na celkem 425 stranách. Výhrady k tomuto sněmovnímu tisku má ale i Evropská komise. Nepovažuje ho za adekvátní reakci na svůj požadavek, nepovažuje ho za uspokojivé a efektivní. Řešení vedoucí k zajištění dlouhodobé péče.Na nápravu dává Česku půl roku. Jak bude vláda reagovat, samozřejmě není zřejmé. V každém případě málo pravděpodobné, že v tak krátké době bude schopna připravit systémové řešení. A my jsme i dneska svědky toho, že se vlastně tento tisk propadl o další čtyři místa v rámci druhého čtení, což samozřejmě neprojednáme pravděpodobně vůbec na této schůze a myslím si, že Ministerstvo práce a sociálních věcí v tuto chvíli připravuje nějaký komplexnější pozměňovací návrh, nějaké řešení, které by uspokojilo i požadavky Evropské komise, abychom o těch 360 000 000 EUR, respektive devět miliard korun, nepřišli. Celá problematika sociálních služeb, ale i zdravotní péče je jako tikající bomba ale stále zcela mimo ústřední pozornost této vlády. Já jenom podotknu, že hodně lidí v produktivním věku řeší, jak se postarat o své méně soběstačné staré rodiče a zároveň chodit do práce.Buď sehnat pečovatele, kteří docházejí za seniory domů, nebo prostě najít nějaké místo v nějakém zařízení, nejlépe v takovém, ze kterého nebudou mít pocit, že rodičům do zbytku života zajistili spíše nedůstojné peklo. Jenže místa nejsou. Na domovy důchodců, domovy seniorů se čeká měsíce či roky. A s pečovateli je to ještě horší. To všechno mohly alespoň částečně pomoci řešit miliardy z evropských fondů. Kraje a města měly mít možnost si sáhnout na peníze. Ale taktéž poskytovatelé sociálních služeb, ze které se dalo nejstarší generaci zajistit lepší péči, například tím, že se jim postaví zařízení, kde nebude šest lidí na pokoji se společnými záchody na chodbě. Peníze mohli jít i na lepší vybavení organizací, které zajišťují domácí péči. Stačilo, aby ministerstvo práce ve spolupráci s rezortem zdravotnictví připravilo plán, jak změnit nedůstojné LDN a propojit péči doktorů, sestřiček a pečovatelů a pečovatelek a tak zajistit, z čeho se bude platit péče v blízké budoucnosti, až bude nesoběstačných čím dál tím víc.Bohužel se tak do této chvíle nestalo. A já si myslím, že to stojí za to, abychom tady tento bod opravdu otevřeli bez toho, abychom otevřeli to druhé čtení a mohli se domluvit na plénu Sněmovny na tom, jak s ním naložit dál, abychom právě o těch 360 000 000 EUR z Národního plánu obnovy, to znamená, o těch devět miliard korun nepřišli, proto navrhuji tady tento bod a prosím o jeho zařazení i kolegyně a kolegy o hlasování, poněvadž je dobré, abychom to na plénu Poslanecké sněmovny slyšeli i z úst pana ministra Jurečky nebo pana ministra válka. Jak daleko jsou právě v přípravě toho komplexnějšího pozměňovacího návrhu, aby uspokojili nejen ty poskytovatelé, to znamená poskytovatelé sociálních, zdravotních služeb, města, kraje, obce atd. ale i samozřejmě Evropskou komisi. Děkuji moc.

mluvčí 7,
——————–
Děkuji.

mluvčí 6,
——————–
A nyní s přednostním právem vystoupí paní místopředsedkyně Olga Richterová. ANO, děkuji a připraví se pan předseda Michálek.

Olga Richterová, místopředsedkyně PSP ČR /Piráti/
——————–
Děkuji pěkně za slovo. A i když to tak bude vypadat, tak jsme se s panem místopředsedou Alešem Michelkou nedomluvili. Nicméně to téma je totožné, protože je velice závažné. Tolik miliard korun ohrožených a úplně zbytečně to tady opravdu není. Každý den. Já nicméně, protože jsme v návrhu pořadu schůze, se chci ještě vyjádřit k zařazení novely zákona o dětských skupinách, což je bod 10, sněmovní tisk 716. A je to velice důležitá věc, která tady už měsíce leží a náš návrh je buď pevně zařadit tento tisk za bod čtyři, tedy za sněmovní tisk 623, anebo neprošlo li by toto pevné zařazení, tak za bod šest sněmovní tisk 650. Cílem je, ať opravdu tento týden stihneme projednat novelu zákona o dětských skupinách, ať tím dáme jasnou představu o fungování v příštím roce, ať už konečně skončí ty měsíce průtahů, kdy lidé z dětských skupin čekají, jak to tady finálně dopadne.A k tomu velkému miliardovému tématu. Já jsem to avizovala na naší tiskové konferenci, navrhuji zařadit nový bod na jednání této Sněmovny, a sice s názvem, O kolik miliard nás připraví pan ministr Stanjura kvůli blokování reformy dlouhodobé péče ve zdravotnictví a sociálních službách.
