
Každý, kdo kdy vybíral dovolenou přes internet, určitě narazil na web TripAdvisor. Jeho zakladatel Steven Kaufer sice cestuje nerad, ale mezi obchodníky v oblasti cestovního ruchu patří k největším hráčům. Tržby jeho společnosti loni stouply na 1,5 miliardy dolarů.
Na jaře roku 1999 se Steven Kaufer s manželkou rozhodli, že pojedou na dovolenou do Mexika. Vybrali si hotel, ale když se pídili po podrobnějších informacích, všechny stránky nabízely tytéž reklamní údaje – stejné věty, stejné fotografie… Proto bývalý ajťák Kaufer založil TripAdvisor – celosvětový cestovatelský web, na němž si informace vyměňují sami hosté, a nikoli agilní oddělení PR.
Dnes je TripAdvisor cestovatelskou internetovou biblí a pro miliony lidí taky první a poslední stránkou, na kterou se před chystanou dovolenou proklikají. Byť rozhodně není bez kontroverzí…
Zakladateli a řediteli Stevenu Kauferovi jeho geniální nápad vydělal stovky milionů dolarů. V minulosti však prožil i neveselé časy. Jednašedesátiletý Američan vyrůstal v rodině právníka a jeho dětství a celé dospívání významně ovlivnila nemoc matky – trpěla roztroušenou sklerózou.
Když bylo Kauferovi třináct, přestala chodit, a když byl na univerzitě, matka už se nepohybovala vůbec. Zemřela, když mu bylo dvacet. Již od dětství se staral také o tři mladší sourozence, získal dokonce výjimku k řízení automobilu od patnácti let, aby je mohl vozit do školy.
Jako vzorňák pokračoval i na střední, kdy se přihlásil do kroužku šermu. Později na Harvardu byl v šermu tak úspěšný, že se propracoval do amerického národního výběru. „Šerm vás nutí přemýšlet na tři tahy dopředu. To se mi hodilo později, když jsem začal dělat byznys,“ zmínil Kaufer v magazínu Time. Na slavný Harvard šel Kaufer s tím, že se bude věnovat fyzice. Nakonec se zaměřil na počítače. „Měl jsem husí kůži, když jsem ve tři ráno objevil v programu chybu…“
Po absolvování Harvardu v polovině osmdesátých let založil Kaufer softwarovou společnost jménem CenterLine, kde šéfku vývoje dělala jeho budoucí manželka.
Právě ta mu později doporučila, aby po neblahých zkušenostech s vyhledáváním zájezdů založil TripAdvisor. V únoru roku 2000 Steven Kaufer spustil první verzi své webové stránky, od počátku zaměstnával sedm lidí a dodnes se směje své první powerpointové prezentaci, které sice nechyběl potřebný drajv, ale vypadala značně amatérsky. Navzdory tomuto handicapu se mu od investorů podařilo získat bezmála půldruhého milionu dolarů do začátku podnikání.
Stránka zpočátku fungovala hlavně jako cestovatelský vyhledávač. Slibný rozjezd však pozastavila splasklá internetová bublina, která na přelomu milénia položila tisíce začínajících on-line firem.
V neveselém období kolem 11. září byl Kaufer už skoro půldruhého roku bez výdělku a pověstný krůček před bankrotem… V tu dobu však učinil výrazné obměny, které se ukázaly jako klíčové. TripAdvisor dostal podobu, jakou má dosud. Stránka se více otevřela uživatelům, šlo nejen o vyhledávač recenzí a ubytování, ale sami návštěvníci psali svá hodnocení. Navíc spojil síly s cestovním portálem Expedia. com a v březnu roku 2002 firma ohlásila první zisky. Od té doby tržby jenom rostou.
V roce 2004 se Steven Kaufer octl před dalším zásadním životním rozhodnutím.
Internetový gigant InterActive Corporation (mj. vlastník Expedie, založili jej bývalí hlavouni z Hollywoodu) za odkup TripAdvisoru Kauferovi nabídl rovných 210 milionů dolarů. „Byl to šok. Před založením TripAdvisoru jsem neměl žádné úspory a najednou mám 210 milionů dolarů. O něčem takovém sní každý. Na druhé straně, prodej byl tím nejhorším rozhodnutím, jaké jsem mohl udělat!“ tvrdí dnes Kaufer. Má vlastně pravdu – kdyby s prodejem ještě pár let počkal, dostal by za firmu možná i miliardu. Kupec však ponechal Kauferovi absolutní volnost v podnikání, a navíc funkci výkonného ředitele.
Ohromného vzestupu TripAdvisoru se nedožila Kauferova manželka Caroline, která v roce 2005 zemřela na rakovinu. Zanechala po sobě čtyři děti ve věku mezi čtyřmi a třinácti roky. Stejně jako se v dětství Steven Kaufer staral o mladší sourozence, nyní musel sám vychovávat čtyři své děti. Zvládl to a i jeho osobní život nakonec doznal happyend (pokud se tomu tak dá říct). Vzal si ženu, která sama měla čtyři děti, takže nyní jich má Kaufer celkem osm.
Mezitím jeho byznys pořád vzkétá a úspěšně operuje na několika různých polích působnosti – jsou to hotely, letenky, restaurace, pronájmy automobilů aj. Nejvíce peněz plyne z hotelnictví.
Nejen však nejvíc peněz, ale taky nejvíc kritiky – ta totiž k TripAdvisoru patří od samého začátku. A čeho se týká? Web totiž umožňuje prakticky komukoli přidat hodnocení hotelu a připojit komentář.
Názory hodnotitelů však mohou být nepravdivé a v historii TripAdvisoru lze nalézt desítky obvinění, podle nichž se za hodnocením často ukrývá hůře či lépe odhalitelné PR.
Anebo – a to dokonce ještě častěji – úmyslné poškození pověsti… Hoteliéři se proti přílišné kritice hlasitě ohrazují, prý je vykonstruovaná, lživá, vynucená zákeřnou konkurencí. Na druhé straně, právě možnost na jakýkoli komentář promptně reagovat je jednou z výsad tohoto webu.
A ještě jeden „problém“ se objevuje v souvislosti s TripAdvisorem: jsou tací, kteří by bez rad ostatních turistů na TripAdvisoru na žádnou dovolenou ani nevyjeli – na hodnoceních jsou doslova závislí a do poslední chvíle se modlí, zda se na stránkách neobjeví negativní reakce, aby snad nemuseli svůj zájezd zrušit.
5 nejlepších hotelů podle čtenářů TripAdvisoru
1. Four Seasons, Hualalai, Havajské ostrovy, USA
2. Cape Grace, Kapské Město, Jihoafrická republika
3. Onyria Marinha Edition Hotel & Thalaso, Cascais, Portugalsko
4. Rudding Park Hotel, Harrogate, Velká Británie
5. The Upper House, Hongkong, Čína
5 nejlepších pláží podle čtenářů TripAdvisoru
1. Spiaggia dei Coniglio, ostrov Lampedusa, Itálie
2. Grace Bay, ostrov Providenciales, souostroví Turks a Caicos
3. Whitehaven Beach, ostrov Whitsunday, Austrálie
4. Baia do Sancho, Fernando de Noronha, Brazílie
5. Playa Flamenco, Culebra, Portoriko
Přidejte odpověď