Zásilková firma vydírala invalidního důchodce

Každý z nás občas najde ve schránce upozornění, že má na poště zásilku. Takovou dostal i invalidní důchodce z Václavovic. Nic si však neobjednával a tak si zásilku vyzvednout nešel. Firma jej však začala bombardovat upomínkami o zaplacení a vymáhat peníze. ČT v pořadu Černé ovce poradila, jak se v takových případech bránit. /ilustrační foto/

Panu Mikulkovi z Václavovic přišlo loni na jaře do schránky upozornění, že na poště je pro něj připravený balíček od firmy International Master Publicion, zkráceně IMP. Pan Mikulka je po těžké operaci. Žije z invalidního důchodu a peněz nemá nazbyt. Zásilka ho překvapila, protože si byl jistý, že v poslední době si žádné zboží neobjednával.

Ivo Mikulka:
Na tom lístku, který byl ve schránce, tak nebylo nikde napsáno o co se vůbec jedná. Balík jsem nevyzvedl, protože jsem ho neobjednal. No a nechal jsem to víceméně plavat.

redaktor:
Po nějaké době ale ve schránce objevil další dopis. V něm už byla upomínka se složenkou.

Ivo Mikulka :
Na částku 159 korun a teď jsem vlastně zjistil, podle té upomínky, že se jedná o nějaký produkt Domácí lékař od A do Z.

redaktor:
Pan Mikulka se domníval, že jde o nějaký omyl a na složenku nereagoval. Když ale po měsíci přišla druhá upomínka, zvedl telefon a zavolal na číslo zákaznické linky firma IMP.

Ivo Mikulka :
Do telefonu jsem jim řekl, že jsem si nic neobjednal, že balíček jsem vrátil. Paní to potvrdila, že balík se vrátil no a na ty upomínky, co mi zasílají, mi bylo řečeno, že ty upomínky jsou už za druhou zásilku, kterou mi zaslali. Paní jsem řekl, že žádnou druhou zásilku jsem ani neobjednával, ani jsem nepřevzal.

redaktor:
Zástupkyně firmy ale trvala na tom, že druhý balíček, který už ve formě obálky poslali přímo do schránky, určitě dostal. Pokud pan Mikulka tvrdí opak, musí podepsat čestné prohlášení. A s ověřeným podpisem je zaslat na adresu firmy. To ale pan Mikulka odmítl.

Mikulka :
Já jsem po nich nic nechtěl a srozumitelně telefonicky jsem jí to chtěl vysvětlit, jaká je situace, ať mě přestanou obtěžovat, ale to se nestalo a ty upomínky chodily dál.

Miloš Borovička, právník, časopis dTest:
Pokud jsme si jisti, že zásilka je skutečně nevyžádaná, že jsme ji nějakým způsobem, byť třeba omylem neučinili, tak na ni nemusíme nijak reagovat.

Daniel Šulc, advokát:
Tyto firmy prakticky chtějí, aby s nimi někdo komunikoval. Oni vlastně tím, že někoho vyprovokují k té komunikaci, tak vlastně můžou zvyšovat ten nátlak.

redaktor:
Pan Mikulka ještě pro jistotu napsal doporučený dopis, ve kterém firmě znovu oznámil, že si nic neobjednal a ani nevyzvedl. A že tedy platit nebude. Místo odpovědi ale dostal další složenku.

Mikulka :
459 korun.

redaktor:
Požádali jsme zástupce firmy IMP o vyjádření k případu pana Mikulky. Osobní schůzku nám ale odmítli a na naše dotazy odpověděli pouze písemně. Oba balíčky prý panu Mikulkovi poslali na základě platného objednávkového kuponu. Svoje tvrzení doložili kopií tohoto kuponu, kterou panu Mikulkovi poslali. Je jasný, odkud ten kupon je, nebo tu to nikde není.

Mikulka :
Ne, nevím, vůbec nevím z jakého, z čeho to je.

Daniel Šulc, advokát:
Chybí tady hlavně podpis. Je to hůlkovým písmem, není tady ani spojení na pana Mikulku, není tady ani e-mail. V každém případě ta objednávka není platná. Pan Mikulka není, není vázán vůči této firmě vůbec ničím.

Mikulka :
S nima se nedá moc řešit. Oni by rádi jenom platit.

redaktor:
Firma IMP je ale členem asociace Direct marketingu. Podle etického kodexu asociace její člen neudělal nic špatného. Firma měla plné právo panu Mikulkovi zboží poslat, protože měla jakousi objednávku. Otázka ale je, jestli tuto objednávku v asociaci někdo skutečně viděl.

Miloslava Fléglová mluvčí, Česká obchodní inspekce:
Takovou objednávku v podstatě mohl vyplnit kdokoliv. A jestliže firma nedoloží jednoznačně platnost objednávky spotřebitele, pak tedy je objednávka neplatná, spotřebitel by neměl platit za neobjednanou zásilku a nemusí jí společnosti ani vracet.

redaktor:
Pan Mikulka nakonec nátlaku nepodlehl a firma bez bližšího vysvětlení jeho údajný dluh stáhla.

Daniel Šulc, advokát:
Jestliže hned na začátku velmi důrazně se ten, řekneme, pan Mikulka, nebo kdokoli jiný, se ohradí a nebo jestliže hned odpoví právník, tak většinou tyhle ty firmy se stáhnou.

Miloš Borovička, právník, časopis dTest:
V případě nevyžádaných zásilek lze nátlak firem jako složenky, upomínky ignorovat, ale velký pozor na to, jo od koho nám přichází dopis. Pokud by ta společnost se to rozhodla žalovat a přišel nám třeba dopis od soudu ve formě platebního rozkazu, tam už je třeba reagovat a namítat, že objednávka nikdy nebyla učiněná a je potom na té společnosti, aby prokázala, že jsme objednávku učinili.

redaktor:
A pokud nechcete, aby vám tyto firmy cokoliv zasílaly, stačí napsat asociaci, že si nepřejete být v databázi jejich zákazníků.

Mikulka :
Jsem rád, že po všech těch problémech s nima to skončilo, protože to je agrese, to není obchod.

ČT 1
Černé ovce

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.