Je to bohužel takto smutné téma. Demografický vývoj je neúprosný, je dobře, že se dožíváme stále vyššího věku. Je vlastně dobře, že ve stále vyšších počtech občané České republiky potřebují dlouhodobou péči, protože to znamená, že si i můžeme mnohem déle užívat života, ale často je to obří zátěž například pro pečující rodiny, protože ten systém nefunguje dobře. A teď, když má Česká republika plnit reformu, kterou si sama uložila, je to reforma, která je součástí Národního plánu obnovy, je to dlouhodobě připravovaná věc, která chybí v České republice, chybí tady souhra mezi sociálními a zdravotními službami, chybí tady plán, jak rozvinout ty služby, aby dnešní chybějící tisíce pracovníků a v budoucnu možná i desetitisíce tak citelně nechyběly. Tak se vládní koalice nemůže shodnout a protože jsem samozřejmě ještě byla v těch minulých měsících přítomná těchto jednání, tak jsem viděla, že to opravdu je z veliké části bohužel blokováno právě stranou ODS a mě to přijde obrovská škoda.Ty diletantsky ohrožené miliardy z Evropy budou s největší pravděpodobností zadrženy, potom prostě zmizí a nevíme, jak to přesně Evropská komise vyhodnotí, zda nedá Česku miliardu dvě nebo tři, ale i kdyby to měla být miliarda jediná, tak je to naprosto zbytečné a naprosto nekompetentní. Takto zacházet s plány, ke kterým se Česká republika sama zavázala. Je tam několik aspektů, na kterých je potřeba pracovat. Já nepůjdu do detailů, ale přála bych si, abychom se o tom bavili a tak jako navrhuji tento nový bod, jako samozřejmě podpoříme i znění bodu navrženého panem místopředsedou Juchelkou, tak vyzdvihnu, co jsou ty věci, co je v rámci té reformy sociálně zdravotního pomezí a reformy dlouhodobé péče nejen o seniory, ale zejména řešit. Je to dnes naprosto neřešitelný problém pro lidi, kteří potřebují jak zdravotní služby, tak sociální, jenže mezi zdravotní služby patří i takové věci, jako podávání léků, namazání masti, anebo u lidí, kteří potřebují dýchací podporu, i vlastně to pohlídání nebo nasazení kyslíkové masky, i když to vůbec nemusí být invazivní věc.A proč? To takhle zdůrazňuji. Jde o věci, které mohou dělat rodinní příslušníci. Často s nimi třeba i s podáváním výživy do Pegu pomáhají i děti. Protože to prostě jinak ta rodina nemůže zajistit a zvládnout, ale dnes s tím absolutně nemůžou pomáhat sociální služby, a to je jedna obrovská součást problému, který v České republice máme, a sice selhávání v té dlouhodobé péči, selhávání na oblasti sociálně zdravotního pomezí, jedna věc jsou tedy ty, řekněme, kompetence některých jednodušších definovaných zdravotních úkonů po absolvování patřičného kurzu bychom doporučovali, aby je mohli dostat takovéto kompetence pracovníci v těch sociálních službách a samozřejmě druhá věc je obecná funkční podpora toho, aby lidé, kteří chtějí, mohli co nejdéle být doma. Dnes. Bohužel, a zase to musím říct, se ODS zdráhá i zavést definici komunitních služeb do toho zákona, to je přesně jedno z těch obrovských témat, kdy lidé reálně chtějí být doma, chtějí, aby si mohli co nejdéle zorganizovat tu péči tak, že to bude i pro jejich blízké zvládnutelné a nepřehnaně zatěžující.A dnes to reálně často nejde.Takže místo podpory těchto rodin probíhá handrkování a věc se nehýbe z místa. Akorát přijdeme o několik miliard korun. To vypadá.
