Poradna k superdávce

foto: Rochelle / Flickr

Český rozhlas České Budějovice

Dokdy musí zažádat o novou superdávku ti, kdo už dostávají příspěvek na bydlení nebo přídavky na děti? Co je k tomu potřeba? Jak se nová superdávka počítá a jaké podmínky musí žadatelé splnit, aby na novou super dávku měli nárok? Nejen o tom budeme mluvit v další velké radioporadně.

Našimi hosty budou Marek Maleňák pověřený ředitel odboru nepojistných sociálních dávek generálního ředitelství Úřadu práce. A také Petr Bek, vedoucí oddělení pomoci v hmotné nouzi a dávek pro osoby se zdravotním postižením. Z ministerstva práce a sociálních věcí dobrý den. Samozřejmě ptát se můžete a doufám, že budete i vy. Už teď můžete posílat otázky přes webové stránky velké radioporadny a také budete moci volat sem k nám, my jsme o super dávce už ve velké radioporadně mluvili na začátku října. Ale protože dotazů byla spousta a hlavně, protože se blíží datum, dokdy o super dávku měli požádat ti, kdo berou dosavadní sociální dávky. Tak se k tomuto tématu vracíme, na začátek zrekapitulujme a připomeňme, o co vlastně jde. Nová super dávka nebo tedy oficiálně dávka státní sociální podpory nahrazuje čtyři dosavadní dávky, příspěvek na bydlení, přídavek na dítě, doplatek na bydlení a příspěvek na živobytí. Žádat se může od října. Kolik lidí už požádalo, pane Beku.

mluvčí 6,

Od října doposavad požádalo něco kolem 320 000 lidí.

mluvčí 5,

To znamená, že ještě docela dost lidí má šanci a teoreticky by mělo požádat, protože těch, kdo dosud brali sociální dávky, ty čtyři, které jsem vyjmenovával, bylo o docela dost lidí víc.

mluvčí 6,

Je to tak. My jsme počítali, že to bylo kolem 400 000 lidí, to znamená, ještě 100 000 lidí tedy, pardon, by mohlo požádat o tu dávku, aby se dostaly do toho přechodného období a mohly by ji ty staré dávky, které jste vyjmenoval, že se ruší, poskytovány až do dubna příštího roku.

mluvčí 5,

A teď to podstatné, termín proto, aby se člověk dostal do toho, jak vy říkáte, přechodného období, je na konci roku. Na tom se nic nemění, neuvažuje se o tom, že by se prodloužil.

00:06:32

mluvčí 6,

Na tomhle tom termínu se nic nemění a uvažovat se o změně ani nedá, protože to je daný zákonem. To by musela projít změna v rámci legislativního procesu, což už se určitě nestihne. Proto žádám i posluchače, kteří nás nyní slyší a ještě nepožádali o super dávku a chtějí, aby ty staré, v uvozovkách staré dávky, ty původní dávky, které doposavad dostávají mít je i v následujícím roce, to první čtvrtletí, tak, aby do konce roku požádali s tím, že je potřeba si uvědomit, že prosinec jsou Vánoce a pracovních dní už nám zbývá pouze devět v rámci Úřadu práce, takže ti, kteří chcete navštívit Úřad práce, a požádat o super dávku, tak prosím, učiňte, tak co nejdříve, spojte se s Úřadem práce, on vám určitě dá termíny. Koukali jsme dneska ráno, že spousta volných termínů ohledně toho, že můžete dojít na pobočku Úřadu práce a ti, cožádáte a chcete požádat přes Jendu, to znamená přes tu klientskou zónu digitálně, tak tam máte čas doopravdy do konce roku, do 31. prosince, tam můžete požádat do toho termínu, kdykoliv tam vlastně nenavštěvujete Úřad práce, takže v klidu z domova.

Tomáš Pancíř,moderátor

Říká Petr Vek z ministerstva práce a sociálních věcí. Předpokládám, že Marek Maleňák z Úřadu práce doplní a možná ještě víc zdůrazní to, co tady zaznělo. Blíží se Vánoce. Určitě by lidé, pokud chtějí požádat na Úřadu práce, měli přijít do Vánoc.

mluvčí 6,

Je to tak.

mluvčí 7,

Přesně tak, to, co říká tady kolega zaznělo, řekl to úplně skvěle, to je přesně ta rétorika Úřadu práce a kterou my vedeme vůči těm lidem, snažíme se je kontaktovat různými způsoby a opravdu potřebujeme, pokud chtějí, aby jim byly prolongovány nebo prodloužena ta lhůta, aby měly nárok na ty rušené dávky, o kterých jsme se tady bavili, tak je nutné, aby si do těch Vánoc jako přišli na ten Úřad práce, podali si tu žádost o dávku státní sociální pomoci. Aby měl ten nárok, i nadále pokračoval.

mluvčí 5,

Možná pojďme vysvětlit, co se stane, když člověk požádá a co se stane, když nepožádá? Teď mluvíme o těch, kteří dostávají dosud jednu z těch čtyř dávek v praxi, nejvíc asi přídavky na děti nebo příspěvek na bydlení. Pokud do konce roku tito lidé požádají o superdávku, co se bude dít.

mluvčí 7,

Tak to je snadné. Tito lidé budou mít nárok na ty čtyři rušené dávky, které samozřejmě pobírají nebo pobírali, pobírají i nadále, tak budou mít nárok až do dubna 2026. Takže to je důležité, pokud do konce roku požádají. Proto je tam i z té naší strany velký apel, aby si ti lidé požádali o tu dávku státní sociální pomoci, tak se jim ten nárok prodlouží a jsou zabezpečeni těmi dávkami až do toho dubna 2026, následující výplata, když jim skončí ty staré dávky v tom dubnu 2026, tak samozřejmě na to bude navazovat potom, případně, pokud jim vznikne nárok ta dávka státní sociální pomoci a ta bude vyplacena poprvé v květnu 2026.

mluvčí 5,

To znamená, že tím, že požádají tito lidé do konce roku, tak si vlastně prodlouží ten dosavadní model do konce dubna příštího roku. Je to tak.

mluvčí 7,

Přesně tak.

mluvčí 5,

Chce doplnit Petr Bek.

mluvčí 6,

Ano, já bych doplnil právě ti lidé, kteří nepožádají, na co jste se také ptal

mluvčí 5,

Právě na to jsem se teď chtěl zeptat. Když nepožádají ti, kteří si berou dávky, tak co se bude dít, přestanou dostávat cokoliv.

00:09:58

mluvčí 6,

Ano, ti, kteří nepožádají do konce roku o super dávku, tak přestanou vlastně pobírat ty čtyři původní dávky. Ze zákona, to znamená, že poslední nárok by měli za měsíc prosinec dávky státní sociální podpory, což je příspěvek na bydlení a přídavek na dítě by ještě tedy byl vyplacen v lednu, protože se vyplácí po měsíci nároků a dávky pomoci v hmotné nouzi, což je příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení by jim vyplaceny byly za prosinec prosinci a potom od ledna, tedy tito lidé už by se takzvaně stali novožadateli, to znamená od ledna, kdyby požádali o super dávku, tak už by mohla být hodnocena ta superdávka do 30 dnů a v tomhle tom případě by tedy pak mohli pobírat tu superdávku, nicméně do dubna by nebyli zajištěni výplatou těch původních dávek.

00:10:45

mluvčí 5,

Ale teoreticky už za ten leden, pokud na to budou mít nárok, by dostali super dávku.

00:10:49

mluvčí 6,

Ano, za leden by mohli mít nárok na super dávku s výplatou v únoru.

00:10:52

mluvčí 5,

Čili jestli tomu dobře rozumím, možná se vyplatí porovnávat, protože pokud bych v super dávce dostával víc peněz, než dostávám teď, tak potom je možná lepší nepožádat do konce roku. Chápu to dobře.

00:11:07

mluvčí 6,

Ano, chápete to velice dobře. I klienti s tímto kalkulují. Ona také kalkulačka na ministerských webových stránkách, kde si můžou zkusit, jaká výše by je mohla vyjít v rámci superdávky. Nicméně tady upozorňuju, že je to pouze orientační kalkulačka a že samozřejmě ten nárok je zjistitelný až po podání žádosti o tu super dávku.

00:11:29

mluvčí 5,

Takže, ale základní rada v tuto chvíli, pokud ještě někdo nepodal tu žádost o super dávku a dostává jednu z těch čtyř dosavadních dávek orientačně si spočítat, pokud by bylo výhodnější dostávat super dávku, tak potom tedy je dobré s tou žádostí počkat až na leden. Pokud je výhodnější ten současný model, nebo je to stejně výhodné, tak je potřeba požádat do konce roku a tím tedy ty dosavadní dávky budou do konce dubna. Shrnuji to dobře.

00:11:56

mluvčí 6,

Shrnujete to dobře.

00:11:58

mluvčí 7,

Může to tak samozřejmě být určitě, ale zase, jak říkal i kolega, opravdu je to orientační výše v té kalkulačce, takže pokud ti lidi s tím takto kalkulují a nakonec jim třeba vyjde výše té dávky státní sociální pomoci nižší, tak s tím už se potom nebude dát nic dělat. Samozřejmě, protože oni si nepožádali do konce toho roku 2025 a tím pádem se jim ten nárok neprodlouží a už nebude s tím nic co dělat.

mluvčí 5,

pojďme ještě připomenout ty základní věci. Tady jsme mluvili o tom, že existuje kalkulačka, kde si člověk může orientačně spočítat, na jak vysokou super dávku by mohl mít nárok? Dodejme, kde ta kalkulačka je, jaký najít a jak poznat, že to je oficiální, protože existují i různé neoficiální kalkulačky.

