Se zajištěním termínu u specializovaného lékaře mají pomoci koordinátoři péče, kteří by fungovali pod zdravotními pojišťovnami. Prosadit to chtějí někteří politici a političky v příštím volebním období. Podle nich tím lidem odpadne úmorné obvolávání ordinací. Plán podporují i pojišťovny. Některé nemocnice už koordinátora péče zavádí.
Jako průvodce pacienta systémem vidí koordinátora péče stínový ministr zdravotnictví za hnutí ANO Adam Vojtěch.
„U chronicky nemocných by měly být aktivnější zdravotní pojišťovny, které by pro každou chronickou nemoc měly mít program, v němž bude dán postup pacienta. Když třeba dostanu diabetes, abych věděl, co mě čeká, kam mám směřovat nebo jestli můžu jít k praktickému lékaři a ten mě zaléčí. To je něco, co by mohlo pomoci a zatím tady chybí,“ uvedl Vojtěch.
Současná situace je špatná. Pacient mnohdy odchází od praktického lékaře s žádankou, na níž je uvedeno, že musí specialistu navštívit do sedmi nebo čtrnácti dnů. Jenže počet pacientů v některých regionech převyšuje kapacity specialistů. Za méně než několik měsíců se nelze objednat k nefrologovi, alergologovi nebo k dětskému psychologovi. Dostat se do ambulance kardiologa trvá v průměru 54 dnů, ukázal loňský průzkum v rámci projektu Cesta ke zdravému srdci. Jen 57 procent z 365 ambulancí by bylo schopno nového pacienta přijmout.
Koordinátora péče vidí politici jako průvodce systémem, na kterého se mohou lidé obrátit vždy, ne pouze kvůli nalezení brzkého termínu u specialisty v blízkosti bydliště. Tento průvodce ale bude potřebovat data z elektronických žádanek. S jejich postupným spuštěním se počítá v příštím roce. Zprvu jen pro objednání na screeningové programy nebo laboratorní a zobrazovací vyšetření, jako jsou rentgeny, magnetické rezonance a metoda PET/CT. Později i na další typy prohlídek.
Data o kapacitách ordinací by měla být dostupná všem. Pojišťovna by podle eŽádanky věděla, kde jsou jaké čekací lhůty. V budoucnu by to měl vědět také pacient a bude se moci sám objednat. Některé zdravotní pojišťovny na zavedení koordinátorů už pracují.
Koordinátoři by také měli dohlédnout na to, aby se jejich klienti doléčili a neskončili kvůli nedoléčení v nemocnici. Pojišťovna totiž za pobyt v nemocnici zaplatí výrazně víc, než když dotyčný řádně a včas podstoupí třeba rehabilitaci.
Přidejte odpověď