A K tomu tématu, té dlouhodobé, jak neformální, tak i formální péče, ještě přidám třetí věc, a sice, že nám klesá ta potřebná kapacita, je stále větší tlak na právě péči o seniory, potřebujeme mnohem více míst, a to určitě potřebujeme i v pobytových službách, nejen v domácí péči, co se týče různých demencí Alzheimerovy choroby a podobně, a já to zmiňuju proto, že tenhle problém se sám nevyřeší, i proto na to je navázáno těch devět miliard korun z Evropy, zopakuji tedy, že to jsou peníze, které jsou úplně diletantsky ohrožené. Nevíme, zda přijdeme o miliardu, o dvě miliardy nebo o tři, ale je téměř, že peníze, které mohly do České republiky i na řešení těchto problémů s reformou dlouhodobé péče, přijít, zmizí. Nedostaneme je. A naopak to už mohlo dávno být, kdyby některé důležité aspekty té reformy ODS neblokovala.Proto se ptám, O kolik miliard nás připraví pan ministr Stanjura kvůli blokování reformy dlouhodobé péče ve zdravotnictví a v sociálních službách. Děkuji za podporu tohoto navrženého nového bodu.

mluvčí 6,
——————–
Děkuji. Pevné zařazení jste nenavrhovala, děkuji. Nyní s přednostním právem. Pan předseda Jakub Michálek, poté pan místopředseda Aleš Juchelka. Prosím, máte.

Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu /Piráti/
——————–
Vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, milí občané, milé občanky. Dneska budu mítýjimečně o něco delší projev.To z toho důvodu, že jsem chtěl osvětlit některé záležitosti, na kterých se často lidé ptají i v souvislosti s naším odchodem z vládní koalice, nicméně pokud jde o program dnešního jednání, předesílám, že navrhuji předřadit body 141 a bod 142, které se týkají integračního sociálního podniku, zařadit je za bod 157, který byl už navržen buď z grémia nebo panem předsedou Bendou, a to tak, aby se skutečně zvládla projednat urychleně problematika sociálního podniku, protože to je věc, kterou slibovaly už předchozí vlády a mnohokrát a mnohokrát se oddalovala. A dále bych chtěl navrhnout zařazení nového bodu do programu jednání, a to s názvem Informace vlády o opatřeních vlády proti klientelismu. Tím spouštěčem proto je moje písemná interpelace, o které budu mluvit později. Pokud jde o ten dnes připravený program. Já vnímám jako pozitivní body, že máme navržená opatření, která pomůžou lidem s povodněmi a s těmi důsledky, kterým musí čelit, že tam máme návrh zákona o lobbování, které se podařilo dostat nahoru, tak, aby byl projednán jako negativní body. Naopak beru, že je odkládána problematika dětských skupin, což je náš velký společný rest, které by pomohly mnoha rodičům, aby získali hlídání tam, kde jsou nedostupné školky.Odkládání už zmíněných sociálních podniků a taky zařazení problematiky domácího násilí jako úplně posledního bodu v rámci programu jednání ve třetích čteních, o tom bude mluvit ještě kolegyně Klára Kocmannová. A z těch důležitých věcí, které máme na programu, bych rád ještě zmínil sněmovní tisk 724, což je problematika veřejné podpory a veřejných zakázek, která se tváří velmi nenápadně, ale je tam obrovitánská změna pro fungování státu, je tam navýšení limitů pro vypisování veřejných zakázek. Bohužel se tímto způsobem dostane drtivá část zakázek do toho naprosto netransparentního režimu, který je pouze formalisticky uplatňována, je tam největší korupční riziko, aniž by byly, aniž by byla schválena opatření, která by toto riziko zmírnila, takže potom se budeme v budoucnu, pokud toto projde, čelit tomu, že budeme vidět více a více příkladů veřejných zakázek, které byly zadány nehospodárně, kde docházelo k plýtvání, kde neexistovala reálná ekonomická soutěž, taky v souvislosti s tímto tiskem 724, je pozměňovací návrh, o kterém budu mluvit později, který se týká problematiky střetu zájmů a který si myslím, že je výbornou ukázkou toho, jak se změnil Kurz koalice po vyhazovu Pirátů Z vlády.
Není tedy k tomu, proč, na co se budou Piráti soustředit v následujícím období. A proč jsem vybral tyto navrhované body? Práce Pirátů v Poslanecké sněmovně bude nadále konstruktivní. Na druhou stranu, to znamená, budeme podporovat věci, které jsme společně předložili, tak, aby byly dotaženy do konce. Na druhou stranu budeme v těch věcech, které považujeme za problematické, kde se vláda odchyluje od těch slibů nebo kdy vyloženě ta opatření škodí občanům, tak budeme tvrdou opozicí, která bude hlídat, jak se ty sliby plní.Na druhou stranu to největší riziko, které tady já vnímám a které vnímají i naši voliči, tak je určitá degenerace.Naší.Demokracie Směr Maďarsko, ty tzv. Orbánovci, kteří převzali tu ideologii republikánů z osmdesátých let minulého tisíciletí.