00:16:07

mluvčí 6,

Oficiální kalkulačku super dávky naleznete na webových stránkách ministerstva práce sociálních věcí. Poznáte to, že tam bude hlavička ministerstva práce sociálních věcí. A když to zadáte i do Googlu, kalkulačka, superdávka, tak vám doopravdy vyjede na prvních místech, tato oficiální kalkulačka.

00:16:24

mluvčí 5,

Co všechno je potřeba tam zadat.

00:16:26

mluvčí 6,

Do té kalkulačky se zadávají jednotlivé údaje ohledně rozumných skutečností, který jsou pro nárok důležité, to znamená, zadává se tam samozřejmě identifikační údaje toho klienta, věk, zda je zranitelný či není, to znamená, jestli má nějaké zdravotní potíže nebo i věkem má tu zranitelnost, zda je aktivní, to znamená, zda je alespoň v evidenci uchazečů o zaměstnání nebo má nějakou práci. Zadává se tam také, zda je majetný, tam jsou určité dané výše částky finančních prostředků jako úspor, zadává se tam, kolik má osobních automobilů, protože to má také vliv na nárok na super dávku a také se tam zadává ohledně majetku, jestli ta osoba vlastní či nevlastní nemovitosti a kolik to jsou takovýhle základní údaje? Samozřejmě potom se tam zadávají i náklady na bydlení a příjmy, které jsou důležité pro výpočet té dávky, zadávají se tam vlastně ty příjmy průměrem za tři měsíce. Předchozí. Kdybyste chtěli podat žádost.

00:17:27

mluvčí 5,

To znamená, že ta kalkulačka řeší i ten majetkový test tzv. ke kterému se dostaneme velice jednoduše.

00:17:33

mluvčí 6,

Řeší.

00:17:33

Tomáš Pancíř,moderátor

Ano, k tomu už míří řada dotazů našich posluchačů. Už tady také zaznělo, že je možné o super dávku požádat na dálku prostřednictvím klientské zóny Jenda, to je jedna varianta. Tam je možné tedy žádat až do 31. prosince opravdu do konce tohoto měsíce, nebo je možné přijít na Úřad práce? Několik dotazů už tady míří k tomu, jestli si mohu vybrat jakýkoliv Úřad práce, nebo jestli je to potřeba vyřizovat na nějakém místně příslušném.

00:18:02

mluvčí 7,

Tak není člověk, který si chce podat žádost o super dávku, tak může si podat tuto žádost na jakémkoliv Úřadu práce České republiky. To znamená, že pokud bydlí v místě bydliště, má Úřad práce, tak klidně se může dostavit tam, podívat se, jestli jsou třeba na internetových stránkách Úřadu práce, může zjistit, jestli je tam možnost objednání, to znamená, že je tam i taková jako příprava před tím, aby viděl, že je objednaná, jaký konkrétní den na nějakou hodinu. Aby nemusel nikde čekat a přišel, prostě vyřídil, podal žádost, doložil veškeré dokumenty, které jsou potřebné a na základě toho si podal tu žádost, ale je to opravdu tak, že si může podat člověk kdekoliv na Úřadu práce žádost o super dávku.

00:18:45

mluvčí 5,

Je možné tedy i přijít bez objednání na Úřad práce.

00:18:48

mluvčí 7,

Samozřejmě na Úřadu práce jsme připraveni na takové situace, jsou klienti, kteří třeba nemají tu možnost nějakým stylem objednat přes webové stránky, takže chodí denně tito lidé a Úřad práce odbavuje, podávají se s nima asistovanou formou teda žádosti taky do té klientské zóny Inda, to znamená, že vlastně klientskou zónu Inda má každý, akorát někdo s ní pracuje v pohodlí domova a někdo s ní pracuje s pomocí úředníka na Úřadu práce ve spolupráci s tím klientem formou toho asistovaného podání.

00:19:23

mluvčí 5,

Pokud někdo přijde na Úřad práce, co všechno musí přinést, jaké všechny doklady by měl mít s sebou.

00:19:31

mluvčí 7,

Tak určitě záleží na těch členů domácnosti, ale myslím si, že jedna z nejdůležitějších věcí jsou třeba souhlasy s pokračováním řízení o pokračování řízení o dávce. Je to takový jakoby dokument toho, když teda osoba, která žádám, má další zletilé osoby mezi členy domácnosti, tak je to taky dokument, který prokazuje souhlas těch dalších zletilých členů domácnosti, že souhlasí s tím, že může být vlastně požádáno o dávku státní sociální pomoci a mohou být nějaké ty další informace týkající se té zranitelnosti pracovní aktivity, příjmů sehrávány vlastně v rámci té žádosti o dávku státní sociální pomoci. Pokud by ten souhlas nedoložil, tak potom není možné pokračovat vlastně v tom řízení o dávce, takže to je jedna z důležitých jako věcí, které je potřeba doložit do toho začátku. A pak samozřejmě klasicky, jak lidi znají, nemusejí se bát, že by museli dokládat spoustu nových dokumentů.Opravdu se jedná o prokázání právního titulu k bydlení. Čas. Může to být třeba potvrzení o dietě, když jsou to osoby, které jsou pod tu hranici 1,43 životního minima, jo, věci, které dokládaly i předtím, takže u doklady o úhradách nákladů na bydlení, evidenční z bytu, ty úhrady nákladů na bydlení určitě v tom období tři měsíce před podáním žádosti, to znamená, že pokud si půjdou podat žádost o super dávku, ještě nyní teďko v prosinci. Tak jak apelujeme, tak bude nutné z jejich strany doložit doklady o úhradách nákladů na bydlení za poslední tři měsíce, to znamená září, říjen a listopad.

00:21:16

mluvčí 5,

Tak vy máte už zkušenosti, protože o novou super dávku je možné žádat od října. Co jsou taková v té praxi největší úskalí? Na co narážejí žadatelé, kde třeba váhají, nemají na první dobrou, správné doklady, na co si dát pozor?

00:21:35

mluvčí 7,

Tak, jak jsem zmiňoval, my ty problémy samozřejmě řešíme, občas se něco stane, upravujeme metodicky postupy tak, aby prostě ti kolegové byli schopni vyřizovat ty klienty, odbavovat je. Samozřejmě ty největší nápor byl právě v tom říjnu, protože ti lidé prostě na to zareagovali opravdu rychle, i když spoustu žádostí musím říct, že bylo podáno formou tou digitální formou na začátku října 2025 a pak se to zase začalo přelévat, čím více bylo těch úředních dnů, těch dlouhých pondělí a středa, tak se to začalo přelévat tak, že samozřejmě více podaných žádostí je tou asistovanou formou. Dalo by se říct, že někdy ty klienty může trápit nějaké časté třeba notifikace, které jim chodí z Úřadu práce, a to z důvodu toho, že třeba nedoložili dokument úplný nebo je třeba nečitelný, když se naskenoval nějakým způsobem, takže ti lidé třeba mají pocit, že už ten dokument jako doložili a Úřad práce jako notifikuje nebo jim jako zasílá do té klientské zóny třeba úkoly, formou toho doložte nájemní smlouvu, kterou už třeba ten člověk má pocit, že doložil, ale ten úředník na Úřadu práce to vyhodnotil prostě tak, že třeba nemůže z té nájemní smlouvy získat ty informace třeba o výši nájmu, výši služeb, takže dá ten úkol tomu klientovi a ten se třeba může cítit jakoby dotčený. Disent to tam už dokládal. Tak tady bych jako apeloval, opravdu je nutné číst ty úkoly, kolegové z Úřadu práce se snaží tam psát ty důvody, proč třeba ten dokument byl odmítnut a je potřeba ho znovu dodat, tak tady zase můžou doporučit, buď se ozvěte na Úřad práce, můžete zavolat, využít call centrum Úřadu práce, pokud nechcete jít osobně na Úřad práce, ale můžete samozřejmě i dojít a zase ten dokument znovu doložit s úředníkem projít tu žádost, jestli je to takhle v pořádku, takže myslím, že toto je jedno z takových věcí, které třeba ty klienty jako trápí, že i když dokumenty doložili, tak se může nastat taková situace, že jim chodí taková ta opakovaná výzva nebo úkol nebo nějaká notifikace, kterou musí ten člověk splnit a může být z toho trošku nervózní, takže my samozřejmě metodicky zase vedeme Úřad práce, jak v takových situacích postupovat, jak se s tím klientem k tomu klientovi zachovat atd.

Velké emoce v této souvislosti a koneckonců dokládají to i dotazy posluchačů, které nám přicházejí, vyvolává od začátku tzv. majetkový test. My už jsme se toho částečně dotkli u té nové superdávky je stanoveno, kolik peněz maximálně může mít člověk na účtu nebo vůbec celkově, kolik smí vlastnit nemovitostí, kolik smí vlastnit aut, aby neztratil nárok? Připomeňme, jaké jsou ty limity. Začněme hotovostí, respektive finanční částkou.

