Televizní vysílání pro nevidomé čelí kritice

Stížnosti na malou informovanost a nejednání s představiteli Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých musí řešit poskytovatelé televizního vysílání.
Netrvalo to dlouho a po České televizi už službu Audio description spustila i TV Nova, která přichází s novinkou. Nevidomí budou mít okomentované i titulky ve zpravodajství.
Nova tak splní zákonnou povinnost, kdy každá televize musí opatřit zvukový popis alespoň ke 2% vysílání, tento zákon televize dlouhé roky ignorovaly.

Službu Audio description na Nově nevidomí naleznou u nejsledovanějších pořadů. Těmi jsou Televizní noviny včetně sportu a počasí. Dále audiopopis bude u seriálů Ulice, Ordinace v růžové zahradě a Gympl s (r)učením omezeným.

Nevidomí jsou ze služby rozpačití

Zatímco televize propagují celou službu jako převratnou novinku, nevidomí už vše tak růžově nevidí. Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých nepopírá kladné hodnoty celé služby, avšak stěžuje si na malou informovanost.

„Televizní společnosti se SONS o audiopopisu již pár let střídavě vyjednávají a nevyjednávají. Když potřebují alibi pro nějaké nekonání (např. neplnění zákonné povinnosti), vyhledají nás a chtějí, abychom za nevidomé prohlásili, že to vlastně ani tak moc nevadí a že rádi počkáme, až se uráčí atd., atd. Naopak když něco chystají a spouštějí, tak nám o tom buď vůbec neřeknou nebo to řeknou tak pozdě (třeba dvě hodiny před začátkem vysílání audiopopisovaného pořadu), abychom už nemohli zrakově postiženou veřejnost informovat; pak mohou televize slavnostně prohlásit: „všechno funguje nádherně, slepí lidé neprotestují.“.

Z této taktiky mohou mít zisk u veřejnosti (podívejte, co my pro ty nevidomé děláme); a co naši lidé? Ti mezitím zápasí s přepínáním televizí a jen některým se podaří komentář víceméně náhodou nastavit,“ uvedl viceprezident Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých Rudolf Volejník.

Pro vysvětlení kritiky dodal, že by jen stačilo, kdyby informace od televizních společností přišly dříve, aby mohli nevidomé informovat v časopisech či internetových konferencích a ti také měli čas na dohledání informací o tom, jak nastavit právě ten svůj přijímač.

SONS proto obeslala televizní společnosti s výzvou, od které očekává zlepšení jednání mezi organizací a poskytovateli vysílání.

Jiří Marek
invArena

2 komentáře

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.