1980 a dále vznikl tzv. Gingičův program, který měl naučit republikány lovit novým způsobem, který měl zvyšovat nenávist mezi různými skupinami obyvatel, tato republikánská ideologie se následně vyvezla do Maďarska a v Maďarsku ji úspěšně uplatňuje pan Orbán, takže my opravdu nechceme, aby Česká republika šla směr Maďarsko, když se tam podíváte, jaká je tam chudoba, 500 000 lidí odtamtud emigrovalo, rozpadají se rodiny atd. takže tahle ta demagogie, to bude jedna z klíčových věcí, kterým budeme chtít čelit, když se podíváme na ty příčiny, které se toho týkají. No, tak kde se to vzalo? Vzalo se to tak, že Orbán si tam vybodoval klientelistickou strukturu plnou oligarchů, který jsou s ním přátelení. Napojení, občas fungují jako oligopol, občas fungují jako kartel, mají vzájemné kšeftíky atd. ale tímto způsobem se tam maďarská vláda udržuje u moci. A to si myslím, že by mělo být odstrašující, protože to má největší dopad na svobodu lidí, takže když se podíváme na ty dvě alternativy, jedna současná vláda, která provozuje nějakou údržbu a mezitím mezi tím toleruje, někdy možná facilituje klientelismus navázaný na oligarchy, jako pan Tykač a spol. A tím druhým extrémem, což je tedy, což je ta demagogie, Ala Orbánovci, tak my chceme být rozumným hlasem, hlasem, který je schopen vysvětlit a přednést jednotlivé reformy, které je potřeba udělat a změny, aby naše země fungovala lépe.Ostatně to je i důvod, proč jsme šli do té vlády, protože díky tomu, že jsme šli do vlády, a to jsme slíbili a občané nás tam zvolili 850 000 lidí spolu se stanem, tak jsme tam šli kvůli tomu, abychom rozhýbali digitalizaci. Myslím, že se to, myslím, že se tam leccos povedlo. Děkuju za potlesk.
Protože když si připomeneme, když si připomeneme to, co tam zbylo po hnutí ANO, tak já jsem zvědavý, jestli si teďko taky zatleskáte za těch osm let, co jste měli na starosti ministerstvo pro místní rozvoj. Nejdřív tam byla, pokud se nepletu, paní Věra Jourová, potom paní Šlechtová, potom paní Dostálová, tak po vás tam digitálního nezbylo vůbec nic ve stavebním řízení. Takže. Osm let po osmi letech vládnutí čistá 0 za tři roky. My jsme tam udělali digitální oběh stavebních dokumentací, stavebních projektů. Portál Stavebníka, prostřednictvím kterého si to člověk může vyřídit. Bohužel nic takovýho se tam bohužel za vás neudělalo. Takže je tam výsledek, který funguje. Lidi to používají, to, co nefunguje úplně ideální, na co si stěžujou úředníci, tak je systém pro úředníky, který jsme měli rozložit. Ano, měli jsme to rozfázovat a nasadit později a samozřejmě tam byly různý tlaky kolem to, ale k tomu se, tomu už se vracet nechci.
Ty klíčový priority, na který se budeme soustředit v opozici, tak budou za prvé pomáhat rodinám s Drahotou, protože všechno se zdražilo a bohužel.