00:28:41

mluvčí 6,

Tak co se týká úspor, to znamená finančních částech, buďto na účtech, anebo také doma v šuplíku, jak se tak říká, tak úspory pro jednotlivce jsou daný ve výši 200 000 Kč a potom se to vlastně zvedá po, podle toho, jak je veliká domácnost. Po 50 tisících korunách, to znamená dvě osoby 250 000 Kč, tři osoby 300 000 Kč a končí to pěti a více osobami, kde je maximum, tedy 400 000 Kč.

00:29:12

mluvčí 5,

Jak to je u nemovitostí? To je malinko složitější v tom, že zkoumáme dokonce nemovitosti i zpětně, a to 12 měsíců od podání žádosti, kdy by žadatel či někdo v rámci domácnosti tu nemovitost během těch 12 měsíců před podáním žádosti takzvaně zcizil, to znamená, buď prodal nebo daroval a podobně, tak nárok na dávku nevzniká a potom se řeší nemovitosti vlastně při podání žádosti způsobem, že pokud mu někdo vlastní nemovitost, v které bydlí, tak ta se toleruje. K tomu se nějak nepřihlíží a potom je povolena jedna nemovitost, kterou osoba vlastní nebo ta rodina vlastní a nebydlí v ní, a to pouze na dobu tří let, kdy tedy tu super dávku budou moci dostávat po dobu tří let.

00:30:05

mluvčí 5,

Po těch třech letech, tedy pokud neprodají nebo přestanou být vlastníky té druhé nemovitosti Tak by o dávku po třech letech přišli. Jak to vypadá s auty.

00:30:15

mluvčí 6,

S auty? Tam je to jednoduché, tam se pouze zkoumají osobní automobily, doopravdy nekoukáme na žádné jiné automobily, třeba i ty, které se používají podnikání. Nekoukáme ani na motorky. Aů to je tak, že na hlavu v rámci domácnosti, na každou tedy zlet, hlavu, to znamená na každou zlet osobu v domácnosti může být jeden automobil, není to tak tedy, že by každá osoba mohla vlastnit jeden automobil a je to o dopravě, o počtu, to znamená, jestliže jsou v domácnosti tři zletilé osoby, tak tam můžou být tři osobní automobily.

00:30:50

Tomáš Pancíř,moderátor

Právě na auta se před chvílí ptala Lenka, naše posluchačka z Plzně, dobrý den. Jak je to prosím s počtem vlastněných aut v domácnosti jsem zletilá já a dcera, které je čerstvě 18 let, mám ještě tři nezletilé děti, jsem samoživitelka. Auta mám na sebe psaná tři, jedním jezdím já, jedním nejstarší dcera a jedno auto je v depozitu. Projdeme majetkovým testem, pobírám přídavky na děti.

00:31:16

mluvčí 6,

Vaše rodina bohužel majetkovým testem neprojde, protože tam máte tři auta, které vlastníte i v tom depozitu jste pořád vlastník a máte pouze dvě dospělé osoby v rámci okruhu, takže tady máte jedno auto navíc. Je potřeba tedy nějakým způsobem se toho jedno auta zbavit. Abyste mohla mít nárok na super dávku.

00:31:31

Tomáš Pancíř,moderátor

Další dotaz z formuláře na našich internetových stránkách. Paní Libuše z Brna, dobrý den. Můžu žádat o příspěvek na bydlení, když mám investiční účet, kde je částka vyšší než 200 000.

00:31:44

mluvčí 6,

Co se týká těchhle těch účtů. A vy jste tedy nazvala příspěvek na bydlení, ale je to super dávka, příspěvek na bydlení už o něj se žádat nedá. To je ta jedna z původních dávek, tak my vesměs koukáme na všechny účty, z kterých lze vlastně ty peníze nějakým způsobem získat, to znamená, jestliže přesahujete jako jednotlivec 200 000 Kč, tak by vám nárok vzniknout neměl.

00:32:08

mluvčí 5,

Další dotaz pan Pavel z Prahy, ptá se, jestli se započítává zrušené stavební spoření do majetkového testu, píše dobrý den. Vedení ministerstva práce a sociálních věcí a zaměstnankyně na překážce, na přepážce. Odpověď. Pokud zruším stavební spoření a peníze mi přijdou na účet, pan ministr Jurečka řekl 31. 10. ve minutách Radiožurnálu, že se to majetkového trestu nezapočítává. Totéž odpověděla paní Jirková. O rok později ve Velké radioporadně v říjnu. V praxi je to ale jinak. Pracovníci na přepážce tvrdí, že se tyto peníze započítávat budou tak, jak to je.

00:32:47

mluvčí 6,

Ono je to tak, že jestliže máte stavební spoření, kde máte to spoření podporované státem, to znamená přímo ten produkt, tak ten se do toho majetkového testu nezapočítává, nicméně potom, pokud máte ty prostředky na svém účtě, Úřad práce nemůže zkoumat všechno, co vlastně v rámci toho účtu je a nejsou účelově vázaný, což nejsou, tak by se započítat měly do majetkového testu.

00:33:12

mluvčí 5,

Takže ve chvíli, kdy mi skončí stavební spoření a ty peníze mi přijdou, tak v tu chvíli, pokud je to víc než 200 000 spolu s dalšími, respektive ty částky podle počtu členů domácnosti, tak pokud to přesáhne ten limit, tak v tu chvíli ta rodina ztratí nárok na super dávku. Chápu to dobře. Na to se ptají i další posluchači. Jak se tohle bere? Pokud na chvíli přijde nějaká částka, tak znamená to rovnou to, že člověk ztratí nárok. Konkrétní dotaz na toto téma. Pan Josef ze Vsetína. Mám auto, které chci prodat, potom si koupit jiné. Doufám, že za to prodávané získám přes 200 000. Když mi ty peníze přijdou, ztratím okamžitě nárok na super dávku, i když za ty peníze si potom koupím auto nové.

00:33:59

mluvčí 6,

Ta dávka je koncipována tak, že, řekl bych, dosti pro klientská v některých případech a v tomhle tom případě samozřejmě, když někdo prodá auto, získá finanční prostředky, které může použít na své živobytí, tak by to měl nahlásit Úřadu práce. Tam je vlastně lhůta do osmi dnů a pokud přesáhne ten koeficient těch 200 000, pokud to je tedy jednotlivec, tak samozřejmě vliv na dávku by to mohlo mít, nicméně jak jsem říkal, je pro klientská v tom smyslu ta dávka, že se koukáme vždycky na ten celý měsíc. A pokud on by ještě ty peníze koupil si za to nové auto, to znamená, neměl by ty prostředky k dispozici, tak vlastně tam jdeme, že pokud tedy po část měsíce plnil nárok na dávku, i včetně toho, že už ty peníze nemá, tak by mu ten nárok měl zůstat.

00:34:48

mluvčí 5,

A ještě dotaz na toto téma, pan Vomáčka z Olomouce. Co všechno prozkoumává úřad při žádosti o příspěvek na bydlení? Předpokládám, že tedy myslí super dávku a tu část, která se právě týká bydlení. Konkrétně se potom pan Vomáčka ptá, co když člověk prodá nemovitost, ale peníze dá dětem? Prohlíží se i katastr nemovitostí? Jak často se musí dokládat potřebné doklady o výši příjmu a náklady na bydlení. Tak pojďme postupně.

00:35:17

mluvčí 6,

Co se týče katastru nemovitostí, tak Úřad práce samozřejmě je digitálně navázán. A vždycky říkám, přes ty dráty, abyste si to dokázali přestavět na katastr nemovitostí, takže my získáváme údaje o vlastnictví těch nemovitostí, jsme také navázáni na registr motorových vozidel, kde zase získáváme údaje o vlastnictví motorových vozidel a dokonce jsme navázáni i přes Českou bankovní asociaci na banky, to znamená, že si můžeme zkontrolovat, zdali osoba nebo rodina má účty u bank a jaké tam má zůstatky. Takže tohleto všechno vlastně Úřad práce může. Je to delega, je to tedy daný zákonem. A co se týká toho dotazu, jestli můžu poprosit.

00:35:59

mluvčí 5,

Když člověk prodá nemovitost, ale peníze dá dětem, jo.

00:36:02

mluvčí 6,

Když člověk prodá nemovitost, tak tam je to jedině postižitelněji, pokud by to bylo 12 měsíců před podáním žádosti, to jsem tady říkal, že jakmile buď prodá nebo daruje nemovitost, tak nárok nevzniká, pokud by se to stalo během vlastně té dávky, to znamená v průběhu pobírání té dávky, tak se na to hledí, že tu nemovitost ta osoba tedy odprodala. Kouká se zase na ty finanční prostředky, které z toho má a ty se berou jako úspory, to znamená, tam by ta nemovitost přešla vlastně ve ty finanční úspory a tam by zase záleželo na tý hranici těch finančních úspor a podle velikosti domácností.

00:36:42

mluvčí 5,

Ale pokud ten člověk by to převedl na děti, tak by potom zase ten nárok, ano.

