Šabatová: Péči o seniory s demencí často chybí odbornost i respekt

Péči o seniory s demencí mnohdy schází odbornost i respekt. Špatné zacházení zaznamenala Kancelář veřejného ochránce práv v polovině ze 14 zařízení, která její pracovníci loni kontrolovali. Problémy spočívaly v nadužívání tlumících léků nebo nedostatečné prevenci podvýživy.

Kontroloři ale také našli nedostatky v omezujícím používání postranic u postele nebo naopak v nulové prevenci pádů.

Předběžné výsledky kancelář zveřejnila u příležitosti odborné konference.

Konkrétní problémy podle ombudsmanky Anny Šabatové (foto) většinou nejsou důsledkem zlé vůle a úmyslu, ale spíše stereotypů, přetížení personálu a materiálních či systémových nedostatků.

„Jsou to většinou systémové věci, které vyplývají například z nedostatku peněz v rozpočtu. Já jsem však přesvědčená, že ve společnosti je dostatek zdrojů, a je otázkou humánnosti naší společnosti, jak tyto prostředky distribuuje,“ uvedla Šabatová.

Ve čtyřech případech se Kancelář veřejného ochránce práv obrátila na orgány, které mohou zahájit řízení o správním deliktu. Všechna kontrolovaná zařízení však prý reagují na výtky pozitivně a mají snahu chyby napravit. Opakovaně navštívili pracovníci kanceláře také jedno neregistrované zařízení, u něhož existuje podezření, že neoprávněně poskytuje sociální služby pro klienty trpící demencí.

Častým problémem i v registrovaných zařízeních je nedostatečná odbornost personálu. Senioři s demencí při tom mají specifické potřeby, počínaje přehledným uspořádáním prostoru, přes kvalitní stravu až k přiměřené medikaci. Souvisejícím problémem je nízký počet zdravotních sester a pečovatelů. V jednom z kontrolovaných zařízení měl pracovník v přímé péči na starosti 20 klientů.

„Demence je onemocnění, v případě Alzheimerovy choroby smrtelné onemocnění, a přináší velké požadavky na péči. Pokud personál nemá ty znalosti a péče není k tomu nastavená, nemůže to zacházení být dobré,“ uvedla pracovnice kanceláře Marie Lukasová.

Základem správné péče je kvalitní strava. V mnoha zařízeních ale personál nesleduje příjem jídla a tekutin, případně klientům podává stravu, která není uzpůsobena jejich stavu. Opomíjet nelze ani společenskou nebo estetickou rovinu stolování. Přesto je v praxi běžná rezignace na používání příborů, někdy se také mixují všechny složky jídla do jediné směsi.

Jiří Horecký z Asociace poskytovatelů sociálních služeb novinářům řekl, že návštěvy z Kanceláře veřejného ochránce práv přispívají ke kvalitě péče. Situace se podle něj za poslední léta zlepšila, klient se ocitá v popředí zájmu. Na péči se však zároveň odráží snižování stavu zdravotního a sociálního personálu, uvedl Horecký.

V ČR žije více než 100.000 lidí trpících demencí.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.