Kdybysme, jako kdybysme jako parlament a vláda nestrkali hlavu do písku z hlediska toho Green Dealu, ale bavili se o tom reálně, co to znamená a co se na nás ještě valí, tak bychom udělali opatření, který těm lidem reálně pomůžou. Čistý technologie jsou super. Je dobře, že to Evropská unie řeší, je dobrý, že jsme v tom aktivní, ale plánuje se tady rozvoj, plánuje se tady nasazení těch nových povolenek a ty nové povolenky budou znamenat dopady na občany v podobě zvýšení ceny paliv a následně taky zvýšení ceny plynových kotlů. Tam je na tom pozitivní, že dojde k odstranění, k odstranění diskriminace, že na některé teplárny se to už vztahovalo a na některé z toho měly výjimku, pokud by měly menší provoz. Takže tohle je pozitivní. Ale druhá věc, kterou tady vlastně vůbec nemáme řešenou, je, jakým způsobem zajistit, aby ta ekologická opatření byla pro lidi výhodná. To považuju za velmi důležité a na to bychom se měli soustředit, jak ty peníze, které se vyberou na těch nových poplatcích nebo které stát obdrží za nové povolenky, dostat zpátky k lidem, tak, aby se nemuseli bát, že se zhorší jejich životní úroveň, bohužel ani vláda ani dosavadní opozice nepředložili konkrétní řešení tohoto problému a stále se to odkládá do budoucnosti, takže až po volbách se to bude řešit. Až všichni s hrůzou zjistí, že nikdo nic nepřipravil a že se tady připravuje, že se tady připravuje zdražení, takže my jsme pro to, aby ty ekologické technologie, čisté technologie byly dostupné a aby stát udělal pro aktivní opatření k tomu, aby si lidi mohli dovolit ty věci.Další opatření, která budeme navrhovat v rámci tý pomoci rodinám s Drahotou, je navýšení rodičovského příspěvku, to navrhujeme v rámci důchodové reformy, soustředíme se na navýšení kapacit dětských skupin, na které vláda po našem odchodu stopla peníze. Budeme se soustředit na předložení reformy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který by měl mít silnější pravomoci v boji proti kartelům. Protože dneska lidi nejvíc štvou drahé ceny a netransparentní, které se různě mění, atd. A ÚHOS dneska nemá ty adekvátní pravomoci, aby mohl proti zdražování bojovat své oblasti, kde k němu dochází právě v důsledku kartelu a Oligopolu, takže to posílení, které je připraveno, na kterém se podílel mimo jiné Michal Šalamouna Úřadu vlády, tak to bychom rádi taky předložili a schválili v rámci toho Poslanecké sněmovny. Budeme se soustředit na bydlení, které je zapracováno částečně v rozpočtu, částečně v usnesení vlády a na rámcové vzdělávací plány tak, aby skutečně to vzdělání pro děti mělo úroveň pro dvacáté první století, aby se děti neztratily. Ta druhá priorita po pomoci s Drahotou bude, že budeme nadále tlačit modernizaci země.O některých těch opatření už jsem mluvil, my jsme ten program modernizace hájili na vládě v koalici z očí do očí, takže samozřejmě nemluvilo se o tom tolik v médiích, protože jsme se snažili o praktické výsledky, ne, abychom si to odprezentovali a dělali si na tom nějakou kampaň zviditelňování, protože důležitější je, aby se to stalo v realitě, to si myslím, že odpovídá nějaké rozumné službě v zemi, když je člověk v koalici, no, a teď ve Sněmovně to budeme z opozice hájit s plnou palbou.
To znamená, aby byly dostupné čisté technologie, aby byla dostupná, jak postupně lidi budou přecházet, byť opatrně na elektroauta, tak aby to bylo dostupné pro normální lidi, nejenom pro podnikatele, kde teď máme nějaký program, 200 000 na novou Teslu. To si myslím, že není úplně rozumně nastavené, protože ty dotace mají být mířeny na lidi podle toho, kolik projezdí, jaký mají nájezd, jaké mají emise a ne podle toho, jestli má někdo status podnikatele a vyplní si ty dotace nebo ne. Abychom pokračovali v solárech, na střechách a chytrých inovacích státu, abychom se nezasekli s tou digitalizací, tak, jak nám to bylo oznámeno, že digitalizace bude pokračovat až v roce 2028. Spoustu těch věcí už jsme popsali v ekonomickém plánu Republika v pohybu. CZ, jak Česko rozhýbat. Tam jsou ta konkrétní opatření, jak můžeme přesměrovat peníze, které jsou dneska ve fondech, které jsou velmi konzervativní a nepracují pro lidi, nezhodnocují se nyní tam peníze v důsledku inflace, jak to můžeme přesměrovat zpátky k tomu, aby to vynášelo, což je smyslem všech těchto investičních fondů.
Samozřejmě samostatná oblast, která se týká modernizace, musí být, že si, že bychom měli udělat pořádek a my to chceme kritizovat i z opozice tak, jako jsme to kritizovali ve vládě, v modernizačním fondu, aby ty peníze nešly jenom velkým firmám, které mají ty špinavé provozy a dneska se těmto firmám a různé spalovny a podobné provozy platí i 50 % dotací na investice. Takže my se tváříme, že to je nějaké podnikání, ale většinu toho zaplatí veřejný sektor, zaplatí to daňový poplatník, ať už český nebo evropský. Prostřednictvím našich příspěvků do Evropské unie, takže toto je taky věc. Tam bychom si přáli, aby se podařilo snížit na 25 %.

©

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.