00:36:47

mluvčí 6,

Samozřejmě lidi s tím můžou kalkulovat. Ono je potřeba se na to nebo na ten majetek, na ty majetkový test pohlížet tak, že pro více lidí to znamená ty, co brali dávky státní sociální podpory, tak tam žádný majetkový test nebyl. Ten byl pouze u hmotné nouze, ale tam máme minimum lidí v rámci tedy toho počtu těch lidí, kteří nám přijdou do té super dávky právě z té státní sociální podpory a tady to je vlastně taková, tomu vždycky říkám, taková první voda majetkového testu, která je velice, řekl bych, hodně zatím volná, jo, osobně si myslím, že ten majetkový test se bude jakožto jedna z prvních novel v rámci super dávky, upravovat.

00:37:25

Tomáš Pancíř,moderátor

Ale to v tuto chvíli samozřejmě netušíme. Netušíme jak, protože nový ministr teprve přijde, už avizoval, že si vytvoří analytický tým a že bude zkoumat data o superdávce. Takže to možná bude téma některé z dalších velkých radioporaden příští rok. Ještě k tomu dotazu tam byla poslední část, jak často se musí dokládat potřebné doklady o výši příjmu a náklady na bydlení.

00:37:47

mluvčí 7,

Jo, tak jestli můžu zareagovat, tak jsou to tři měsíce, řekněme, modelovou situaci. Člověk si podal v říjnu 2025 jako novožadá o dávku státní sociální pomoci žádost, ta se mu nějakým stylem vyhodnotí, pokud vznikne nárok, tak za ty další tři měsíce on dostane vyplaceno za říjen, za listopad, za prosinec a v lednu teda po těch třech dalších měsících bude muset znovu doložit, anebo projít tím procesem příjmů a doložení nákladů, není úplně potřeba dokládat třeba ty příjmy. Tak, jak říkal kolega, jsme napojeni přes ty dráty tak my si spoustu těch příjmů sehráváme, jo, i když je to třeba příjem od zaměstnavatele už v rámci toho procesu toho, těch příjmů v rámci podávání žádosti nebo následného dokládání je vyplněno přímo IČO zaměstnavatele a jde automatická výzva přímo na toho zaměstnavatele a ten zaměstnavatel nám ty příjmy prostě sehraje, to znamená, že ti klienti nemusejí vůbec ten dokument doložit. Samozřejmě může nastat situace, kdy je tam nějaká nesrovnalost a je potřeba ty dokumenty doložit a zase tomu člověkovi přijde nějaká notifikace, úkol, aby ten dokument doložil, pokud nic takového nepřijde, tak může to brát tak, že ty dokumenty jsou doloženy.

00:39:07

mluvčí 5,

V případě důchodů, předpokládám. Také dokážete samy zjistit, jak vysoký důchod je. Přesně tak. Vy jste říkal tři měsíce, uváděl jste příklad, že pokud někdo požádal v říjnu, tak muset to doložit. Opět tedy po třech měsících. To se ale týká jenom těch, kteří zatím nedostávali žádnou z těch čtyř dávek, tam, když ten harmonogram je takový, že vlastně do konce dubna budou dostávat ty dávky postaru, tak tam to další dokládání přijde tedy až někdy v květnu.

00:39:37

mluvčí 7,

Ne, ne, tam jsou zase ty tři měsíce, to znamená, že ti lidé, ti starožadatelé, proto u toho předchozího případu zmiňoval schválně, že se jedná o novožadatele, teď se budeme bavit o těch.Runých dávek, tak těm se vlastně srovná to rozhodné období, jelikož my jim vlastně, i když si požádali třeba v říjnu, listopadu či prosinci, tak první nárok na DSSP. Super dávku jim vznikne v dubnu s výplatou v květnu a další dokládání těch nebo doložení procesu příjmů a nákladů bude u všech těchto lidí v měsíci červenci 2026.

00:40:17

mluvčí 5,

Marek Maleňák z Úřadu práce, Petr Bek z ministerstva práce a sociálních věcí, to jsou hosté dnešní velké radioporadny. Tématem je nově zaváděná superdávka. Teď už se dostaneme k většímu množství vašich dotazů, jsme rádi, že je posíláte, budeme rádi, když je budete posílat dál, a to buď přes formulář na našich webových stránkách, anebo můžete volat také přímo sem k nám do studia. Číslo je 731 800 900.

00:40:42

mluvčí 1,

Velká radiopo.Velká radioporadna s Tomášem Pancířem a host.

00:44:04

Tomáš Pancíř,moderátor

Dvě minuty po tři čtvrtě na 11. Pokračuje Velkáradna. Dnes na téma nově zaváděné super dávky. Ve vysílání vítám prvního posluchače nebo posluchačku, který nebo která se dovolal na, nebo dovolala, abych to všechno řekl správně, na naše telefonní číslo 731 800 900. Dobrý den.

00:44:23

mluvčí 8,

Dobrý den. Tady Jana z Plzně. Já bych se chtěla zeptat, když je člověk bezdomovec. Helejte, támhle se vyspí u kamaráda, támhle u známýho se nají, u jinýho známýho si vypere, ale má příjem asi 4000. Je v exekuci, ale aby měl jako zaplaceno za ubytování a za energie to vůbec nepřipadá v úvahu. Tak bych se chtěla zeptat v tomhle případě, jestli by se dalo něco podniknout. Udělá.

00:45:02

mluvčí 5,

Myslíte si. Já se přiznám, že úplně, úplně mi není jasné, kam míříte tou otázkou, jestli takový člověk má nárok na super dávku, nebo měl by mít nárok na super dávku?

00:45:11

mluvčí 8,

Ano.

00:45:12

mluvčí 7,

Tak samozřejmě i tento člověk může mít nárok na super dávku, může si podat žádost o super dávku, pokud je osobou bez domova, tak samozřejmě v rámci té klientské zóny, předpokládám na Úřadu práce, když bude asistovanou formou podávat žádost o super dávku, tak uvede, že je osobou bez domova. Ta možnost tam samozřejmě je v rámci vyhodnocování té dávky, potom samozřejmě Úřad práce může i tady tyhle věci ověřovat. Můžeme využít institut místního šetření. Ten člověk by nám tam měl opravdu uvést, kde se třeba jako zdržuje, abysme ho, kde ho můžeme třeba nalézt, atd. není de facto. Je to běžná praxe. I takto to fungovalo u dávek hmotné nouze, příspěvku na živbytí, u těchto osob, takže tohle je zase jako převzato i u dávky státní sociální pomoci. Je možné, aby tady tito lidé požádali a je možné, že jim vznikne nárok na třeba složku na živobytí, pokud samozřejmě jsou pracovně aktivní, tak, jak zmiňoval kolega, tak musejí být alespoň v evidenci Úřadu práce.

00:46:19

mluvčí 5,

Takže děkujeme za otázku, díky za odpověď.

00:46:22

mluvčí 6,

Já bych ještě doplnil, já se, co se týče lidí bez domova, tak ty jsou často řešení i mimořádnou okamžitou pomocí, kdy třeba bydlí na určitých noclehárnách přes zimu. Hlavně. Takže tady bych apeloval, pokud by tedy, k čemuž možná mířil ten váš dotaz, zaplacení k bydlení, tak doopravdy je možnost požádat o mimořádnou okamžitou pomoc a na to Úřad práce je zvyklý ještě i před super dávkou. O to funguje vlastně hlavně v zimě každý rok.

00:46:48

mluvčí 5,

A to se nějak mění nebo nemění.

00:46:50

mluvčí 6,

To se nemění. Tohle to. Mimořádná okamžitá pomoc je super dávkou nějak nemění, ta pořád zůstává v té, v tom stavu, v jakém vlastně byla i před super dávkou.

00:46:59

mluvčí 5,

Některé dotazy jste volali už v předstihu na náš záznamník, tady je jeden z nich.

00:47:04

mluvčí 9,

Mám takovej dotaz, jestli mám žádat o tu super dávku, nevím přesně, co to je, beru příspěvek na výpomoc při ZTP průkazu, jo, začínalo to na 550, teď už srna 900, jestli mám o to žádat, o tu super dávku nebo ne, jestli to poběží dál nebo nepoběží, co mám přesně dělat.

00:47:33

mluvčí 6,

Superdávka se netýká vůbec dávek, jako je příspěvek na péči, dávek pro osoby se zdravotním postižením, to znamená příspěvku na mobilitu nebo příspěvku na zvláštní pomůcku a podobně, tyhlety dávky pro osoby se zdravotním postižením běží normálně dál, tam žádný změny nejsou. Jo, super. Dávka se doopravdy týká čistě testovaných dávek na příjem, to znamená příspěvku na živobytí, doplatku na bydlení, příspěvku na bydlení a přídavků na dítě a pouze pro tyto příjemce je důležité tedy znovu. Apeluju na to podat, pokud chcete asistovaně na pobočkách Úřadu práce do Vánoc žádost, jinak ostatní, tedy přes jednu. Takže vás, pane, se vůbec tato dávka nějak nedotkne nebo respektive nebude mít vliv na vaše dávky, které jste zmínil nebo tu dávku, kterou jste zmínil, těch 900 Kč, nicméně pokud byste byl v tíživé finanční situaci. Samozřejmě o super dávku požádat můžete.

00:48:27

mluvčí 5,

Další volající na naší telefonní lince 731 800 900. Dobrý den. Tady je Český rozhlas, Velká Radioporadna.

