Barva servisu ovlivní chuť na jídlo

Britské nemocnice používají červené podnosy v rámci programu boje proti podvýživě pacientů, ale možná si zvolily nejhorší možnou barvu. Vyplývá to ze studie, která se zaměřila na souvislost mezi odstínem jídelního servisu a chutí k jídlu, napsala agentura AFP.

Vědci z Oxfordské univerzity přispěli dalšími zjištěními k sílícímu množství důkazů, že barva, velikost, váha a tvar jídelního náčiní mají velký vliv na to, jak lidem chutná. Mezi to patří i skutečnost, že červená barva pomáhá snížit množství jídla, které člověk sní.

„Červená… by měla být používána k podávání pokrmů lidem, kteří potřebují snížit příjem potravy, ale určitě by neměla být používána pro ty, kdo trpí podváhou,“ napsal vědecký tým v časopise Flavour. Britské nemocnice používají červené podnosy pro pacienty, kteří potřebují s jídlem pomoct, aby je sestry snáze rozeznaly. „Červená se zdá být nejhorší možnou barvou pro ty osoby, které je třeba povzbuzovat, aby víc jedly,“ upozornili vědci.

V sérii experimentů používal tým jídelní potřeby různých barev, tvarů a váhy, aby zjistil dopad na vnímanou chuť stejného jídla mezi desítkami dobrovolníků. Mimo jiné vědci zjistili, že jídlo konzumované z nože chutnalo lidem slaněji než ze lžíce, vidličky nebo párátka a působilo „nákladnějším dojmem“, když se jedlo z lehké plastikové lžičky.

„To, jak vnímáme jídlo, je mnohasmyslový zážitek zahrnující chuť, pocit jídla v ústech, aroma i pastvu pro oči,“ napsali autoři studie. „Ještě před tím, než vložíme sousto do úst, ho náš mozek posuzuje, což má dopad na celkový zážitek.“

Letos v lednu vědci z univerzit ve Valencii a v Oxfordu zjistili, že skupině dobrovolníků připadala horká čokoláda chutnější, když ji dostali v oranžovém nebo krémovém šálku, namísto bílého nebo červeného.

A předchozí výzkumy už například zjistily, že žlutá zesiluje vnímání citrónové chuti v nealkoholických nápojích; že nápoje v chladných barvách, jako je třeba modrá, lépe hasí žízeň než teplé barvy, jako je červená; a že růžové nápoje jsou vnímány jako sladší.

invArena

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.