00:48:36

mluvčí 10,

Dobrý den. Tady je Jaroslav z Ostravy. Prosím vás, vyřešíte tebe stále nějaké problémy. Takových případů? Ale dejme tomu, my jsme dvoučlenná důchodcovská domácnost. 76, 80 let, nikdy jsme nežádali o žádnou dávku a teď nám zvedli důchod, zvedli nám teda nájem a všechny energetické prostě náklady a všechno a předpokládám, že bysme mohli požádat o nějakou dávku, ale to jsem od vás za dvě hodiny neslyšel. Děkuji vám, na shledanou.

00:49:21

mluvčí 6,

Na to vám odpovím, vlastně, já už jsem odpověděl na ten předchozí dotaz s tou poslední větou, že pokud se doopravdy teďko nacházíte kvůli vašim nákladům, které vám zvedly, jak jsem pochopil, na energie, zřejmě na bydlení a zvedly vám je tedy důchod, ale který asi nepostačuje pořád na ty vaše náklady, tak samozřejmě můžete o super dávku požádat. A pokud tedy ten příjem, o kterým tedy nevím, jaký máte v takové výši, že vám může vzniknout nárok třeba na složku na bydlení v rámci té super dávky? Protože ta je koncipována tak, že pokud dáváte více jak 30 % ze svého příjmu na vlastně bydlení, tak ten nárok tam vzniknout může.

00:50:07

Tomáš Pancíř,moderátor

Možná v tomto doporučení nejen pro tohoto posluchače, ale pro všechny, kdyby chtěli zjistit, jestli, byť dosud nežádali, jestli nemají nárok, tak asi vyzkoušet jako první krok kalkulačku, o které jsme mluvili. Je to tak.

00:50:19

mluvčí 6,

Ano.

00:50:21

mluvčí 5,

Tam je možné orientačně to zjistit. Mimochodem, máte nějaké odhady, kolik lidí v Česku by mohlo mít nárok třeba na příspěvek na bydlení, respektive na tu novou super dávku. A třeba je to vůbec nenapadne a nežádají.

00:50:37

mluvčí 6,

Tak samozřejmě my jsme dělali odhady, když jsme super dávku koncipovali, brali jsme i ty příjemce těch původních dávek, plus tzv. se to nazývá notaka, to znamená lidi, kteří z určitých, nějakých svých důvodů nežádali o už ty původní dávky, hlavně tedy o příspěvek na bydlení, tam v některých analýzách vyšlo, že to je kolem třeba i 100 000 lidí, kteří nepožádali. Ty důvody mohly být doopravdy různé. Co se týče té superdávky, tak my tak nějak odhadujeme, že těch příjemců by mohlo být něco přes 400 000, samozřejmě jsou to příjemci o tu super dávku, pak tam jsou ještě osoby společně posuzované, to znamená, to rozšiřuje pak ten okruh, což by mohlo být třeba něco přes 600 000 lidí v rámci České republiky.

00:51:23

mluvčí 5,

Ale těch 400 000 předpokládáte, že požádá. Teoreticky ten nárok by mělo mít asi víc. Ano, ano. To znamená, že pokud někdo si není jistý, může vyzkoušet kalkulačku na stránkách ministerstva práce a sociálních věcí. To jsou další odpovědi dnešní velké radioporadny, budeme pokračovat s vašimi otázkami i odpověďmi až do dvanácté hodiny a ještě jeden dotaz v téhle té části stihneme.

00:51:49

mluvčí 11,

Zajímalo by mě. Mám přiznanej druhý stupeň dávek na péči, jestli musím znovu žádat, nebo jestli se mi to automaticky bude vyplácet dál. Děkuji.

00:52:03

mluvčí 5,

To už je něco, co jsme odpovídali před chvílí, ale připomeňme.

00:52:07

mluvčí 6,

Připomenu, že doopravdy dávek, příspěvku na péči a dávek pro osoby se zdravotním postižením se super dávka netýká v tom smyslu, že oni musí požádat, aby dále ty dávky dostávali, to znamená pro vás teda abytepěv na péči v druhém stupni závislosti, tak není podmínkou, abyste požádala o super dávku, aby vám příspěvek na péči dále byl poskytován.

00:52:27

Tomáš Pancíř,moderátor

Ale samozřejmě i člověk, který dostává příspěvek na péči, může mít nárok na super dávku a může se týkat to, o čem mluvíme.

00:52:34

mluvčí 6,

Ano, pokud ve finanční těží situaci, ANO, může požádat o super dávku.

moderátor

Půl minuty před jedenáctou hodinou pokračuje velká radioporadna Českého rozhlasu, měli bychom mít na telefonu další posluchačku. Dobrý den.

00:56:32

mluvčí 8,

Dobrý den, tady posluchačka Lída z Prahy a já mám takovej dotaz, já teda nemám žádnej účet, důchod mi chodídí složinkama, jsem vdova a bydlím podnájmu. Do dnešního, do dnešní době jsem nebrala žádnej příspěvek na bydlení, tak jsem se chtěla zeptat, já jsem teda nevidomá a chtěla jsem se zeptat, když mám pečovatelku, která se mnou půjde a jestli mi může ona ten papír, nebo co to je za ty dávky vyplnit za mě, tak a jsem podnájmu teda.

00:57:16

mluvčí 7,

Je to možné. Samozřejmě je to jedna, ještě jedna z možností, jak podat žádost, kterou jsme ještě nezmínili, takže je to skvělý dotaz, pokud máte osobu, která je schopná na základě plné moci za vás vyřídit tu žádost o super dávku, tak ve spolupráci právě s tou paní pečovatelkou sepíšete společně plnou moc, ta se podepíše a s paní pečovatelka může jít sama s tou plnou mocí na Úřad práce a i bez vás prostě na tom Úřadu práce vyplnit žádost o super dávku, splnit veškeré úkoly, které jsou potřebné, samozřejmě bude nutné, aby měla ty podklady, které jsme si tady zmiňovali, podnájemní smlouvu, kterou jste říkala, že máte podnájem a další doklady jste třeba uhradila za poslední tři měsíce a paní pečovatelka to za vás může vyřídit, takže opravdu tato možnost je, nebojte se toho, klidně to s paní pečovatelkou vyřiďte. Ono ať se obrátí na Úřad práce, ať se objedná nebo ať na Úřad práce přijde a tu žádost se podá. Jo, to vám určitě doporučuju.

00:58:21

mluvčí 6,

Já vám ještě doplním Jestli můžu, já bych jako tu super dávku to musím mít nebo můžu mít jenom žádost o příspěvek na bydlení.

00:58:30

mluvčí 6,

Klasický příspěvek na bydlení, pardon, já jsem do toho kolegu vyskočil, ale příspěvek na bydlení už není, takže už existuje jenom superdávka. To znamená, že v rámci tý super dávky je právě i složka na bydlení, která nahradila příspěvek na bydlení a doplatek na bydlení, takže musíte tedy požádat, jak říkal kolega, o super dávku. Nicméně tady ještě doplnit tý plný moci plnou moc. Naleznete vzor na stránkách zase ministerstva práce, sociálních věcí.

dotaz z internetu od paní Věry. Věndovi jsem četla při vyplňování dotaz, že se zohledňuje i to, když se starám o otce a jeho domácnost, otci je 85 let, není mi jasné, jak se to zohledňuje. Otec nepobírá příspěvek na péči mě 58 let invalidní důchod prvního stupně. Na Úřadu práce jsem vedena. Děkuji za odpověď.

mluvčí 2,

Tady asi myslíte zranitelnost, to znamená, že jsou zranitelný osoby, které se starají o lidi, kteří jsou příjemci příspěvku na péči o druhýho až do čtvrtého stupně závislosti, to znamená, jestli váš otec má příspěvek na péči buď druhý, třetí nebo čtvrtý stupeň, tak potom vy jakožto pečující osoba o něj jste brána v rámci té dávky za zranitelnou osobu, což nese s sebou určité výhody. V jednotlivých složkách.

mluvčí 1,

Tady ale je psáno, že otec nepobírá příspěvek na péči. To znamená, že v tom případě to vliv mít nebude.

mluvčí 2,

V tom případě to vliv mít nebude.

Tomáš Pancíř,moderátor

Tolik tedy další odpověď a další dotaz, jak už jsem říkal, můžete dál volat sem k nám do studia 731 800 900. Můžete posílat také dotazy přes webové stránky regionálních stanic Českého rozhlasu. V našem studiu zůstává Petr Bek z ministerstva práce a sociálních věcí a Marek Maleňák z Generálního ředitelství Úřadu práce. Další dotaz máme z našeho záznamníku.

00:05:56

mluvčí 4,

Moje kamarádka má krásný důchod 20 000, ale když poplatí paní majitelce nájem a všechny energie, tak jí zbude 500 na jídlo, chodí na tu super dávku a věčně ji posílají dokola esemesky, že musí dodat nájemní smlouvu a furt si vymejšlej a ona je kardiačka. Cukrovku má a lítá věčně na pracovní úřad a úplně zbytečně, protože to tam vždycky všecko včas jako nosí, tak jsem se chtěla zeptat, proč je v tom takovej hroznej nepořádek a stává se to hodně lidem.

00:06:28

mluvčí 2,

Tady musím říct, že je potřeba mít trošku takovej nadhled v tom, že doopravdy to je velká změna v rámci vlastně těch sociálních dávek a že samozřejmě aplikační program není ještě úplně dokonalej a v tomhle tom případě, to už tady vlastně říkal kolega z Úřadu práce, že když chodí ty opakovaný notifikace, tak pokud si je paní zcela jistá, že doopravdy dodala to, co dodat měla a je to, jo, tam byla spíš asistovaně, než by to dala přes Jendu, to znamená přímo z domova, protože tam je potřeba si zkontrolovat, jestli to je čitelný nebo není. Což tady bylo řečeno, tak potom už nemusí vlastně na ty notifikace reagovat, pokud si je zcela jistá, že doopravdy ty doklady tam ten Úřad práce má, jo, tady trošku to je chyba tý aplikace, protože ona dává tu zpětnou vazbu po určitých dnech, kdy ještě třeba ten dokument nebyl zcela zhodnocen pracovníkem Úřadu práce, takže si aplikace myslí, že tam ještě ten dokument není, jo, takže je potřeba trošku si obrnit ty nervy a říci, jo, už jsem to tam dala, už to tam dávat nebudu. Chápu, že to je náročné, když vám přijde nějaká taková notifikace, ale i takové věci se zpočátku dějí.

00:07:47

Tomáš Pancíř,moderátor

Marek Maleňák z Úřadu práce možná doplní. A já také možná doplním, není jistější přece jenom posílat to pořád dokola.

00:07:55

mluvčí 5,

Takto. To, co řekl kolega z ministerstva práce a sociálních věcí, je úplná pravda, my tyto případy řešíme, víme o tom, i proto jsem to tady před půlhodinou zmiňoval, protože opravdu je to problém, který, na kterým jako sedíme a i aplikačně upravujeme, tak, aby se to třeba nedělo, ale jak zmiňoval kolega, pokud ten člověk je si opravdu jistý, že to doložil, že ten dokument je správný, že tam je opravdu celý, že tam není jenom čas třeba té nájemní smlouvy, to se nám opravdu také stává, že ti klienti nám třeba volají a říkají tady tyhle věci a my potom zjistíme, že třeba opravdu nebylo doložená celá ta úplná nájemní smlouva, takže pokud si je ta klientka jistá, že je doloženo, tak ať na ty výzvy nereaguje v rámci toho zpracování té žádosti o superdávku, kterou budeme zpracovávat, tak ten, úředník, který tu žádost bude zpracovávat, tak si ověří, jestli ta smlouva je úplná a je to v pořádku, takže pokud to tak je, tak i přesto se prostě může už ten nárok potom následně vyhodnotit. Jo, takže tady bych opravdu apeloval, pokud jste si jistí, pokud jistí si nejste, můžete opět zavolat třeba na call centrum Úřadu práce nebo zajít na Úřad práce a s kolegyněmi nebo s kolegy z Úřadu práce se kouknout na ten váš případ zase v té klientské zóně. Jenda. Jak to vypadá, jestli opravdu tam je všechno, co je potřeba a co je nutné k té žádosti doložit? A pokud to tak je, tak, jak bylo tady zmiňováno, trošku se od toho odprostit na ty výzvy nereagovat. A jak bylo zmíněno, tak samozřejmě ten aplikační systém se bude zdokonalovat a musím říct, že se každým dnem zdokonaluje.

00:09:31

mluvčí 1,

Pokud si budu jistý, ale budu si špatně jistý, protože tam třeba ta část, tak, jak jste o tom mluvil, bude chybět. Budou mít pocit, že to můžu ignorovat, budu to ignorovat a přitom tedy ty konkrétní údaje budou chybět. Nemůžu přijít o nárok na tu super dávku.

00:09:46

mluvčí 5,

Může se to samozřejmě stát, ale i v rámci toho zpracování té žádosti, jo. To, co popisoval kolega, tak to je takový jako úvodní proces jako hodnocení těch dokumentů vlastně hned po podání té žádosti, tak ti kolegové na Úřadu práce vlastně koukají na ty dokumenty, které byly naskenované a přepisují do toho systému a další proces je takový, až jsou přepsány ty dokumenty, jsou vyřešeny všechny ty úkoly, notifikace s klientem atd. tak se samozřejmě ta žádost jako celá musí zpracovat, tady je opět varianta, pokud člověk tu žádost zpracovává na Úřadu práce a zjistí, že tam opravdu chybí třeba část té smlouvy nebo nějaký dokument, který je rozhodnou skutečnosti, která bude ovlivňovat jako vůbec nárok na, o super dávku, tak opět může jako poslat výzvu, jo, takže pokud by přišla nějaká další výzva, tak tady doporučuju.Jak jste zmiňoval, pokud si klienti nejsou jistí, tak se obraťte na Úřad práce, zkuste komunikovat s tím Úřadem práce, jestli opravdu máme všechno, co potřebujeme pro to, aby se mohli vyhodnotit ten nárok o super dávku a nevzniknete situace, které jste popisoval, aby třeba nárok na tu super dávku vůbec nevznikl.

00:11:00

mluvčí 1,

Další z našich posluchačů se dovolal na naši telefonní linku 731 800 900. Dobrý den. Kdo to je?

00:11:07

mluvčí 6,

Dobrý den, dobrý den. Pavel Marko, Plzeň. Prosím vás pěkně. HE, mám takový, jsem v takové situaci, jsem nevidomý. Držitel průkazu ZTP/p, beru příspěvek na péči třetího stupně, mám 16 600 důchody, žiju se v garsonce, jestli mám taky nárok na ty super dávku.

00:11:35

mluvčí 2,

Nárok na super dávku, tak už tady bylo řečeno, zkuste tu kalkulačku na ministerských stránkách, jestli by vám vyšla nějaká výše, takhle z hlavy vám to neřeknu, protože tam je spousta rozhodných skutečností ohledně toho nároku, ale samozřejmě uplatnit žádost můžete uplatnit žádost může kdokoliv, což bych vám tedy doporučoval zkusit prostě uplatnit tu žádost a na základě té žádosti potom doopravdy se zjistí, jestli nárok vznikne nebo ne.

00:12:01

mluvčí 5,

Jo. A jak jsme zmiňovali už při předchozím dotazu, pokud jste nevidomí a máte osobu, která je schopna za vás tu žádost třeba podat formou tepelné moci takzvaně v zastoupení? Je to takové asistované podání na Úřadu práce v zastoupení, takže jak už tady zaznělo, stačí se člověkem, který je schopen za vás tady tuto žádost podat, sepsat plnou moc, kterou nemusíte ověřit, nemusíte ověřovat podpisy a ten člověk za vás zajde na Úřad práce a podá žádost o superdovku za vás, jo, a tam se až vyhodnotí, zda vám vznikne nárok či nikoliv, ale určitě to udělejte.

00:12:40

mluvčí 1,

To znamená, v pochybnostech, pokud si člověk není jistý, tak vlastně je lepší podat.

00:12:44

mluvčí 5,

Za mě stoprocentně.

00:12:45

mluvčí 1,

Tolik další rada z dnešní radioporadny, stihneme ještě jeden dotaz přes naše internetové stránky. Dobrý den. Pobírám přídavky na dítě, žádal jsem o super dávku, pokud mi teď nevznikne nárok kvůli majetkovému testu, kdy můžu doložit znovu příjmy, abych se dostal do systému.

00:13:05

mluvčí 2,

Znovu příjmy, pokud se v tom přechodném období, co jsem pochopil, že ano, tak vlastně znovu příjmy pak budete překládat v měsíci červenci příštího roku. Tři měsíce zpětně, to znamená za měsíc červen, květen a duben.

00:13:17

mluvčí 1,

Možná ještě důležitá věc. A také se na to několik posluchačů ptalo. Pokud člověk nesplňuje ten majetkový test, ale do této doby se to neřešilo, to znamená, že bral třeba příspěvek na bydlení. Teď požádá, tak bude mít opravdu i tak nárok až do konce dubna.

00:13:37

mluvčí 2,

Ano, pro ty, na ty původní dávky, to znamená, tady v tom případě na příspěvek na bydlení či přídavek na dítě, bude mít nárok do vlastně dubna příštího roku i přesto, že by mu pak v dubnu nárok na super dávku nevznikl. Tady u toho majetku. Ale musím ještě upozornit, že pokud by nevznikl nárok na superdávku kvůli majetku, tak zákon zakotvuje to, že ještě tři měsíce poté osoba nemůže nárok na super dávku mít, to znamená, vlastně kvůli majetku se ta doba potom, kdy se dá znovu požádat, vlastně posouvá o tři měsíce.

00:14:12

mluvčí 1,

Tolik tedy další odpověď v rámci dnešní velké radioporadny. Tématem je nově zaváděná superdávka, další dotazy a další odpovědi tady budou zase za chvíli.

Tomáš Pancíř,moderátor

Host pět minut před půl dvanáctou. Pokračuje velká poradna dnes na téma super dávka. Našimi hosty zůstávají Marek Maleňák z Úřadu práce z generálního ředitelství a také Petr Bek z ministerstva práce a sociálních věcí. A na naše telefonní číslo 731 800 900 se dovolal další posluchač Neboka. Dobré dopoledne.

00:18:18

mluvčí 6,

Dobrý den. Posluchač z Hradce. Mám dotaz kolem dokládání energií v rámci superdávky existuje nebo má údajně existovat nějaký paušál? Můžete k tomu říct nějaké informace? Případně jak ten paušál bude vysoký?

00:18:36

mluvčí 7, Děkuji.

00:18:38

mluvčí 2,

Ano, paušál energetický se týká, já je nazývám ty domácnosti, že jsou nad tím limitem těch chudších, to znamená, je to limit 1,43 násobku životního minima, to znamená příjem tý domácnosti, když je nad 1,43 násobek životního minima, tak potom ty domácnosti nemusí dokládat nic k energiím, protože přesně tak, zákon jim určuje přesnej energický paušál, který je ve výši rozdělen podle velikosti rodiny. A ta výše je 2 300 Kč pro jednočlennou domácnost, 2800 pro dvoučlennou domácnost 3300 pro tříčlennou domácnost, 3800 pro čtyřčlennou domácnost a 4300 pro pěti a vícečlennou domácnost. A pokud se jedná o celou zranitelnou domácnost, to znamená, že všichni členové domácnosti budou plnit tu podmínku tý zranitelnosti z důvodu věku nebo svého zdravotního stavu, tak se tento paušál ještě navyšuje o 1,4 násobku.

00:19:44

mluvčí 1,

Tak doufám, že jsme zodpověděli dotaz, děkujeme za něj, díky i za odpověď, další dotaz z našeho internetu, dobrý den, ptá se Aleš z Brna. Jsem invalidní, podnikám na vedlejšák. Vždy se musel jednou ročně dodat potvrzení od správy sociálního zabezpečení, doklad o zaplacených zálohách nebo o zaplacení záloh v předchozím roce, u VZP se musel dodat vyúčtování za předchozí rok od 1. 1. do 31. 12. Musím toto dokládat i teď.

00:20:15

mluvčí 7,

Ano, ano.

00:20:17

mluvčí 5,

Je to tak. V tomto se nic nezměnilo. V rámci zase své klientské zóny Jenda. Pokud nemusíte běžet na Úřad práce, přihlásíte se a v rámci toho procesu doložení příjmu budete muset doložit tento podklad tak, jak jste byl zvyklý.

00:20:34

mluvčí 2,

Já to ještě doplním. Jestli můžu, pardon, tady vlastně vy z české správy dostanete to potvrzení, že jste tedy podnikající osoba, sice na vedlejší činnost. A potom, co se týče příjmů, tak příjmy, pokud tedy zdaňujete v rámci minulého zdaňovacího období, tak si v aplikaci stáhneme.

00:20:54

mluvčí 1,

Tak další sada dotazů se týká majetkového testu. Říkal jsem, že vyvolává emoce a vyvolává také konkrétní dotazy nebo přivolává konkrétní dotazy. Pan Martin z Českých Budějovic, jak se bere družstevní byt? Pokud mám družstevní byt a chatu, přijdu o nárok na přídavky na děti, samozřejmě dodejme to, co určitě by řekl Petr Bejk, že přídavky na děti už budou minulostí a je to superdávka, tak a přijde ten žadatel v takovém případě o super dávku, o tu část, která je na děti.

00:21:28

mluvčí 2,

Zřejmě nepřijdete, protože určitě v tom bytě družstevním, který se bere na úkor vlastně toho, že to jako vlastník, pokud jste tedy v podílovém vlastnictví v rámci toho družstva, tak v něm bydlíte, a potom, pokud máte ještě tedy tu stavbu pro rodinnou rekreaci, tak tam byste mohli super dávku dostávat na období tří let.

00:21:50

mluvčí 1,

Pan Roman z jižní Moravy. Mám akcie ČEZu z kuponové privatizace. Jak se to počítá, můžu kvůli tomu ztratit nárok na superdávku?

00:21:57

mluvčí 2,

Co se týče tady těch různých dividend jako akcií a tak, tak na to v rámci majetkového testu nehledíme.

00:22:05

mluvčí 1,

Ale ve chvíli, kdy ty akcie prodá peníze, my přijdou na účet, tak v tu chvíli už se na ně perfektně hledíme.

00:22:11

mluvčí 2,

Myslím, že už příště, až bude super dávka, nemusíme chodit, protože si myslím, že pan moderátor už je velice znalý i těchhle těch věcí ohledně majetku, že se to probírá často a jak říkám, chápeme, že majetkový test pro ty lidi, který jsou příjemci těch dávek státní sociální podpory, že to pro ně je novinka a nemusí být z toho velice nadšení, nicméně musíme si uvědomit, že doopravdy ty státní prostředky jsou od daňových poplatníků a je potřeba i v těchhle těch testovaných dávkách, který mají být doopravdy pro ty tíživé situace, tak je potřeba zkoumat i majetky.

00:22:46

Tomáš Pancíř,moderátor

Tak já díky za kompliment, ale budu rád, když i příště u poradny k super dávce budete. Každopádně máme dalšího posluchače na telefonu, telefonní číslo 731 800 900. Připomínám, kdo se k nám dovolal. Dobrý den.

00:22:59

mluvčí 8,

Dobrý den. Tady je posluchačka z Plzně a chtěla by jsem se zeptat, jak budete zjišťovat stav účtu uchazeče o superdávku?

00:23:09

mluvčí 5,

Tak tady určitě můžu odpovědět já. Je to snadné. Tak, jak říkal kolega, jsme napojeni přes Českou bankovní asociaci a můžeme si dávat dotazy na všechny banky, se kterýma jsme takto navázáni. To znamená, že to možná je důležité i říct, že v rámci podání žádosti o superdávku se všechny tyto informace ohledně majetkového testu čestně prohlašují, to znamená, že když podáváte žádost o super dávku, tak jsou tam tady tyhle informace vlastně popsány a vy čestně prohlašujete, že máte tolik a tolik aut, tolik a tolik finančních prostředků, tolik prostě nemovitostí ve vlastnictví atd. a na základě toho může Úřad práce, tak, jak už tady bylo zmíněno, si tyto informace ověřit. Takže tímto způsobem. A je to v pohodě.

00:23:59

mluvčí 2,

A pokud, pardon, doplním ještě tedy Marka, pokud se stane to, že by dávka byla přiznána, a to čestné prohlášení, který dáváte, nebo to prohlášení o tom majetku, který v rámci žádosti vyplňujete, byste vyplnili ne zcela dobře, to znamená, že byste tam řekli věci, které třeba nejsou pravdivé a zjistilo by se to tak samozřejmě potom byste museli super dávku vracet v rámci přeplatků a pokud by to bylo více jak 10 000 Kč, tak by to ještě mohlo jít na trestní oznámení za podvod.

00:24:31

Tomáš Pancíř,moderátor

Tak to je důležitá poznámka, důležité připomenutí. S tím dotazem souvisí i internetová otázka nebo přes internet došla otázka pana Lukáše z Blanska. Dobrý den. Co když někdo má bankovní účet v zahraničí? Třeba na Slovensku nebo v Rakousku, zkoumají se úspory i z těchto účtů.

00:24:49

mluvčí 2,

Ano, zkoumají se úspory z těchto účtů, to znamená, že doopravdy v prohlášení musí uvést i účty, které jsou zahraniční.

00:24:57

mluvčí 1,

A v tomto bloku. Ještě jeden dotaz z našeho záznamníku.

00:25:00

mluvčí 9,

Chtěla bych se zeptat, jestli si můžu požádat o dávku pro seniory. Teď, co je do prosince ten bytě u syna. Jako břemeno bídlím, sama jsem vdova a s důchodem tvým i s důchodem manžela jako vdovského, tak pobírám dávku dva set jedna, 1 774 Kč, z toho platím 2 500 nájem, protože byt už máme zaplacený a energií v 1 000 Kč. Tak jenom bych vás prosila, jestli má u mě cenu žádat o tu super dávku.

00:25:52

mluvčí 1,

Tak to asi teď jednoduše neřekneme, protože bychom museli vyplňovat kalkulačku, ale předpokládám, že rada tady bude. Tak, jak už zaznělo v radioporadně, zkusit vyplnit kalkulačku. Je to tak.

00:26:06

mluvčí 2,

Ano.Je to tak. Zkuste si plnit tu kalkulačku, doopravdy, tam ta orientační výše nebo nárok, jestli by vám vznikl, vám ta kalkulačka sdělí. Nicméně je pořád nutné na to hledět tak, že jestliže máte věcné břemeno, tak i v rámci věcného břemena lze v rámci tedy té super dávky tu složku na bydlení poskytnout, ale je potřeba zase na rovinu si říct, že pokud máte nízké náklady na bydlení a příjem, když to poplatíte a zbyde vám víc jak životní minimum, tak by ten nárok vzniknout nemusel, protože stát vlastně zabezpečuje ty lidi pak v rámci toho živobytí právě hlavně tím životním minimem.

00:26:54

Tomáš Pancíř,moderátor

Ale jistější představu vám dá kalkulačka na webu ministerstva práce a sociálních věcí. Tak, jak už jsme o tom mluvili. Tolik tedy další dotazy. samozřejmě naše radioporadna ještě nekončí, vysílat budeme až do 12 hodin, budeme rádi, když se budete ptát dál naše telefonní číslo je 731 800 900, hosty zůstávají Marek Maleňák z Úřadu práce z generálního ředitelství a také Petr Bek z ministerstva práce a sociálních věcí, další posluchač nebo posluchačka se k nám dovolali. Dobrý den.

00:31:41

mluvčí 1,

Tak haló, ano, slyšíme se. Dobrý den, jste ve vysílání, můžete se ptát.

00:31:47

mluvčí 8,

Super Dáků. A mě se od nového roku bude psů sama nájem zvedat skoro o 3 500. Vždyť to mám zažádat tu změnu po Novém roce nebo.

00:32:05

mluvčí 2,

Tady v tom případě, protože jestli jste pobírala, já nevím, jestli tedy pobíráte dávky, příspěvek na bydlení a doplatek na bydlení nepobíráte z hmotné nouze.

00:32:17

mluvčí 8,

Zatím, jaké je v tom.

00:32:19

mluvčí 2,

Nevíte, povídáte jednu dávku.

00:32:22

Tomáš Pancíř,moderátor

Příspěvek, to je relativně málo lidí, kteří mají nárok na doplatek.

00:32:26

mluvčí 2,

Tak v tomhle tom případě tedy, protože ta superdávka nereaguje na změny do toho dubna, když se požádá tady v těch třech měsících a vlastně ten nárok vám vznikne, už tady bylo několikrátrát řečeno až v dubnu příštího roku, tak v tomhle tom případě od toho ledna můžete vaší situaci řešit mimořádnou okamžitou pomocí. Pokud tedy doopravdy jste ve stavu hmotné nouze, to znamená, že doopravdy nemáte příjem takový, abyste mohla tedy poplatit jak náklady na bydlení, tak svoje živobytí, tak je potřeba tedy na úřadě práce požádat o mimořádnou okamžitou pomoc z důvodu jiné události, která právě míří na bydlení a na živobytí. Jo, to znamená, do toho dubna byste žádala vždycky o každý měsíc, o mimořádnou okamžitou pomoc.

00:33:12

mluvčí 1,

Ale já jsem možná chápal ten dotaz trochu jinak, jestli ten dotaz nebyl k tomu, o čem jsme mluvili v úvodu, jestli není taktičtější počkat s tou žádostí o super dávku, v tomto případě na leden. Chápu vás dobře.

00:33:24

mluvčí 8,

No, jestli mám zažádat teď, prosím.

00:33:28

mluvčí 1,

Anebo.

00:33:28

mluvčí 2,

Až vy jste ještě nepožádala, tak zase si zkuste zažádala o super.

00:33:34

mluvčí 8,

Jenomže mezitím se změnila situace. Jo.

00:33:37

mluvčí 2,

No, tak tady ještě, tady jsou určité postupy, tady ještě jeden postup může být, že můžete tu žádost jít zpět o tu super dávku, to znamená, tím byste se dostala do toho stavu, kdyby vám příspěvek na bydlení byl poskytnut naposledy v lednu za prosinec a v lednu už byste mohla požádat o super dávku i s těmi, no, se zvýšenými náklady vlastně ne, protože náklady bereme za tři měsíce zpětně, takže tady to, co bylo poraděno, tak vlastně ne, tak tady doopravdy řešit to mimořádnou okamžitou pomocí. Ve vaší situaci je jenom ten jedinej postup, že od ledna to budete muset, pokud tedy nebudete mít finance na to zvýšení těch nákladů na bydlení řešit přes mimořádnou okamžitou pomoc? Tam se žádá na úřadě práce přímo.

00:34:17

mluvčí 8,

Ano, a kolik je životní minimum? Prosím vás.

00:34:20

mluvčí 2,

Životní minimum jednotlivce je 4 860 Kč.

00:34:26

mluvčí 8,

Čistý ho, jo.

00:34:27

mluvčí 2,

Čistýho, ano, čistýho.Děkuji taky, děkujeme za dotaz.

00:34:32

Tomáš Pancíř,moderátor

Děkujeme za dotaz i za odpověď, další dotaz máme z našeho záznamníku.

00:34:37

mluvčí 10,

Syn se v bytové nouzi přistěhoval k nám do baráku s rodinou. A veškeré energie, to znamená elektrika, vodák, kotel, topení je jenom, prostě není oddělenej vodoměr, elektroměr, ani ten kotel. Jakým způsobem si můžou požádat o sociální dávky. Upozornili, že my oba s manželem jsme důchodci důchod nic moc a tak manžel ze svých 71 letech pořád ještě pracuje, abychom to nějak utáhli. Bude i nám se zjišťovat, kolik máme na účtě a jaké máme auto a podobně.

00:35:17

mluvčí 2,

Tak tady zase bude záležet, jestli budete společně posuzovaný s rodinou syna, já nevím, jestli ta rodina syna je úplná nebo je osamělý rodič, protože kdyby byl osamělý rodič, tak potom bude posuzován i s těmi dětmi. S vámi. Tady by se samozřejmě zjišťovaly tedy i finanční prostředky vaše auta vaše, pokud by tam byla úplná rodina, to znamená, že by měl manželku, dítě a přistěhoval se k vám, tak byste mohli být rozděli na dva okruhy, to znamená, každý byste mohl zažádat sám za svůj okruh. A co se týče těch energií, tak tam byste museli Úřadu práce dovysvětlit, že tedy je společný kotel a on by nějakým způsobem ty náklady mohl přerozdělit v rámci tedy těch společných nákladů, nicméně tady je potřeba říci, že je nutné, aby vždycky tam byl nějaký dokument o tom, že ten člověk nebo váš syn tam bydlí v rámci nějakýho právního titulu, to znamená, že musí mít nějaký právní titul k tomu užívání toho vašeho obydlí.

00:36:22

mluvčí 1,

To nějaká nájemní smlouva.

00:36:24

mluvčí 2,

Ano, ano. Nicméně ještě poradím samozřejmě, že pokud váš syn třeba nemá práci nebo to, tak je potřeba se evidovat v rámci uchazečů o zaměstnání na úřadě práce a být aktivní v tom, aby si tu práci našel.

00:36:36

mluvčí 1,

Tak díky za další odpověď. Další volající na našem telefonním čísle 731 800 900. Dobré dopoledne. Tady je Český rozhlas. Kdo se k nám dovolal?

00:36:47

mluvčí 6,

Dobrý den. Prosím vás, vám zásadní dotaz na super dávku. Je mi 75 let a bydlím sám na samotě, to znamená, pro všechno musím jet, všude se musím dostat autem, no, a když mi jedno auto odejde, tak musím mít druhý, neboli mám dvě starý škodovky, každá za 50 000 hodnoty. A mně bylo řečeno, že jsem bohatej, že mám dvě auta, takže nedostanu nic a druhej má jedno auto za milion a více. To je nějaká spravedlnost.

00:37:25

mluvčí 1,

Tak Petr Bek se nadechuje, aby odpověděl nevím, jestli dokáže říci, jestli je to spravedlnost, možná k tomu praktickému asi, bohužel z hlediska toho, jak je nastavená superdávka, tak skutečně volající nemá nárok.

00:37:42

mluvčí 2,

Ano, ano, přesně tak je to tam dáno. A už jsme řekli na počet osobních automobilů v rámci té domácnosti, na každou tedy zletilou osobu může být v rámci počtu vlastně osobní automobil, to znamená, jestli jste sám, máte dva osobní automobily, tak bohužel nárok vám nevznikne. O spravedlnosti se asi vyjadřovat nebudu. Tady já už jsem vysvětloval, že ten systém je zprvu ohledně toho majetku nastaven velice, velice jednoduše a je to z toho důvodu, jak jsem říkal, že jsme napojeni na ty dráty, to znamená, že Úřad práce si bude moct zjišťovat pouze to vlastnictví toho osobního automobilu, ale nikde nelze zjistit přes ty dráty, kolik ten automobil stojí, jaký je výroby, to znamená rok jeho výroby a podobně, jo. To by potom musel zkoumat přímo Úřad práce. A vemte si, jak jsem říkal, že tam bude třeba něco přes 600 000 lidí a u každého zkoumat tyhlety majetkový poměry, tak by ta dávka nikdy vyplacena nebyla, proto se šlo jednoduše vlastně v rámci toho majetkového testu i u těch osobních automobilů.

00:38:46

Tomáš Pancíř,moderátor

Tak tolik vysvětlení. Předpokládám, že každý z nás si udělá názor, jestli je to spravedlivé nebo není to spravedlivé. Dívám se, máme dalšího volajícího, ne, v tuto chvíli ne, takže máte volnou linku, můžete to zkusit, ale využijeme toho, protože přicházejí dotazy přes naše internetové stránky. Paní Vlasta z Olomouce, dobrý den. Zadávala jsem do jindy, že pobírám výživné, ale výživné je stanoveno dětem, jak mohu toto opravit, aby pro mě Jenda nechtěl rozsudek o stanovení výživného pro mě.

00:39:16

mluvčí 5,

Tak tady asi doporučuju, abyste se dostavila třeba na Úřad práce a dala to dohromady, pokud si nejste schopná tu změnu provést v rámci své klientské zóny Jenda, samozřejmě ty možnosti na změnu těch údajů, které jste zadala do klientské zóny, tam je ale teďko takto z hlavy jsem asi, nejsem schopný vám úplně odpovědět, kde přesně to máte naklikat. Jak říkám, varianta je, buď navštívíte kontaktní pracoviště Úřadu práce České republiky, kde jsou kolegové, kteří vlastně denně vyřizují tady tyto věci a asistovaně nabírají tak, jak kolega zmiňoval.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.